Färdigbyggd photoshopdator Max 10000

Permalänk

Färdigbyggd photoshopdator Max 10000

Har ni några bra tips på en ny bra stationär dator?
Mina tankar
• Ska funka bra och problemfritt med photoshop-bra grafikkort och färgåtergivning
• Bra wifi
• Stort lagringsutrymme, 2-3 TB
• Mest tänkt som jobbdator, men får gärna vara snabb. Ram, processor?
• Får gärna vara liten och inte ta så mycket plats.
• Vill ha Windows 11 och byggnation
Max pris 10000

Permalänk
Medlem

Det blir svårt att få ihop något riktigt vettigt om du måste lägga 1 500 kr på Windows, därför skickar jag en separat länk där du kan köpa en Windows 11-nyckel för runt tjugolappen istället.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/SeQeARdIZrAOLjNFkY0vheKylLo/nille12345

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

Du nämner bra färgåtergivning. Innebär det att du behöver skärm för priset också?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Nej, jag har redan två skärmar jag hade tänkt koppla in.
Tack för förslaget, men saknas inte hårddisk?
Vill också säga att jag inte är någon gamer och inre kommer att spela på den.
Får gärna vara ett diskret chassi och litet om det går att påverka platsen.
Trådlöst wifikort följer kanske alltid med, eller?
Har två skärmar som jag skulle vilja koppla in smidigt. HDMI eller något likvärdigt om det finns.
Vet inte hur många olika uttag: USB, hdmi etc som följer med?

Permalänk
Medlem

För Photoshop har du mer nytta av en snabb CPU under 10 000:- Du kan alltid lägga till en dedikerad GPU senare.
https://www.inet.se/datorbygge/b1444166/nille-ps

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/14th-gen-intel-cor...

Länk till recension av intel 14th gen content creation hos Puget Systems.
Permalänk

Tack för hjälp
Stor skillnad på en Ryzen 5 och en intel 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För Photoshop har du mer nytta av en snabb CPU under 10 000:- Du kan alltid lägga till en dedikerad GPU senare.

Gäller detta även för Illustrator och InDesign? Tips på vad man ska lägga till för att också köra videoredigering med Premiere?

Permalänk
Medlem

Om du inte köper med grafikkort idag - vilken nivå av grafikkort hade du tänkt dig i framtiden.
Topp, mellan eller instegsmodeller?

Detta påverkar ju vilken PSU du bör ta idag, 650 Watt funkar idag, men när du ska ha i ett grafikkort i framtiden så kanske du behöver byta.
Det är ju OK att tänka så att du tar den smällen i framtiden- för hur många av oss har köpt saker för att "framtidssäkra" och sedan aldrig använt optionen att "framtidssäkra" och därmed lagt pengar i onödan.

Också, om du verkligen vill ha datorn färdiginstallerad när den kommer hem till dig så behöver du titta på kundvagnen där Windows licensen är inkluderad.
Om du kan installera Windows och drivrutiner själv så behöver du inte köpa windows i samma butik utan kan leta efter ett billigare pris.

Tänk dock på att de där "billiga-pris-på-windows-sidorna" ofta har nycklar som kanske inte, strikt efter licens villkoren, får säljas vidare på det sättet de gör. Och att det är därför de är så billiga och kan sluta fungera i framtiden.
Då får du köpa en ny licens nyckel, antingen på samma ställe eller officiell från Microsoft. Du kan själv räkna ut break even på detta tanke experiment

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waywashi:

Gäller detta även för Illustrator och InDesign? Tips på vad man ska lägga till för att också köra videoredigering med Premiere?

För video redigering är det vedertaget att grafikkort snabbar upp rendreringen.
Vissa processorer har inbyggd grafikdel som kan användas, men man får snabbare rendreringstider via ett kompetent grafikkort - och att man använder en codec som accelereras av just det grafikkortet.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Tack för hjälp
Stor skillnad på en Ryzen 5 och en intel 5?

Intel 14600K är ca 50% snabbare än Amd Ryzen 5600. Så ja, stor skillnad. Ryzen 5 säger inget om man inte vilken modell och generation man menar, detsamma gäller Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

För video redigering är det vedertaget att grafikkort snabbar upp rendreringen.

Redigering != rendering. För redigering spelar IO störst roll, dvs mycket och snabbt minne, snabb SSD. För rendering beror det på vilken typ av rendering man gör. Mest prisvärt kort för rendering/encoding är Intel Arc i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waywashi:

Gäller detta även för Illustrator och InDesign? Tips på vad man ska lägga till för att också köra videoredigering med Premiere?

För redigering i Premiere är det mängd minne och storlek och hastighet på SSD. Dvs IO.

För rendering kan grafikkort snabba upp effekter osv eller bistå med en hårdvarubaserad encoder vilket snabbar upp exporter enormt. Dator jag satte ihop är mycket bra för Illustrator och InDesign. Vill man kunna ploppa i stora snabba SSD:er bör man titta på ett annat moderkort dock.

Permalänk
Medlem

Kan denna möjligen vara av intresse?

https://www.proshop.se/Dutzo-gaming-dator/DUTZO-Gaming-Bluefi...

Ser ut att vara byggd med bra komponenter.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waywashi:

Gäller detta även för Illustrator och InDesign? Tips på vad man ska lägga till för att också köra videoredigering med Premiere?

För att kunna uppgradera etc är detta ett bättre val med en separat boot-disk på 1TB och en arbets/scratch-disk på 2TB.
https://www.inet.se/datorbygge/b1444752/nille-v2

Permalänk

Är det sista förslaget lämpligt när det gäller att använda Photoshop? Ser att inget dedikerat grafikkort finns med. Behövs inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Är det sista förslaget lämpligt när det gäller att använda Photoshop? Ser att inget dedikerat grafikkort finns med. Behövs inte?

