EU-parlamentet enade mot krypteringsförbud i "Chat Control 2.0"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sen tror jag också att det handlar om massövervakning och inte enskilda brottslingar. Om det handlade om att kunna läsa trafik till och från enskilda personer så hade det gått att lösa. Eftersom det är ägaren av chatprogrammet (Meta, Signal, Apple eller vem det må vara) som distribuerar alla krypteringsnycklar, hade man lätt kunnat ha en lag att den som driver en sådan tjänst kan beordras av domstol att generera ett nytt nyckelpar (publik och privat nyckel) och skicka ut. Den nya privata nyckeln måste då delas med domstolen (och i praktiken den myndighet som begärde det) så att de kan läsa alla framtida meddelanden som skickas till personen som är under övervakning. Det hade gjort att det blev som en telefonavlyssning, ungefär, och hade funkat utmärkt för brottsbekämpning. Det hjälper bara inte spionerna, vilket Chat Control gör.

Jag håller inte riktigt med här. Det är ju inte Signal som distribuerar de asymmetriska nyckelparen. Det är snarare programvaran som distribueras av Signal. Nyckelparen genereras lokalt på de enheter som kör programmen och Signal har aldrig tillgång till dessa. Signal kan inte avlyssna trafiken.

Vad de skulle kunna göra är att släppa en uppdatering av programmet som innehåller en bakdörr som laddar upp den privata nyckeln till sina servrar eller tredjepart. Med tanke på projektets öppna natur är väl den handlingen att betrakta som game over och projektet kommer forkas fortare än fortast.

Med dagens teknik finns ingen annan metod än klientsideattacker/buggar eller modifierad programkod om totalsträckskrypterade tjänster ska avlyssnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Eftersom valdeltagandet i EU-val oftast är lågt, går det lätt att köra personvalskampanjer för att bli uppflyttad.

Du missar den interna partilogiken helt. Alltså att du behöver vara OKad internt först i de större partierna. Ytterst få i Sverige kör egen kampanj innan de vet att de 1. Har en chans, 2: Kommer på valbar plats...och så vidare.

Dessutom kostar kampanjerna relativt mycket för toppkandidaterna och den finansieringen vill du ha klar. Sedan syncar/stämmer du av partibudskap med din egen personvalskampanj för att partiorganisationen ska fungera så bra som möjligt. Om det finns mycket resurser görs dyra väljarundersökningar som sedan används som underlag för beslut.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Brås senaste metastudie kan du läsa här: https://bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2018-12-17-f...

Om kameraövervakningens effekt på våldsbrott utifrån 29 olika studier skriver myndigheten:

"Nära noll - säkerställd"

Och nästan detsamma om ordningsstörningar:

"Nära noll - ej säkerställd"

Det står iofs "Resultaten ger ett starkt stöd för att kamerabevakning generellt sett
fungerat brottsförebyggande i Storbritannien", med en sänkning om 20%.

Jag skriver inte det för att tjafsa, jag är ärligt intresserad av effekterna av kamerabevakning, då jag själv anekdotiskt (under dom 13 år jag pysslat med kamerabevakning) ärligt kan säga att det inte verkar fungera speciellt bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Hur gör man med https?

Med nya förslaget? Ingenting.
Hur det var innan det reviderades? Bakdörrar skulle byggas in. Ja, lika illa som det låter och därför så många protesteray.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Det är bara Chat Control 2.0 som Europaparlamentet nu stoppar. Qwac-certifikaten är en del av ett annat förslag som är orelaterat till Chat Control 2.0.

Resten av Eidas-förordningen handlar om identiteter men de smög in Qwac som en del av nya Eidas-förordningen. Officiella skälet är att tydliggöra vem som ligger bakom en webbplats (samma som EV-certifikat som vi redan vet att var en dålig idé).

