Alphacool Apex Stealth Metal Fan – årets största besvikelse

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dumbullen:

Fast om jag ska vara ärlig så är jag inte ute efter sånt material från SweC. Vill jag ha rena grafer och standardiserade tester med mega-charts går jag till GN.

Den här artikeln var alldeles lagom med undantag för att jag bara efterfrågar några enkla klipp med exempel på hur fläktarna låter. Inget mer, inget mindre.

Problemet är ju att en ren inspelning egentligen är mer missvisande än rätt. Förstärkning och frekvenssvar i mikrofoner är inte linjärt och då kan en mer högljudfläkt låta mindre i en inspelning om det är andra frekvenser. Varför jag säger att det är lätt att spela in och svårt att göra det bra. Det lär Jonas också ha koll på.

Sedan har man bekymret att personen som ska lyssna på grejerna inte heller har några linjärt återgivande grejer så även där kan ljudet förvrängas ytterligare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

AIO for the win.

Permalänk
Skrivet av SLINKY95:

AIO for the win.

Vad gör de bättre än bra luftkylare? Och då menar jag inte custombaserad vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad gör de bättre än bra luftkylare? Och då menar jag inte custombaserad vattenkylning.

Kyler.
Och då syftar jag på vettiga 360 AIOs.

Sen har dom så klart andra nackdelar som man slipper med luftkylare (pumpljud, risk för läckage, etc) men det är en annan femma.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Kyler.
Och då syftar jag på vettiga 360 AIOs.

Sen har dom så klart andra nackdelar som man slipper med luftkylare (pumpljud, risk för läckage, etc) men det är en annan femma.

Det är just därför jag hållt mig borta från sådana. Skulle någon av de få läckage så kan det ta hela datorn med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är just därför jag hållt mig borta från sådana. Skulle någon av de få läckage så kan det ta hela datorn med sig.

Nu frågade du ju vad AIOs gjorde *bättre* än luftkylare.

Edit: Med det sagt är jag beredd att hålla med.
Har en 360mm-AIO f.n. (för att 13900k mer eller mindre kräver det) men i mitt nästa bygge blir det luft igen.
Läckage och dylikt täcks av garantin men när den väl slutat gälla lär jag sova sämre om nätterna...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Det är ju inte direkt så att man som tillverkare först och främst väljer det alternativet som kommer kosta mer.

Men ni får såklart tro vad ni vill, jag tror vad jag vill.

Varför tror ers höghet att det skulle det kosta mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har sådana Phanteks T30 fläktar i några datorer och upplever de som bra och eftersom de enligt många tester verkar vara bästa 120mm fläkten på marknaden så är jag inte ensam om att tycka de är bra.
Däremot är de ju ganska dyra... (vilket Noctua också är) och sen är de 30mm tjocka istället för standard tjockleken 25mm,
Om det spelar roll?
Det beror ju var kan ska montera dem...
Det kan finnas ställen där det går bra att montera en 25mm tjock fläkt men inte en 30mm tjock fläkt.
Annars på ställen där fläktens tjocklek inte spelar någon roll (inom rimliga gränser) så ser jag ingen anledning att inte använda 30mm tjocka fläktar istället.

Att gå upp till 30mm är ju ett trick Phanteks har använt sig av för att pusha gränserna.
Men är man så konservativ att man aldrig kan ha en fläkt tjockare än 25mm och aldrig köra en processor över basfrekvensen så går det ju inte för sig.

Men Noctuas 120mm fläktar är ju nästan lika bra.
Så vill man ha fläktar som är bruna och 25mm tjocka så är de ju ett bra alternativ.

Ja, "Bra! och "Prisvärd" är inte samma sak. Man önskar ju att det var så men...

Det var säkert 10+ år sedan jag ägde en 120mm-fläjt. 140mm-fläktar är både tystare och flyttar mer luft (även vid samma ljudnivå) så jag har helt gått över till det. Så jag har inte så bra koll på den formfaktorn nuförtiden.

Jag läser ibland om att folk tycker det är "fusk" med tjockare än 25mm men det är ju rent skitsnack. En tjockare fläkt , eller djupare ska man kanske säga kan både flytta mer luft och uppnå högre statiskt tryck. Så jag önskar att fler gick över till det. Vist, det blir färre kunder för en del har inte plats, men finns ju också de som både har plats och vill lägga pengarna på bättre prestadan det medför.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Problemet är ju att en ren inspelning egentligen är mer missvisande än rätt. Förstärkning och frekvenssvar i mikrofoner är inte linjärt och då kan en mer högljudfläkt låta mindre i en inspelning om det är andra frekvenser. Varför jag säger att det är lätt att spela in och svårt att göra det bra. Det lär Jonas också ha koll på.

