Permalänk
Medlem

XMP gör ingen skillnad (låg CPU score)

Hallå.

Körde lite 3D Mark idag för skojs skull och upptäckte att min CPU score är lägre än vad den varit förut.
Jag har inget gjort NÅGOT sedan September förutom att Windows uppdaterats och nya Nvidia drivare.

3D Mark Time Spy
September
CPU Score STOCK = ~18500
CPU Score XMP = ~21900

November
CPU Score STOCK = ~19200
CPU Score XMP = ~19200

Att slå av och på XMP gör absolut ingen skillnad nu. Vad kan det bero på?
Jag har provat en BIOS reset och gjort om alla inställningar.
Även provat slå av och på Minnesintegritet i Windows för att se om det blev någon skillnad.

XMP = ASUS Tweaked 7000mhz 34-44-44-96 samt upplåst strömbudget på CPU

Intel 13700K

Temperaturer ser bra ut. Samma som förr. Kör med 360 AIO.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Borde vara kärnisolering/core isolation som du kan stänga av i Windows med ev större risker

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hallå.

Körde lite 3D Mark idag för skojs skull och upptäckte att min CPU score är lägre än vad den varit förut.
Jag har inget gjort NÅGOT sedan September förutom att Windows uppdaterats och nya Nvidia drivare.

3D Mark Time Spy
September
CPU Score STOCK = ~18500
CPU Score XMP = ~21900

November
CPU Score STOCK = ~19200
CPU Score XMP = ~19200

Att slå av och på XMP gör absolut ingen skillnad nu. Vad kan det bero på?
Jag har provat en BIOS reset och gjort om alla inställningar.
Även provat slå av och på Minnesintegritet i Windows för att se om det blev någon skillnad.

XMP = ASUS Tweaked 7000mhz 34-44-44-96 samt upplåst strömbudget på CPU

Intel 13700K

Temperaturer ser bra ut. Samma som förr. Kör med 360 AIO.

Har du samma profil på gpu'n? Tänker om gpu'n är annorlunda inställd så sträcker inte cpun ut sig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Borde vara kärnisolering/core isolation som du kan stänga av i Windows med ev större risker

Skrev ju att jag provat den både av och på. Ingen skillnad.

Skrivet av Swedishchef_90:

Har du samma profil på gpu'n? Tänker om gpu'n är annorlunda inställd så sträcker inte cpun ut sig

Inte gjort något med grafikkortet. Den körs i stock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok jag har löst det tror jag.
Det finns en säkerhetsfunktion i Windows som heter "Reputation-based protection"
När jag stängde av den fick jag samma resultat som förut. Lite bättre till och med.
Misstänker att en Windowsuppdatering satt på denna automatiskt. Dock inget jag någonsin rört förut.
Jag körde 3D Mark flera gånger nu och provade denna funktion av och på och såg stor skillnad i resultatet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ok jag har löst det tror jag.

Gött, å tack för att du svarar vad som löste problemet så andra kan bli hjälpta.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |