Datorn startar om i windows oavsett load eller inte

Permalänk
Medlem

Datorn startar om i windows oavsett load eller inte

Ska försöka fatta mig kort.

Min sambos dator var slö och hon ville ha nya grejer. Hon tyckte att ett nytt uppgraderingspaket var för dyrt så jag köpte ett till mig själv och satte mina ett år gamla komponenter i hennes dator. Kvar från hennes rigg är alla diskar, PSU och chassi. GPU köpte vi en begagnad här på marknaden. Köpte också till en 1TB SSD för att fylla upp med lite större spel som inte fått plats innan.

Vid första anblick efter montering så såg allt bra ut. Den bootar, kommer åt Windows. Kunde installera drivrutiner till GPUn, började trixa lite med hennes nya SSD och började ladda ner de spel som tidigare inte fick plats.

Plötsligt startar datorn om. Jag tänker direkt att det säkert hade något att göra med drivrutinernas installationsprogram.
Efter omstart startar jag upp nedladdningarna igen, börjar fippla lite i menyerna - datorn startar om. Igen.
Startar ännu en gång, öppnar windows-loggen men gör inget mer än så. Går och käkar, kommer tillbaka 40 minuter senare och datorn har inte startat om sig. Så fort jag öppnar start-menyn så gör den dock det.

Jag beställer en ny PSU på stört, då det kändes som den troligaste boven. Spola fram till idag, ny PSU på plats. Samma skit händer fast nästan snabbare.

Ibland kan jag få vara inne i windows i någon minut eller så, men försöker jag starta ett spel så startar datorn om precis när man förväntar sig att den börjar jobba.

• Har testat att köra med hennes förra GPU utan framgång.

• Har re-seatat CPU två-tre ggr, samma sak.

• Har testat att köra en RAM-sticka i taget, samma resultat oavsett vilken av de jag har i, eller båda samtidigt.

• Har clearat CMOS fler gånger än jag kan minnas. Har även gjort rent batteriet.

• Den begagnade GPUn vi köpte fungerar utan problem i min dator, så den är också 'safe'.

• Har flashat från den BIOS-version jag själv körde till två andra. Den nyaste från MSI men också den näst nyaste

Kort och gott. Mina ett år gamla grejer som för en vecka sedan funkade i mitt chassi startar nu om efter sekunder i Windows i min sambos rigg. Det som skiljer är GPU och diskar. GPUn är testad i min dator, och diskarna har suttit i hennes dator och funkat klockrent fram tills övriga komponenter byttes.

Specs:
B550M PRO-VDH WIFI
Ryzen 5 5600x
16x2GB Kingston Fury DDR4 3200mhz
PNY m2.0, minns ej modell i skrivande stund.
Kingston 500gb SSD
Kingston 1TB SSD (NY)
No-name 620w PSU /// Corsair CV650 (NY)

Har jag missat något uppenbart, eller har helt enkelt mobo/CPU/m2-disk gått sönder?

Visa signatur

Ryzen 5 7600X / 7900 XT 20GB / 32GB DDR5 @6000MHz
G PRO X Superlight / Ducky One 3 [Gateron Milky Yellow Pro] / Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Du har sett till att det är rätt antal distanser monterade mellan datorlåda och moderkort?
Det ser ut som det är färre än "normalt" antal monteringshål på moderkortet...
Tänker främst på den som "täcks av" kontakter på moderkortet i det nedre "högra" hörnet.

Tillägg, det är inga mekaniska diskar monterade i datorn?

Permalänk
Medlem

Jag har dubbelkollat så att alla skruvhål har en distans.

Inga mekaniska diskar.

Före uppgraderingen satt det en m2 och en SSD. Nu utökat till ytterligare en SSD

Visa signatur

G PRO X Superlight / Ducky One 3 [Gateron Milky Yellow Pro] / Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kan också tillägga att jag kollat cpu och socket varje gång jag tagit isär. Inga böjda pins eller övrigt skräp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jsson:

Jag har dubbelkollat så att alla skruvhål har en distans.

Inga mekaniska diskar.

Före uppgraderingen satt det en m2 och en SSD. Nu utökat till ytterligare en SSD

Men frågan är ju snarare.

Har du någon distans där det inte finns något skruvhål?

Att det skulle fattas en vid ett hål är sällan ett problem medan en som sitter där den inte ska är det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Men frågan är ju snarare.

Har du någon distans där det inte finns något skruvhål?

Att det skulle fattas en vid ett hål är sällan ett problem medan en som sitter där den inte ska är det.

Får kika när jag kommer hem.

Jag vill inte minnas att någon distans blev över, men får dubbelkolla efter kortisar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du installerat om Windows?
Även om det ofta går att flytta över ett Windows-system från en dator till en annan så ställer det ibland till med bekymmer.
Ibland identifieras drivrutiner som kompatibla fast de inte är det. Ibland tas inte gamla bort som de skall, etc.
Om du inte vill blåsa den gamla installationen så kan du ju alltid prova att installera Windows på den nya M.2-disken.

