Permalänk

Uppgradera dator, budget 2-3k

Hej,

Köpte precis ett 6750xt begagnat här på forumet och inser nu att det nog ej kommer få plats i mitt chassi, så får passa på att byta det också.

Därför söker jag lite inspo på hur/med vad ni skulle uppdatera min dator. Chassi är såklart ett måste, tänker mig kanske ett mATX för lite bättre luftflöde men fortfarande kompakt. Några förslag?

Sedan är nästa kanske en bättre CPU kylare, då jag tycker min CPU går lite varm ibland, blir dock kanske också bättre med ett nytt chassi? Fler fläktar?

Moderkort och RAM är väl nästa grej, men känner att jag klarar mig med detta i dagsläget och att detta blir i nästa vända, om ingen annan har ett bättre förslag. Moderkortet kanske begränsar i vissa aspekter men kanske funkar till man byter till 7000 serien.

Så, förslag på chassi/cpu kylare? Eller andra förslag? Något annat att tänka på? Spelar i princip bara med datorn, då i 1440p och söker väl egentligen så bra fps som möjligt för pengarna.
Har tänkt mig en budget på 2000-3000 kr

CPU - AMD Ryzen 5 5600X

CPU kylare - Cryorig H7

GPU - Msi RX 6750 XT oc Mesh

Chassi - NZXT H200

Moderkort - MSI B450i GAMING PLUS AC

RAM - VENGEANCE RGB PRO 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3200MHz C16

SSD - 500 GB SAMSUNG SSD 860 GB SATA
NVME - WD Black SN750 1TB
PSU - Corsair RM750x 80 Gold Plus
Fläktar - Två Artic p14 i fronten som intake, två nzxt som följde med chassi som out.

Permalänk
Medlem

Räcker säkert med nytt chassi dock, du kan ju börja med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Därför söker jag lite inspo på hur/med vad ni skulle uppdatera min dator. Chassi är såklart ett måste, tänker mig kanske ett mATX för lite bättre luftflöde men fortfarande kompakt. Några förslag?

Fractal Torrent Nano är mITX och får plats med ATX PSU och får till och med plats med ett rtx 4090. Det medföljer en 180mm fläkt fram och chassit har ett allmänt bra rykte.

Annars finns lite olika mATX-chassin med plats för 2st 140mm fläktar fram vilket borde vara en bra grund.
Fractal Design Pop Mini Air och Cooler Master NR400 är två bra alternativ.
Vill du få ner priset lite kan du testa Lian Li LANCOOL 205M Mesh. Där ingår 2st 140mm fläktar fram, men kanske ändå behöver köpa till en 120mm bak.

Om du ska ha AIO-kylning skulle jag välja Asus Prime AP201. Bra och billigt chassi, dock inte optimalt för luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Hej,

Köpte precis ett 6750xt begagnat här på forumet och inser nu att det nog ej kommer få plats i mitt chassi, så får passa på att byta det också.

Sedan är nästa kanske en bättre CPU kylare, då jag tycker min CPU går lite varm ibland, blir dock kanske också bättre med ett nytt chassi? Fler fläktar?

Moderkort och RAM är väl nästa grej, men känner att jag klarar mig med detta i dagsläget och att detta blir i nästa vända, om ingen annan har ett bättre förslag. Moderkortet kanske begränsar i vissa aspekter men kanske funkar till man byter till 7000 serien.

Så, förslag på chassi/cpu kylare? Eller andra förslag? Något annat att tänka på? Spelar i princip bara med datorn, då i 1440p och söker väl egentligen så bra fps som möjligt för pengarna.
Har tänkt mig en budget på 2000-3000 kr

CPU - AMD Ryzen 5 5600X

CPU kylare - Cryorig H7

GPU - Msi RX 6750 XT oc Mesh

Chassi - NZXT H200

Moderkort - MSI B450i GAMING PLUS AC

RAM - VENGEANCE RGB PRO 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3200MHz C16

SSD - 500 GB SAMSUNG SSD 860 GB SATA
NVME - WD Black SN750 1TB
PSU - Corsair RM750x 80 Gold Plus
Fläktar - Två Artic p14 i fronten som intake, två nzxt som följde med chassi som out.

Jag tror du vill lägga varje krona på grafikkortet, får du plats med ett 267mm långt?
https://komponentkoll.se/produkt/1382882-asrock-radeon-rx-780...

Edit: Ja, det får du nog, står 325mm på specs.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

https://komponentkoll.se/bild/ETuJh.png

Räcker säkert med nytt chassi dock, du kan ju börja med det.

Skrivet av Johan654:

Fractal Torrent Nano är mITX och får plats med ATX PSU och får till och med plats med ett rtx 4090. Det medföljer en 180mm fläkt fram och chassit har ett allmänt bra rykte.

Annars finns lite olika mATX-chassin med plats för 2st 140mm fläktar fram vilket borde vara en bra grund.
Fractal Design Pop Mini Air och Cooler Master NR400 är två bra alternativ.
Vill du få ner priset lite kan du testa Lian Li LANCOOL 205M Mesh. Där ingår 2st 140mm fläktar fram, men kanske ändå behöver köpa till en 120mm bak.

Om du ska ha AIO-kylning skulle jag välja Asus Prime AP201. Bra och billigt chassi, dock inte optimalt för luftkylare.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror du vill lägga varje krona på grafikkortet, får du plats med ett 267mm långt?
https://komponentkoll.se/produkt/1382882-asrock-radeon-rx-780...

Edit: Ja, det får du nog, står 325mm på specs.

Jag la en beställning på en Artic liquid freezer ll 360 samt ett asus prime p201 för 2000kr. Kanske var lite overkill med den kylaren men det känns relativt framtidssäkert och chassit har plats för både min atx PSU och ett större grafikkort i framtiden. Hoppas det blir bra

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Om du orkar får du gärna uppdatera oss med temperaturskillnaden mellan nya och gamla upplägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Jag la en beställning på en Artic liquid freezer ll 360 samt ett asus prime p201 för 2000kr. Kanske var lite overkill med den kylaren men det känns relativt framtidssäkert och chassit har plats för både min atx PSU och ett större grafikkort i framtiden. Hoppas det blir bra

Kan rekommendera Peerless Assasin annars. Sagolikt bra för priset.

https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Thermalright-Peerless-Ass...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Kan rekommendera Peerless Assasin annars. Sagolikt bra för priset.

https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Thermalright-Peerless-Ass...

Väldigt bra pris för den kylaren!
Nu har ts redan lagt en beställning och det chassit är inte optimalt för luftkylning för att PSUn sitter på framsidan och man måste då ha bottom intake, top exhaust och hålla på att reglera hastigheten på fläktarna så att man inte får ett positivt lufttryck i lådan.

Skrivet av MattyKCookie:

Kanske var lite overkill med den kylaren men det känns relativt framtidssäkert och chassit har plats för både min atx PSU och ett större grafikkort i framtiden. Hoppas det blir bra

Som vanligt när man köper datorkomponenter är det lätt att gå i överdrift och köpa saker som egentligen är bättre än vad man behöver.
Men det kommer bli bra det!