(Mac OS) Tyst snabb mekanisk hårddisk för long term storage?

Permalänk

(Mac OS) Tyst snabb mekanisk hårddisk för long term storage?

Hej!

Tidigare hade jag 2st krypterade HDD på 2 olika orter som lämnades orörda uppåt 1-3 år, tog backup på arbetsplats och bytte sedan ut dem.

Men nu med nya Mac OS APFS (Apple File system) krypterat så fungerar det väldigt segt med min tysta 2,5" Toshiba Canvio advance (20MB/sek!!!)

--SSD kan man inte använda för cold storage p.g.a risken att de "tappar elektricitet" eller vad det var för skit.

--CLOUD/Backblaze vill jag inte heller använda då det lätt kan följa med något känsligt som jag inte vill riskera att någon random tar del av.

--NAS orkar jag inte strula med och svårt att ha igång på 2 olika platser.

Enda enkla alternativet jag kommer på är tysta och snabba 3,5" HDD (1-2TB), tar tacksamt emot köptips på detta ifall jag inte glömt något.

Tack kompisar!

EDIT: Får speed på cirka 100MB/sek med WD RED 1TB WD10EFRX som är tyst, men den är från 2012!

Permalänk
Medlem

Går det inte längre att köra det gamla filsystemet (HFS+ ?) om nu APFS är långsamt på hårddiskar?

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Går det inte längre att köra det gamla filsystemet (HFS+ ?) om nu APFS är långsamt på hårddiskar?

Nja, så fort man vill kryptera uppgraderar den till APFS automatiskt.
Sen så körs MacOS på APFS som jag klonar.

Permalänk
Medlem

Det finns större 2.5 diskar numera, det kan vara ett bättre val om du behöver vara mer mobil.

Varför inte använda VeraCrypt ?

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Det finns större 2.5 diskar numera, det kan vara ett bättre val om du behöver vara mer mobil.

Varför inte använda VeraCrypt ?

Går väl inte snabbare för att de är större? Är hastigheten som är problemet, inte storleken.

Permalänk
Medlem

Någon WD Red Plus med 5400 RPM motor, det vill säga 1-8 TB borde ju passa fint.

Skrivet av stefaneriksson123:

Går väl inte snabbare för att de är större? Är hastigheten som är problemet, inte storleken.

Ja och nej. Läshastigheten hänger på lagringsdensiteten och rotationshastigheten.

Så har den nya disken högre densitet så kommer den att läsa snabbare vid samma varvtal, har de dock löst den högre totala storleken med att använda fler diskar med samma lagringsdensitet så blir det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Med APFS så har man slutat att optimera mot snurrdiskar och istället förutsätter SSD/NVMe, vilket troligen gör att de går extra ineffektivt mot just snurrdiskar för att den krigar med småsektorskrivning slumpmässigt över diskytan och därmed mycket sökningar...

Alla dagens 2.5"-diskar är SMR-diskar så det kan vara en orsak om använda filsystemet krigar sönder diskens PMR-cache med en massa småskrivningar - detta är ett problem med tex NTFS med sina ideliga och synkade uppdateringar av $MFT (filsystemets metadata) för varenda fil som skrivs vilket ganska lätt fyller upp diskens PMR-cache och disken blir långsam.

filsystem som går bäst mot SMR-diskar är BTRFS och både BTRFS och ZFS har mer eller mindre utarbetad infrastruktur för 'zoned'-disk vilket där en 'zon' kan tolkas som SMR-segment för snurrdiskar med publika zoner men även flash-lagring går mot det hållet för att göra sig kvitt i FTL-lagret som är resursintensiv på dagens SSD/NVMe och står för en stor del av värmebildningen och istället låter man filsystemet hålla reda på vilka block som har data och vilka som kan raderas innan man beställer en 'erase' för zon-segmentet vilket då hanteras lika för att radera en flash-block i flashlagringen eller flytta pekaren till 0 igen på en SMR-segment på en snurrdisk med samma API. - det är mobiltelefonindustring och deras flash-lagringsbehov som till stor del driver fram dessa nya strategier.

Skall man ha SMR-fri disk så får man titta på USB 3.5"-diskar diskar norr om 10 TB storlek och dubbelkolla detta ändå vid köp att den inte är en SMR-version av disk.

---

Normal daglig och veckovis backup så synkar man bara de filer som förändrats och läggs till mellan nuvarande session och den föregående session, vilket kan handla om ett mindre antal GB som behöver skrivas - inte att kopiera en hel diskimage!?

Även om den är i en komprimerade version av diskimage så är det fortfarande hundratal GB till TB-stora sessioner och det kanske man gör per halvår eller så...

jag skulle heller titta på backupprogram liknande som borgbackup jobbar med deduplicering och chunk-baserad lagring - vilket skrivs sekventiellt när dessa väl skrivs och inte i småbitar som skrivs spridd över hela disken.

Permalänk

Min plan just nu är denna:

3st WD RED 3,5" - Som sägs vara relativt tysta. OBS! Måste vara CMR! (Kontrolleras på t.ex https://nascompares.com/answer/list-of-wd-cmr-and-smr-hard-dr...

Sen kör jag en lång jevla aktiv USB-kabel in i garderoben så jag slipper höra på knastrandet.

Sen får jag väl byta plats på dem mellan 2 orter helt enkelt.

Hittar ingen annan enkel vettig lösning, tyvärr.

--Synology NAS stödjer inte APFS såg jag.
--Cloud hittar jag inte heller något vettigt ENKELT och pålitligt som krypterar internt innan det skickas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

--Synology NAS stödjer inte APFS såg jag.

HFS+ är inget alternativ? Såg att de hade stöd för det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

För långtidslagring är Seagate IronWolf PRO, som använder CMR ett bra och tyst val.

Men vad exakt är det du ska ha för innehåll som backup / långtidslagring? Tror det är där du ska börja. För din fråga är lite spretig.

I ditt första inlägg pratar du om två diskar på olika orter som lämnades orörda med 1 - 3 års mellanrum, vilket är extremt läge. Vad är syftet idag?

För att en backup ska vara en backup så måste den i princip lagras på flera ställen i realtid. Om du har så känslig data att den inte kan lagras i molnet och måste befinna sig på två olika orter låter det som data som borde backas upp åtminstone varje dygn.

Tror det är enklare och säkrare att kavla upp ärmarna och ha sin egen server hemma i så fall.

Ställ dom här frågorna till dig själv:

Vad är det som ska lagras?
Hur ofta ändras informationen?
Hur mycket information ändras i ett svep?
På vilket sätt är informationen viktig?
Hur mycket av innehållet får gå förlorat?
Vad är det för sekretessgrad på informationen?
Kan en förlust av data eller data på vift innebära juridiska svårigheter, konkurs eller andra otrevligheter?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Tack för alla tips.
Vad jag kommit fram till är:

1x Extern SSD som alltid är vid sidan om min Workstation.
2x WD Red 1TB som jag tar backup till som lämnas på annan ort så byter jag bara ut dem då och då.

Då är jag väldigt nöjd förutom ljudet från WD red när jag tar backups.

Funderar på om man kan hitta någon sådan gammal HDD kabinett som är någon form av silencer som tystar ner disken?

Vänligen,