Permalänk

Stand offs Artic Liquid Freezer ll

Hej,

Jag försöker mig på att montera brackets till min AIO på moderkortet men jag förstår inte hur de ska sitta.

Följer man denna guide så framgår det inte riktigt hur man ska fästa skruvarna i moderkortet.

https://support.arctic.de/LF2-360r7

Är bara skruvar, spacers och mounting kit. Antar att man ska fästa skruven på något sätt men hittar inget som passar. Har försökt titta på youtube och då ser det ut som de fäster skruvarna i någon form av gängor som sitter på moderkortet men hittar ingen info om detta i installationsguiden?

Permalänk
Medlem

Ta en bild på mer exakt vad det är du funderar på och vilken sockel är det till? 1700 så skruvar man ju t ex distanserna i backplaten inte i moderkortet.

Permalänk

Det är am4 sockel, sorry för otydlighet. Kan kika på om jag lyckas hitta hur man bifogar bilder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Det är am4 sockel, sorry för otydlighet. Kan kika på om jag lyckas hitta hur man bifogar bilder!

Lättast är att trycka på förhandsgranska när du skriver ett inlägg, där finns en symbol med en pil upp på. Där kan man ladda upp bilder

Permalänk
Medlem

Antingen saknar du en backplate/bracket på baksidan av moderkortet som skall ha gängfästen för dina skruvar. Alternativt sitter det en bracket med bara runda hål som är gjord för skruvar som skall komma från undersidan. Om din kylare inte kommer med en egen bracket och skruvarna skall ned från ovansidan, så måste du få tag i en backplate med matchande gängor.
Här finns bilder: https://www.pricerunner.se/sp/am4-bracket.html
Om du saknar denna så rekommenderar jag att skaffa en i plåt, de finns i plast också, men.. Gängorna var för AM3 #6-32 UNC (4.7 mm), men lite inte på det. M3 pitch 0.5 och M3.5 pitch 0.8 förekommer. Engelska M3.5 har ptcih 0.6 finns också. (pitch = gängstigning per varv)

Mera gäng-skräck: (Jag spårar ur lite här nu..)

The AM4 screws do match the BSW 32G 5/32 thread pitch. The pitch of 32TPI is 0.79375mm which is as near as dammit 0.8mm. The metric threads are 60 degrees and the BSW threads are 55 degrees, which is close enough to take the tension.. However, 5/32" is almost 4mm and will not fit the AM4 backplate.

Någon som vet om AMD standardbracket och Intels dito har samma gängor? Eller klämmer Intel fortfarande sina i kretskortet/laminatet.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Antingen saknar du en backplate/bracket på baksidan av moderkortet som skall ha gängfästen för dina skruvar. Alternativt sitter det en bracket med bara runda hål som är gjord för skruvar som skall komma från undersidan. Om din kylare inte kommer med en egen bracket och skruvarna skall ned från ovansidan, så måste du få tag i en backplate med matchande gängor.
Här finns bilder: https://www.pricerunner.se/sp/am4-bracket.html
Om du saknar denna så rekommenderar jag att skaffa en i plåt, de finns i plast också, men.. Gängorna var för AM3 #6-32 UNC (4.7 mm), men lite inte på det. M3 pitch 0.5 och M3.5 pitch 0.8 förekommer. Engelska M3.5 har ptcih 0.6 finns också. (pitch = gängstigning per varv)

Mera gäng-skräck: (Jag spårar ur lite här nu..)

The AM4 screws do match the BSW 32G 5/32 thread pitch. The pitch of 32TPI is 0.79375mm which is as near as dammit 0.8mm. The metric threads are 60 degrees and the BSW threads are 55 degrees, which is close enough to take the tension.. However, 5/32" is almost 4mm and will not fit the AM4 backplate.

Någon som vet om AMD standardbracket och Intels dito har samma gängor? Eller klämmer Intel fortfarande sina i kretskortet/laminatet.

Du verkar vara något på spåren. Jag fick kontakt med en sweclockare och det visade sig att personen jag köpte datorn av har installerat en kylare med intel bracket på amd kortet och jag saknar en backplate för att fästa skruvarna i…

Men då rekommenderar du en backplate i metall alltså?

Permalänk

Jag har eventuellt en am4 bracket över då jag använder lga 1700 till min freezer får kolla källaren imorgon om du vill.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Vore väldigt snällt! Satt och googla lite men verkade vara lite små tråkiga leveranstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Du verkar vara något på spåren. Jag fick kontakt med en sweclockare och det visade sig att personen jag köpte datorn av har installerat en kylare med intel bracket på amd kortet och jag saknar en backplate för att fästa skruvarna i…

Men då rekommenderar du en backplate i metall alltså?

Aha Så man kan göra så också Ja, bättre än buntband i.a.f.
Jo, de i metall stadgar upp moderkortet bättre, det är trotts allt lite belastningar från en hängande kylare och man vill inte att saker böjer sig i onödan. Hoppas du får tag i ett enkelt, annars är en från Amazon det bästa (Inet verkar inte ha någon standard-plåt vad jag kunde hitta.)
https://www.amazon.se/s?k=am4+backplate&rh=p_n_free_shipping_...
De runt hundringen, med stora fyrkantiga hålen för lite luftning på Ryzen-magen