Tips bra komplett lösning

Permalänk
Medlem

Tips bra komplett lösning

Ska bygga en egen router och vill göra den så liten som möjligt.
Men har 2 krav och de är minst 4Gb minne samt 2 rj45 portar.

Finns det något Pi -kort med 2 lanportar eller någon form av påbyggnadskort med rj45 kontakt.
Eller har ni några bättre förslag?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

kollat på teklager.se efter ett kort som passar dig?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kombinationen liten, 2 LAN-portar och >= 4 GB minne bör inte vara något större problem, om det är de enda kraven. Jag kör APU2 (4 GB-modellen) från Teklager och det har fungerat kanon sedan 2018 (med OpenWrt). Inte världens snabbaste CPU nu mera (AMD x86).

RPI4 var den första som RPI:n som folk faktiskt tyckte dög som router. Före det var USB-grunkorna kassa/långsamma så det gick inte att närma sig 1 Gbit/s med routing. Ingen RPI har ju två RJ45-portar inbyggt, men med RPI4 så går det att slänga på en USB-adapter och få fart på det hela. RPI4-tråden på OpenWrt-forumet har lite tips på vilka donglar som fungerar och vilka kernel-moduler man behöver, tillämpbart oavsett vilken Linux man ska köra.

Annars finns det ju hur mycket x86-maskiner som helst på kinasajterna. Om man ska köra icke-x86 så finns det också hur mycket som helst, men då är risken stor att man får köra någon kina-kompilerad kernel som kan innehålla lite vad som helst. Jag hade tittat på OpenWrts ToH för inspiration, det är ingen garanti för att man kan köra mainline, men det är i alla fall någonstans att börja researchen. Du kan ändra filterparametern i länken till 8192.

Om man lägger till krav på att köra WiFi 6 på samma burk blir det betydligt krångligare att hitta bra alternativ, kombinationen med så mycket minne är sällsynt. Då blir det antagligen att göra research om vilka AsiaRF-kort som man kan få in i någon liten x86-burk - det verkar skitkrångligt. Turris har antagligen något på gång och BananaPi BPI-R4 ser lovande ut, men inget är garanterat.

Mängden RAM är för övrigt lite intressant - det är ju inte nödvändigtvis en fantastisk ide att använda en router till fler roller än just router/brandvägg. VPN och DNS kan ju vara smidigt att ha på samma burk, men jag tvivlar starkt att du behöver mer än 2 GB RAM för till exempel reklamblockering, speciellt om du inte ska köra minneshungriga WiFi-drivrutiner för Qualcomm.

Edit: Jag ser nu att du skrev minst 4 Gb minne. Jag antar att du menade 4 GB.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen båda två.
Det blev beställning på en RPI5 och en usb-dongel.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar