Batteriet tar ibland slut extremt fort och beter sig överlag märkligt, nyckfullt och felaktigt

Permalänk
Medlem

Batteriet tar ibland slut extremt fort och beter sig överlag märkligt, nyckfullt och felaktigt

Asus Zen UX32VD, 2013, bytt till SSD och mer RAM. Bytte batteri för ca 4 år sedan.

Bytte batteri för några år sedan och allt har flutit på bra. Men sedan några månader uppför sig datorn märkligt när den körs på batteri.

- Batteriet verkar dra ur ström väldigt fort ibland, ibland inte (samma användning, t.ex. surfa/jobba i någon molnbaserad tjänst). Ibland räcker det en halvtimme, ibland en timme, ibland mer.

- Ibland kan den ha ca 50 % kvar, men dör plötsligt. När jag försöker starta de igen kan den slockna direkt igen när jag loggar in på den, fastän den borde ha 50 % kvar. Pluggar jag i laddkabeln och startar upp gr det bra. Kör någon minut, drar ur laddkabeln, och då kan det stå 50 % batteri kvar, eller någon annan procent. Den borde alltså inte ha lagt av från början.

-Körde batteriprov. Det visar att kapaciteten är nästan hälften mot vad batteriet är designat för. Samtidigt verkar ju laddningen hålla så olika varje gång, då datorn kan slockna på en halvtimmes användning eller ibland hålla 2 timmar.

- Kikar jag på batteriikonen under drift fluktuerar den väldigt hur länge batteriet ska räcka. Antar att det delvis kanske gör beräkning på hur jag använder datorn i varje ögonblick. Men förut låg detta mer stadigt sjunkande. Nu kan det gå både uppåt och nedåt i timmar och minuter.

- Dessa saker sker när jag både stänger av datorn eller använder viloläget. Trodde i början att den drog extra mycket ström enbart vid viloläge av någon anledning. Men ibland uppför den sig nyckfullt även då jag stängt av datorn helt. Dock verkar det största problemen uppstå vid viloläge. Använder fn + f1 (knappen f1 har Zzzz skriven på sig). Har testat olika energiinställningar, både viloläge och strömsparläge, och antar att det är denna knapp som används då. Även testat att aktivera en blandning av vilo- och strömsparläge.

Driften vid fulladdat batteri är alltså väldigt nyckfullt. Även om batteriets kapacitet har sjunkit med åren så verkar det vara något fel på informationsöverföring och/eller mätning/tolkning av hur länge batteriet räcker/ska räcka. Att batteret skickar felaktig information om hur mycket som finns kvar eller datorn tolkar det felaktigt.

Vad kan jag göra/testa innan jag köper ett nytt batteri?

EDIT: installerade om Windows 10 för några dagar sedan i hopp om att det skulle lösa någon, men fortfarande samma problem. Tyvärr verkar inte denna dator kunna uppgradera till Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

- Ibland kan den ha ca 50 % kvar, men dör plötsligt. När jag försöker starta de igen kan den slockna direkt igen när jag loggar in på den, fastän den borde ha 50 % kvar. Pluggar jag i laddkabeln och startar upp gr det bra. Kör någon minut, drar ur laddkabeln, och då kan det stå 50 % batteri kvar, eller någon annan procent. Den borde alltså inte ha lagt av från början.

Troligtvis dör den för att den får en instabil eller för låg spänning, även om den har eller åtminstone tror den har kapacitet kvar.

Skrivet av marp68:

-Körde batteriprov. Det visar att kapaciteten är nästan hälften mot vad batteriet är designat för. Samtidigt verkar ju laddningen hålla så olika varje gång, då datorn kan slockna på en halvtimmes användning eller ibland hålla 2 timmar.

Är den nere på 50% är det helt slut. Det fungerar inte bra långt under sisådär 70% normalt sett.

Skrivet av marp68:

Att batteret skickar felaktig information om hur mycket som finns kvar eller datorn tolkar det felaktigt.

Det finns ingen exakt mätning på hur mycket energi som är kvar i batteriet utan man kollar i regel på spänningen. Den sjunker inom ett tillåtet intervall och när den är i botten av intervallet (Vilket alltså fortfarande är väldigt nära spänningen för fulladdat) så tolkar man det som att batteriet är tomt. D.v.s om ditt batteri har problem med en stabil spänning så kommer uppskattad tid, och även den faktiska användbara tiden, fluktuera hejvilt precis som ditt gör.

Skrivet av marp68:

Vad kan jag göra/testa innan jag köper ett nytt batteri?

