Lätt laptop med bra kylning, helst på ovansidan (arbetar med datorn i knät)

Permalänk

Lätt laptop med bra kylning, helst på ovansidan (arbetar med datorn i knät)

Hej alla!

Jag är författare och jobbar med datorn i knät hela dagarna. Flyttar mig ofta och sitter ofta utomhus så gärna robust och tålig laptop. Fick rådet att köra fläktlöst (pga att jag har den i knät), hade en AsusZenbook UX305 som funkade perfekt i sex år, tyvärr finns ingen motsvarighet att köpa längre. Köpte en fläktlös Acer swift 1 för ett par år sedan men prestandan klarar tyvärr inte exvis zoommöten.

Så nu söker jag efter en lätt och strulfri laptop (gärna runt 1,3 kilo men max 1,5) ca 14 tums skärm och med extra bra kylning eller luftintag på sidan eller ovansidan och prestanda som klarar inspelning av zoommöten. Gärna ljusstark skärm pga utomhusarbete. Gärna bra batteritid.

Tar tacksamt emot tips på modeller som helst inte kostar över ca 12 000.

Och jo, jag vet att man kan köpa lös kylning att lägga under men vore tacksam att slippa pga vikten och för att undvika fler saker att hålla reda på.

Har hört att Lenovo ska ha extra bra kylning, stämmer det?

Jättetacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Lenovo thinkpads brukar ha schysst kylning (tysta även vid belastning) men däremot täcker man insugshålet så är jag osäker om det skulle fungera bra. Antar att Windows är en preferens annars hade en Macbook air M1 (M2 om man kan lägga extra) suttit både fint i prisklass och passiv kylning!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Laptopkylning brukar funka i knät, den är ju liksom gjord för det. Skulle nog inte rekommendera fläktlöst däremot, blir ganska varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Lenovo thinkpads brukar ha schysst kylning (tysta även vid belastning) men däremot täcker man insugshålet så är jag osäker om det skulle fungera bra. Antar att Windows är en preferens annars hade en Macbook air M1 (M2 om man kan lägga extra) suttit både fint i prisklass och passiv kylning!

Tänker även jag på just en M1'a. M2'orna drar iväg i pris. Köpte min nyligen när de låg på 9999kr hos Power. Nu används inte min speciellt hårt men just att den både är fläktlös och sval är något som uppskattas. Köra Apples OS är lätt förvirrande när man aldrig använt det innan men kommit igång med den hyffsat. Men har fortfarande inte tagit mig tid att riktigt sätta mig in i den.

Används mest för surf, mediakonsumption och lättare datorarbete. Blir säkert mer när jag får mer tid, energi och möjligheter.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

Lenovo thinkpads brukar ha schysst kylning (tysta även vid belastning) men däremot täcker man insugshålet så är jag osäker om det skulle fungera bra. Antar att Windows är en preferens annars hade en Macbook air M1 (M2 om man kan lägga extra) suttit både fint i prisklass och passiv kylning!

Ja, det är sjukt frustrerande att Apple har exakt den laptop jag söker. Men jag har inte riktigt tiden och orken att ställa om till Mac efter 30 år med Windows, tyvärr. Men som jag förstått det är det exakt den jag söker fast med annat operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneBergen:

Ja, det är sjukt frustrerande att Apple har exakt den laptop jag söker. Men jag har inte riktigt tiden och orken att ställa om till Mac efter 30 år med Windows, tyvärr. Men som jag förstått det är det exakt den jag söker fast med annat operativsystem.

Av usecasen du beskriver är det du behöver vänja dig vid att man stänger fönster på andra sidan fönstret, typ.