Permalänk

Stationär som inte startar

Specs:
Msi b550-a pro
Rysen 5 5600x
2x vengeance ddr4 8gb
Corsair cx600
(Skulle övriga specs vara viktiga kan jag fråga tidigare ägaren och få reda på mer)
Äldre (6+år) samsungskärm, inkopplad med hdmisladd
Testat med både radeon 6700 XT och nvidia 970, samt hdmi direkt in i moderkortet, testat både med och utan hårddiskar i.

Köpte den här datorn (chassi, moderkort, ram, fläktar, cpu+kylare) i veckan men får ingen bild till skärmen, fläktar snurrar på både 970 och runt om i datorn.
Testat att ha ramminnena på olika platser, inget resultat, kollat cpu, inga fysiska bevis på att något inte skulle fugera.
Tidigare så lös "boot"-lampan på moderkortet, men när jag försöker flasha bios så lyser lampan helt rött och boot-lampan har slutat lysa. Inget annat har ändrats oavsett våra försök att få igång datorn och vi har börjat få slut på idéer så vi vänder oss nu till er.

Permalänk

Uppdatering: lyckades flasha bios till moderkortet ordentligt, ingen skillnad dock.

Permalänk
Medlem

Några standardförslag: Kolla så att alla strömkablar är korrekt anslutna till grafikkorten. Efter varje byte av grafikkort kan det vara bra att göra en reset på CMOS (BIOS-inställningarna). Koppla bort PSU och ta ut batteriet en stund.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Några standardförslag: Kolla så att alla strömkablar är korrekt anslutna till grafikkorten. Efter varje byte av grafikkort kan det vara bra att göra en reset på CMOS (BIOS-inställningarna). Koppla bort PSU och ta ut batteriet en stund.

Cmosreset är också gjort, glömde skriva upp det! Jag har kollat sladdarna flera gånger och är relativt säker på att de sitter rätt. Man kan alltid kolla en gång till dock.