Fortnite kraschar på helt ny dator

Permalänk
Medlem

Fortnite kraschar på helt ny dator

Hej på er!

Har nyligen byggt en dator till en av grabbarnas kusiner som mestadels kör Fortnite och Rocket League. Fortnite har krånglat sedan dag 1 med en massa krascher innan han ens kom in i spelet osv. När det har kraschat så står det fortfarande "running" i epic games launchern och han måste starta om datorn. Ingen aktivitet finns att avsluta i aktivitetshanteraren heller så det är bara omstart som fungerar.

Har hjälpt honom en hel del efter mkt googlande och läsande i diverse forum. Alla drivisar är uppdaterade och jag har provat en massa saker, veriifiera filer, reparera anticheat osv osv osv. Det som jag tror löste det till slut var att köra directx 11.

Nu kan han iaf spela fortnite men så fort han skall göra något annat så kraschar spelet på samma sätt som är beskrivet ovan. Om han t ex skall byta låt på spotify, ringa upp någon på discord osv. Så fort han alt tabbar ut för att göra något annat så är det godnatt. Igår när jag försökte hjälpa honom så hänger sig spelet tom inne i menyn när vi försökte ändra på fullscreen - windowed fullscreen osv.

Datorn är som sagt helt ny:

AMD Ryzen 5 7600
XFX Radeon RX 6650 XT Speedster SWFT 8 GB
Asus PRIME B650M-A WIFI II
Corsair Vengeance RGB 32GB DDR5
Lexar NM710 PCI-E 4.0 NVMe - 1TB
MSI MAG A750GL PCIE5 750W PSU

Har ni några tankar? Är det något jag har missat? Har läst att en del har problem med AMD:s Adrenalin software.....

MVH / d

Permalänk
Medlem

Testa att köra stresstest på cpu, gpu och ram för sig och se om något är ostabilt. OCCT är ett bra program där man kan testa det mesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Longshot. Men prova att flytta runt mellan usb portarna. Är där någon port som krånglar kan man få alla möjliga fel.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

En till long shot, testa att sänka hastigheten på RAM och se om det löser problemet