Uppgradera nätverk hemma, Har jag tänkt rätt?

Permalänk

Uppgradera nätverk hemma, Har jag tänkt rätt?

Tja! Håller på att ska fixa nätverket i huset så mina gamla Asus RT-AC66u ska få bytas ut mot nytt. Har lite problem med täckning och bandbredd just nu. Lite har med att göra ett de är delvis stenhus men tänker att att kan man ha huvudroutern centralt i huset, ha trådat till datorn samt en bra meshrouter på nedervåningen så borde de lösa nuvarande problem.

Tanken är att köra en ASUS AX6000 som Huvudrouter sen en ASUS RT-AX58U som Ai mesh nod på nedervåningen, Tror de borde täcka huset och klara eventuell extra utrustning som ska ha trådlöst i senare skede. Har en netgearswitch jag tänkte nyttja för att kunna dra TP-kabel till garage och gästhus för att kunna ha en AP vardera där.
Har även kollat på Ubiquity saker typ Dream router och AP men de känns som väldigt mkt overkill så jag int kommer "hantera" nätverket på sånt djup och nivå.

Har jag tänkt rätt om ni kollar på bilderna?

Väl Mött / Carlsson

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlsson86:

Har en netgearswitch jag tänkte nyttja för att kunna dra TP-kabel till garage och gästhus för att kunna ha en AP vardera där.

Angående gästhuset/garaget så ska du se till att ha routern först, innan all annan utrustning, annars kommer du förr eller senare (troligen förr) få problem. Du ser inte ut att ha räknat med att ha routern före kopplingen till gästhuset.

Om du blir nöjd med Wi-Fi-täckningen eller inte kan ingen svara på eftersom du inte talat om vad du har för förväntningar. Och även om du talat om det så hade ingen kunnat ge ett trovärdigt svar, eftersom det är svårt att förutsäga hur täckningen blir innan man provat och mätt. Det finns program som kan simulera täckning, men de behöver indata i form av avstånd, väggmaterial och använd utrustning - och dessutom har folk som brukar hänga här inte tillgång till dem.

Du bör dock vara medveten om att Wi-Fi-mojänger sällan har den bästa utbredningen neråt och uppåt (det brukar mer ha formen av en disk/munk), vissa märken har heatmaps som visar hur deras utrustning beter sig. Att ha trådlös backhaul mellan dina mesh-noder kan därför bli intressant.

Slutsatsen blir att ditt fokus bör vara att göra kabeldragningen så flexibel som möjligt, så att du kan testa dig fram vad gäller var du ska ha dina enheter, och göra det möjligt att komplettera med fler enheter (och flytta runt de befintliga) efter hand. Tänk på att du kanske inte är den sista ägaren av huset, du drar kablar åt samtliga framtida invånare.

Jag tolkar din ritning som att du har tänkt att dra en kabel på utsidan av huset och in på andra våningen. Om den strategin fortfarande är kvar när du har funderat ut hur du ska hantera gästhuset så tycker jag att du ska fundera på att sätta ett uttag vid trappan, nära strömförsörjning. Då har du möjlighet att sätta en switch (med eller utan AP) där och dra ner en eller flera kablar i trappan, med möjlighet att komma in i sovrummet och/eller vardagsrummet, samtidigt som du kan lösa ovanvåningen. Jag tycker att du ska bevara möjligheten att sätta en AP i vardera ändan av huset, men du kan så klart testa din ursprungliga strategi först.

Det finns minst två olika modeller av Asus AX-6000, tre om man räknar den kina-specifika TX AX6000. TUF Gaming AX6000 är Mediatek-baserad och någorlunda OpenSource-vänlig, i alla fall i någon hårdvaru-revision. ROG Rapture GT-AX6000 är Broadcom-baserad och där kan du antagligen glömma att få Wi-Fi-stöd i en mainline Linux-kärna, du kommer för evigt vara hänvisad till tillverkarens godtycke vad gäller funktioner och säkerhetsuppdateringar. Även AX-58U är Broadcom-baserad.