Sedan har man bekymret att personen som ska lyssna på grejerna inte heller har några linjärt återgivande grejer så även där kan ljudet förvrängas ytterligare.

Och återigen så är inte det vad som efterfrågades. Jag vet att det finns saker som påverkar men i det här fallet är jag - som sagt - bara ute efter ett par klipp med kommentaren om att "här är exempel på hur alla fläktar låter, inspelade vid samma tillfälle och med samma utrustning. Gör vad ni vill med det", eftersom det vid upprepade gånger påpekades.

Du kan för all del slänga in en graf så alla som är intresserade av det har den också, men de två uppfyller två helt olika ändamål

Permalänk
Viking
Skrivet av LudvigLindell:

Ööh jag vet inte, jag tror att mer plast = mer peng

För plastet är ju det som kostar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

För plastet är ju det som kostar.

Jag antar att det är Lcp 30 gf vilket inte är gratis. Mer material per enhet innebär också mer slitage på verktygen.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Vad gör de bättre än bra luftkylare? Och då menar jag inte custombaserad vattenkylning.

Bättre luftflöde vid lägre varvtal, behöver inte arbeta vid lika hård belastning.

Tar upp mindre plats i chassit med mera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Det är just därför jag hållt mig borta från sådana. Skulle någon av de få läckage så kan det ta hela datorn med sig.

Det sker väldigt sällan idag, inget och oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Från den uppdaterade texten hos Igors Lab:

"I also request that Pascal be left out of the unpleasant social media actions and that people refrain from sending personal, below-the-belt emails and threats. While I can handle it to some extent, it has completely knocked him out of commission yesterday and today. This is not only legally relevant, but it also deliberately hampers our ability to conduct quick and unemotional root cause analysis. I could have written more today if he had been able to work. However, I won’t burn anyone out and can only appeal to common sense to please stop such nonsense in the future."

Låter som en mindre kul situation just nu. Att folk sjunker så lågt som personangrepp och och hot

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Är inte en direkt graf för ljud/cfm eller cfm/ljud det man egentligen vill se? Eller missar jag något uppenbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Problemet är ju att en ren inspelning egentligen är mer missvisande än rätt. Förstärkning och frekvenssvar i mikrofoner är inte linjärt och då kan en mer högljudfläkt låta mindre i en inspelning om det är andra frekvenser. Varför jag säger att det är lätt att spela in och svårt att göra det bra. Det lär Jonas också ha koll på.

Sedan har man bekymret att personen som ska lyssna på grejerna inte heller har några linjärt återgivande grejer så även där kan ljudet förvrängas ytterligare.

Intensitet på ljud kan ju mätas på många olika skalor:

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ööh jag vet inte, jag tror att mer plast = mer peng

Låt oss ta ett räkneexempel. De lägger 14 öre mindre på plast per fläkt. De klår fortfarande Noctua men inte lika mycket. Då de inte har samma märkeslojalitet måste de sänka priset med 100kr jämfört med dagsläget.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

Intensitet på ljud kan ju mätas på många olika skalor:
https://www.youtube.com/watch?v=Is_wu0VRIqQ

Ja, mätas är kalas, vilket är mitt förslag i tidigare inlägg. Att spela in och spela upp är rätt "meh" som bedömningsmetod. Att tillhandahålla direkt subjektiv data med hög risk för potential att feltolkas pga tekniska begränsningar är inte bra ur ett testperspektiv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Låt oss ta ett räkneexempel. De lägger 14 öre mindre på plast per fläkt. De klår fortfarande Noctua men inte lika mycket. Då de inte har samma märkeslojalitet måste de sänka priset med 100kr jämfört med dagsläget.

Tror du att de hade kunnat använda samma geometri på en tunnare fläkt eller vad snackar du om?
14 öre? Var fick du den summan ifrån?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Bra test, det gillar vi.

Permalänk
Medlem

Det är så jäkla uppenbart vilka kokosnötter som har förbeställt 5+ fläktar och vägrar acceptera fakta när man läser den här tråd. Samma nöt som inte kommer ihåg att tv apparater mäts i tum även i Sverige.

Samma gamla gäng av företagsförsvarare. Är ni anställda eller bara sugna?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Älskar prestandan i T30 fläktarna, hade kört de ist för A12x25 om det fick plats men det är så tight att 5mm extra är 5mm för mycket.

Är väldigt kul att ni lagt riktiga resurser på testet och det uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Tror du att de hade kunnat använda samma geometri på en tunnare fläkt eller vad snackar du om?
14 öre? Var fick du den summan ifrån?

Nu tror jag du spelar lite dum? Vart tror du jag fick 100kr ifrån?

