Nu vill IT-jättarna ha in personalen på kontoret igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

Hur många jobbar faktiskt 8h på ett kontor? Med fika och skitsnack så är det nog förhållandevis jämnt.

Inte många. Jag skulle säga att många snittar 6h effektiv arbetstid om dagen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Necrophor:

men vad är det för yrken som har "dagens uppgifter" och sen inget mer? o_0
Kanske det man vill åt? Att folk fortsätter jobba istället och tar sig an nya uppgifter när man är klar med de man har.

Det är antagligen väldigt vanligt, gissar jag på. Särskilt inom IT.

Istället för att bestraffa de duktiga, är det kanske bättre att man lyfter upp de som behöver mer hjälp?

Skrivet av Palme_570:

Nu jobbar jag hemifrån 100% , men långt ifrån alla klarar av det och det är betydligt mer arbete att hålla koll på folk som är hemma. Kan säga att när corona bröt ut så var det "typ" 400% mer bilar på de sträckor jag åker i jobbet med privatpersoner som helt enkelt valde att göra annat..

För hemarbete är nog småföretag det enda rimliga om företaget faktiskt ska kunna ha koll.

Ja, det är inte så förvånande, då det är lättare att fokusera och få sina uppgifter färdiga snabbare. Då får man såklart mer tid till annat.
Men att det skulle vara ha varit så mycket mer trafik och folk i rörelse på vägarna tror jag inte en sekund på, det var helt tvärtom här, vilket var väldigt skönt. Ytterligare en positiv effekt av distansarbete.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ingen lär höja ögonbrynen om man vill lägga till 2600kr.....per dag

Hur lång resväg har du och vad har du för lön om du värderar det till 55kSEK per månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur lång resväg har du och vad har du för lön om du värderar det till 55kSEK per månad?

Om du bor i Stockholm, södra sidan och skall jobba på norra sidan så är det 4 passager trängselskatt per håll...
Sen har du bränsle
Parkering
Obetald restid, kan utan problem vara 90min-2h enkel att åka igenom

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du bor i Stockholm, södra sidan och skall jobba på norra sidan så är det 4 passager trängselskatt per håll...
Sen har du bränsle
Parkering
Obetald restid, kan utan problem vara 90min-2h enkel att åka igenom

Trängselskatten har väl ett maxbelopp per dag? Det känns som att vi pratar om löner över 200k per månad? Dessutom vet jag inte hur det ligger till med trängselskatt i Trelleborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Trängselskatten har väl ett maxbelopp per dag? Det känns som att vi pratar om löner över 200k per månad? Dessutom vet jag inte hur det ligger till med trängselskatt i Trelleborg.

Ja 135kr/dag
Parkering är 130-800/dag
Sen värderar jag min fritid(efter mina 7-16) högre än vad företaget värderar min tid efter 16 😊 kanske därför han säger 2600/dag.

Men 500-1000kr för drift och slitage på bilen per dag är väl relativt rimligt (bränsle, parkering, trängselskatt, värdeminskning, slitage )

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja 135kr/dag
Parkering är 130-800/dag
Sen värderar jag min fritid(efter mina 7-16) högre än vad företaget värderar min tid efter 16 😊 kanske därför han säger 2600/dag.

Men 500-1000kr för drift och slitage på bilen per dag är väl relativt rimligt (bränsle, parkering, trängselskatt, värdeminskning, slitage )

Kostat det 800 kronor dag att parkera i Trelleborg?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett relativt stort företag med flera kontor runt om i landet. Hos oss är det upp till respektive avdelning hur dom lägger upp sitt arbete och det är ganska spritt hur det är med hemmaarbete och även flextid beroende på tjänsten såklart.

Själv har jag mestadels jobbat hemma genom åren trots att jag har en kvarts cykeltur till lokala kontoret och det har flera orsaker. Dels är dom flesta jag jobbar aktivt med inte anställda på det kontoret dels har jag både bättre arbetsplats och får mer gjort när jag sitter hemma. Men jag åker runt en del till dom andra kontoren också för att träffa kollegor, kunder och leverantörer. Mestadels till huvudkontoret men det har minskat rejält jämfört med innan pandemin då väldigt många möten är på Teams istället för på plats.

Jag trivs bra med att jobba hemma dock saknar jag det spontana korridorssnacket lite ibland och skulle nog varit mycket mer på kontoret om jag hade fler kollegor där som jag aktivt arbetar med samt om vi hade egna arbetsplatser. Jag är inte så mycket för free seating som vi har men det spar ju mycket plats givetvis när det finns fler som jag som inte är där mer än ibland.
Hade jag blivit tvingad in till kontoret varje dag så hade jag nog sett mig om efter annat jobb.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kostat det 800 kronor dag att parkera i Trelleborg?

Ingen aning aldrig varit i Trelleborg men ligger hans kontor i Trelleborg?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ingen aning aldrig varit i Trelleborg men ligger hans kontor i Trelleborg?

Det står Trelleborg på profilen. Hoppas verkligen inte att han pendlar till Stockholm varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det står Trelleborg på profilen. Hoppas verkligen inte att han pendlar till Stockholm varje dag.

Alla bor ju inte vid sitt kontor... Men 2600 skulle väl iofs vara kostnaden att pendla Stockholm...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Sötast
Skrivet av joakim99:

Hur lång resväg har du och vad har du för lön om du värderar det till 55kSEK per månad?

I snitt 55 minuter enkel resa.
Lönen på arbetstid anser jag inte vara relevant till ämnet om att ge bort fritid helt i onödan.

Skrivet av joakim99:

Trängselskatten har väl ett maxbelopp per dag? Det känns som att vi pratar om löner över 200k per månad? Dessutom vet jag inte hur det ligger till med trängselskatt i Trelleborg.

Finns ingen trängelskatt här. Nejdå, handlar inte om 200k. Men ämnet hanterar ju att ge bort fritid för att någon tycker att man bör ge fort fritid helt utan anledning.

Skrivet av joakim99:

Kostat det 800 kronor dag att parkera i Trelleborg?

Har bara utfört arbete i Trelleborg en gång så känns knappt relevant. Tror det gick på runt 12kr den enstaka gången.

Skrivet av joakim99:

Det står Trelleborg på profilen. Hoppas verkligen inte att han pendlar till Stockholm varje dag.

Nej, men jag tror du missförstår mig helt.

Min poäng från början utgick ifrån mitt tidigare inlägg.

Skrivet av Allexz:

Jag är skåning, min kund finns i hela skåne, min chef finns inte ens i skåne, hälften av kollegorna är i ett annat land....

Tror det kvittar om jag är 3 mil längre upp eller ner på kartan och knappar på knapparna kopplade till min skärm.

Finns ingen anledning att åka någonstans utan motivation... inte så att kunden hoppas på att jag ska dyka upp med en räkning för att jag ville vara lite social, så då behöver jag inte göra det på kontoret heller....

Vi kanske borde ha ett sweclockers per stad också.... för gemenskapens skull... så att vi kan diskutera bättre och blir mer effektiva i vår kommunikation

Det vill säga. På kontorstid har jag ju min avtalade lön och då arbetet kan göras oavsett placering, kvittar om jag sitter här eller i Kina. Så om det inte finns någon klar/tydlig/rimlig/relevant motivator till att man plötsligt skulle tvingas till att vara på ett kontor så får man ju skilja på min avtalade lön under arbetstid och vad min fritid är värd. Ska man hårddra så borde det nog ligga mer runt 10ksek per dag för att jag inte bara ska gå upp tidigare, utan även slösa min tid i ett fordon, smutsa ner miljön och sedan inbefinna mig på en plats som inte är relevant och sedan komma hem senare och förlora tid med mina barn och övrig fritid.

När jag behövs onsite, vilket kan vara både på kontoret jag utgår ifrån i form av preppjobb för låt säga hårdvara, eller installation/underhåll hos kund så skulle jag aldrig få för mig att gnälla om saken. Men då får vi också betalt för det.

Min protest är helt enkelt att slentrianmässigt förändra saker för att någon tycker något. Om vi sköter vår drift 24/7 365 dagar per år utan en hitch så vill jag inte höra att jag behöver göra något annorlunda som inte gör skillnad.

Och tack och lov i mitt fall så finns ingen sådan förlorad logik på min arbetsplats. Vi är där vi behövs och inte någonstans för att någon vill dela en bulle på kontoret. Det uppskattas.

Permalänk
Medlem

Kör 3 dagar på kontoret och 2 hemma. Riktigt trist för egen del att bara sitta hemma. På kontoret är vi ett par kollegor som jobbar tillsammans, snackar, löser problem osv. Riktigt trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om du hade använt en tvättmaskin så hade du vetat att det tar inte lång tid att slänga in tvätten i tvättmaskinen.
Men sen när man väl har satt igång den så tar det en timme eller mer beroende på tvättmaskin och tvättprogram.
(Generellt har större tvättmaskiner, exempelvis i tvättstugor snabbare program än de tvättmaskiner man typiskt har i bostaden)

Största delen av tiden är alltså väntetid.
Där istället för att sitta/stå och titta på tvättmaskinen, kan man göra något annat.

Har man ett jobb med fysisk närvaro så lägger de flesta tid på att prata med kollegor om sådant som inte är strikt arbetsrelaterat eller går på toa eller slösurfar eller ...
Frågan om någon lägger 8h i sträck på strikt arbete utan någon form an minipaus eller distraktion även om de befinner sig fysiskt på plats på en arbetsplats.

Ska man dra det så långt att om du hade kissat på dig istället för att gå på toa hade du kanske kunnat ta fler kunder?

tvättmaskinen i sig är inte problemet utan tiden man väljer att lägga på annat som arbetgivaren uppenbarligen inte har kontroll över och därför vill de ha tillbaka personalen för att många myglar.
har man ett vettig chef ser han ofta vem som jobbar och inte gör det samt på vilken "nivå" alla är på.

Jag vet hur en tvättmaskin fungerar och den sköter sig självt men den torkar inte, viker inte hänger inte upp tvätten eller stryker skjortorna, lägger in allt fint vikt i skåpen...eller du kanske har någon ny modell som sköter det som jag missat?

Skrivet av Allexz:

Fast varför är det så?

Varför debiterar vi våra kunder för körtiden till dem, och ger de pengarna till företaget, men företaget betalar inte oss för vår körtid till företaget?

Kan det vara så att man helt enkelt gör allt för att utnyttja arbetaren? neeee, så kan det inte vara...

Jag jobbade en kort period för ericsson när de var stora och de gav ALLT till personalen, gratis mat i sex olika resturanger, dagis, betalade det mesta helt enkelt och tillslut så höll det inte och företaget crashade när de inte drog in lika mycket pengar från telekom branchen när mobilerna började ta över och slöseriet på både personal och alla extremt frikostiga bonusar fungerade inte längre. Många som fick gå inkluderat jag själv även om jag bara var en liten yngling som extra jobbade efter jag gått en prao period där. Jag fick tex en skärm för 10k av dom och jag jobbade bara extra där. Riktigt sjukt när man ser tillbaka på vad man fick förr när det fungerade att göra så.
Företagen måste kunna överleva också och många kan inte göra det om de inte går med vinst, enkel ekonomi. Vissa företag kanske skulle klara det men många som lever när marginalen så vore det en dödsdom och så står man där utan jobb istället.

Tycker du ska starta ett företag och se hur det går, lyckas du så måste alla andra företag ställa om helt enkelt och du kan rasera hela kartellen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Mitt jobb har börjat anställa landet runt folk som kan bo 50 mil från kontoret så blir svårt att kräva in dem.

De har fortfarande inga problem med att jag jobbar hemma hela tiden. Skulle inte vara värt för mig att åka till kontoret som jag jobbar nu heller. Då jag pluggar och sedan jobbar 18-22. En timme ritning en timme hem för 4 timmars jobb. Och tjänar inte mycket heller så en timmes lön går åt bara till bränsle och då är inte slitage inräknat.

På mitt jobb mäter de hela tiden allt man gör så de kan se att man jobbar på även hemma. De kan se exakt hur många sekunder man har ett mejl öppet, hur många sekunder man tar på sig i telefon, hur många sekunder man tar på sig att anteckna, hur många sekunder man tagit paus för att gå på toa eller dricka kaffe mm. De ser exakt när man loggar in och ut mm så om man inte är lika produktiv så märks det. Vi har krav på minst 90% effektivitet. Alltså man måste sitta i ett mejl eller samtal minst 90% av tiden. Eller produktivitet menar jag. Effektiviteten är produktiviteten med tider per mejl och samtal inräknat. Ju kortare tid desto mer effektivt.

Måste vara fråga men vilket företag jobbar du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det vill säga. På kontorstid har jag ju min avtalade lön och då arbetet kan göras oavsett placering, kvittar om jag sitter här eller i Kina. Så om det inte finns någon klar/tydlig/rimlig/relevant motivator till att man plötsligt skulle tvingas till att vara på ett kontor så får man ju skilja på min avtalade lön under arbetstid och vad min fritid är värd.

