Iphone 15 Pro-kunder klagar på inbränningar

Permalänk
Melding Plague

Iphone 15 Pro-kunder klagar på inbränningar

Ett litet antal användare av Apples nya toppmodell rapporterar om ett tidigare okänt problem på Iphone: Kraftig och snabbt utvecklad inbränning på OLED-skärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De är ju bara elände med nya iphone. Jag som beställt en 15 pro i present åt sambon som kommer v45. Kanske borde avbeställa...

Permalänk
Medlem

Det här är förmodligen sant för alla telefoner med Oled panel som någonsin gjorts, för ett litet antal användare. Jag vet att det är poppis att klaga på Apple men hade det här problemet varit stort så hade du inte behövt läsa om det på något forum.

Apple har mycket tvivelaktiga affärsmetoder för sig men deras produkter brukar, dock inte alltid, hålla bra kvalitet och göra vad dom ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

De är ju bara elände med nya iphone. Jag som beställt en 15 pro i present åt sambon som kommer v45. Kanske borde avbeställa...

Bättre att köpa en 14 Pro i så fall.
Inte alltid nyast är bäst: Jeg är inne på en Apple TV 4K 128 GB. Det är min tredje, men det har jag ångrat. Bara strul. Bytt flera gånger. Blir kokhet på 20 min 4K streaming. Hade inte problemet med 1:a eller 2:a gen.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Medlem

Är inne på min 5:e androidlur på ca 13år. Första var htc legend. Samtliga har haft OLED skärm. Aldrig sett inbränning på någon av dom...

Permalänk
Medlem

Tur man inte köpte skiten. Min iPhone 12 Pro får hänga med fram till lanseringen av iPhone 17. 😁

Permalänk
Medlem

Tycker det är ovanligt mycket problem rapporterade med iphone 15.

Permalänk
Medlem

Ett litet antal användare av Apples nya toppmodell rapporterar om ett tidigare okänt problem på Iphone.

132 personer på samma forum har tryckt på ”jag också”-knappen - hur många av dem har tryckt för att de är små troll?

Men låt oss anta att det bara rör sig om ärliga svar då är det 132st av hur många miljoner sålda enheter? Borde ju gå inom felmarginalen om man även räknar med de som inte hänger på samma ställe.

Det är så uppenbart vilka som bara läser rubriken… ogilla för ogillandets skull eller hatande för hatandets skull.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ett litet antal användare av Apples nya toppmodell rapporterar om ett tidigare okänt problem på Iphone.

132 personer på samma forum har tryckt på ”jag också”-knappen - hur många av dem har tryckt för att de är små troll?

Men låt oss anta att det bara rör sig om ärliga svar då är det 132st av hur många miljoner sålda enheter? Borde ju gå inom felmarginalen om man även räknar med de som inte hänger på samma ställe.

Det är så uppenbart vilka som bara läser rubriken… ogilla för ogillandets skull eller hatande för hatandets skull.

Sen finns det ju de som hängivet kommer till Apples försvar hela tiden också, lika förutsägbart som de som vill provocera. Ska ju inte nämna några namn här men en viss person citerades sannolikt av en anledning i detta fall tex 😉

Bara att ignorera. De har sina åsikter och de kommer inte ändras även om de får mothugg av vare sig objektiva personer eller personer som sväljer allt Apple säger och gör med hull och hår.

När det är nyheter om problem med Android kommer ju ofta det omvända som ett brev på posten dessutom så det hela jämnar ju ut sig kan jag tycka.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Sen finns det ju de som hängivet kommer till Apples försvar hela tiden också, lika förutsägbart som de som vill provocera. Ska ju inte nämna några namn här men en viss person citerades sannolikt av en anledning i detta fall tex 😉

Bara att ignorera. De har sina åsikter och de kommer inte ändras även om de får mothugg av vare sig objektiva personer eller personer som sväljer allt Apple säger och gör med hull och hår.

När det är nyheter om problem med Android kommer ju ofta det omvända som ett brev på posten dessutom så det hela jämnar ju ut sig kan jag tycka.

Är väl som bäddat för flame war, så är det ju - men håller du inte med om att man borde läsa artikeln?