Klart de kan använda samma geometri om de ville, men annars hade de uppenbarligen designat den annorlunda från början då de siktat på 25mm inte 30mm.

Men för att vara övertydlig:
De kunde ha sparat in en liten fraktion av tillverkningskostnaden på att ha designat en 25mm fläkt. Även om de klått Noctua så har de inte samma renommé eller fan-club (höhö) vilket betyder att de behöver sänka priset jämfört med i dagsläget. Denna prissänkning måste vara signifikant annars kommer folk fortsätta att köpa det de är vana vid (Noctua).
Nu har de istället designat en fläkt som är marginellt dyrare att tillverka men som märkbart slår konkurrenten (Noctua) och därmed kommer betydligt fler kunder kunna motivera liknande priser som Noctua.

Tldr: Phanteks tjänar in ev kostnadsökning många gånger om pga ett högre försäljningspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

...Klart de kan använda samma geometri om de ville...

Hehe jag tror vi stannar där eftersom du har så dålig koll

Aerodynamik och aeroakustik är mer komplicerat än du tror.

Jag säger inte att T30 är dålig, absolut inte. Det jag säger är att med tanke på att den nästan är 25% högre än konkurrenter och inte presterar 25% bättre så är jag inte imponerad.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

'cfm'? Vad är det för konstig enhet? Varför inte liter per sekund eller kanske m³/h?

Ja kan inte annat än att hålla med.
Troligen kan de inte de svenska måtten för flödesmätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

med tanke på att den nästan är 25% högre än konkurrenter och inte presterar 25% bättre så är jag inte imponerad.

Verkligheten är inte alltid så linjär.
Säg att du har en bil och kör i 100km/h eller i 200km/h.
Vid 200km/h är inte luftmotståndet dubbelt mot 100km/h, utan betydligt högre än så.

Eller om du har en Bugatti Veyron har jag för mig däcken bara var certifierade för att köra 400km/h i 15 minuter.
Men om du kör i 100km/h istället kan du köra mycket längre än en timme utan att slita ut däcken.

Det finns ett Engelskt uttryck som heter "diminishing returns".

Permalänk
Medlem

@GuessWho

Jag tror det är lönlöst att argumentera med någon som vägrar rucka en millimeter.
Även om T30 vore 25% bättre och billigare än NF-A12 så tycker somliga att det är "fusk" att göra en bättre fläkt eftersom den är 5mm tjockare.
Arctic har använt liknande koncept och levererar en del fläktar på 27mm för under 100kr som sopar banan med konkurrenter som kostar det tredubbla.

Mins när man köpte bil/industri-fläktar på 120mm när alla chassin körde 80mm, många tyckte att man var dum i huvudet och att fläktar som inte var gjorda för datorer absolut inte fick/skulle användas.

Samma sak kan sägas om radiatorer: "lol, din radiator är ju tjockare än standard, klart du får bättre temps, det är ju fusk".

En del människor vill helt enkelt ha 80x25mm fläktar i chassit och 40/50/60mm fläktar på cpu/gpu.
Det finns folk som helt enkelt är allergiska mot framsteg/utveckling och ju mer vi försöker vidga deras vy ju djupare in i mörkret drar dom sig.

För övrigt så är jag en enorm fläktnörd och har testat det mesta i 20+ år, men med det sagt så är jag ingen expert och tycker vi alla borde visa respekt för varandra och vara en gnutta lyhörda <3

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

@GuessWho Ja, för de har ju inte pushat gränserna. Pushar man gränsen så närmar man sig vad som är fysiskt möjligt, att göra en impeller högre ligger inte inom den kategorin

Att göra impellern högre gör inte att hastigheten ökar, konstig jämförelse med en bil som kör snabbare.
Det stämmer att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Däremot ökar det linjärt med tvärsnittsarean (ortogonalt mot rörelseriktningen), vilket är ju den man ändrar om man gör en impeller högre..

Här finns ganska bra info
https://www.simscale.com/docs/simwiki/lift-drag-pitch/

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja kan inte annat än att hålla med.
Troligen kan de inte de svenska måtten för flödesmätning.

Det råkar vara branchens de facto standard så det är bara att gilla läget
Men på många ställen används även "europeiska" mått i t.ex. datablad

Men om jag ska vara ärlig här så kan jag inte tänka mig vad t.ex. 60 cfm faktiskt betyder i luftflöde. Jag använder det som en siffra att jämföra med andra fläktar. Jag kan inte heller riktigt tänka mig vad ett motsvarande värde i SI-mått skulle innebära (d.v.s. jag skulle inte förstå SI-måtten bättre). Så det är totalt (för mig) meningslöst att skriva i nått annat mått heller.

