Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Är det ett problem? Inte om du gillar att köra mjukvara med kända sårbarheter.

Varför inte bara uppdatera? Så länge du lagt till deras repo så borde du ha fått en senare version för länge sedan.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/220066768-Updating-and-...

Ehrm, skämskudde på nu här

Description: Ubuntu 23.10 Release: 23.10 Codename: mantic

y@y:/etc/apt/sources.list.d$ cat 100-ubnt-unifi.list # deb [arch="amd64"] https://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti # disabled on upgrade to mantic

såg att även mongodb hade samma status ...

cat mongodb-org-3.6.list # deb https://repo.mongodb.org/apt/ubuntu bionic/mongodb-org/3.6 multiverse # disabled on upgrade to mantic

frågan år nu varför dom stängdes av när maskinen uppgraderades ... och om det är "säkert" att aktivera dom igen @blunden ?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Ehrm, skämskudde på nu här

Description: Ubuntu 23.10 Release: 23.10 Codename: mantic

y@y:/etc/apt/sources.list.d$ cat 100-ubnt-unifi.list # deb [arch="amd64"] https://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti # disabled on upgrade to mantic

frågan år nu varför den stängdes av när maskinen uppgraderades ... @blunden ?

Alla tredjeparts-repos stängs av när man uppgraderar Ubuntu-release. Man får alltid själv aktivera dem igen och uppdatera dem att peka på rätt release (ej relevant för just Ubiquiti-repot). Så har det varit så länge jag kan minnas.

Nu har ju Ubuntu 24.04 släppts så det är kanske läge att uppgradera dit först.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Alla tredjeparts-repos stängs av när man uppgraderar Ubuntu-release. Man får alltid själv aktivera dem igen och uppdatera dem att peka på rätt release (ej relevant för just Ubiquiti-repot). Så har det varit så länge jag kan minnas.

Nu har ju Ubuntu 24.04 släppts så det är kanske läge att uppgradera dit först.

tackar för hjälpen

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

tackar för hjälpen

För MongoDB kan du köra 4.4 eller till och med 7.0 (7.0 kräver AVX) numera. 3.6 fungerar fortfarande men är nu minimumkrav.

För att uppgradera MongoDB är det absolut enklaste att ta en backup från Unifi-gränssnittet med full historik, installera om controllern och sedan återställa backuppen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu köpte jag en Ultra på iNet för 1800. Kanske är bättre pris i shoppen?
Inet har ju fördelen att man kan lämna tillbaka.

Frågan nu. Kommer jag bli nöjd med denna som uppdatering från Edgerouter x spf? Eller var det ett dåligt köp?

Permalänk
Skrivet av johan_l:

Nu köpte jag en Ultra på iNet för 1800. Kanske är bättre pris i shoppen?
Inet har ju fördelen att man kan lämna tillbaka.

Frågan nu. Kommer jag bli nöjd med denna som uppdatering från Edgerouter x spf? Eller var det ett dåligt köp?

Finns i lager igen på UI store. ~1400 kr med frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Nu köpte jag en Ultra på iNet för 1800. Kanske är bättre pris i shoppen?
Inet har ju fördelen att man kan lämna tillbaka.

Frågan nu. Kommer jag bli nöjd med denna som uppdatering från Edgerouter x spf? Eller var det ett dåligt köp?

Beror väl på vad du vill göra med den. Om du bara vill ha router är det väl ingen större skillnad. Ska du sätta upp massa inställningar och annat och titta på fina grafer och styra andra Unifi produkter så är det ju toppen 😁👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av strutsboll:

Finns i lager igen på UI store. ~1400 kr med frakt.

Funnits i lager nu ovanligt länge, flera dagar den här veckan.

Men frakten varierar en hel del beroende på var man bor.
Till Norrbotten går billigaste frakten på strax under 700:-, provade flera adresser på olika orter och det var samma. Ubiquiti tar priset för dyraste frakten man någonsin stött på för mindre prylar.
Har köpt rätt mycket prylar från dem genom åren i olika omgångar, tvingats betala flera tusen i frakt.
Men tyvärr finns det inget alternativ då det är samma till andra orter här också och köper man flera prylar samtidigt blir det billigare än från svenska butiker.

Man köper nog inte Ubiquiti för att de är billiga..