Så länge det i anställningsavtalet inte är reglerat att din placering är på kontoret eller något annat ställe utanför ditt hem så håller jag med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är antagligen väldigt vanligt, gissar jag på. Särskilt inom IT.

Istället för att bestraffa de duktiga, är det kanske bättre att man lyfter upp de som behöver mer hjälp?

Ja, det är inte så förvånande, då det är lättare att fokusera och få sina uppgifter färdiga snabbare. Då får man såklart mer tid till annat.
Men att det skulle vara ha varit så mycket mer trafik och folk i rörelse på vägarna tror jag inte en sekund på, det var helt tvärtom här, vilket var väldigt skönt. Ytterligare en positiv effekt av distansarbete.

Nu vet jag inte var du bor, men coronas påverkan var långt ifrån lika påtaglig i småstäder som i större. Sträckan som jag syftar på i mitt fall är en sträcka på 10-15 mil från mindre ort till större orter där den på 10 mil bort är den naturliga "shopping" staden för folk att åka till men inte mycket arbetspendling.

När jag behövde åka tidigare gjorde jag dock poäng att åka nånstans mellan 9-11 för att unvika eventulla arbetspendlare då jag är tung i högerfoten... Innan corona såg jag några bilar här och där men efter det var det plötsligt ingen ide längre, fullt med privatbilar på alla tider och jag kan inte längre hålla min normala körtid och spelar ingen roll när man åker..

Att storstäderna kanske hade mindre trafikköper jag men här såg jag en tydlig trend med folk som började göra annat som sedan dess har hållt i sig, kanske minskat nåt igen men fortfarande betydligt mer privatbilar än innan.

Förstå mig rätt som sagt jag jobbar all kontorstid hemifrån och på kontor hade jag bara blivit störd och mer oeffektiv, det är dock långt ifrån alla som klarar av och på stora företag är det lättare att komma undan med minmal effort obemärkt..

Sen är det självklart så att det går att slacka på kontor med, men lite svårare är det med mer ögon på sig.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag har ytterst liten praktisk möjlighet att jobba hemifrån även om arbetet i sig antagligen skulle kunna utföras på distans till åtminstone 50% av den totala arbetstiden.

Det här beror sannolikt, till allra största delen, p.g.a. avundsjuka och jante. De flesta inom min arbetsplats har nämligen inte alls möjligheter till distansarbete. Att utmärka sig med att ens ”ta sig från golvet” till en kontorsstol för att därefter dessutom kunna jobba hemifrån, bara nej.

Har t.o.m. hört andra med motsvarande arbeten inom organisationen försvara arbetsgivaren med saker som att ”vi” måste kunna vara tillgängliga och exempelvis kunna täcka upp om golvpersonal saknas. Ett jättebra sätt för arbetsgivaren att slippa ta in vikarier eller anställa fler (så att administrativ personal faktiskt får en rimlig chans att hinna utföra sina arbetsuppgifter), är det onekligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Jag har ytterst liten praktisk möjlighet att jobba hemifrån även om arbetet i sig antagligen skulle kunna utföras på distans till åtminstone 50% av den totala arbetstiden.

Det här beror sannolikt, till allra största delen, p.g.a. avundsjuka och jante. De flesta inom min arbetsplats har nämligen inte alls möjligheter till distansarbete. Att utmärka sig med att ens ”ta sig från golvet” till en kontorsstol för att därefter dessutom kunna jobba hemifrån, bara nej.

Har t.o.m. hört andra med motsvarande arbeten inom organisationen försvara arbetsgivaren med saker som att ”vi” måste kunna vara tillgängliga och exempelvis kunna täcka upp om golvpersonal saknas. Ett jättebra sätt för arbetsgivaren att slippa ta in vikarier eller anställa fler (så att administrativ personal faktiskt får en rimlig chans att hinna utföra sina arbetsuppgifter), är det onekligen.

Jag har varit med om det med. Visst har jag kvar kompetensen att sitta i driften, men numera har jag en annan befattning. Jag får inte mer betalt, så varför skulle jag ta på mig den extra arbetsuppgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Själv så är jag produktionsnära tjänsteman. Behöver var på kontoret/fabriken alla dar i veckan. För mig är det helt ok. Dock så ser jag att montörer på arbetsplatsen inte får den hjälp de behöver från andra avdelningar pga de inte finns på plats dvs de jobbar hemma.

Montörer måste då försöka förklara problemen över Teams! Det lättaste vore att de som ansvarar för produkten kan se problemet på plats, det undviker att det blir förseningar och missförstånd.

Hur löser man det här?

Skrivet av letin:

Vet inte vad du vill säga med vad du skriver?
Vår verkstad är en prototyp-verkstad och då ska man verifiera designen som någon tror fungerar dvs ritat i tex Catia ett 3D verktyg.
Tyvärr så fungerar inte allt i praktiken.
Teams har video-samtal men det är inte montörens ansvar att se kolla upp att designen är ok, det är personer som inte finns på plats tex för att mäta upp detaljer med noggrannhet på under 1 mm...

Om något ska mätas upp med någon form av precision så är ju CMM vanligt, och då brukar det ju finnas mättekniker på plats. Sista året har jag jobbat dagligen med ett helt gäng beredare, och träffade dem fysiskt för första gången för några veckor sedan. Har implementerat hundratals förenklingar på våra produkter och sparat långt över 10 miljoner per år. Har synkat deras arbete, beställt mätningar, FEM och fysiska prov av artiklarna. Det enda missförståndet som blivit är att två mätbeställningar blandades ihop så vi slösade några timmar i en CMM.

Det är klart att man kan organisera sig så att de inte funkar, men det finns också gott om exempel på när det funkar. Det passar såklart inte alla yrkeskategorier och vissa anpassningar behövs, men fördelen med att ha kvar personal samt den ökade effektiviteten av ett arbetsmöte där 2-3 personer sitter med dubbla skärmar där man som grupp har full tillgång till Catia, Calypso, ISO-standarder, simlulerings- och provresultat samtidigt är svårslagen.

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem

Lite mardrömsbränsle i bilden:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

De som begränsar kommer förlora en viss typ av människor, de som håller det öppet förlorar en annan

Bäst om våda alternativen finns, men tycker det är tråkigt med tvång i onödan

Jag tror de ändringar som följde med pandemin kommer vara omöjliga att vända, helt klart är flexibelt framtiden. Bättre för livspusslet och till och med miljön

Permalänk
Medlem

Öhmm, hur hamnade denna nyheten från Oktober med ingen aktivitet på över 2 månader på förstasidan?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Öhmm, hur hamnade denna nyheten från Oktober med ingen aktivitet på över 2 månader på förstasidan?

Dessa saker bumpas regelbundet beroende på vad de tror vi vill se. Händer varje dag att något gammalt ligger högst upp igen, därför lappen i hörnet säger ’missa inte’ eller ’populärt’ eller ’reportage’

Räknade 6 olika sådana med ’lapp’ på när jag skrollade framsidan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dessa saker bumpas regelbundet beroende på vad de tror vi vill se. Händer varje dag att något gammalt ligger högst upp igen, därför lappen i hörnet säger ’missa inte’ eller ’populärt’ eller ’reportage’

Räknade 6 olika sådana med ’lapp’ på när jag skrollade framsidan nu

"Nyhetstorka" med andra ord?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kontorsråttor skall fanimej infinna sig på arbetet som alla andra, dom "jobbar" till och med hemifrån när dom är sjuka/vabbar för att inte få sjuklön.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Kontorsråttor skall fanimej infinna sig på arbetet som alla andra, dom "jobbar" till och med hemifrån när dom är sjuka/vabbar för att inte få sjuklön.

Du låter inte alls bitter, fokusera på dig själv istället så mår du nog lite bättre.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Kontorsråttor skall fanimej infinna sig på arbetet som alla andra, dom "jobbar" till och med hemifrån när dom är sjuka/vabbar för att inte få sjuklön.

Om de fortfarande gör ett lika bra jobb hemifrån, varför ska man då tvinga in folk till kontoret? Det minskar trängseln i trafiken och gör även att folk slipper stressa sig iväg till buss eller bil.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Kontorsråttor skall fanimej infinna sig på arbetet som alla andra, dom "jobbar" till och med hemifrån när dom är sjuka/vabbar för att inte få sjuklön.

Ja så är det, har många kollegor som jobbar lite även när dem är sjuka, en enorm vinst för företaget.
Bättre att någon jobbar till 20% än är borta till 100%. Många saker som kan rulla på då fast i något sänkt tempo. Annars stannar det helt och kan påverka 5-6 personer extra som får sänkt produktivitet pga de saknar input/feedback från den som är sjuk och inte jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kan göra exakt samma jobb på kontoret som hemma. Förutom att jag även pratar med kollegorna och faktiskt tar mina raster/pauser/fika.

Och jag gör samma jobb hemma fast snabbare och mer än om jag var på kontoret.