Vi får väl hoppas att liknande förbättringar som detta förslag ser ut att få även kommer till det andra i så fall. Jag tror faktiskt de vill väl även om de ofta misslyckas ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag håller inte riktigt med här. Det är ju inte Signal som distribuerar de asymmetriska nyckelparen. Det är snarare programvaran som distribueras av Signal. Nyckelparen genereras lokalt på de enheter som kör programmen och Signal har aldrig tillgång till dessa. Signal kan inte avlyssna trafiken.

Vad de skulle kunna göra är att släppa en uppdatering av programmet som innehåller en bakdörr som laddar upp den privata nyckeln till sina servrar eller tredjepart. Med tanke på projektets öppna natur är väl den handlingen att betrakta som game over och projektet kommer forkas fortare än fortast.

Med dagens teknik finns ingen annan metod än klientsideattacker/buggar eller modifierad programkod om totalsträckskrypterade tjänster ska avlyssnas.

Även om de aldrig distribuerar den privata nyckeln så måste de distribuera den publika. Säg att du vill avlyssna person A. Du ändrar distributionsprincipen så att alla som vill ha As publika nyckel (från Signal) istället får en nyckel som är parad med en privat nyckel som Signal har. Meddelandena går till Signal, som läser dem, krypterar dem med As riktiga nyckel och skickar vidare. Omvänt kan distributionsprincipen ändras så att alla publika nycklar som A begär istället resulterar i en nyckel som Signal har, och så gör de samma MitM igen åt andra hållet.

Det enda problemet här är nycklar som distribuerats innan den där domstolsordern kommer. För att lösa det måste man ha en regel att byta nycklar med jämna mellanrum.

Det är därför det alltid var så pilligt att sätta upp nya kontakter med PGP - man var tvungen att på något sätt utbyta publika nycklar och kunna lita på dem. Man kunde ju göra det via en databas som PGP drev, men det byggde på att man litade på PGP själva. För att vara säker måste man således träffas och byta nycklar fysiskt. Det som hände med ”nästa generation” av krypterade chattprogram var att de körde metoden med databasen utan några andra val, och utan att prata så mycket om det eftersom det var och är systemets svaga punkt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

The road to hell is paved with good intentions… Eller inte ens det?

Det ”fina” med detta förslag, är att man kan anklaga alla som motsäger sig det för att vara pedofil-anhängare!

Inte genialiskt, men det behöver det inte vara för att klubbas igenom.

Har folk helt tappat det?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

The road to hell is paved with good intentions…

Frågan är om det verkligen är "good intentions" bakom detta ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Frågan är om det verkligen är "good intentions" bakom detta ens.

Gjorde en edit

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Cr4zyt0e:

Om det blir verkligt så kan de väl ta dem som tittar på hollywoodfilmer på piratsidor? Antar att en VPN inte hjälper då?

Om förslaget om obligatoriska Qwac-certifikat blir verklighet kan tekniken missbrukas för att avslöja trafik till och från sådana webbplatser.

VPN-tjänster i sig påverkas inte. De behöver inte förlita sig på publika certifikat och de kan verifiera att anslutningen går till en server med rätt fingeravtryck. Webbtrafik som går genom VPN-tunnlar kan däremot kapas mellan VPN-servern och målservern, vilket ställer till problem om du är inloggad på webbplatsen. Om Qwac-kravet blir verklighet måste du därför skydda din trafik genom att inte använda webbläsare avsedda för europeiska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yeah. Man kan väl stryka både ordet spaning och ordet övervakning egentligen.
Och bara använda ordet verktyg för min poäng.
Rimligt.

Såå... Du tycker att det är rimligt att ha samma bedömningsgrunder för spaningsverktyg och massövervakningsverktyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Om förslaget om obligatoriska Qwac-certifikat blir verklighet kan tekniken missbrukas för att avslöja trafik till och från sådana webbplatser.

VPN-tjänster i sig påverkas inte. De behöver inte förlita sig på publika certifikat och de kan verifiera att anslutningen går till en server med rätt fingeravtryck. Webbtrafik som går genom VPN-tunnlar kan däremot kapas mellan VPN-servern och målservern, vilket ställer till problem om du är inloggad på webbplatsen. Om Qwac-kravet blir verklighet måste du därför skydda din trafik genom att inte använda webbläsare avsedda för europeiska marknaden.

