Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det är lite märkligt. Antar att standalone-läget inte direkt är en prioritet för deras utvecklare, men det känns ändå som en ganska grundläggande inställning.

Ja. Men ganska nöjd iaf. Får ca 500 mbit på de flesta platser i huset. Ca 200 i uterummet och 100 på trädäcket. Men viktigare att uppkopplingen är stabil än hög hastighet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Någon som har ett bra svar på om man kan byta ut fiberkonverteraren (Inteno i mitt fall) till ex. en edgerouter SFP för att den ska agera både fiberomvandlare och router i "hus 1". Utöver det, går det att skapa en VPN tunnel (från hus 1), ex ipsec, till sommarstugan ("hus 2"), där det för närvarande sitter en ER-X inkopplad i sin Inteno, för att kunna få tillgång till samma utbud av TV som i hus 1? Hur gör man isf?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av hugo0814:

Någon som har ett bra svar på om man kan byta ut fiberkonverteraren (Inteno i mitt fall) till ex. en edgerouter SFP för att den ska agera både fiberomvandlare och router i "hus 1". Utöver det, går det att skapa en VPN tunnel (från hus 1), ex ipsec, till sommarstugan ("hus 2"), där det för närvarande sitter en ER-X inkopplad i sin Inteno, för att kunna få tillgång till samma utbud av TV som i hus 1? Hur gör man isf?

Det ska funka du behöver dock veta VLAN tagningen om du använder TV eller telefon via ISP. Intenon är inte så himla himla kass så tekniskt sett onödigt o röra den utrustningen.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Det ska funka du behöver dock veta VLAN tagningen om du använder TV eller telefon via ISP. Intenon är inte så himla himla kass så tekniskt sett onödigt o röra den utrustningen.

Okej toppen, då låter jag min inteno vara :). Så det ska gå med en ipsec tunnel mellan hus 1&2 och en tv box på vardera ställe för att kunna se på samma tv kanaler som hemma i hus 1 utan att behöva ha dubbla abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Okej toppen, då låter jag min inteno vara :). Så det ska gå med en ipsec tunnel mellan hus 1&2 och en tv box på vardera ställe för att kunna se på samma tv kanaler som hemma i hus 1 utan att behöva ha dubbla abonnemang?

Misstänker att det blir svårt att tunnla Multicast över IPsec.
Jag har Telia så på landet använder jag en Apple TV med deras app, många magnituder lättare att få igång.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Vilken leverantör av TV har du? Telia kör ju inte med multicast längre så då borde det vara ganska enkelt så länge trafiken kan gå över tunnel till "rätt" anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Vilken leverantör av TV har du? Telia kör ju inte med multicast längre så då borde det vara ganska enkelt så länge trafiken kan gå över tunnel till "rätt" anslutning.

Jag har allente. Jag är väldigt osäker på vilken teknik dom använder tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Jag har allente. Jag är väldigt osäker på vilken teknik dom använder tyvärr.

Har du testat deras app: https://www.allente.se/allente-landningssidor/ny-allente-app/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag ska ge den ett till försök. Men tänkte mer om det va tekniskt möjligt, mest för att det är kul😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Jag ska ge den ett till försök. Men tänkte mer om det va tekniskt möjligt, mest för att det är kul😆

Teoretisk sett så går det att tunnla Multicast över IPSec.
Hittade inget om nåt som har gjort med Ubiquiti men det skall gå med t.ex. Zyxel: https://support.zyxel.eu/hc/en-us/articles/360015684519-VPN-C...
Så om det finns nåt om IGMP support i VPN interfacet så finns det en möjlighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Teoretisk sett så går det att tunnla Multicast över IPSec.
Hittade inget om nåt som har gjort med Ubiquiti men det skall gå med t.ex. Zyxel: https://support.zyxel.eu/hc/en-us/articles/360015684519-VPN-C...
Så om det finns nåt om IGMP support i VPN interfacet så finns det en möjlighet.

Okej tack för svar. Jag får helt enkelt ge det ett rejält försök då👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det enda som indikerar att ett paket kommer från ett visst VLAN är VLAN-taggen som definieras av IEEE 802.1Q. För att en enhet ska kunna "visa vilket VLAN den tillhör" måste den alltså ha stöd för att kunna läsa den här taggen. Därtill måste alla andra enheter i kedjan mellan router och den specifika enheten också ha VLAN-stöd och vidarebefodra VLAN-taggen.

Har du ex. kopplingen: Router -> Switch med VLAN-stöd -> Switch utan VLAN-stöd -> [Enheter] så kommer ingen av enheterna veta vilket VLAN de tillhör.

Takker for svar. Ja, det er VLAN støtte hele veien frem til klienten. Det betyr egentlig ikke så mye da 192.168.10.x tilhører VLAN 10. På den måten vet jeg jo hvilket VLAN det tilhører. Hadde bare gitt mer oversikt hvis det i tillegg hadde blitt vist tydelig i Unifi 😀

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Trist att de snålade med en dual-core 1GHz i den, det kommer inte räcka till för 1Gbit om man vill köra IPS/IDS, men har för mig att ryktet sa attdet ska komma två varianter så om de släpper icke-lite-version så kan det bli en mycket intressant burk för hemmabruk.

Jämförelsevis har Dream Machine quad-core 1.7 GHz och den når i närhet av 1 GBit med IPS/IDS.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Trist att de snålade med en dual-core 1GHz i den, det kommer inte räcka till för 1Gbit om man vill köra IPS/IDS, men har för mig att ryktet sa attdet ska komma två varianter så om de släpper icke-lite-version så kan det bli en mycket intressant burk för hemmabruk.

