Nyare chassi med gammalt operativsystem

Permalänk

Nyare chassi med gammalt operativsystem

Hejsan
Jag har tänkt bygga upp en dator som jag ska ha Windows XP tänkte jag(använder mig av äldre komponenter tänkte jag)

Hittat en CPU som heter AMD 6300 Black Edition AM3+
Moderkortet som jag hittade är ett
Gigabyte GA-970A-DS3P
Socket AM3+

Tänkte köra med(beroende vad jag får tag på)
DDR3 SDRAM
2000MHz eller 1600MHz

Grafikkort vet jag inte vad jag ska ha än men om ni vill så får ni gärna tipsa om ett bra grafikkort som passar till mitt moderkort.

Till kylning till CPUn tänkte jag köra på vattenkylning men detta område är jag helt kass på. Är det även värt att vattenkyla grafikkortet samtidigt jag håller på?. All tips jag kan få mottages gärna.

Nätaggregatet tänkte jag köra minst 650w eller rekommenderar ni något annat så skriv gärna det.

Bilder kommer väl komma upp under projektets gång.

Men har ni tips och ge mig så är jag tacksam för det

Permalänk

Vad har chassi och operativsystem med varandra o göra ?
Vad vill du riktigt åstadkomma med detta ? absolut inte värt att investera nånting i en dator som baseras på en FX processor (Historiens kanske sämsta CPU serie)

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Det där är prylar från 2012, då borde du köra Windows 7 istället för att det ska "lira" korrekt.

Retro XP datorer brukar man köra en riktigt stark Pentium 4'a eller Athlon 64 (ddr2 plattform) och grafikkort från DX9 tiden.

Eller vill du bara köra XP med så mycket kraft som möjligt?

GTX 960 verkar vara ditt svar och nej du ska absolut inte vattenkyla det och vilket chassi som helst passar, se till att få 3.5 tumsplatser och plats för en dvd läsare.

GTX 660/670/680 och 760/770 borde fungera mycket fint för XP, ska du köra något genuint från XP eran kan det bli struligt då de flesta korten körde med AGP standarden och äldre grafikkort tenderar att strula.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det där är prylar från 2012, då borde du köra Windows 7 istället för att det ska "lira" korrekt.

Retro XP datorer brukar man köra en riktigt stark Pentium 4'a eller Athlon 64 (ddr2 plattform) och grafikkort från DX9 tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=-XTnL4Mang0

Eller vill du bara köra XP med så mycket kraft som möjligt?

https://www.youtube.com/watch?v=LjR2X39BVyo

GTX 960 verkar vara ditt svar och nej du ska absolut inte vattenkyla det och vilket chassi som helst passar, se till att få 3.5 tumsplatser och plats för en dvd läsare.

GTX 660/670/680 och 760/770 borde fungera mycket fint för XP, ska du köra något genuint från XP eran kan det bli struligt då de flesta korten körde med AGP standarden och äldre grafikkort tenderar att strula.

Mest för jag vill kunna ta äldre spel som inte min Windows 10 klarar att starta 😂 jaha 2012 säger du ingen koll alls

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Vad har chassi och operativsystem med varandra o göra ?
Vad vill du riktigt åstadkomma med detta ? absolut inte värt att investera nånting i en dator som baseras på en FX processor (Historiens kanske sämsta CPU serie)

Inget vill säga men roligt bygge mest för att vill kunna köra äldre spel som inte min modernare dator vägra starta. Vad tycker du jag ska använda för CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhontour:

Inget vill säga men roligt bygge mest för att vill kunna köra äldre spel som inte min modernare dator vägra starta. Vad tycker du jag ska använda för CPU?

allt handlar om vad för spel, att XP spel inte startar på windows 10/11 är nog inget konstigt, men det mesta borde starta i Windows 7.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

allt handlar om vad för spel, att XP spel inte startar på windows 10/11 är nog inget konstigt, men det mesta borde starta i Windows 7.

