Permalänk
Medlem

Kylare till 7800x3d i Define 7

Hej

Har ett Fractal design define 7, ljuddämpat chassi. Är i tagen att uppgradera datorn och då med en 7800x3d och passade på att köpa en corsair kylare, Corsair iCUE H170i ELITE LCD Display under Inets megaklick 420 mm. Denna är säkert overkill för mitt behov, men priset var i stortsätt samma som för annan kylare.

Chassit kan installera 420mm i toppen vilket leder till min fråga, måste jag byta ut toppen på chassit till det "mesh" liknande för att få in luftflöde för rimlig kylning eller kan jag ha kvar den dämpade toppen?

Min oro enligt ovan är en högre ljudnivå från datorn.

Låt säga att den samlade kunskapen inte rekommenderar kylaren så tittar jag på en 240 mm kylare som då monteras i fronten. Innebär placering där något problem för övrig kylning? Kan med en sådan setup även ha en vanlig fläkt i fronten. Har ett 3080 kort.

Tack för svar.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Du behöver byta ut toppen mot den perforerade varianten, annars blir det totalstopp för luften när den slår i den dämpade panelen.

Gällandes ljudnivå så beror det lite på vad som sitter i datorn idag samt placering av chassit. Skulle dock rekommendera monteringen i toppen snarare än fronten sett till hur strypt luftflödet är via den dämpade frontpanelen samt att du har ett grafikkort som alstrar ganska mycket värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Du behöver byta ut toppen mot den perforerade varianten, annars blir det totalstopp för luften när den slår i den dämpade panelen.

Gällandes ljudnivå så beror det lite på vad som sitter i datorn idag samt placering av chassit. Skulle dock rekommendera monteringen i toppen snarare än fronten sett till hur strypt luftflödet är via den dämpade frontpanelen samt att du har ett grafikkort som alstrar ganska mycket värme.

Jag instämmer i det Jonas skriver.

Sätt 420 radiatorn i toppen med mesh, det kommer bli en generellt lägre ljudnivå än en 240 i fronten där fläktarna kommer varva högt för att kunna suga in tillräckligt med luft.

Jag har ägt detta chassi i snart tre år och är väldigt nöjd med det.

Jag hade satt 3 st 120mm i fronten som insug (jag kör detta), förslagsvis så stora som möjligt såsom Phanteks T30. 1 st 140mm i bak som utblås, samt de tre på 420 radiatorn i toppen som utblås.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar, mycket uppskattat. Nu känns köpet bra igen! Har några noctua i fronten idag som får fortsätta där.

Mvh
Eric

Permalänk
Medlem

Hej,
Äntligen fanns lite tid att bygga ihop datorn. Men när jag startade datorn så låter den som ett jetplan. Antar fläktarna går på max.

Corsairs mamual och installationsfilm lämnade lite att önska. Till pumpen i 170i var det en 3 pin kontakt men med 1 stift. Denna satte jag i cpu fan. Borde denna egentligen ha satts i pump/aio pump? Cpu fan speed går upp i 2400 rpm...

Om denna sitter rätt så måste jag antagliigen in i bios och sätta fläktkruva.

Tacksam för svar, igen

Mvh
Gubben som trodde han kunde

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ericcccs:

Hej,
Äntligen fanns lite tid att bygga ihop datorn. Men när jag startade datorn så låter den som ett jetplan. Antar fläktarna går på max.

Corsairs mamual och installationsfilm lämnade lite att önska. Till pumpen i 170i var det en 3 pin kontakt men med 1 stift. Denna satte jag i cpu fan. Borde denna egentligen ha satts i pump/aio pump? Cpu fan speed går upp i 2400 rpm...

Om denna sitter rätt så måste jag antagliigen in i bios och sätta fläktkruva.

Tacksam för svar, igen

Mvh
Gubben som trodde han kunde

Pumpen ska kopplas till CPU_FAN, det är helt rätt (den kontakten matar bara varvtalssignal till moderkortet). Fläktarna på radiatorn ska kopplas till den medföljande Commander Core-hubben och den ska i sin tur vara inkopplad med en intern USB-kontakt till moderkortet.

Sedan behöver du installera Corsairs mjukvara ICUE för att styra fläktarnas hastighet.

Permalänk
Medlem

Ja använder en H150i ELITE CAPELLIX XT till min 7800x3d och kopplade till AIO pump header på moderkortet x670e och det funkar utmärkt. Behöver sätta CPU fan i bios till ignore.