Static route i debian 12 som finns kvar efter omstart

Permalänk
Medlem

Static route i debian 12 som finns kvar efter omstart

Försöker lägga till en statisk rutt i debian 12, som ska finnas kvar efter en omstart av servern.

ip route add 10.6.0.0/24 via 192.168.1.97

Allt jag hittar är att det ska läggas in i '/etc/network/interfaces', men lägger jag till det där så försvinnet det därifrån efter en omstart och rutten finns inte i listan när man kör 'ip route list'

Jag följde också ett annat tips, från en annan tråd om ett annat ämne, där man kunde ange det i '/etc/dhcpcd.exit-hook' (så jag gjorde på min raspberry pi för att få det att fungera). Men den filen fanns inte, så jag "toucha" den och sedan la till routen där i. Men det gjorde ingen skillnad.

Så nu har jag slut på idéer om vart jag kan/ska ange min static route för att det ska finnas kvar efter en omstart.

root@adguard:~# cat /etc/os-release PRETTY_NAME="Debian GNU/Linux 12 (bookworm)" NAME="Debian GNU/Linux" VERSION_ID="12" VERSION="12 (bookworm)" VERSION_CODENAME=bookworm ID=debian

Permalänk
Medlem

hur ser din /etc/network/interfaces ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

hur ser din /etc/network/interfaces ut?

root@adguard:~# cat /etc/network/interfaces auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet dhcp root@adguard:~#

eller du kanske ville veta hur den ser ut efter jag lagt till static route?
i så fall har jag testat följande:

auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.1.70 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 up ip route add 10.6.0.0/24 via 192.168.1.97

och:

auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet dhcp up ip route add 10.6.0.0/24 via 192.168.1.97

och:

auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet dhcp ip route add 10.6.0.0/24 via 192.168.1.97

Permalänk
Medlem

Jag lyckades lösa det själv.
Skapade 'my_route' i '/etc/network/if-up.d' och la till följande:

#!/bin/sh if [ "$IFACE" = "eth0" ]; then ip route add 10.6.0.0/24 via 192.168.1.97 fi

Om det är det bästa eller rekommenderade sättet vet jag ej.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20238823" userid="314832" name="naaw"]

auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.1.70 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 up ip route add 10.6.0.0/24 via 192.168.1.97

Ev lägga till dev eth0 efter
Den ser rätt ut, hur såg ip r ut efter det? Inget alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

[quote postid="20238823" userid="314832" name="naaw"]

Ev lägga till dev eth0 efter
Den ser rätt ut, hur såg ip r ut efter det? Inget alls?

Alltså, lägger jag in något där så läggs inte route till. Och om jag sedan startar om så åtgår filen till det ursprungliga (innan jag skrev in något).

Permalänk
Medlem

Kör Debian 12 systemd? För i så fall är det systemd-networkd du ska ändra och inte i de gamla init-scripten.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Kör Debian 12 systemd? För i så fall är det systemd-networkd du ska ändra och inte i de gamla init-scripten.

root@adguard2:/opt/AdGuardHome# systemctl status systemd-networkd * systemd-networkd.service - Network Configuration Loaded: loaded (/lib/systemd/system/systemd-networkd.service; disabled; preset: disabled) Active: active (running) since Thu 2023-10-26 13:28:38 CEST; 7h ago TriggeredBy: * systemd-networkd.socket Docs: man:systemd-networkd.service(8) man:org.freedesktop.network1(5) Main PID: 105 (systemd-network) Status: "Processing requests..." Tasks: 1 (limit: 38270) Memory: 3.0M CPU: 87ms CGroup: /system.slice/systemd-networkd.service `-105 /lib/systemd/systemd-networkd

Det verkar så(?)

Men det verkar å andra sidan rätt tomt i '/etc/systemd/network'

root@adguard2:/etc/systemd/network# ls root@adguard2:/etc/systemd/network#

Och nuvarande konfiguration borde ju finnas någonstans. Det verkar ju inte finnas där för tillfället. Tänker att det är dumt att börja skapa filer och konfigurera där, så det finns på två ställen. Och istället hitta var det finns för tillfället och i så fall flytta det (eller bara fortsätta på nuvarande ställe)

Permalänk
Medlem

Vänta, fel av mig.

Debian Permanent Static Routes kan vara vad du söker.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vänta, fel av mig.

Debian Permanent Static Routes kan vara vad du söker.

Haha, du har inte läst något alls i varken mitt första inlägg eller någon av de få kommentarerna som följer?
Bokstavligen allt handlar om dels hur det inte fungerar i /etc/network/interfaces och dels hur jag istället löste det med scriptet i /etc/network/if-up.d

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Haha, du har inte läst något alls i varken mitt första inlägg eller någon av de få kommentarerna som följer?
Bokstavligen allt handlar om dels hur det inte fungerar i /etc/network/interfaces och dels hur jag istället löste det med scriptet i /etc/network/if-up.d

Förlåt så mycket.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Förlåt så mycket.

Det är lugnt så mycket. Alla gör vi misstag.