Låter som om alla kommer behöva intyga att dom bara ska använda webbläsare de laddar ner utanför Europa, ungefär som alla måste intyga att dom är 18 år gamla för att få tillgång till vissa sidor... Eller så får vi helt enkelt kompilera våra webbläsare själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Även om de aldrig distribuerar den privata nyckeln så måste de distribuera den publika. Säg att du vill avlyssna person A. Du ändrar distributionsprincipen så att alla som vill ha As publika nyckel (från Signal) istället får en nyckel som är parad med en privat nyckel som Signal har. Meddelandena går till Signal, som läser dem, krypterar dem med As riktiga nyckel och skickar vidare. Omvänt kan distributionsprincipen ändras så att alla publika nycklar som A begär istället resulterar i en nyckel som Signal har, och så gör de samma MitM igen åt andra hållet.

Det enda problemet här är nycklar som distribuerats innan den där domstolsordern kommer. För att lösa det måste man ha en regel att byta nycklar med jämna mellanrum.

Det är därför det alltid var så pilligt att sätta upp nya kontakter med PGP - man var tvungen att på något sätt utbyta publika nycklar och kunna lita på dem. Man kunde ju göra det via en databas som PGP drev, men det byggde på att man litade på PGP själva. För att vara säker måste man således träffas och byta nycklar fysiskt. Det som hände med ”nästa generation” av krypterade chattprogram var att de körde metoden med databasen utan några andra val, och utan att prata så mycket om det eftersom det var och är systemets svaga punkt.

Absolut funkar Signal så att de distribuerar de publika nycklarna i nyckelparen. Självklart finns MITM-problematik om Signal/någon annan agerar mellanpart likt du beskriver. Problemet med ditt resonemang är att Signal använder vad de kallar "safety numbers" som är en fancy term för fingeravtryck. Verifierar de båda ingående parterna i konversationerna varandras fingeravtryck är den attack du beskriver ej möjlig. Ingen regel om att byta dessa nycklar regelbundet är nödvändig för att hålla kommunikationen säker.

Få verifierar dessa säger du kanske då? Men det spelar ingen större roll. De nycklar Signal måste skapa som mellannycklar i ditt scenario behöver ju skapas vid tillfället som de båda partnerna som avser kommunicera lägger till varandra som kontakter. Det räcker med att bara någon av de som utsätts för denna attack söker verifiera fingeravtrycken vilket då misslyckas och sveket och bakdörrarnas existens ut - med tanke på projektets öppna natur är den handlingen att betrakta som game over och projektet kommer forkas fortare än fortast.

Jag håller med om att PGP/GPG är pilligt. Jag är en det av "strong set" i web of trust och slipper mycket av krånglet genom det. Att sitta på nyckelsigneringsevent i min ungdom var dock inte det bästa jag gjort. Att nyare krypteringssytem inte pratar om att trust i kryptografi är viktigt håller jag inte med om. Signals blogg tar upp detta. Att inte alla användare av Signal är medvetna av värdet tror jag snarare har att göra med att den breda massan av mindre tekniskt kunniga använder protokollet då all huvudverksgenererande nyckelhantering är bortabstraherad. Att folk som borde veta bättre publicerar sina privata nycklar vitt och brett på github och dylikt är ju heller inte ovanligt. Oavsett spelar det knappt någon roll pga vad jag skrev i stycke 2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nr42:

Såå... Du tycker att det är rimligt att ha samma bedömningsgrunder för spaningsverktyg och massövervakningsverktyg?

Nej.

-------
Men just argumentet att polisens verktyg går att rkinggå och därför inte är bra tycker jag väl inte är så starkt.