Windows 7 funkar okså

Vill kunna spela lite tyngre spel men behöver hitta en bra CPU som klarar AM3+ socket den jag hittade var bortlovad så behöver hitta en annan

La till mer text
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lindhontour:

Vill kunna spela lite tyngre spel men behöver hitta en bra CPU som klarar AM3+ socket den jag hittade var bortlovad så behöver hitta en annan

Phenom 2 960T, 965 och liknade "Thuban" cpuer var populär för de som ville klocka och pilla med upplåsning så ska du köra på AM3 så leta efter den bästa Thuban baserade cpun du kan hitta, de flesta 4 kärniga går att låsa upp till 6 kärnor för de var baserade på 6 kärniga kisel men med avstängda kärnor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Phenom 2 960T, 965 och liknade "Thuban" cpuer var populär för de som ville klocka och pilla med upplåsning så ska du köra på AM3 så leta efter den bästa Thuban baserade cpun du kan hitta, de flesta 4 kärniga går att låsa upp till 6 kärnor för de var baserade på 6 kärniga kisel men med avstängda kärnor.

Skulle AMD Phenom II X6 1075T funka lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhontour:

Skulle AMD Phenom II X6 1075T funka lika bra?

Det skulle jag tro. Har för mig att Phenom II även var snabbare än första bulldozer som kom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Det skulle jag tro. Har för mig att Phenom II även var snabbare än första bulldozer som kom.

Vad är skillnad på AM3 och AM3+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lindhontour:

Vad är skillnad på AM3 och AM3+

+ kom senare och stödjer nyare cpuer än icke +, du får kolla manualerna för detaljerna för ett specifikt moderkort vad det stödjer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

+ kom senare och stödjer nyare cpuer än icke +, du får kolla manualerna för detaljerna för ett specifikt moderkort vad det stödjer.

Okej får kolla runt lite. Får se vad jag hittar när jag söker. Phenom var bara till AM3 den andra jag hittade som vart bortlovad var till AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det skulle jag tro. Har för mig att Phenom II även var snabbare än första bulldozer som kom.

Jo, en Phenom-II 1090T 6 kärnor 3.3 GHz drar rätt jämnt med en FX_8350 8 kärnor 4 GHz.
Så lite snabbare eller långsammare beroende på vad man gör.

Hursomhelst så är båda snabbare än en Pentium-IV.

För XP så har XP utan någon servicepack problem med diskar större än 128 GiB.
Tror man kunde komma runt det genom att installera på en partition som var 128GiB eller mindre och efter installation kunde man lägga på servicepackarna och partitionera upp resten av disken. Men det var länge sen så kan minnas fel.
Bäst är att använda en installationsdisk innehållande minst servicepack 1. Servicepack 3 var den sista officiella men det finns några inofficiella där man samlat senare patchar.

XP var ju supportat 2012 så den tidens hårdvara borde funka bra förutsatt man har SP3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhontour:

Vad är skillnad på AM3 och AM3+

Det jag kan hitta om det är detta:

AM3+ stödjer Bulldozer samt AM3 processorer. Dock går det inte köra in Bulldozer till AM3

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

kan ha ett 775 kit om du är intreserad tror det är ett asus pq5d och en intel qx9650.

Permalänk
Skrivet av mikael ahlstedt:

kan ha ett 775 kit om du är intreserad tror det är ett asus pq5d och en intel qx9650.

Tack är det men har hittat ett
Gigabyte GA-970A-DS3P väntar svar ifrån säljaren.
Även köpt ett FX8350

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lindhontour:

Okej får kolla runt lite. Får se vad jag hittar när jag söker. Phenom var bara till AM3 den andra jag hittade som vart bortlovad var till AM3+

Det finns tex 960T på Ebay runt 250 kr, köper man utanför EU blir det ju moms och tulldeklaration på utöver frakt men det lär inte hamna över 500 kr.
Min 960T går att låsa upp till 6 kärnor och klockade till 4 GHz så den var i praktiken jämförbar med en 1100T, troligen bara att de stängt av 2 kärnor på kislet för att sälja den som 960 hur som helst så är 960 de som ofta går att låsa upp och klocka men det finns ju inga garantier för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns tex 960T på Ebay runt 250 kr, köper man utanför EU blir det ju moms och tulldeklaration på utöver frakt men det lär inte hamna över 500 kr.
Min 960T går att låsa upp till 6 kärnor och klockade till 4 GHz så den var i praktiken jämförbar med en 1100T, troligen bara att de stängt av 2 kärnor på kislet för att sälja den som 960 hur som helst så är 960 de som ofta går att låsa upp och klocka men det finns ju inga garantier för det.

Har hittat ett Geforce GTX 960 ska även köpa ett till liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhontour:

Har hittat ett Geforce GTX 960 ska även köpa ett till liknande

Nej, du kan inte köra SLI med GTX 960 och SLI är skitdåligt, jag körde GTX 680 SLI och kommer aldrig mer ge mig på de där.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Nej, du kan inte köra SLI med GTX 960 och SLI är skitdåligt, jag körde GTX 680 SLI och kommer aldrig mer ge mig på de där.

enligt säljaren på tradera sa att jag kunde köra SLI på den på GTX960

Permalänk
Medlem

Jag kör en Intel 3470 med GTX 750. Bara så du vet kommer Phenom inte vara så bra. Enkeltrådad prestanda som gamla spel behöver är sämre än en bra Core 2 Duo. Jag har själv kört XP med Pentium 4, Athlon 64, Phenom, C2D och då nu 3470.

De flesta äldre spel fungerar oavsett men vissa spel som tex Elder Scrolls IV Oblivion är extremt CPU krävande. Crysis kan vara rätt krävande med. Och du har 0 nytta av många kärnor för XP. Jag har själv provat med Phenom 1100T som är bästa Phenom och den klarade inte hålla minst 60fps hela tiden i Oblivion .

Grafikkort fungerar 960 som du skaffat bra. Enstaka spel kan krångla med mer än 1GB VRAM men inte vanligt att det är problem. Du kan köra upp till 780ti vilket jag gjort men var overkill. 960 är annars nyaste som officiellt stöds dock sämre än 780ti. 970,980 och 980ti går dock att modda drivrutiner så de stöds men som sagt overkill.

Ett 660 fungerar mer än väl. Även 560 duger nog till allt som kan köras på XP.

De flesta spel fungerar på Windows 7 men finns vissa som krånglar.

Jag har lekt med allt från DOS till windows 7 för retro senaste 2 åren men XP är det som är bäst för det mesta. Ger störst kompabilitet med längst tid för det var populärt så länge.

Jag skulle undvika SLI. Finns inget som 960 är för klent för som är gjort för XP. Körde länge med 660 och var processorn som flaskade i allt jag provade.

För bästa prestanda är det Intel som gäller och ivy bridge är bästa. Haswell har jag hört ska kunna gå men alla moderkort jag sett har bara Windows 7 stöd officiellt.

Finns fortfarande nya moderkort att köpa till Sandy Bridge/Ivy Bridge. Jag köpte helt nytt tillverkat 2019 för ett år sedan. Men begagnat går såklart bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jo, det går köra sli på 960-korten, men jag är osäker på om alla 960-kort klarar det, det kan finnas en del som inte har funktionen. Innan du går vidare med det, sök upp på nätet några gamla tester där du ser hur "dina" spel uppför sig. Det är väldigt spretigt vilka spel som funkar med det och hur. Liksom ovanstående avråder jag också från det. Det är mer besvär än nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhontour:

enligt säljaren på tradera sa att jag kunde köra SLI på den på GTX960

Bara skippa det, GTX 960 var aldrig lämpat för SLI även om det fungerar, du behöver mer grafikminne för att det ska fungera väl.

