Brittiska Playstation-användare går till domstol mot Sony

Permalänk

Och man börjar undra varför folk föredrar Playstation över Xbox? Gillar folk att skänka pengar till Sony?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det var väl inte den bäst formulerade rubrik jag sett, men den är grammatiskt korrekt. Har markerat dess beståndsdelar.

Sonys försök att undvika rättegång efter en gruppstämning kring prissättningen av Playstation-spel har misslyckats.

Försök att ignorera det fetmarkerade i meningen ovan, dvs Sonys försök att undvika rättegång har misslyckats.

I ingressen saknas det kommatecken efter "rättegång" och "playstationspel". Därav blir det svårare att läsa.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk

Välkomnar detta initativ. Sony Playstation Store behöver mer konkurrens för att pressa priserna på digitala kopior.

Du kan hitta spel till till riktigt bra priser om man bara inväntar kampanjerna.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De säljer de digitala spelen dyrare för att:
Behöver inte tömmas från lagerhyllor för de är i vägen, för att kompensera för det billigare priset på den skivlösa konsolen, för att folk gladeligen betalar för smidigheten att köpa från soffan

Varför skulle Sony behöva betala detta? Vad skiljer detta mot appstore, Google play, Nintendo, …

Appstore, ja, google play, nja. alla android telefoner kan sideloada, och då sideloada andra stores.

Gäller definitivt nintendo tycker jag. deras E-shop är ju alltid fullpris på first party titles. indie devs och third party ofta på 40%, 60% eller 90% procent rea men deras egna, kryss i taket om de rear under black week men 33% wow äntligen liksom.

Nintendo har ju iof fortfarande kasetter... än så länge.. men digitalt har de ju monopol och definitivt en överhand.

microsofts system kan jag inget om, aldrig ägt deras konsoler. så kan inte uttala mig där.

edit: kom på att alla tre har ju då och då spel som säljs "fysiskt" men ändå bara är en download code eller en "stub" som sedan måste uppdateras för att bli spelet i fråga. värdelöst att försöka sälja dom andrahand speciellt efter servrarna stängs om en 5-10 år.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Trams.

Vad kommer härnäst, en gruppstämning mot dyra märkeskläder?

Har dom monopol? Det är ju det som det handlar om. Nått man läste om i SOn på högstadiet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vad gäller pris på spel så gör det inte mig personligen så mycket att dem kostar 799:- eftersom jag köper få spel per år. Det är inte gratis att utveckla spel och sedan driva servrar för dem. Att Sony, MS och Nintendo mfl sedan låser in sina kunder i ett ecosystem är en annan fråga. "Battlepasses" "säsonger" och annan skit är bara ren dynga förpackad som "affärsmoddell"! Jag säger bara bring back the riktiga expansioner!

Skrivet av Selmalagerlöf:

tro det eller ej. Men jag hade ps1 spel som krävde upp till 4 cd-skivor för att köra.. man klagade inte för att det blev som en progress reward att när man kom till ett visst stadie i ett spel att man fick byta cd för att fortsätta

Småpotatis! Baldur's Gate 1 kom fördelat på 5 skivor där olika zoner låg på olika skivor. Så beroende på varifrån och till man rörde sig kunde man behöva byta skiva typ hela tiden. Lägg sedan till den 6:e skivan när expansionen Tales of the Sword Coast lanserades

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Däremot, om man tvingar igenom att tillåta tredjepartsbutiker på konsoler får ni nog också räkna med att konsolerna kommer kosta dubbelt så mycket i framtiden. Anledningen till att de hålls billiga är ju för att tillverkarna räknar med att tjäna på försäljningen av mjukvara till dem.