Det går även att kringgå husrannsakan genom att inte ha grejer hemma. Det går att kringgå telefonavlyssning och brevspaning också genom att använda andra sätt. Man kan egentligen kringgå de flesta av polisens verktyg
Det innebär inte att polisens alla verktyg är värdelösa.
-------

Samma som jag skrev innan. Men utan orden frpn inlägget du citerade.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Vilken tur att det inte var upp till Sveriges riksdag. 😜

Skrämmande grad av inkompetens som råder där inne när det gäller frågan. En demokratiskt vald regering som ställer sig bakom ett odemokratiskt förslag, vansinne.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

På ett sätt hade jag haft enklare att förstå den här typen av åtgärder, säg t.ex ett DNA-register över alla som föds/alla medborgare i landet som de brottsbekämpande myndigheterna har tillgång till.

Inte alla som vet att det tas blodprov på alla som föds i Sverige redan som sen sparas i en BIO-bank.
Hurvida det sen används i en DNA-databas kan jag inte säga.
https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/forlossning/efter-...

Permalänk
Medlem

Diktatur Verktyg som politiker kan missbruka och som vissa företag skor sig på

Putin är folkvald med viss tvekan och Kinas ledare och en del andra.
Om vi utvecklar ett verktyg för avlyssning så kan det missbrukas det är uppenbart.

Vi har Donald Trump folkvald på riktigt, nu kommer frågan ska han få tillgång till tekniken som kan avlyssna det han vill få veta om sina politiska motståndare?
Donald Trump kunde teoretisk varit vald här, ska personer som han ha tillgång till Chat Control 2.0?

I dag vet vi vilka politiker vi har här i Sverige men vem kommer att bli vald i framtiden?
Det är livsfarligt att ha Chat Control 2.0 den som får makten i morgon kan ha onda avsikter och då är det för sent.

Vem vill ha Chat Control 2.0?
Politikerna eller företagen som ska sköta avlyssningen?
Det finns dom som säger att det är företag som vill ha Chat Control 2.0 för att dom kan tjäna pengar på att utföra avlyssningen som sker med skattepengar.
Skattepengar kommer att gå till några företag undrar om Chat Control 2.0 är deras ide eller om det var politikernas ide.

Två korrupta affärsmän diskuterar hur dom ska kunna råna staten på pengar, den ene har ett förslag vi påstår att vi kan avlyssna brottslingar och tar betalt för det, notan saltas priset fördubblas mot vad det kostar och avlyssningen behöver inte ens fungera för det enda dom var intresserade av var skattepengarna, påhittat men så kan det ha gått till.

https://www.dn.se/varlden/ylva-johansson-medger-oklarheter-i-...
"Frågan är mycket kontroversiell. Vid en utfrågning i Europaparlamentet på onsdagen undrade ledamöterna vilka kontakter Ylva Johansson egentligen har haft med lobbyister när hon och hennes medarbetare arbetat med sitt lagförslag. "

Jag tror inte att avlyssningen kommer att fungera brottslingar kommer att försöka kringgå avlyssningen medan vi lagliga blir avlyssnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det står iofs "Resultaten ger ett starkt stöd för att kamerabevakning generellt sett
fungerat brottsförebyggande i Storbritannien", med en sänkning om 20%.

Jag skriver inte det för att tjafsa, jag är ärligt intresserad av effekterna av kamerabevakning, då jag själv anekdotiskt (under dom 13 år jag pysslat med kamerabevakning) ärligt kan säga att det inte verkar fungera speciellt bra.

Det måste förtydligas för de som inte läser metastudien att effekten på våldsbrott i Storbritannien som du citerat inte är baserad på en enskild utvärdering av kameraövervakningen i sig utan tar också den övergripande, och omfattade, brottsförebyggande verksamheten i Storbritannien där kameraövervakning bara utgör en del, i bejaktning.

Basically. . . det är som när MSB räknar med påtända förbränningsbilar i sin jämförelse av hur många "freak" bilbränder det inträffar i elbilar kontra förbränningsbilar. . . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Inte alla som vet att det tas blodprov på alla som föds i Sverige redan som sen sparas i en BIO-bank.
Hurvida det sen används i en DNA-databas kan jag inte säga.
https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/forlossning/efter-...

PKU-registret får inte användas till polisiära ärenden även om man gjorde en tillfälligt undantag med Anna Lind. Dock har sittande regering förslag ute på att polis ska få tillgång till det så det är mycket möjligt att det ändras.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Absolut funkar Signal så att de distribuerar de publika nycklarna i nyckelparen. Självklart finns MITM-problematik om Signal/någon annan agerar mellanpart likt du beskriver. Problemet med ditt resonemang är att Signal använder vad de kallar "safety numbers" som är en fancy term för fingeravtryck. Verifierar de båda ingående parterna i konversationerna varandras fingeravtryck är den attack du beskriver ej möjlig. Ingen regel om att byta dessa nycklar regelbundet är nödvändig för att hålla kommunikationen säker.

Få verifierar dessa säger du kanske då? Men det spelar ingen större roll. De nycklar Signal måste skapa som mellannycklar i ditt scenario behöver ju skapas vid tillfället som de båda partnerna som avser kommunicera lägger till varandra som kontakter. Det räcker med att bara någon av de som utsätts för denna attack söker verifiera fingeravtrycken vilket då misslyckas och sveket och bakdörrarnas existens ut - med tanke på projektets öppna natur är den handlingen att betrakta som game over och projektet kommer forkas fortare än fortast.

Jag håller med om att PGP/GPG är pilligt. Jag är en det av "strong set" i web of trust och slipper mycket av krånglet genom det. Att sitta på nyckelsigneringsevent i min ungdom var dock inte det bästa jag gjort. Att nyare krypteringssytem inte pratar om att trust i kryptografi är viktigt håller jag inte med om. Signals blogg tar upp detta. Att inte alla användare av Signal är medvetna av värdet tror jag snarare har att göra med att den breda massan av mindre tekniskt kunniga använder protokollet då all huvudverksgenererande nyckelhantering är bortabstraherad. Att folk som borde veta bättre publicerar sina privata nycklar vitt och brett på github och dylikt är ju heller inte ovanligt. Oavsett spelar det knappt någon roll pga vad jag skrev i stycke 2.

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra, men… Varje form av reglering för att kunna spionera på chattprogram kommer att innebära en försämring av säkerheten för någon - det är ofrånkomligen så att den vi vill spionera på får sämre säkerhet. Att förbjuda kryptering helt, som britterna försökt göra och som Spanien säger sig vilja göra, är ett väldigt stort intrång - alla förlorar kryptering för att myndigheterna (säger att de) vill spionera på ett litet fåtal. Att göra som jag beskrev är ett mycket mindre intrång, för den som inte har något domstolsbeslut mot sig har fortfarande krypteringen kvar. Om priset för det är att de där fingeravtrycken tas bort ur programmen (Apple lär ha nåt liknande i senaste iOS, men jag har inte uppdaterat än) så är det mycket lägre än att förlora kryptering fullständigt.

Därmed inte sagt att jag tycker att man skall göra så här. Jag försöker bara visa att hela argumentet om att det handlar om att stoppa brottslingar faller på sin egen orimlighet. Om det var det som var målet så hade man gjort något liknande vad jag beskriver. Det här förslaget handlar om massövervakning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Luktar lite som ipred och fra lagen, de skulle ju vara till för att skydda oss mot terrorister.
Men sedan blev det som vi alla gissade på innan, den stora jakten på fildelare.

Nu känns det som att man skyller på dessa vidrigheterna mot barn, just för att få medhåll från oss att tycka att det är ett bra förslag och att slippa kritik, även om det kränker våra mänskliga rättigheter.
Men i slutändan, så kommer de rikta in sig på någonting helt annat iaf.
Kollar man på hur gediget och bra arbete som exempelvis Dumpen gör, så verkar inte lagens ordning bry sig om att ta fast de vidriga ..... efteråt. Varför kan man fråga sig, när all bevisningen redan finns där offentligt.