Edit: sen kan man ju fundera över nyhetsvärdet - men det blir ju smaskigare artiklar ju mindre man vet och desto mer man spekulerar, speciellt när det handlar om iPhone eller Samsung. Hänt i veckan. Se & hör. En ding ding värld.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är väl som bäddat för flame war, så är det ju - men håller du inte med om att man borde läsa artikeln?

Givetvis. Men det är ju jobbigt jö! 😏

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Elakekocken:

Ett litet antal användare av Apples nya toppmodell rapporterar om ett tidigare okänt problem på Iphone.

132 personer på samma forum har tryckt på ”jag också”-knappen - hur många av dem har tryckt för att de är små troll?

Men låt oss anta att det bara rör sig om ärliga svar då är det 132st av hur många miljoner sålda enheter? Borde ju gå inom felmarginalen om man även räknar med de som inte hänger på samma ställe.

Det är så uppenbart vilka som bara läser rubriken… ogilla för ogillandets skull eller hatande för hatandets skull.

Helt enig. 132 pers som har tryckt på en knapp. Iphone 14 sålde typ 50 miljoner enheter av 14pro (alltså pro och pro max, inte vanliga) förra året.

Tror vi att Apple säljer flest telefoner runt launch kanske? Ska vi höfta till med 10 miljoner pro-modeller av 15 då? 0,00132% felmarginal på skärmarna enligt den här artikeln.

Förstår ju varför artikeln skrevs; Apple drar ju ögon och klick, men det verkar vara lite höna av en fjäder måste jag säga

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Helt enig. 132 pers som har tryckt på en knapp. Iphone 14 sålde typ 50 miljoner enheter av 14pro (alltså pro och pro max, inte vanliga) förra året.

Tror vi att Apple säljer flest telefoner runt launch kanske? Ska vi höfta till med 10 miljoner pro-modeller av 15 då? 0,00132% felmarginal på skärmarna enligt den här artikeln.

Förstår ju varför artikeln skrevs; Apple drar ju ögon och klick, men det verkar vara lite höna av en fjäder måste jag säga

Lite så va…
Som jag skrev i posten innan denna; ju mindre man vet och desto mer man spekulerar resulterar i smaskigare artiklar fast med ungefär noll nyhetsvärde. Denna nyheten är värd en notis, inte en artikel…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lite så va…
Som jag skrev i posten innan denna; ju mindre man vet och desto mer man spekulerar resulterar i smaskigare artiklar fast med ungefär noll nyhetsvärde. Denna nyheten är värd en notis, inte en artikel…

Gott om spekulationer från den motsatta sidan här också, dock. Det är lätt att bara se vad andra gör.

Permalänk

Folk som kommenterar att det "bara" handlar om 132st (på Apples support forum), så finns det punkter som är värda att tänka på:
-Hur många rapporter är där på twitter och reddit?
-Hur många använder faktiskt Apples forum, av alla som köpt enheter (misstänker en ytters liten promille).
-Hur många rapporter kom där på tidigare modeller, eller andra utgåvor av samma generation?
-Hur många rapporter är där kring dom många Android-märkena som använder OLED av någon form?

Personligen har jag inte hört något om inbränningar på andra märken sedan runt Samsung Galaxy S4/S5 tiden.

Men gällande ju Apples skärm, så tror jag det handlar om att dom kanske trycker skärmen lite för hårt för att nå annonserade ljusstyrkan. Om nu flertalet av rapporterna kommer från länder där det just nu är varmt och därmed mycket sol (Vet inte om det framgår var dom drabbade är bosatta), så skulle det kunna vara så att dom har skruvat upp ljusstyrkan till max för att se skärmen bättre i solen och kör så under en längre tid.
Det hade inte förvånat mig om Apple "löser det" med en mjukvaruuppdatering och att senare tester visar en lägre max ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Kan vi ha kommit till ett läge där folk provocerar fram fel med onaturligt användande av allehanda produkter bara för att äntligen få vara författare av en populär tråd på Reddit osv?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det är som det brukar. Antingen så är det användarna det är fel på eller så har dumma media hackat på snälla Apple igen.