Det fungerar.
Grafiken kommer använda RAM men det är inga problem med 32GB.

Permalänk

Ok, så Nille v2 är ett bra paket som även kommer att funka med Photoshop.
Trodde att det var lika bra att köpa ett grafikkort till men det kanske man kan vänta med, som du också skrev.
Windows 11 verkar man kunna köpa billigt på nätet med vissa framtida risker, men det kan man kanske ta då

Permalänk
Medlem

Vill du spara några hundra utan förlora någon prestanda kan du göra så här:
Ökade PSU med 100w för 80kr i fall du fläskar på med ett gamingkort i framtiden.

https://www.inet.se/datorbygge/b1445400/datorbygge

Permalänk
Medlem

Den där färdigbyggda från proshop som länkades lite högre upp känns som riktigt value. Jag hade då definitivt valt den över de andra byggena som saknar dedikerat grafikkort.

Permalänk

Ok, det kanske är något att fundera på. Ska ta mig en titt på den. Bara 16 GB ram, inget Windows, men andra fördelar kanske?

Permalänk
Skrivet av metalmac:

Kan denna möjligen vara av intresse?

https://www.proshop.se/Dutzo-gaming-dator/DUTZO-Gaming-Bluefi...

Ser ut att vara byggd med bra komponenter.

Även bra för mitt användande? Har huvudsakligen tänkt mig att använda den till Photoshop och spelar inte spel.

Permalänk

Gå upp lite i pris och köpa denna. Vad säger ni?
Eller går det att plocka ihop en likvärdig på Inet till ett bättre pris?

https://www.proshop.se/Stationaer/GIGABYTE-Aorus-Model-S-Core...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Gå upp lite i pris och köpa denna. Vad säger ni?
Eller går det att plocka ihop en likvärdig på Inet till ett bättre pris?

https://www.proshop.se/Stationaer/GIGABYTE-Aorus-Model-S-Core...

Nu har du ökat budgeten 60%.
Klart det går bygga schyst dator med GPU då.

Permalänk

Ja, är medveten om ökningen
Går det att plocka ihop en likvärdig på Inet till ett bättre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Ok, det kanske är något att fundera på. Ska ta mig en titt på den. Bara 16 GB ram, inget Windows, men andra fördelar kanske?

Bästa i denna tråden (för ditt område) tycker jag SUMITOMO har presenterat, jag hade dock köpt windows från länken i början istället för att spara typ 1k.
Den färdigbyggda är visserligen "billig" och har dedikerad GPU, men mindre (och långsammare) RAM och Sämre processor än de andra byggena, samt mindre SSD

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Ok, tack, men vad skulle det sluta på med en dedikerad GPU istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Även bra för mitt användande? Har huvudsakligen tänkt mig att använda den till Photoshop och spelar inte spel.

Jag är ju ingen photoshop/lightroom expert, men tror att beroende på vad du gör i dessa program så använder programen som jag förstår det CPUn till vissa saker och GPUn till andra, så antar att man hälst ska ha en GPU i burken?
Med Arc kortet som sitter i datorn får du 16gb vram.
Exakt hur mycket nytta du har av det har jag lite dålig koll på, dock är det inte många datorer i den prisklassen som ger dig det.

Hoopas det finns någon mer kunnig på detta område i tråden.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodang:

Den där färdigbyggda från proshop som länkades lite högre upp känns som riktigt value. Jag hade då definitivt valt den över de andra byggena som saknar dedikerat grafikkort.

16GB Ram bara och en sämre CPU utan Quicksync. Men jag håller med, riktigt bra valuta för pengarna, VRAM har man inte så mycket användning för i 2D dock. Osäker på om Photoshop drar nytta av ARC. För 2D är Intels processorer med inbyggd grafikdel lika bra som dyra grafikkort, det finns dock effekter/filter i photoshop som kan dra nytta av beräkningskraften i en GPU. En stor fördel med ARC är ju dock AV1 Encoder om man vill få ut bästa möjliga kvalitet per MB i video. Tycker dock att man lika gärna kan köpa ett 380 senare, samma encoder som i 770.

Permalänk

Utan att veta exakt vad du gör i PS, högupplöst med många lager?, så skulle jag höja ett varningens finger för bara 16gb minne. Min erfarenhet säger att det inte räcker….32 bör vara safe i de flesta lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag är ju ingen photoshop/lightroom expert, men tror att beroende på vad du gör i dessa program så använder programen som jag förstår det CPUn till vissa saker och GPUn till andra, så antar att man hälst ska ha en GPU i burken?
Med Arc kortet som sitter i datorn får du 16gb vram.
Exakt hur mycket nytta du har av det har jag lite dålig koll på, dock är det inte många datorer i den prisklassen som ger dig det.

Hoopas det finns någon mer kunnig på detta område i tråden.

VRAM fyller i princip ingen funktion i 2D som foto och video. Precis som du säger finns det effekter och filter som kan använda GPU för beräkningar för att dessa ska gå snabbare. Intel 14600K har en inbyggd GPU som kan användas för dessa beräkningar. Det är huvudskälet till att det är en bättre CPU (än AMD Ryzen) för Photoshop i en budgetdator.

För GPU-accelerering
1,5GB VRAM behövs
DirectX 12
OpenCL 1.1

- enligt https://helpx.adobe.com/se/photoshop/kb/photoshop-cc-gpu-card...