Det "kanske" skulle varit lönt med SLI om du mot förmodan skulle hitta 2x GTX 960 4gb men de som såldes till de stora massorna var GTX 960 2gb.

Ska du köra SLI kanske det tilltänkta nätagg inte räcker till heller, det är massa strul för i bästa fall 70-80% bättre prestanda i spel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag kör en Intel 3470 med GTX 750. Bara så du vet kommer Phenom inte vara så bra. Enkeltrådad prestanda som gamla spel behöver är sämre än en bra Core 2 Duo. Jag har själv kört XP med Pentium 4, Athlon 64, Phenom, C2D och då nu 3470.

De flesta äldre spel fungerar oavsett men vissa spel som tex Elder Scrolls IV Oblivion är extremt CPU krävande. Crysis kan vara rätt krävande med. Och du har 0 nytta av många kärnor för XP. Jag har själv provat med Phenom 1100T som är bästa Phenom och den klarade inte hålla minst 60fps hela tiden i Oblivion .

Grafikkort fungerar 960 som du skaffat bra. Enstaka spel kan krångla med mer än 1GB VRAM men inte vanligt att det är problem. Du kan köra upp till 780ti vilket jag gjort men var overkill. 960 är annars nyaste som officiellt stöds dock sämre än 780ti. 970,980 och 980ti går dock att modda drivrutiner så de stöds men som sagt overkill.

Ett 660 fungerar mer än väl. Även 560 duger nog till allt som kan köras på XP.

De flesta spel fungerar på Windows 7 men finns vissa som krånglar.

Jag har lekt med allt från DOS till windows 7 för retro senaste 2 åren men XP är det som är bäst för det mesta. Ger störst kompabilitet med längst tid för det var populärt så länge.

Jag skulle undvika SLI. Finns inget som 960 är för klent för som är gjort för XP. Körde länge med 660 och var processorn som flaskade i allt jag provade.

För bästa prestanda är det Intel som gäller och ivy bridge är bästa. Haswell har jag hört ska kunna gå men alla moderkort jag sett har bara Windows 7 stöd officiellt.

Finns fortfarande nya moderkort att köpa till Sandy Bridge/Ivy Bridge. Jag köpte helt nytt tillverkat 2019 för ett år sedan. Men begagnat går såklart bra.

Jag kommer köra på en AMD FX8350 med ett Gigabyte GA-970A-DS3P moderkort

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Bara skippa det, GTX 960 var aldrig lämpat för SLI även om det fungerar, du behöver mer grafikminne för att det ska fungera väl.

Det "kanske" skulle varit lönt med SLI om du mot förmodan skulle hitta 2x GTX 960 4gb men de som såldes till de stora massorna var GTX 960 2gb.

Ska du köra SLI kanske det tilltänkta nätagg inte räcker till heller, det är massa strul för i bästa fall 70-80% bättre prestanda i spel.

https://www.youtube.com/watch?v=_9N8HJ2eWN4

så 650Watt skulle inte räcka till menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhontour:

så 650Watt skulle inte räcka till menar du?

nej, inte med en FX-8350 och 2x GTX 960.

finns absolut 0% anledning att köra SLI med GTX 960 för ett retro XP bygge.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

nej, inte med en FX-8350 och 2x GTX 960.

finns absolut 0% anledning att köra SLI med GTX 960 för ett retro XP bygge.

Blir nog Windows 7 som det ser ut nu om jag inte ändrar mig igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhontour:

Blir nog Windows 7 som det ser ut nu om jag inte ändrar mig igen

Frågar du mig är det ingen större idé att köra W7 idag annat än ren nostalgi, har aldrig stött på något som funkar med det som inte funkar med W10. En XP-dator kan det däremot finnas vissa poänger med att ha. Det finns förvisso patcher/metoder för att få de flesta mer kända XP-spel etc att funka i W10 också, men kan vara skönt att slippa böka med det, och då och då vill man köra något lite mer obskyrt.

