Permalänk

Ethernet istället för Koax

Tjena! Jag flyttade precis och skulle koppla upp bredband. Allting gick bra tills jag insåg att jag inte har ett koax/skruvsladd-uttag hemma. Jag har dock ett tvåhålsuttag med tv och radio. Under den sitter en box med ett hål för ethernet där jag kopplade en ethernet sladd till min router. Nu funkar bredbandet perfekt som det ska.

Vad hände? Gjorde jag nåt dumt?

Bredbandsikonen på min router lyser inte men det gör min ethernetikon.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kolla din adress på exempelvis www.bredbandsval.se. Står det att du är kollektivt ansluten där?

Du kan inte använda en koaxrouter och koppla till inkommande nätverksuttag, då fungerar den bara som en switch och du får snart problem med att enheter inte kan ansluta eller tappar anslutning.

Permalänk
Skrivet av miltonbeneduce:

Tjena! Jag flyttade precis och skulle koppla upp bredband. Allting gick bra tills jag insåg att jag inte har ett koax/skruvsladd-uttag hemma. Jag har dock ett tvåhålsuttag med tv och radio. Under den sitter en box med ett hål för ethernet där jag kopplade en ethernet sladd till min router. Nu funkar bredbandet perfekt som det ska.

Tack på förhand.

Förmodligen har föregående boende glömt/inte hunnit säga upp sitt abonnemang och du surfar på hennes abonnemang. Har inte helt koll på vilka konsekvenser det skulle kunna få om det pågår under längre tid och upptäcks.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tack på förhand.

Det beror på vad det är för maskin du kopplade in. Om du har återanvänt ett koax-modem från ComHem så har du troligen i princip kopplat en switch till internet och sedan resterande maskiner direkt till internet utan en brandvägg/router/NAT-mojäng. Det är dåligt av minst tre anledningar, oavsett om det råkar "fungera" just nu.

Utan en brandägg (eller CG-NAT hos operatören) kommer hela internet åt dina maskiner, vilket förr eller senare blir ett säkerhetsproblem. Jag får minst ett uppkopplingsförsök var 10:e sekund från illasinnade aktörer.

Om du saknar NAT så finns risken att bara ett begränsat antal enheter åt gången fungerar.

Dessutom kommer du inte ha något riktigt internt nätverk så beroende på övriga omständigheter kanske dina enheter inte kan nå varandra.

Om du inte har ett eget abbonemang så kan så klart det befintliga abbonemanget upphöra när som helst, såvida det inte ingår i det du betalar för bostaden. Opraktiskt men billigt.

Permalänk

Allting gick bra tills jag insåg att jag inte har ett koax/skruvsladd-uttag hemma.

Verkar som du inte är så kunnig inom nätverk då du antog att det ska finnas koax och internet anslutningen brukar gå via koax.

Ingen fara, det är ett antal lägenheter som har "koax" eller fiberkoax som det heter. Endast tre leverantörer har åtminståne haft fiberkoax som uppkoppling alternativ Sappa, Tele2(f.d Comhem), och Telenor(f.d Canal Digital Kabel).

Idag som rekomenderas endast fiberkoax om du inte har fiberlan(fiber via optisk fiber kabel), ditt fiberlan är låst till en leverantör, och/eller nätägaren av ditt fiberlan inte har möjligheten att leverera den hastighet du vill ha.

Om du har uppkoppling via nätverksuttaget så kolla om

• Bredband ingår i hyran(om du bor i en hyresrätt).

• Din hyresvärd/förening ingår i ett avtal med en leverantör

Annars har uppkopplingen inte avslutas än från den före detta boenden.
För att bli uppkopplad med ett eget abonnemang gå till https://www.bredbandsval.se/ och mata in din adress. Du kan välja mellan olika hastigheter, uppkopplings typ, och leverantörer.

De flesta leverantörerna erbjuder lån av router(det som ska kopplas till vägen) utan kostnad, kontakta den leverantör du är intresserad av för att veta mer. Annars kan du köpa en router på e.x elgiganten, power, clas ohlson m.m