Testpilot: Ugreen NASync DXP2800 – Snabb NAS i metall

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Ugreen NASync DXP2800 – Snabb NAS i metall

Testpiloten Björn Endre tar tempen på Ugreens NASync DXP2800 med 2,5 Gbps och NVMe.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant men stort minus med så få möjliga backup destinationer!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Snusfri

UGREEN gör enligt mig kvalitétsprylar så det känns bra att även denna verkar vara robust.

Ett stort plus är att man kan installera TrueNAS eller liknande istället då jag använder en NAS som det är tänkt, Nätverkslagring utan massa bös som "appar".

En NAS för mig är något man lagrar filer på, that's it.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Var väldigt nära på att köpa deras 4 slots modell men köpte en DAS till min befintliga NUC istället, rätt braatt kunna uppgradera dem separat ändå. Synology kommer få det svårt med deras nya krav på egna diskar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

När jag lessnar på min Synology (nä jag uppgraderar inte till deras nyaste längre med deras fåniga diskbegränsingar) så lutar det åt UGreen helt klart.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Tolkar jag det rätt att NAS'en inte kan installera Plex server direkt, utan måste köra det via Docker, som är nån slags VM-mjukvara?

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa deras 8800 Plus eller importera en 8800 Pro, kör Synology NAs nu och tycker man får mer för pengarna idag med UGREEN.

Enda negativa för mig är att HDMI ut porten inte har något GUI som kan styras via TV dosan etc för att spela upp filer direkt, det går inte använda öht utan att köra via app i telefonen.

Eller ja, de andra negativa är väl att Pro modellerna inte finns att köpa i Europa.

Permalänk
Medlem

Hm, en kinesisk NAS 🤔. Får nog tänka lite på det.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Tolkar jag det rätt att NAS'en inte kan installera Plex server direkt, utan måste köra det via Docker, som är nån slags VM-mjukvara?

Om ingen som vet bättre protesterar, så skulle jag säga att det är så.
Gäller väl de flesta NAS-operativ numera, att man använder Docker-liknande mjukvara. T.om Synology verkar få fler och fler sådana program istället för köra "native", så att säga.

Med den lilla fördelen att allt NAS-tillverkaren behöver göra, är att se till att Docker, i detta fall, fungerar. Sen får mjukvarutillverkaren, Plex i detta fall, se till att sin mjukvara funkar med Docker.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Blir prestanda lidande via Docker jämfört med "native". Eller det är kanske försumbart I dessa fall?

Permalänk

Synology finns ej med på listan längre, bara av det faktum att man inte själv kan fritt välja diskar.
min befintliga Qnap börjar bli på åren, har varit extremt nöjd med den men har börjat titta på upgradering. Denna hamnar nu högst upp på intresse listan.

Permalänk
Medlem

Är 1x 2,5GbE verkligen en nackdel i segmentet?

Verkar ju vara riktigt vass för pengarna! Kollade lite på nackdelarna - kan det verkligen ses som en nackdel att "bara" ha en 2.5GbE port? Kollade de andra modellerna som listades som konkurrenter och Synology har inte snabbare (2x 1.0 GbE), och Qnaps 253E som har dubbla 2.5GbE kostar typ dubbelt så mkt

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Blir prestanda lidande via Docker jämfört med "native". Eller det är kanske försumbart I dessa fall?

I stort sett ingen skillnad då det Docker använder inte är virtualisering.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Beror nog mycket på vilket program det handlar om. Att t.ex köra ett Windows i Docker går kanske, men det kanske inte är det bästa/snabbaste att spela i, om man säger så.
Det går ju att låta en Docker-app få tillgång till hårdvara (kanske inte all, och kanske inte till 100% då), på rätt låg nivå, men det finns ju ändå ett lager nånstans.
Å andra sidan är datorerna rätt snabba numera, äldre spel kanske inte blir lidande.

I det syften jag kör Docker (Torrent, Jellyfin, Octoprint, Adguard, Home Assistant, osv), så är det nog inget att bry sig om.
De program man vill köra inriktade på "prestanda", kanske man inte heller kör på sin NAS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fan, intressant.. har länge funderat på att försöka bygga ihop en liten mini NAS med unraid att ha offsite (alltså hos borsan) dit jag kan synca från min unraid server.. känns som en sån här liten NAS med unraid är en mycket smidig lösning

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alearian:

Verkar ju vara riktigt vass för pengarna! Kollade lite på nackdelarna - kan det verkligen ses som en nackdel att "bara" ha en 2.5GbE port? Kollade de andra modellerna som listades som konkurrenter och Synology har inte snabbare (2x 1.0 GbE), och Qnaps 253E som har dubbla 2.5GbE kostar typ dubbelt så mkt

En 2.5GbE duger väl gott och väl för de flesta hemanvändare.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Är den inbyggda disken låst som boot-disk eller kan man sätta i en M.2 och köra på det istället?
Man blir trots allt lite orolig att 32GB Emmc kommer skriva ihjäl sig och så sitter man på en brickad NAS.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är den inbyggda disken låst som boot-disk eller kan man sätta i en M.2 och köra på det istället?
Man blir trots allt lite orolig att 32GB Emmc kommer skriva ihjäl sig och så sitter man på en brickad NAS.

Som jag förstått på de större modellerna så har man tre .m2 platser, två för cache och en för OS:et, vet inte om det är samma på denna.

Såg inget i artikeln om det, men på de större modellerna kan diskarna föra rejält med oväsen med chassit när läshuvudena går och skapar vibrationer. Såg någon som pratade om att skapa egna fästen för diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Som jag förstått på de större modellerna så har man tre .m2 platser, två för cache och en för OS:et, vet inte om det är samma på denna.

Såg inget i artikeln om det, men på de större modellerna kan diskarna föra rejält med oväsen med chassit när läshuvudena går och skapar vibrationer. Såg någon som pratade om att skapa egna fästen för diskarna.

Det låter oroväckande.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det låter oroväckande.

Jo, någon hade tänkt ha som skrivbordsnas men fick stå i garderoben istället. För min del skulle det inte vara något problem, har mina NASar i klädkammarn. Men får se vad det blir, sugen på en pro, men verkar ju stökigt med att beställa direkt från kina.

Lite trist också att man kan beställa mycket billigare från amazon.de än from ex. inet då det är ugreens EU butik (UK) som säljer direkt där och de har feta rabatter just nu för den som är intresserad (även om priserna gått upp 70€ sen förra veckan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Beror nog mycket på vilket program det handlar om. Att t.ex köra ett Windows i Docker går kanske, men det kanske inte är det bästa/snabbaste att spela i, om man säger så.
Det går ju att låta en Docker-app få tillgång till hårdvara (kanske inte all, och kanske inte till 100% då), på rätt låg nivå, men det finns ju ändå ett lager nånstans.
Å andra sidan är datorerna rätt snabba numera, äldre spel kanske inte blir lidande.

I det syften jag kör Docker (Torrent, Jellyfin, Octoprint, Adguard, Home Assistant, osv), så är det nog inget att bry sig om.
De program man vill köra inriktade på "prestanda", kanske man inte heller kör på sin NAS?

En docker container är inte en VM, du kan inte köra Windows i en container när hosten kör Linux då containern använder samma kernel som hosten.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

En docker container är inte en VM, du kan inte köra Windows i en container när hosten kör Linux då containern använder samma kernel som hosten.

Nu missar vi lite poängen. Tankegången var, i mitt huvud iaf, om huruvida ett program i docker är långsammare än "native".
Tyckte jag skrev "går kanske" också. Anyway.

Jag vet inte om Windows går eller inte går att köra i Docker.
https://github.com/dockur/windows

Noterar dock att Docker går att köra PÅ Windows. Då väcks den lilla frågan om man kan köra Windows i en Docker i Windows, "då containern använder samma kernel som hosten"?

Sidospår deluxe kanske.

Eller inte. Går det att köra Proxmox på burken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag stod inför valet nu när jag behövde hitta en ny "NAS"/Server. Jag valde istället TerraMaster, detta då hela deras OS finns på ett litet USB-minne, det plockar man bort och sedan installerar man tex TrueNAS och slipper oroa sig för vad någon kan ha hittat på med det där lite udda OS't.