Så för mig skulle dom lika gärna kunna ha nått "hittapå" mått, så länge alla använder och räknar ut det på samma sätt.

T.ex: Luftflöde:
Fläkt 1 = 1,38
Fläkt 2: = 1,41
Fläkt 3: = 1,45
Bra, då köper jag fläkt 3 om allt annat är lika. Vare sig det rör sig om cfm, kubikmeter/kvartal eller nått annat...

EDIT:
Det jag menar är: Jag förstår måttet och vad det betyder. Men om jag ser värdet 40 cfm så kan jag inte direkt förstå om det är ett bra värde eller inte. Inte utan att jämföra med andra fläktar i alla fall. Inte på samma sätt som jag förstår vad en meter betyder i verkligheten.
/EDIT

Skrivet av 20kr:

@GuessWho

Jag tror det är lönlöst att argumentera med någon som vägrar rucka en millimeter.
Även om T30 vore 25% bättre och billigare än NF-A12 så tycker somliga att det är "fusk" att göra en bättre fläkt eftersom den är 5mm tjockare.
Arctic har använt liknande koncept och levererar en del fläktar på 27mm för under 100kr som sopar banan med konkurrenter som kostar det tredubbla.

Mins när man köpte bil/industri-fläktar på 120mm när alla chassin körde 80mm, många tyckte att man var dum i huvudet och att fläktar som inte var gjorda för datorer absolut inte fick/skulle användas.

Samma sak kan sägas om radiatorer: "lol, din radiator är ju tjockare än standard, klart du får bättre temps, det är ju fusk".

En del människor vill helt enkelt ha 80x25mm fläktar i chassit och 40/50/60mm fläktar på cpu/gpu.
Det finns folk som helt enkelt är allergiska mot framsteg/utveckling och ju mer vi försöker vidga deras vy ju djupare in i mörkret drar dom sig.

För övrigt så är jag en enorm fläktnörd och har testat det mesta i 20+ år, men med det sagt så är jag ingen expert och tycker vi alla borde visa respekt för varandra och vara en gnutta lyhörda <3

Jag står med foten på båda sidorna.
De båda fläktarna "tävlar" faktiskt inte på samma villkor, så mycket är vi nog överens om.

Det är som att en enda höjdhoppare i en tävling får en liten avsats att hoppa från, medans de andra får hoppa direkt från marken. Så i en 100% rättvis jämförelse så är det ju inte rättvist

Men det finns en marknad och jag ser inte heller ett problem att jämföra de båda. För i många fall så spelar det ju ingen roll om fläkten är 5 mm högre, så länge användaren har plats

Har blivit nån slags akademisk diskussion där ni känner att ni måste övertyga den andra. Sånt slutar aldrig bra på ett forum

Om målet är att hitta vilken tillverkare som har mest utvecklad och avancerad teknik att ta fram en 25 mm fläkt, men en tillverkare då skapar en 30mm fläkt så bryter ju den mot reglerna, helt klart.

Om istället tävligen är att göra en fläkt som pumpar mest luft oberoende av tjocklek så tycker inte jag det är en dum idé att göra en tjockare fläkt, det är snarare rätt smart och logiskt (man låser dock bort vissa användare så man minskar sin marknad och kanske sin försäljning, vilket såklart har sina nackdelar för ett företag - jag tror inte dom tog lätt på beslutet att minska sin marknad och nischa sig ytterligare)

Samt tjockare fläkt innebär lite mer kostnad. Först och främst materialkostnaden men även det faktum att man måste göra lite ny research, för det som fungerar på en 25mm fläkt kanske inte rakt upp och ner kan skala upp till 30 mm (så spekulerar jag iaf, men jag kan ha fel ) Samt kanske lite anpassning av maskinerna som pressar plasten, men den kanske man måste ändra även på en nyframtagen 25mm fläkt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@FX9

Håller med i mycket av det du skriver men tycker tyvärr diskussionen är ganska urspårad vid det här laget.
Finns ju även tunnare fläktar i allt från 10, 15 och 20mm som vi alla är djupt tacksamma för att dom finns även om dom alltid presterar sämre ju tunnare dom blir.

Det vore spännande att se den mest optimala tjockleken på 120/140mm fläktar i aspekterna statiskt tryck, flöde samt ljudnivå.
Jag tror några av mina första fläktar var 38mm och dom var allt annat än tysta förutom på 5v då dom i princip var ljudlösa tills kullagren sjöng på sista versen.

Vad tror du förresten om chanserna att Noctua släpper en 30mm fläkt eller ännu tjockare?
Hade varit grymt spännande att se en 1:1 jämförelse med T30.
Undrar även om inte bredare och marginellt tjockare blad skulle göra steget upp från 120 till 140mm enklare.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb