Permalänk
Medlem

Zeunerts är överlägset bäst, utan konkurrens tom.

Permalänk
Medlem

Brukar inte Nygårda räknas som bland de bättre i olika tester? Annars blir det mest Apotekarnes här.

Permalänk
Medlem

Tillhör väl inte en av dom allra största julmustfantasterna, men jag tycker det kan vara gott att dricka precis runt jul, men resten av året dricker jag helst annat (mest vatten). Föredrar egentligen en bra julöl till julmaten istället, men julmust går bra det också. Spelar nog ingen större roll vilket märke det är för mig, bara det inte är med sötningsmedel. Apotekarnes är ju alltid ett säkert kort. Men jag tycker även Nygårda är ett säker kort numera, som blev det jag köpte i år (har 12st 33cl står i kylen just nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

Apotekarnes Julmust, har testat diverse andra som inte fallit mig i smaken.Zeunerts är överskattad.

"Zeunerts tycker jag är överskattad"
Vi är väl vuxna i denna tråd?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Zeunerts är ju förstås svårslagen och står sig idag som en klassiker, men jag skulle vilja slå ett slag för Roslags Näsby bryggeri också. De gör sin egna julmust med smak av ek & bourbon samt en annan variant med smak av humle. Framförallt ek & bourbon är väldigt god! Smakar ganska långt ifrån traditionell julmust dock, men köper den varje gång jag kan få tag på den.

Tror emellertid att det är ett ganska lokalt bryggeri och det är nog således ganska svårt att få tag på utanför Norrort.

edit: bifogar en bild också!

Permalänk
Medlem

Tycker den godaste julmusten blir det om man blandar med öl. Ca 2/3 julmust (numera sockerfri) och 1/3 folköl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Tycker den godaste julmusten blir det om man blandar med öl. Ca 2/3 julmust (numera sockerfri) och 1/3 folköl.

Blir inte det väldigt likt svagdricka?

Permalänk
Medlem

Precis.
Smakar nästan som, men svagdricka finns ju inte längre och köpa eller är väldigt svårt eller dyrt att få tag på. Vi drack alltid svagdricka till maten och ren julmust till dessert/julgodiset förr. Svagdrickan såldes i damejeanne i träkorg-/ställning.

Permalänk
Medlem

Nyckelbryggeriers är bäst i mitt tycke, inte så supersöt. Av de mer prisvärda gillar jag Apotekarnes. Dock inte på burk.

https://www.nyckelbryggerier.se/must

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Bäst: Apotekarens.
Sämst: Zeunerts, den tydliga tonen av kaffe gör den vidrig.

Permalänk
Musikälskare

Det måste vara Apotekarnes annars är det inte jul

Zeunerts borde förbjudas enligt lag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Zeunerts om man vill ha lite mer krydda och betala lite mer, apotekarnes om man vill ha kvantité med hygglig kvalité imo.

Visste ni om att svenskarna dricker ca 40-60 miljoner liter julmust varje år?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Precis.
Smakar nästan som, men svagdricka finns ju inte längre och köpa eller är väldigt svårt eller dyrt att få tag på. Vi drack alltid svagdricka till maten och ren julmust till dessert/julgodiset förr. Svagdrickan såldes i damejeanne i träkorg-/ställning.

Medhåll. Enda svagdrickan jag hittat sedan typ 1980-talet är den där vanliga PET-förpackade som är sötad med sackarin.

Tycker dock att Grebbestads Julöl (klass II) har vissa drag av svagdricka i eftersmaken faktiskt. Ska köpa mer av den. En liten skvätt julmust i den så.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Apotekarnes sockerfria. 3st 1,4L för 25kr på mitt lokala ICA. Fenomenalt!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Grebbestad är min favorit

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Apotekarnes heter det

Synd bara att dom sluta med vintermust den va grym. Läste att Carlsberg fick ta emot dödshot efter att dom lansera den för Intelligentian beslutade att det va woke

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Ingen riktig favorit men serveras det Apotekarnes då dricker jag hellre vatten.

Permalänk
Medlem

Wasa julmust. Sockerfri.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Nygårda som på senare år kompletteras med zeunerts. Apotekarnes figurerar med i kulisserna. De lagrade på fat är underväldigande och de sockerfria är en farsot.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Hedersmedlem

Nedsatt påskmust som köpts i maj.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag tycker att julmust är så sött - för mycket sötningsmedel i den. :/

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Zeunerts får det bli när man väl dricker must, vilket inte är ofta.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Zeunerts om man vill sitta och mysa

De andra funkar fint till ett julbord men är inte alls lika goda

Permalänk
Testpilot

Zeroh! Julmust som jag blandar med kolsyra (Sodastream) själv hemma, bästa julmusten jag druckit

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Permalänk

Apotekarnes i 33cl glasflaska är den ultimata julmusten!

Permalänk
Medlem

Den som finns på extrapris eller som det bjuds på. Tycker de smakar mer eller mindre likadant.

Men dricker inte läsk i vanliga fall så blir bara nåt glas på julbordet om det inte finns öl eller vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag dricker inte saker med socker i. Vatten 🥤 🥃 och kaffe. Jag är för pragmatisk. Jag unnar alla en riktigt GOD Jul...

Julmust finns, som alla andra läskedryck, i sockerfritt format också

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Must är ju den absolut godaste läsken, tur för min mage och mina täner att det bara finns till jul o påsk. Och det ska vara med socker, sockerfritt är en styggelse!

Permalänk
Medlem