Om möjligt, prova även med en annan SATA-kabel till den SSD:n.
Kontrollera att distansen till M.2-disken/arna är korrekt monterad.

Även om det är mindre troligt så är det en god idé att kontollera så det inte är någon USB-enhet som orsakar en oönskad omstart.
Bluescreenview är ett ganska bra verktyg för att titta närmare på blåskärmsdumpar, om sådana finns.
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Permalänk
Medlem

Windows, diskar. lagrings diskar, partitioner osv. Enklast att ta bort alla diskar och låna en annan som du testar att installera om på. Om nån av dom kopplas med kablar så behöver du utesluta dom och porten de kopplats till också. Glöm inte andra änden av kablar.

Ta loss och sätta tillbaka grejer/kablar har fixat konstiga fel trots att man aldrig hittade orsaken.

Ta bort alla små grejer/kablar som inte behövs för nästan allt sånt och porten de kopplats till är ökända för att orska fel. Ibland olika fel på olika datorer.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg
Grafikkort+skärm

Eftersom felet händer i Windows behöver du dom 5 viktigaste delarna, mus, tangentbord, disk och kablar. Alla kan orska fel. Låna, testa annan port eller annan dator.

Chassit kan man utesluta genom att dumpa den i förådet tills man hittat felet. Moderkortet läggs på något som inte leder ström. Tex kartongen som nya grejer levererars med. Va uppmärksam att bakplåten på tex grafikkort går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten av kartongen.

Starta datorn kan man göra men en skruvmejsel som man rör metallpiggana på moderkortet. På det sättet testas också om Power SW kabeln/knappen satt på fel ställe, trasig, glapp, hitta vilka piggar som starta datorn (tex märkesdator där manualer mm inte alltid visar sånt) mm.

Edit:
Tillslut kommer det bara vara moderkort och processor kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du installerat om Windows?
Även om det ofta går att flytta över ett Windows-system från en dator till en annan så ställer det ibland till med bekymmer.
Ibland identifieras drivrutiner som kompatibla fast de inte är det. Ibland tas inte gamla bort som de skall, etc.
Om du inte vill blåsa den gamla installationen så kan du ju alltid prova att installera Windows på den nya M.2-disken.

Om möjligt, prova även med en annan SATA-kabel till den SSD:n.
Kontrollera att distansen till M.2-disken/arna är korrekt monterad.

Även om det är mindre troligt så är det en god idé att kontollera så det inte är någon USB-enhet som orsakar en oönskad omstart.
Bluescreenview är ett ganska bra verktyg för att titta närmare på blåskärmsdumpar, om sådana finns.
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Skrivet av panpo98:

Windows, diskar. lagrings diskar, partitioner osv. Enklast att ta bort alla diskar och låna en annan som du testar att installera om på. Om nån av dom kopplas med kablar så behöver du utesluta dom och porten de kopplats till också. Glöm inte andra änden av kablar.

Ta loss och sätta tillbaka grejer/kablar har fixat konstiga fel trots att man aldrig hittade orsaken.

Ta bort alla små grejer/kablar som inte behövs för nästan allt sånt och porten de kopplats till är ökända för att orska fel. Ibland olika fel på olika datorer.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg
Grafikkort+skärm

Eftersom felet händer i Windows behöver du dom 5 viktigaste delarna, mus, tangentbord, disk och kablar. Alla kan orska fel. Låna, testa annan port eller annan dator.

Chassit kan man utesluta genom att dumpa den i förådet tills man hittat felet. Moderkortet läggs på något som inte leder ström. Tex kartongen som nya grejer levererars med. Va uppmärksam att bakplåten på tex grafikkort går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten av kartongen.

Starta datorn kan man göra men en skruvmejsel som man rör metallpiggana på moderkortet. På det sättet testas också om Power SW kabeln/knappen satt på fel ställe, trasig, glapp, hitta vilka piggar som starta datorn (tex märkesdator där manualer mm inte alltid visar sånt) mm.

Edit:
Tillslut kommer det bara vara moderkort och processor kvar.

Tack för bra svar båda två!

Jag skrev av mig inatt i ren frustration och glömde tillägga detaljer som kunde varit bra att veta.

Jag har testat att köra helt utan diskar, inkl utan m2-disk.
Bootar upp med ett windows-USB och även där så får jag konstiga omstarter en bit in i menyerna.
Verkar dock gå utmärkt att stå i bios och fippla i oändligheter.
Allt som inte behövs är bortkopplat. Det som är anslutet till mobo är 1x CPU-fan, PWR SW och alla power-connectors.
Externa gränssnitt består av usb till tangentbord, mus och en HDMI ut från GPU.

Min första åtgärd ikväll tänkte jag skulle vara att just gå från chassit och koppla direkt på wellpapp. Bor i Skövde-trakten och har lite svårt att få tag i delar för att göra något sorts kors-test på mobo/cpu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har tagit ur moderkortet ur chassit. Ligger på wellpapp.
Tog ur m2-disken och har endast den nya vanliga SSD:n ikopplad, med en ny sata-kabel.

Bootar från usb. Installationen kan stå hur länge som helst i menyerna. Men någon minut in i installationen så startar datorn om. Igen och igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du stabil el i uttaget? Du ansluter till jordat uttag? Och monitorn också?

Hur har grejorna hanterats med tanke på ESD?

Har skruvarna dragits åt väldigt hårt så moderkortet eller annan del skadats?

Fingranska kontaktfingrarna i de uttagslister du rört, d.v.s minnessocklar, grafikkortssockeln mm. Se så allt verkar ok på själva kortet, ingen kylfläns som sitter löst eller på sniskan, inga sprickor mm.

Kan du i bios klocka ner minnen, t.ex till 2133 och se om det gör någon diff?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Har du stabil el i uttaget? Du ansluter till jordat uttag? Och monitorn också?

Hur har grejorna hanterats med tanke på ESD?

Har skruvarna dragits åt väldigt hårt så moderkortet eller annan del skadats?

Fingranska kontaktfingrarna i de uttagslister du rört, d.v.s minnessocklar, grafikkortssockeln mm. Se så allt verkar ok på själva kortet, ingen kylfläns som sitter löst eller på sniskan, inga sprickor mm.

Kan du i bios klocka ner minnen, t.ex till 2133 och se om det gör någon diff?

Alla uttag är jordade och "stabila"

Har inte använt ESD-armband.
Har stått barfota i våran tvättstuga på en arbetsbänk och kopplat både min egen dator med nya delar för att sedan flytta nyss borttagna delar in i nästa chassi.

Alla anslutningar på kortet ser okej ut, cpu-socket, minnesslots, pci-slot, rubbet.

Att skruvarna dragits för hårt känns osannolikt men inte omöjligt.

Ska testa att klocka ner minnen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DU har inget mer lite premium nätagg att prova med? ev beställa hem ett bara för att testa?

Ser att ditt moderkort är relativt billigt och jag har haft erfarenheter av just billiga AM4 moderkort samt billiga nätagg.

Det sparas in på kondensatorer på moderkort och spänningen i agget inte är den stabilaste vilket orsakar dom mest skummaste felen och det tog lång tid innan jag faktiskt upptäckte vad problemet var.

T.ex, jag hade ett gammalt 380W nätagg i HTPC som då hade ett Gigabyte B450 DS3H.

Datorn hade först problem att den blåskärma, gav minnes fel, efter att letat bland mina extra minnen osv så hittade 3 stycken minnen, ett OEM samsung, ett corsair valuselect samt nått kingston OEM minne(det var grönt). Då slutade jag få minnes problem.

väldigt udda men dom minnena fungerade ivf.

MEN!

Jag hade problem med att min Sata SSD fick korrupt filsystem, inte super korrupt men tillräckligt för att explorern ibland inte öppnade förrän man kört skannat filsystemet och fått det lagat.

hade även problem att datorn hade en tendens att slockna ibland(vilket tyder på kasst nätagg)

Testade att sätta i nytt nätagg vilket avhjälpte problemet. provade även köra det gamla nätagget på ett Crosshair 6 hero vilket också fungerade utmärkt, då med en bra mycket strömhungrigare setup.

Men billigt moderkort och gammalt/sämre nätagg funkade då inte ihop, men det funkade var för sig.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Hedersmedlem

Får du ingenting i Windows-loggen? Typ WHEA-errors, info om BSOD-koder (även om du inte sett några BSOD) eller liknande?

Symtomen är väldigt lika min dator som strulade nyligen, i det fallet var det processorn som gått och dött. Jag fick dock fel i loggen ibland, kanske var femte omstart eller nåt sånt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

det klassiska - prova RAM-minnena med memtest86 eller liknande

det luktar RAM-fel över det hela - det fungerar bra i BIOS/USB:s boot-menyer då väldigt lite minne allokeras i dom fallen - när installationen startar så allokeras mer RAM och då hamnar i något område som bitflippar eller har stadiga 0 eller 1 som inte går att ändra på.

Permalänk
Medlem

Jag får omstarter även under CPU-testet i memtest.

Det lutar åt att beställa hem ny mobo och cpu och testa en i taget..

Det här som skulle bli en billig och smidig lösning för min älskade sambo... 💩

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Flyttade du med CPU-kylaren med dina gamla komponenter?
Om du installerat en annan CPU-kylare, har du kontrollerat att den är kompatibel med dina gamla komponenter?
Tänker så det inte är frågan om temperaturproblem.

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma kylare som jag själv körde med. Thermalright peerless assassin

Efter första omstarten som skedde efter monteringen så laddade jag ner HWmonitor bara för att vara säker.

CPU och GPU har legat mellan 40-50°C vid omstarter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Fyndade ett öppnat ASUS Prime A520M-K på Inet. Mest för att få en bräda att testa på. Funkar utmärkt!

Visa signatur