Jämförelsevis har Dream Machine quad-core 1.7 GHz och den når i närhet av 1 GBit med IPS/IDS.

Precis. Hoppas något i prestandaväg mellan Dream Machine (tornet med Wi-Fi 5) och Dream Machine Pro.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Precis. Hoppas något i prestandaväg mellan Dream Machine (tornet med Wi-Fi 5) och Dream Machine Pro.

Vi får hoppas på en icke-lite version med mer kräm.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag ska förbättra wifi på gården, är inte ute efter nå full täckning med 500 Mbit, utan är mer ute efter att få en stabil uppkoppling. Så ruskigt störande att så med telefon, som håller fast vid wifi fast det knappt funkar, slutar många gånger med att jag slår av det och kör på 4G istället. Men finns fler anledningar till att täckningen behöver förbättras. Jag funderar på att sätta en AP-U6-LR i pannrummet och garaget men jag får ju nästan 2st AP-U6+ för priset av en LR. Provat lägga ut båda och jämnföra, liten skillnad blir det men vet inte om den bli praktisk märkbar.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Snusfri

Har en gammal Unifi AC Lite som jag känner behöver uppgraderas till något med Wifi6, antar att Unifi U6+ är ett lämpligt val?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har en gammal Unifi AC Lite som jag känner behöver uppgraderas till något med Wifi6, antar att Unifi U6+ är ett lämpligt val?

I ditt fall en klar uppgradering från AC Lite. Du behåller samma radio-uppsättning med 2x2 MIMO, men får tillgång till högre genomströmningskapacitet och alla övriga fördela rmed wifi 6. Det är värre om man har AC Pro accesspunkter, då blir det en upp-nedgradering från 3x3 radio till 2x2.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Jag ska förbättra wifi på gården, är inte ute efter nå full täckning med 500 Mbit, utan är mer ute efter att få en stabil uppkoppling. Så ruskigt störande att så med telefon, som håller fast vid wifi fast det knappt funkar, slutar många gånger med att jag slår av det och kör på 4G istället. Men finns fler anledningar till att täckningen behöver förbättras. Jag funderar på att sätta en AP-U6-LR i pannrummet och garaget men jag får ju nästan 2st AP-U6+ för priset av en LR. Provat lägga ut båda och jämnföra, liten skillnad blir det men vet inte om den bli praktisk märkbar.

<Uppladdad bildlänk>

Om målet är att få bra WiFi täckning utomhus rekommenderar jag en "UniFi 6 Mesh" som monteras ex på fasaden utomhus.

Om det är inomhus du syftar på så hade jag personligen köpt fler AP-U6+, istället för att ha hälften så många AP-U6-LR. Räckvidden på AP-U6+ har jag upplevt bra. Har täckt 120m^2 med en enda sådan utan problem.

Permalänk
Medlem

Nu har UXG Lite släppts på Unifi Store EU:

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uxg-lite?variant=UXG-L...

€120 ex moms och frakt, ca 1850 kr när allt är klart.

Citat:

A compact and powerful UniFi gateway with a full suite of advanced routing and security features.
Up to 10x routing performance increase over USG (tested with IPS/IDS, QoS, and Smart Queues)

Managed with a Cloud Key, Official UniFi Hosting, or UniFi Network Server

(1) GbE WAN port

(1) GbE LAN port

Compact footprint

USB-C powered (adapter included)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Enligt https://evanmccann.net/blog/2023/11/uxg-lite-preview så skall den klara av IPS/IDS i full fart.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Nu har UXG Lite släppts på Unifi Store EU:

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uxg-lite?variant=UXG-L...

€120 ex moms och frakt, ca 1850 kr när allt är klart.

Beställd, nu ryker USG:n äntligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Beställd, nu ryker USG:n äntligen.

Meddela gärna hur du upplever dess prestanda och den generella upplevelsen sedan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Enligt https://evanmccann.net/blog/2023/11/uxg-lite-preview så skall den klara av IPS/IDS i full fart.

Ja, j-vlar ~930 Mbps jämfört med Dream Router's 700-930 trots vassare CPU. Klockren produkt då!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Fast fortfarande inte någon wireguard client på uxg. Enda positiva är att en openvpn client verkar finnas med från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Fast fortfarande inte någon wireguard client på uxg. Enda positiva är att en openvpn client verkar finnas med från start.

I en av bilderna i mailet jag fick från Ubiquiti så syns både en OpenVPN och en WireGuard klient på en konfigureringssida.

Edit: Jag kollade på i min UDM-Pro och där kan man konfigurera såväl klient för OpenVPN och för WireGuard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Om du använder en Cloud key så finns stödet.

Det finns inte om du installerar mjukvaran på en dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

I en av bilderna i mailet jag fick från Ubiquiti så syns både en OpenVPN och en WireGuard klient på en konfigureringssida.

Edit: Jag kollade på i min UDM-Pro och där kan man konfigurera såväl klient för OpenVPN och för WireGuard.

Jag gick in och kollade på specen för den. Där står bara openvpn som client fast wireguard finns med som server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Om du använder en Cloud key så finns stödet.

Det finns inte om du installerar mjukvaran på en dator.

Är inte dom rätt dyra dom där cloudisarna. Typ kostar mer än vad UXG kostar?