Inte konstigt att Apple felaktigt upplevs som pålitliga och felfria när deras användare gärna hjälper till att tysta ner uch släta över problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Skall väl tilläggas att de flesta människor man träffar, brassar sina skärmar på full ljusstyrka, även i kvällsmiljö. Rent vansinne om du frågar mig. Finns ingen som helst anledning till detta beteende. Kör du skärmen på auto-ljusstyrka, kommer en sån här sak aldrig hända, såvida det inte handlar om rena panelfel, vilket jag tror detta gör, till skillnad från de gamla S7 - S9-modellerna från Samsung där en majoritet led av permanenta inbränningar pga att man i ett väldigt tidigt skede valde in undermåliga AMOLED-skärmar i sina mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Helt enig. 132 pers som har tryckt på en knapp. Iphone 14 sålde typ 50 miljoner enheter av 14pro (alltså pro och pro max, inte vanliga) förra året.

Tror vi att Apple säljer flest telefoner runt launch kanske? Ska vi höfta till med 10 miljoner pro-modeller av 15 då? 0,00132% felmarginal på skärmarna enligt den här artikeln.

Förstår ju varför artikeln skrevs; Apple drar ju ögon och klick, men det verkar vara lite höna av en fjäder måste jag säga

Inte för att jag varken är mot eller för apple, men felaktig matte får det att klia i hela min kropp! Att förutsätta att alla som ägen en iphone av aktuell modell har sett denna poll är nog en kraftig miss...

Sen är chansen att vinna eurojackpot 0.0000007151124% Vilket är rimligt enligt många i europa.. så då kommer 0,00132% garanterat hända mig...

Sen hur alvarligt problemet med skärmana är kommer bli spännande att följa

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Gott om spekulationer från den motsatta sidan här också, dock. Det är lätt att bara se vad andra gör.

Skrivet av EndLessMind:

Folk som kommenterar att det "bara" handlar om 132st (på Apples support forum), så finns det punkter som är värda att tänka på:
-Hur många rapporter är där på twitter och reddit?
-Hur många använder faktiskt Apples forum, av alla som köpt enheter (misstänker en ytters liten promille).
-Hur många rapporter kom där på tidigare modeller, eller andra utgåvor av samma generation?
-Hur många rapporter är där kring dom många Android-märkena som använder OLED av någon form?

Personligen har jag inte hört något om inbränningar på andra märken sedan runt Samsung Galaxy S4/S5 tiden.

Men gällande ju Apples skärm, så tror jag det handlar om att dom kanske trycker skärmen lite för hårt för att nå annonserade ljusstyrkan. Om nu flertalet av rapporterna kommer från länder där det just nu är varmt (Vet inte om det framgår var dom drabbade är bosatta), så skulle det kunna vara så att dom har skruvat upp ljusstyrkan till max och kör så under en längre tid.
Det hade inte förvånat mig om Apple "löser det" med en mjukvaruuppdatering och att senare tester visar en lägre max ljusstyrka.

Mm just nu är det spekulationer och det är endast spekulationer som eldar på diskussionen. 132 av flera miljoner är ingenting. Vad som sägs på Reddit/X är det ju ingen som vet.
Detta blir ju intressant om man man till slut skulle få reda på att felmarginalen är 0,1% eller högre, först då tycker jag det hade vart oroväckande.
Denna artikeln är bara värd en notis tycker jag tills lösryckta ”fakta” har fått mer kött på benen.

Jag försvarar ingenting men rykten är rykten tills det finns tillräckligt med fakta, eller hur?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Mm just nu är det spekulationer och det är endast spekulationer som eldar på diskussionen. 132 av flera miljoner är ingenting. Vad som sägs på Reddit/X är det ju ingen som vet.
Detta blir ju intressant om man man till slut skulle få reda på att felmarginalen är 0,1% eller högre, först då tycker jag det hade vart oroväckande.
Denna artikeln är bara värd en notis tycker jag tills lösryckta ”fakta” har fått mer kött på benen.

Jag försvarar ingenting men rykten är rykten tills det finns tillräckligt med fakta, eller hur?

Ja, just därför jag skrev att båda sidor har folk som spekulerar. Att bara peka på en sidas spekulationer känns rätt vinklat. Än mer om man också spekulerat själv.

Permalänk
Medlem

Ja, man får ju se hur detta utvecklar sig. Rapporteringen av brända kontakter på 4090 började ju också med ett par få fall. Sedan kom fler.

Det är väl så det är. Det kommer ett par och sedan kommer det fler ifall det finns fler ... annars kommer det inte mer. Artiklen rapporterar väl bara ett potentiellt problem med nya iPhone.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Inbränning efter typ ett par veckor känns inte som ett litet problem. Men påminn mig gärna om 3-6-12 månader hur det går med det.

Och ifall det är vanliga användare eller tex folk som sitter o spelar på mobilen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tror det finns ett ClickBait problem också, att varje minsta lilla fynd förstoras upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är som det brukar. Antingen så är det användarna det är fel på eller så har dumma media hackat på snälla Apple igen.

Inte konstigt att Apple felaktigt upplevs som pålitliga och felfria när deras användare gärna hjälper till att tysta ner uch släta över problem.

Störst fel är det onekligen på alla som älskar att hata Apple, och förlorar all förmåga till rationellt tänkande så fort de först på tal.

Vi har ett fåtal rapporter om defekta skärmar på en produkt som redan sålt åtskilliga miljoner. Skulle man ha oturen att drabbas är det bara gå till återförsäljaren och få en ny telefon.

Permalänk

Självklart bör man ta alla rykten med en nypa salt.
Det är dock ett tecken på att man ej ska avguda Apples produkter för mycket, de är lite samma som resten.
Det klassiska argumentet gäller, köp inte de första enheterna (barnsjukdomar) och se vilka brister som uppdagas.

*edit*
Det jag inte förstår med iPhone är att telefonen är supersnabb, mycket snabbare än alla andra. Så snabb så att nästan ingen idag har ett problem med prestandan på deras telefon. Likaförbaskat väljer Apple att klocka skiten ur iPhonen och skapa diverse problem (detta plus batteri), istället för att satsa på en stabilare enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är som det brukar. Antingen så är det användarna det är fel på eller så har dumma media hackat på snälla Apple igen.

Inte konstigt att Apple felaktigt upplevs som pålitliga och felfria när deras användare gärna hjälper till att tysta ner uch släta över problem.

Ja, det räcker att man tar en titt på https://www.youtube.com/watch?v=GuWUUTNg9r4&ab_channel=LouisR...
så ser man att Apples grejer är inte så bra gjorda. Jag har inget mot apple per se. Är själv Samsung användare men skulle aldrig försvara samsung bara för att jag användert dem.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tror vi att Apple säljer flest telefoner runt launch kanske? Ska vi höfta till med 10 miljoner pro-modeller av 15 då? 0,00132% felmarginal på skärmarna enligt den här artikeln.

Fast i detta tar du ju inte hänsyn till alla de som fått felet men inte reflekterat över detta eller hittat till webbsidan eller alla de som kan komma att få felet kommande månaderna.

På jobbet har vi många Galaxy A52s, dessa är ungefär ett år gamla och säkert en fjärdedel har utvecklat svaga inbränningar på panelen. Oled har över tid blivit bättre men än så länge är inbränningar en realitet. Speciellt så vid hög ljusstyrka eller ensidig användning, exempelvis bara ett fåtal appar.

Vi kan ju även se på såväl Xbox 360 och dess RROD och Note 7 med dess batteribekymmer. Detta började också med ett fåtal exemplar. Men problemet växte efterhand.

Det speciella är ju inte att fel uppstår på telefoner utan att ett specifikt fel som inte verkar ha funnits tidigare börjat visa sig och detta bara veckor efter lanseringen.

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara att de flyttat produktion till indien istället för att använda underbetalda halvslavar i kina som skapat problem, tex kvalitetskontroll osv (eller oxå har de tagit sämre kvalitet på skärm som de gjort med batteriet för att tjäna mer.)Eller oxå är det bara ett fåtal som råkat ut för detta vilket det verkar vara för tillfället men bra att det tas upp

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av gonkius:

Är inne på min 5:e androidlur på ca 13år. Första var htc legend. Samtliga har haft OLED skärm. Aldrig sett inbränning på någon av dom...

Samsung display på nästan alla telefoner idag. Undantag är väl Sony