Enda nackdelen med TerraMaster över denna är att chassit är gjort i plast, men om man kan låta bli att "ta på" sin NAS och istället använder den för det den är gjord för så kommer man snart förbi denna nackdel. Det gick även att beställa en "pro" modell med lite mer ram/CPU kraft vilket jag gjorde.

Så jag rekommenderar starkt det om man inte ska köpa en färdig i form av Synology eller Qnap.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

Synology finns ej med på listan längre, bara av det faktum att man inte själv kan fritt välja diskar.
min befintliga Qnap börjar bli på åren, har varit extremt nöjd med den men har börjat titta på upgradering. Denna hamnar nu högst upp på intresse listan.

Först och främst är väl disk kravet enbart på deras plus modeller, inte alla deras NASAR

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Först och främst är väl disk kravet enbart på deras plus modeller, inte alla deras NASAR

Plusmodellerna är först ut, men kommer gälla alla modeller längre fram som jag tolkar det.

Ugreen-NAS:en ser riktigt trevlig ut, hade kanske önskat lite större apputbud. Men Docker är fantastiskt och det mesta går att köra där.

Jag har i min nuvarande Synology vissa funktioner jag kör native, som Hybrid Backup till Backblaze, men annars ligger nästan allt annat i Docker containers.

Blir intressant att följa Ugreen när min(a) Synology börjar sjunga på sista versen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

En 2.5GbE duger väl gott och väl för de flesta hemanvändare.

Det var lite så jag tänkte också Min gissning är att det inte är många som har routrar och switchar hemma med mer än 1Gbit. Dessutom är den ju snabbare än Synology oavsett, och som sagt behöver du lägga dubbelt så mkt för att få snabbare hos Qnap.

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Samma sak på Qnap som jag förstår det - fast dom har typ 4GB på de flesta modeller.
Om jag minns rätt installeras en liten OS-partition på alla diskar hos Synology, men vet inte om alla används för daglig skriv/läs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nu missar vi lite poängen. Tankegången var, i mitt huvud iaf, om huruvida ett program i docker är långsammare än "native".
Tyckte jag skrev "går kanske" också. Anyway.

Jag vet inte om Windows går eller inte går att köra i Docker.
https://github.com/dockur/windows

Noterar dock att Docker går att köra PÅ Windows. Då väcks den lilla frågan om man kan köra Windows i en Docker i Windows, "då containern använder samma kernel som hosten"?

Sidospår deluxe kanske.

Eller inte. Går det att köra Proxmox på burken?

Det är inte långsammare än native när det gäller cpu/ram då en container inte använder virtualisering, du använder samma kernel som hosten och därför du inte kan köra ett annat OS då ett OS inte körs i en container.

Det där är dock dockur, inte docker, verkar bara köra igång en KVM VM så är ju inte direkt som att köra windows i en container med ett annat OS på hosten.

Kan man köra truenas så borde väl proxmox gå också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Har en 4 bay ugreen (DXP4800); kan säga att jag är mycket nöjd med den; riktig kvaliteskänsla över det hela.

Förvisso använder jag den som "dum storage" för backuper, så har inte hunnit utforska mycket när det gäller appar och annat, men i övrigt mycket nöjd och kan helt klart tänka mig att slänga in Plex på den så småning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alearian:

Det var lite så jag tänkte också Min gissning är att det inte är många som har routrar och switchar hemma med mer än 1Gbit. Dessutom är den ju snabbare än Synology oavsett, och som sagt behöver du lägga dubbelt så mkt för att få snabbare hos Qnap.

Ja i prisklassen 4000kr så är väl 2,5Gbit att förvänta sig. 2st NVMe-diskar kan ju dock mätta detta snabbt så jag tycker det är problematiskt även om "hemanvändaren" säkert inte bryr sig eller förstår hur mycket mer prestanda det finns att hämta.
Hade den verkligen blivit FÖR dyr om USB-C porten hade varit TB4/5 ?