Hur blir det med företagshemligheter, sparade projekt som inte ännu är patenterade osv.
Hur mycket kommer att läcka?
Ett gammalt talesätt; tillfället gör tjuven och man själv väljer tillfället.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Förstod jag rätt att end-to-end kommer fortsätta finnas utan att bakdörrar tillåts? Vad var meningen då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Playboy_1338:

Luktar lite som ipred och fra lagen, de skulle ju vara till för att skydda oss mot terrorister.
Men sedan blev det som vi alla gissade på innan, den stora jakten på fildelare.

Det här stämmer ju inte.

IPREDlagen hade som grundsyfte att jaga piratkopiering. Från start. Inget annat.

FRAlagen däremot. Den kom till för att stävja hot mot rikets säkerhet. Jaga terrorister och liknande.
Men det finns inget underlag att försvarsmakten skulle jaga fildelare med den tekniken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej.

-------
Men just argumentet att polisens verktyg går att rkinggå och därför inte är bra tycker jag väl inte är så starkt.

Det går även att kringgå husrannsakan genom att inte ha grejer hemma. Det går att kringgå telefonavlyssning och brevspaning också genom att använda andra sätt. Man kan egentligen kringgå de flesta av polisens verktyg
Det innebär inte att polisens alla verktyg är värdelösa.
-------

Samma som jag skrev innan. Men utan orden frpn inlägget du citerade.

Då förstår jag, tack för förtydligande. Jag misstolkade helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra, men… Varje form av reglering för att kunna spionera på chattprogram kommer att innebära en försämring av säkerheten för någon - det är ofrånkomligen så att den vi vill spionera på får sämre säkerhet. Att förbjuda kryptering helt, som britterna försökt göra och som Spanien säger sig vilja göra, är ett väldigt stort intrång - alla förlorar kryptering för att myndigheterna (säger att de) vill spionera på ett litet fåtal. Att göra som jag beskrev är ett mycket mindre intrång, för den som inte har något domstolsbeslut mot sig har fortfarande krypteringen kvar. Om priset för det är att de där fingeravtrycken tas bort ur programmen (Apple lär ha nåt liknande i senaste iOS, men jag har inte uppdaterat än) så är det mycket lägre än att förlora kryptering fullständigt.

Därmed inte sagt att jag tycker att man skall göra så här. Jag försöker bara visa att hela argumentet om att det handlar om att stoppa brottslingar faller på sin egen orimlighet. Om det var det som var målet så hade man gjort något liknande vad jag beskriver. Det här förslaget handlar om massövervakning.

Jag förstår vart du vill föra resonemanget. Jag är bara av uppfattningen att det inte håller. Antingen har man säker kryptering eller inte. Visserligen kan parametrar variera såsom antal bitars nycklar, protokoll etc.

Man kan däremot inte lätta på krypteribgen lite grann som du antyder. Antingen har man totalsträckskryptering eller inte.

Att förslaget i sig handlar om massövervakning håller jag med dig om.

Permalänk
Medlem

Folk som begår brott gör ju ofta det där ingen har insyn. I ett hem, i en chatt. Att det sker på internet tycker jag inte rättfärdigar att man sitter och scannar och läser igenom allt som skrivs i en chatt utan ens en brottsmisstanke. Isf borde vi ju låta polisen gå in i alla hem när som helst utan brottsmisstanke för att försäkra sig om att det inte begås ett brott där.

Gängen använder ju barn till att begå mord och ofta är det barn som mördas. Ge polisen rätt att gå in överallt. Det är ju för barnens bästa. Lär fungera jävligt bra i länder som Ungern, Polen osv. Inte missbrukas alls.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Luktar lite som ipred och fra lagen, de skulle ju vara till för att skydda oss mot terrorister.
Men sedan blev det som vi alla gissade på innan, den stora jakten på fildelare.