Vad det gäller XP-dator kan det väl kokas ner till tre filosofier: 1) tidstypisk hårdvara, 2) så billigt som möjligt, 3) så kraftfullt som möjligt.

1) är förstås hårdvara från den tid då XP var the shit, typ 2001-2007, eller om man drar det till sin spets 2009 då W7 släpptes, iom att Vista bara kan betraktas som en flopp. Något P4- eller AThlon XP-bygge är väl representativt.

2) är också självförklarande. Något Core2Duo-baserat är väldigt kraftfullt för spel/program från XP-eran, bomstabilt och funkar allmänt bra, ganska energieffektivt (läs: man slipper de vrålande fläktarna från någon high end P4-maskin), och kan fås väldigt billigt eller rent av gratis om man ger sig till tåls.

3) Tredje generationens Core-processorer (Ivy Bridge) + chipset är sista med officiellt XP-stöd. En Core i7-3770k i lämpligt Z77-moderkort och ett Geforce GTX780 är väl så vårtigt det blir om du inte ska börja jaga HEDT-grejer från samma generation och betala väldigt mycket extra för väldigt lite extra prestanda i spel. Det går att köra senare generationer också, men då är det massa bökande med moddade drivers etc som gäller. Sådant orkar i alla fall inte jag med.

Jag kör på alternativ tre i och med att jag har XP-burken inkopplad till mina moderna skärmar. Trevligt att kunna köra i 1440p och 165 FPS. Bryr mig inte mycket om tidstypiskheten när den innebär någon sunkig 1280x1024-skärm och 60FPS eller sämre, utan är egentligen bara ute efter kompatibiliteten.

Det går väl också att argumentera att Maxwell är nyaste GPU-arkitekturen som funkar med XP, och att man därmed i teorin skulle kunna köra ett GTX980- eller Titan X-kort, men utan att gå in på detaljer innebär det att man tappar support för en del funktioner som används i spel från XP-eran.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Man får såklart göra som man vill och kan vara kul att leka runt med SLI om man vill det. Du får dock mer prestanda från ett bra kort än två dåliga dock. Ska du köra Windows 7 kan du dessutom används mycket nyare kort. För mig Windows 7 stöds ända upp till RTX 3000 serien.

Men inte för gamla spel behöver så mycket kraft.

Personligen har jag lekt runt med massor med kombinationer men för närvarande använder jag en Mscbook PRO 17 tum 2009 för XP och gamla spel. Med sin C2D och 9600GT M klarar den det mesta och dessutom en riktigt fin laptop som trotts sin ålder känns extremt premium med sin stora 1200p skärm med smalare skärmkanter än 13 och 15 tums modellerna. Batteriet fungerar fortfarande väl och aluminium konstruktionen och att Apple är bra på touchpad gör att den känns bättre än min PC laptop från 2023.

Men du får gärna leka runt med SLI. 650W borde räcka. 960 drar inte mycket. Bara 120W som TDP för ett 960. Jag kör ett 980ti på 650W utan problem och det har TDP på lite mer än 2st 960. Bara du är medveten om att det inte är optimalt utan ser det mer som en kul grej att leka med. Du kan ju köra 3 eller 4 kort i SLI om du tycker det är kul. För mig Phil som det länkades till på youtube körde 4st GTS 250 i en video. Så länge man tycker det är kul finns det inget rätt och fel och grejerna kostar inte mycket längre stt leka med. Köpte själv nyligen 7970 Complete in box för 249kr. Inte för att man måste ha det utan mer för skojs skull. Jämfört med dagens moderna kort är det mycket mindre pengar samtidigt som det fortfarande är kul att mecka med. Och man behöver inte vara lika rädd att plocka isär och mecka med ett 200kr kort som ett 20000kr kort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.