Sen kan man ju inte undvika att all utvecklingsdokumentation och verktyg fortfarande är låsta tills man blivit utvecklare. Och om de skulle börja kompensera den vägen kan ni nog glömma indiespel till konsol också, samt att spelen på andra butiker inte alls kommer bli billigare pga utvecklaravgifter och sånt. I dagsläget är det ju gratis att bli utvecklare så länge man har ett spel som är intressant för konsoltillverkaren.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Kevlarheart:

Det är verkligen hutlösa priser, ja menar 949kr för cod mw3. Många spel på ”mega rea” har ett pris som ligger på 500kr iaf.. får nog bli pc nästa generation om det bara finns digitala konsoler.

Gällande spel från tredjepart är det relativt fri prisättning för utgivarna även i den digitala butiken. Därför kan tillexempel ABK bestämma att ta 949 för MW3 medan Alan Wake II är prisatt 659 i samma butik.

Skrivet av Ozzed:

Ytterligare en viktig aktion för att visa att kunden har äganderätten till produkter kunden köpt, och alltså... trumvirvel.... äger!

Fan ta företag som låser ute tredjepartsbutiker eller tredjepartsmjukvara i allmänhet. Ge dem vad de tål. Statuera exempel och skräm andra företag som går i liknande äckliga tankar till skärpning.

Jag håller med dig i sak, dock bör det nämnas att användaren aldrig kommer att ha garanterad äganderätt på ett digitalt köp. Jag tror inte att tillåta tredjeparts-butiker inbyggt i konsolen är på agendan eller ett alternativt alls. Om Sony inte går med på förlikning och driver fallet vidare är det väl ersättning som gäller eller för att blidka lagstiftare eventuell möjlighet till att sälja spelkoder via återförsäljare.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Appstore, ja, google play, nja. alla android telefoner kan sideloada, och då sideloada andra stores.

Gäller definitivt nintendo tycker jag. deras E-shop är ju alltid fullpris på first party titles. indie devs och third party ofta på 40%, 60% eller 90% procent rea men deras egna, kryss i taket om de rear under black week men 33% wow äntligen liksom.

Nintendo har ju iof fortfarande kasetter... än så länge.. men digitalt har de ju monopol och definitivt en överhand.

microsofts system kan jag inget om, aldrig ägt deras konsoler. så kan inte uttala mig där.

edit: kom på att alla tre har ju då och då spel som säljs "fysiskt" men ändå bara är en download code eller en "stub" som sedan måste uppdateras för att bli spelet i fråga. värdelöst att försöka sälja dom andrahand speciellt efter servrarna stängs om en 5-10 år.

Sony och Microsoft tillhandahåller fortfarande sina spel på fysisk media som du är fri att köpa var du vill. Där Sony särskiljer sig är att de har valt att inte tilhandahålla digitala nedladdningskoder till andra återförsäljare för sina spel medan Microsoft och Nintendo gör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nintendo brukar ofta rea ut sina spel när det är stora reor, t.ex. Super Mario Odyssey och Zelda BotW just nu i eShop:en.

Jag upplever inte att det någonsin är rea på Nintendos spel. Framförallt aldrig på AAA-titlar eller deras egna flaggskepp.
Där är PS och Xbox mycket bättre och man kan ofta köpa spelen i fysiskt format för 99/199kr på de stora reorna.
Digitala reor är ofta ett stort skämt. Varför ska jag betala mer, för mindre av upplevelsen?
För mig är det lite som att gå på bio, men det blir dyrare biljettpris om du inte vill ha popcorn och läsk till filmen.

Man satt ju alltid och lusläste baksidan av boxen och manualen under tiden CD/DVDn snurrade i läsaren och installerade spelet på PC. När det blev tyst fick man titta upp och byta skiva om det var ett stort spel. Som sagt var det en del av upplevelsen och hypen kring ett nytt spel.

Skrivet av Lonian:

"Sony tvingar spelutgivare som säljer Playstation-spel digitalt att göra det via Playstation Store"

Hur ska det annars gå till ?
Ska det gå att handla digitala playstation spel på olika hemsidor?

Precis som det funkar till datorn. Man köper en kod från en hemsida, skriver in koden i Steam, GOG, Battlenet-appen eller som i det här fallet, i Playstation Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Sony och Microsoft tillhandahåller fortfarande sina spel på fysisk media som du är fri att köpa var du vill. Där Sony särskiljer sig är att de har valt att inte tilhandahålla digitala nedladdningskoder till andra återförsäljare för sina spel medan Microsoft och Nintendo gör detta.

ang. fysisk media förekommer redan "tomma fodral". även om du får en skiva eller kassett är den mestadels tom och värdelös utan tillgång till internet och då ms/ninty/sony servrar.

när servrarna går ner blir spelet unobtanium. som vissa gamla applespel enda sättet att få tag i det är att köpa en gammal enhet där spelet är installerat och få originalägarens login.

skulle enheten crasha eller på annat sätt tappa inlogg och behöva formateras = tough luck, it's all gone jim.

Vi går mer och mer vägen mot att denna generations konsoler blir bricks eller iaf en hel del spel blir utplånade efter servrarna stängs.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av GizmoTheGreen:

ang. fysisk media förekommer redan "tomma fodral". även om du får en skiva eller kassett är den mestadels tom och värdelös utan tillgång till internet och då ms/ninty/sony servrar.

när servrarna går ner blir spelet unobtanium. som vissa gamla applespel enda sättet att få tag i det är att köpa en gammal enhet där spelet är installerat och få originalägarens login.

skulle enheten crasha eller på annat sätt tappa inlogg och behöva formateras = tough luck, it's all gone jim.

Vi går mer och mer vägen mot att denna generations konsoler blir bricks eller iaf en hel del spel blir utplånade efter servrarna stängs.

Så är det säkerligen, av de spel jag äger på PS5 och Switch har det dock enkom faktiskt varit innehåll på skivorna. Sen installeras det i fallet PS5 från UHD-BD till interna SSD:n men det ligger installationsfiler på skivorna. Därför tar det tillexempel typ en timme att installera God Of War: Ragnarök eller FFXVI. Med Switch läser den in filer direkt från kasetten förutom om spelet har patchats eller har nedladdningsbart innehåll som sparats på intern lagringsenhet.

Än så länge går det utan nätverksuppkoppling så länge spelet i fråga inte kräver det.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt med tanke på att Sonys spel på digitala plattformen nästan alltid är dyrare än vad de är i fysiska butiker. Till och med Nintendo är bättre på bra reor på sina spel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Lyx att ha tidning, vi fick spela in på kassettband ifrån radion på nätterna. Dagens ungdom är så djävla bortskämda.

På min tid så inväntade vi rätt vind så att grannbyns röksignaler nådde fram och syntes ifrån grottmynningen.

Jävla bortskämda ungar idag!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag håller med dig i sak, dock bör det nämnas att användaren aldrig kommer att ha garanterad äganderätt på ett digitalt köp. Jag tror inte att tillåta tredjeparts-butiker inbyggt i konsolen är på agendan eller ett alternativt alls. Om Sony inte går med på förlikning och driver fallet vidare är det väl ersättning som gäller eller för att blidka lagstiftare eventuell möjlighet till att sälja spelkoder via återförsäljare.

Det jag syftar på är främst att man borde få köra vilken mjukvara man vill på hårdvara man äger.

Nej, det betyder inte att Sony (i det här fallet) behöver hjälpa till, men det borde inte vara tillåtet för dem att aktivt försvåra eller omöjliggöra genom olika former av spärrar. Det är så jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Ozzed:

Det jag syftar på är främst att man borde få köra vilken mjukvara man vill på hårdvara man äger.

Nej, det betyder inte att Sony (i det här fallet) behöver hjälpa till, men det borde inte vara tillåtet för dem att aktivt försvåra eller omöjliggöra genom olika former av spärrar. Det är så jag menar.

Som sagt så håller jag med dig i sak, och det är så vitt jag vet fritt fram att installera vilken kompatibel mjukvara du vill på konsolen som kan köras på Orbis-operativsystemet. Vill man köra en annan lösning så har den jailbreakats tidigare så det går för den som vill använda den till något annat. Att få till helt öppna plattformar oavsett tillverkare kräver nog tvingande åtgärder från lagstiftare för att kunna implementeras. Med det sagt är jag ur ett principiellt perspektiv för en mer öppen bransch.

I just det här fallet handlar det väl i slutändan om hur mjukvara distribueras som ska prövas huruvida det bryter mot rådande lagstiftning eller ej.

Permalänk

Sen är ju man tänker framåt om allt är digitalt på PlayStations o Xbox kommer man ju inte heller komma in åt spelen pga konsollens nätbutik och serverar stängt ner. För finns ju inget som säger att ex ps4 spel kommer vara framåt kompatibla om 15år… så har man i praktiken bara hyrt spelen tills butiken stänger ner.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Så är det säkerligen, av de spel jag äger på PS5 och Switch har det dock enkom faktiskt varit innehåll på skivorna. Sen installeras det i fallet PS5 från UHD-BD till interna SSD:n men det ligger installationsfiler på skivorna. Därför tar det tillexempel typ en timme att installera God Of War: Ragnarök eller FFXVI. Med Switch läser den in filer direkt från kasetten förutom om spelet har patchats eller har nedladdningsbart innehåll som sparats på intern lagringsenhet.

Än så länge går det utan nätverksuppkoppling så länge spelet i fråga inte kräver det.

kollade runt på discord om någon visste några spel och blev länkad denna sida: https://www.doesitplay.org/

kollade runt lite, detta var ju extremt och nyligen https://www.doesitplay.org/game/Hogwarts%20Legacy/ps5/Base%20...

hogwarts legacy har bara tutorial på disk, sen krävs 40gb download för resten.

spyro trilogy på switch har bara första banan av varje spel.

om 10-20 år och man vill spela "retro", köper en bagagnad konsol och några spel.. tror man... kommer inte långt om uppdateringen inte redan är på konsolen, om servrarna är döda :S

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av GizmoTheGreen:

kollade runt på discord om någon visste några spel och blev länkad denna sida: https://www.doesitplay.org/

kollade runt lite, detta var ju extremt och nyligen https://www.doesitplay.org/game/Hogwarts%20Legacy/ps5/Base%20...

hogwarts legacy har bara tutorial på disk, sen krävs 40gb download för resten.

spyro trilogy på switch har bara första banan av varje spel.

om 10-20 år och man vill spela "retro", köper en bagagnad konsol och några spel.. tror man... kommer inte långt om uppdateringen inte redan är på konsolen, om servrarna är döda :S

Bra sida! tack för tipset, sparar den som bokmärke.
Mycket intressant information där personligen tycker jag att plattformsägarna bör kravställa att mjukvara som distribueras på fysisk media ska vara fullt användbar även utan nedladdning. Potentiellt kanske det skulle medföra att flertalet utgivare då helt enkelt hoppar över fysisk utgåva.

Den framtidsprofetian hoppas jag är felaktig men du har förmodligen mer rätt än fel i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Sen är ju man tänker framåt om allt är digitalt på PlayStations o Xbox kommer man ju inte heller komma in åt spelen pga konsollens nätbutik och serverar stängt ner. För finns ju inget som säger att ex ps4 spel kommer vara framåt kompatibla om 15år… så har man i praktiken bara hyrt spelen tills butiken stänger ner.

Håller nog i det stora hela med dig här. Fler tankar på området nedan:

Finns nog, som det ser ut idag, bara två butiker man kan vara hyffsat säkra att få behålla sina spel. GOG framförallt förutsatt att man laddat ner installationsfilerna och ser till att lagra dessa vettigt (med backup) samt Steam. Nu hör jag förvisso till skaran som inte riktigt litar på Valves ord och förutsätter att spelen/licenserna kan bli oåtkomliga om Steam skulle läggas ner eller på annat vis försvinna. Risken är tillräckligt låg och i brist på ett bättre alternativ (GOG har långt ifrån allt) så ser jag personligen ingen större risk. Och jag förutsätter att av Steam och mig så lär Steam leva längre ändå.

Övriga plattformar och butiker och speciellt konsollerna så ser jag nog personligen det som hyrspel till fullpris (vilket även Valve ser spelköp på Steam som i deras villkor bör tilläggas) där man helt saknar kontroll eller rätt över sina spel/licenser. De har alla periodvis erbjudit någon form av bakåtkompatibilitet vilket är bra men i det stora hela så är inte ens spelen i fysisk utgåva värda så mycket när servrarna har stängts ner. Och det kommer de göra, alla tre stora konsolltillverkare har stängt ner servrar för äldre generationer konsoller redan. Och PS4 lär nog försvinna inom 10 år med säkert. När PS6 väl kommit så lär de flesta inte bry sig så mycket om gamla PS4 när man redan är trött på då gamla PS5.

Jag har lite svårt att se konsoller som annat än eWaste ärligt talat. Tiden där spel kunde dra upp i värde och en fin fysisk samling riktigt uppskattades är förbi sedan länge. Vilket jag också tycker är synd då jag är gammal nog att trots allt jag skrivit i grunden föredrar fysiska samlingar men PC-världen med digital distribution har redan visat i uppåt 20 år att det fungerar och på många vis är bättre.

Men PC är heller inte perfekt, hårdvaran håller idag länge men behöver också ibland bytas ut. Men också smidigt att ha samma spelkonto över åren, mitt huvudkonto idag är 15 år, vilket är ungefär lika gammalt som mitt gamla PSN-konto som skaffades i och med PS3-köpet 2008, om jag nu inte minns fel. Där jag kan fortsätta spela spelen jag köpte då 2008 på min idag 15 år nyare dator så kan jag inte spela digitala PS3-spel på min PS5. PS4 spelen kan fungera i bakåtkompatibilitetsläget men behöver, speciellt med Sonys egna spel, en uppgradering på 100-200kr för att konvertera PS4-utgåvan till en PS5-utgåva. Vid lanseringen var det gratis men Sony insåg att man kunde tjäna mer pengar på detta, utöver eviga remasters.

Sedan bara en sån grej att min Steam-konto går att använda på samtliga mina datorer, till och med min Macbook Air M1. Och Steam Deck! Svårt att komma ifrån hur mycket bättre PC-världens upplägg faktiskt är.

Finns förstås fördelar med konsoller med men rätt få ärligt talat.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av anders190:

Jag har lite svårt att se konsoller som annat än eWaste ärligt talat. Tiden där spel kunde dra upp i värde och en fin fysisk samling riktigt uppskattades är förbi sedan länge.

Här är jag inte riktigt med på hur du menar, jag uppskattar min samling. Om du menar öka i monetärt värde så går det givetvis i vågor vilka konsoler och vilka specifika spel som är eftersökta och dyra. Och hur menar du att de är eWaste?

Skrivet av anders190:

Där jag kan fortsätta spela spelen jag köpte då 2008 på min idag 15 år nyare dator så kan jag inte spela digitala PS3-spel på min PS5. PS4 spelen kan fungera i bakåtkompatibilitetsläget men behöver, speciellt med Sonys egna spel, en uppgradering på 100-200kr för att konvertera PS4-utgåvan till en PS5-utgåva. Vid lanseringen var det gratis men Sony insåg att man kunde tjäna mer pengar på detta, utöver eviga remasters.

Dina PS3-spel går att spela på din PS3, och det är synd att generationsskiftet mellan PS3-PS4 medförde att så många titlar blir isolerade att enbart kunna spelas på originalhårdvara.

Alla PS4 spel fungerar utan extra kostnad på PS5. Då körs de som du nämner i bakåtkompatibelt läge. Där en kostnad ibland har tagits ut är för att uppgradera din licens till PS5-klienten som ibland har stora skillnader och ibland inga större. Men då är det en annan klient. Vissa utgivare tar ingen kostnad för detta, typ CDPR som gav uppgraderingen till alla med Witcher 3/ Cyberpunk 2077 respektive.

Personligen hade jag föredragit om Sony hade gjort som Microsoft och automatiskt installera den bästa klienten kompatibel med din hårdvara men men.

Så klart kommer en PC vara mer flexibel, men det är också ett helt annat väsen. Konsolerna är i mina ögon underhållningslådor med väldigt specifika saker de är bra på. Kommer mina datorer att kunna göra fler saker, på ett annat vis och vara betydligt kraftfullare? Ja så klart men de är också i min mening en helt annan produktkategori.

Kanske inte ur ett hårdvaruperspektiv i form av hur de nuförtiden är utformade utan snarare i omfattningen av vad de är tilltänkta att användas till och hur de presenteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Det är skitsnack, och du vet det är..
Era säg t.ex mor/far-föräldrar hade inte kassettband för exempel, utan kanske kallade er generation "bortskämd" för att ni hade teknologi som inte fanns på deras tid.
På "min tid" var "hemdatorer" relativt nytt (90-talet), internet var nytt och ännu relativt oanvänt samtidigt som det var fult och långsamt. Nokia 3310 "was all the rage" vid den tiden. Vad var jag på väg att säga?.. äsh, tanken smet iväg likt helium ur en behållare..
Nej men att säga "dagens ungdom" har nog varit en automatisk kliché för äldre att säga om ungdomar, (äldre är.. >30 I guess? Tbh man känner sig mer gubbig för varje år som går)

Bara påpekade att det faktiskt fanns radiosändningar med dataprogram förr i tiden, lite coolt. Sen var det med glimten i ögat ja. Använde dator före internet "fanns". Var FidoNet/BBS som gällde som internetdel. Dock var det vanligast att man kopierade av närmaste man kände eller på partyn etc. Sen var det disketter med vanlig post som användes flitigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Precis som det funkar till datorn. Man köper en kod från en hemsida, skriver in koden i Steam, GOG, Battlenet-appen eller som i det här fallet, i Playstation Store.

Men du kan väl redan nu göra detta på Eneba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Här är jag inte riktigt med på hur du menar, jag uppskattar min samling. Om du menar öka i monetärt värde så går det givetvis i vågor vilka konsoler och vilka specifika spel som är eftersökta och dyra. Och hur menar du att de är eWaste?

Dina PS3-spel går att spela på din PS3, och det är synd att generationsskiftet mellan PS3-PS4 medförde att så många titlar blir isolerade att enbart kunna spelas på originalhårdvara.

Alla PS4 spel fungerar utan extra kostnad på PS5. Då körs de som du nämner i bakåtkompatibelt läge. Där en kostnad ibland har tagits ut är för att uppgradera din licens till PS5-klienten som ibland har stora skillnader och ibland inga större. Men då är det en annan klient. Vissa utgivare tar ingen kostnad för detta, typ CDPR som gav uppgraderingen till alla med Witcher 3/ Cyberpunk 2077 respektive.

Personligen hade jag föredragit om Sony hade gjort som Microsoft och automatiskt installera den bästa klienten kompatibel med din hårdvara men men.

Så klart kommer en PC vara mer flexibel, men det är också ett helt annat väsen. Konsolerna är i mina ögon underhållningslådor med väldigt specifika saker de är bra på. Kommer mina datorer att kunna göra fler saker, på ett annat vis och vara betydligt kraftfullare? Ja så klart men de är också i min mening en helt annan produktkategori.

Kanske inte ur ett hårdvaruperspektiv i form av hur de nuförtiden är utformade utan snarare i omfattningen av vad de är tilltänkta att användas till och hur de presenteras.

Nu tog det lite tid för mig att svara men tror jag är någorlunda tillbaks i hur jag själv resonerade när jag skrev inlägget:

Jag tänker mer i form av hur egentligen merparten av pre-internet konsollerna där spelen verkligen fanns på spelmediat och inte behöver uppdateras med patchar eller eller godkännas av DRM eller liknande för att använda. Plug & Play. Nyare spel blir mer, som jag upplever det, värdet i att ens ha en box i hyllan, oavsett om man verkligen har spelet i boxen eller inte. Likaså med spel som med åren slutar fungera, batterierna lär väl ha tagit slut i de flesta NES och SNES-spel vid det här laget och behöver bytas. Men också när kretsar eller skivors media slutar fungera. Har för mig Valkyrie Profile var ovanligt känslig där många skivor slutade fungera rätt tidigt.

Ewaste var kanske lite hårt men just avsaknaden, speciellt officiellt, att kunna fortsätta använda en konsol när dess servrar och mer eller mindre nödvändiga tjänster slutar fungera. Med äldre konsoller, pre-internet så bara fungerar de så länge allt i dessa fungerar. Samtidigt kan exempelvis en PS4 eller Wii softmoddas för att fortsätta användas när PS4 "dör" och likaså Wii som redan är en död plattform. I PC-världen där man i regel har datorer med komponenter användaren själv kan byta ut så kan speldatorn leva vidare som HTPC, köksdator, server eller vad man nu vill ha den. Fungerar inte Windows längre kan man alltid köra in någon linux-distro. Jag är _något_ PC-centrerad idag vilket kanske märks men just den smidigheten att verkligen låta användaren fritt få tillgång till en plattform som redan är "död" hade varit fint. I många fall har softmods redan tagits fram vid denna tidpunkten. Lite konstigt, rörigt resonemang kanske. Och snackar inte om piratkopiering här, utan att hårdvaran kan leva vidare helt enkelt. Kör in Linux på PS4'an exempelvis.

Tycker Microsoft skötte Xbox, Xbox 360, Xbox One och Xbox Series bättre mjukvarumässigt, trots PowerPC-baserade 360 däremellan. Nu gjorde de säkert detta iallafall delvis för att rädda sig efter problemen med One inledningsvis, verkliga och påhittade problem. Men att kunna använda de flesta spel från tidigare generationer och även få förbättringar på sina spel man redan äger gillas. Länge var detta bästa sättet att spela Red Dead Redemption exempelvis. Påminner lite om hur spel i PC-världen fungerar vilket jag gillar. Sony med Cell i PS3 får det krångligt men PS3-emulation på PC har vi haft i ganska många år nu samtidigt, med varierande resultat. Mitt favoritsätt att spela Demons Souls, tills remastern släpptes till PS5.

Men du har ju också rätt i att det är en helt annan produkt med helt andra förutsättningar. Tycker inte på något vis att det är fel att spela på konsoll eller köpa fysiska spel, tvärtom. Fellow gamers och så länge det finns en tillräckligt stor del av konsumentskaran som fortsätter köpa fysiska boxade spel och de utgåvor, ofta lite dyrare, som möjliggör spel via fysisk media så tycker jag det är bra. Nintendo har mycket att bevisa med Switch 2/Super Switch och eventuell kompatibilitet, Sony är på god väg, även om jag ogillar betalda patchar även om alla spel inte har det förstås. Microsoft verkar fortsätta på ungefär samma bana som när Xbox One var ny, för typ 10 år sedan.

Hoppas det blir bra.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Lyx att ha tidning, vi fick spela in på kassettband ifrån radion på nätterna. Dagens ungdom är så djävla bortskämda.

Är ju rena OldClockers

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!