Nu känns det som att man skyller på dessa vidrigheterna mot barn, just för att få medhåll från oss att tycka att det är ett bra förslag och att slippa kritik, även om det kränker våra mänskliga rättigheter.
Men i slutändan, så kommer de rikta in sig på någonting helt annat iaf.
Kollar man på hur gediget och bra arbete som exempelvis Dumpen gör, så verkar inte lagens ordning bry sig om att ta fast de vidriga ..... efteråt. Varför kan man fråga sig, när all bevisningen redan finns där offentligt.

Hur blir det med företagshemligheter, sparade projekt som inte ännu är patenterade osv.
Hur mycket kommer att läcka?
Ett gammalt talesätt; tillfället gör tjuven och man själv väljer tillfället.

Snarare är det så att Ashton Kutcher defacto är upprörd över CSAM och att barn far illa, problemet är ju sen att rena bedragare utnyttjar det till att få honom och hans fru att investera miljoner i Thorn (bedragare som i att de utvecklat mjukvara som granskar chat inlägg efter CSAM och groomingsförsök men att de vet om att dessa saker inte sker där de letar). Sedan uppvaktar Kutcher mfl personer som Ylva Johansson som säkert också är engagerad för att barn inte skall falla illa och då har vi två personer med väldigt dålig koll på vad det riktiga problemet är och hur man kommer tillrätta med det men de har vad de tror är lösningen och sedan säljer de in det till andra också oinsatta Ministrar.

Dvs det är en massa människor med god vilja som dock inte förstår att det enda de åstadkommer är att skeppa miljarder till Thorn, inget kommer att bli löst och det hela _riskerar_ att en dag ev kunna användas för andra syften. Och det är IMHO på den nivån som man måste bemöta det för att bara komma med en massa anklagelser om massövervakning ala Kina kommer bara att rinna av folk som vatten på en gås. Också lite här som jag tycker att en del "säkerhetsexperter" gått lite väl långt och börjat anklaga projektet för vad det ev kanske möjligen om man tar i så man kräks, en dag kanske kan ändra det till (vilket inte innebär att den farhågan är obefogad, men det är ju inte där vi är idag).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Också lite här som jag tycker att en del "säkerhetsexperter" gått lite väl långt och börjat anklaga projektet för vad det ev kanske möjligen om man tar i så man kräks, en dag kanske kan ändra det till (vilket inte innebär att den farhågan är obefogad, men det är ju inte där vi är idag).

Förslaget gäller hela EU, känner du verkligen att det inte finns några länder i EU där det här inte skulle användas till massövervakning av annat än csam? Ylva själv har uttryckt att hon hoppas och vill att CC2 ska kunna användas för att övervaka annat än csam. Så jag vet inte om man behöver ta i så mycket för se vad det kan bli av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Syftar du på att skydda barn nu? Eller något annat? Det är klarlagt att lagförslaget kommer att vara ineffektivt mot det förstnämnda. Kina 2.0 är såklart ett långskott men trenden är väl inte orimlig att trycka på?

NEJ!
Jag stödjer alla åtgärder som har möjlighet till att skydda barn, "Chat Control 2.0" är absolut inte en sådan åtgärd.

Det jag syftar på är vilket land som tryckt på om just "Chat Control 2.0", då med skälet att skydda barn.
Något som antingen visar en stor brist i kunskap, eller ännu värre, en önskan om att ha kontroll på invånare hela vägen in under skinnet.

Ylva Johansson, säger det namnet något?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

NEJ!
Jag stödjer alla åtgärder som har möjlighet till att skydda barn, "Chat Control 2.0" är absolut inte en sådan åtgärd.

Det jag syftar på är vilket land som tryckt på om just "Chat Control 2.0", då med skälet att skydda barn.
Något som antingen visar en stor brist i kunskap, eller ännu värre, en önskan om att ha kontroll på invånare hela vägen in under skinnet.

Ylva Johansson, säger det namnet något?

Javisst hennes namn är mig känt. Har följt förslaget sen länge. Din poäng är alltså att det är en svensk som är drivande? Då är jag med. Rätt obehagligt egentligen.