Installera om windows

Skrivet av marp68:

EDIT: installerade om Windows 10 för några dagar sedan

💸💸💸

Permalänk
Medlem

Du kan alltid starta Kommandotolken (cmd) och skriver powercfg /batteryreport för att få en html-fil i användarmappen med lite historik över vad den hållt på med och batteriets kapacitet.

När det gäller det som heter sleep (till skillnad från hibernate) på engelska så sysslar Windows numera, förutsatt att hårdvaran stödjer det, mitt sitt "connected standby" som är bra på att dra ur batteriet. Inte så mycket som att ha datorn på, men i mitt tycke alldeles för mycket till ringa eller kanske nära obefintlig nytta. Högst irriterande och i värsta fall buggar det ur och tömmer batteriet relativt snabbt.

Givet åldern på batteriet och om du antingen använt det mycket eller haft datorn inkopplad laddad konstant till 100 % så är nog ändå risken att batteriet är ganska trött, även om det skulle finnas andra saker som också påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Troligtvis dör den för att den får en instabil eller för låg spänning, även om den har eller åtminstone tror den har kapacitet kvar.

Är den nere på 50% är det helt slut. Det fungerar inte bra långt under sisådär 70% normalt sett.

Det finns ingen exakt mätning på hur mycket energi som är kvar i batteriet utan man kollar i regel på spänningen. Den sjunker inom ett tillåtet intervall och när den är i botten av intervallet (Vilket alltså fortfarande är väldigt nära spänningen för fulladdat) så tolkar man det som att batteriet är tomt. D.v.s om ditt batteri har problem med en stabil spänning så kommer uppskattad tid, och även den faktiska användbara tiden, fluktuera hejvilt precis som ditt gör.

Installera om windows

💸💸💸

När jag installerade om Windows valde jag att behålla jag Mina dokument, alltå ingen helt ren fabriksåterställning. När det gäller batteriet och datorns kommunikation, skulle det kunna göra någon skillnad om jag gjorde en full ominstallation, alltså att radera allt och köra en helt ren installation?

Tolkar det dock som att det är läge att byta batteri, om dess låga kapacitet kan bidra till att allt fluktuerar hej vilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du kan alltid starta Kommandotolken (cmd) och skriver powercfg /batteryreport för att få en html-fil i användarmappen med lite historik över vad den hållt på med och batteriets kapacitet.

När det gäller det som heter sleep (till skillnad från hibernate) på engelska så sysslar Windows numera, förutsatt att hårdvaran stödjer det, mitt sitt "connected standby" som är bra på att dra ur batteriet. Inte så mycket som att ha datorn på, men i mitt tycke alldeles för mycket till ringa eller kanske nära obefintlig nytta. Högst irriterande och i värsta fall buggar det ur och tömmer batteriet relativt snabbt.

Givet åldern på batteriet och om du antingen använt det mycket eller haft datorn inkopplad laddad konstant till 100 % så är nog ändå risken att batteriet är ganska trött, även om det skulle finnas andra saker som också påverkar.

KÖrde batteritest. Dock efer att ha ominstallerat windows för två dagar sedan. Då den mäter övert tid vad som har hänt, har den inte mycket att g på. Men det isae att batteriet har ca 50-60 % kapacitet kvar.

Permalänk
Medlem

Om jag ändrar i reglaget mellan bäst batteritid och bäst prestanda kan det ibland inte sklja något alls, ibland ökar konstigt nog den angivna tiden när jag drar reglaget mot bättre prestanda, ibland ökar den när jag drar reglaget mot bättre batteritid vilket är mer naturligt. Hur som helst, så uppför altl sig märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

skulle det kunna göra någon skillnad om jag gjorde en full ominstallation, alltså att radera allt och köra en helt ren installation?

Nej, dina filer skulle inte orsaka någon belastning, bara installerade program och saker du aktivt använder.

Citat:

Tolkar det dock som att det är läge att byta batteri, om dess låga kapacitet kan bidra till att allt fluktuerar hej vilt.

Ja precis, det jag menar är att ditt batteri har tydliga tecken på att det är slut och det är osannolikt att det är något annat som orsakar det.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för all feedback från alla. Blir ett nytt batteri

Googlar jag min modell får jag upp många batteriföretag som säljer batteriet till många priser. Svårt att veta vilket företag och batteri som är bra.

Någon som har erfarenhet från detta batteriföretag och vad tror ni om detta batteri, som nu säljs med rabatt:
https://www.swedenbatteri.se/asus-batteri/laptop-batteri-asus...