Diskussion: Dataspel som skola för att lösa kompetensbrist

Permalänk
Avstängd

Diskussion: Dataspel som skola för att lösa kompetensbrist

------------------------
Hej.

Det pratas om kompetensbrist.
Elon Must sa att tänk om man kunde få elever att hänge sig så fullständigt åt ny kunskap
som när de spelar dataspel.

Är detta möjligt ?

Hur skulle du vilja vilja göra ett dataspel som fungerar som en kombination av spel och lektion?

Skulle det vara möjligt att ha dataspel där man tex vinner olika sorters poäng, när man klarar tester,
som ger en köplats till en praktikplats eller provanställning på ett företag.
När man går ut skolan får man en rankning / könummer till olika företag, för att få en praktik eller provanställning.

Eller hur ska man göra ?

Spåna lite, brainstorma, så ser vi om vi kan komma fram till något....

MagI
----------------------------

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem

https://codecombat.com/play

Sådana här typer av spel är ju bra insteg.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Detta är ett gammalt ämne sedan uppkomsten av modern pedagogik.
Idéen är att barn lär sig genom direkt hands on approach (APOS) och genom att testa varje koncept i olika redan kända sammanhang (ZPD).
När barnet blir gammalt, erfaret och intelligent nog att skynda på stegen av förståelse och dess kunskap är bred nog att kunna välja inkörsport till ny kunskap så övergår barnet mer och mer från lek till vad vi uppfattar som allvar, där barnet väljer att lära sig nya koncept och vänta med leken tills barnet når en punkt där erfarenhet inte räcker till och där leken tar vid igen. För många av oss så känner vi till denna period som regelstadiet, när vi börjar öva sport för tävlingens skull t.ex.
Ungefär samtidigt börjar stora skillnader i intresse för studier synas och det kan tyckas vara klart att beroende på vad barnet fått för tidig stimuli så påverkas framtida strategier för behandling av allvarsamma ämnen, som t.ex. regler. En del barn tar an strategin att arbeta utanför regler, skapa egna, nyttja regelhål eller i grupp förändra spelplanens regler för att gynna denna grupp. Vi känner igen detta som skolk, ointresse för studier, antisocialt beteende, mobbing, skoltrötthet och så vidare. Naturligtvis så påverkar fler saker än tidigare tillgång till lek dessa beteenden, men mönstret finns där och har en betydande influens.

Akademiker och pedagoger känner till detta och arbetar redan för att förändra skolan så att dessa barn tas i beaktande. Exempelvis genom studiestöd eller väl tilltagna raster och fritidsaktiviteter. Mönstret är förhållandevis tydligt, ju mer lek som är tillgängligt mellan allvaret desto bättre presterar barnet i allvaret.

Vad som inte fungerar är att resurser och kompetens inte ges till de situationer som behövs. Det kan handla om att det inte finns tillräckligt mycket pedagoger att välja på i ett område till att kommunen inte spenderar resurser på kollektivtrafik och amatörsport.
Utöver detta så påverkar landets och världens ekonomi i sin förlängning missförhållanden, kommunens resurser, kvaliét på utbildningar och folkhälsa osv. 90-talet skvallrar om effekterna av arbetslöshet och dagens ungdom kämpar mot en osäker framtid, tid för lek blir mer begränsad och således ökar värdet för lek även upp i åldrarna, således skjuts allvaret på framtiden.

När det då kommer till lösningar som datorspel eller afk-rollspel så ja, det finns redan i flera avseenden. Inte nog med att vi har praktikplatser och skolprojekt och studiebesök och ämnestävlingar och rena spel för enskilda ämnen och rent ut sagt betyg för att sortera oss i någon slags highscorelista, vi har även utveckling mot bättre grafik för att hantera skolämnen, digitalisering av stora delar av curriculum och digitala tekniker så som VR i framkanten som redan experimenteras på. Som vanligt så handlar allt om vilka resurser som läggs på utveckling av både tekniker och kunskap.
Flumskola säger vissa, pedagogisk lek med pedagogik säger jag.

TL;DR
Dessa tankar är inte nya eller ens i skymundan, de är bara nedprioriterade framför andra kommunala projekt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.