Veckans fråga: Vilken form har din datormus?

Permalänk
Skrivet av infelix:

MX Master 3 till den stationära och någon billig annan Logitech till laptopen.

Kan du inte ha den bra till båda? Det har jag med min MX Master 3S.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av robajn:

Ah, missade biten med trådlös. Ja synd den inte finns i det.

Varit lite nyfiken på Titan GE AIR, Trådlös & ergonomisk. Vågar dock inte beställa från sydkoreanska ebay.. Finns det kanske någon här som provat den?

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem

Föredrar ergonomisk för högerhand då jag är högerhänt. Helst G502-formad sett till musen. För enklare användning slösurfandes i soffa/recliner/säng så kan jag uppskatta en bra trackpad med faktiskt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem

Kallas alla möss som inte funkar med vänster och höger "ergonomiska"?
Jag klantade mig och röstade fel, missade att vertikal fanns som alternativ. Har den för att den är ergonomisk, så jag röstade på ergonomisk.

Har iaf en Logitech MX Vertical. Köpte pga problem med höger handled för några månader sedan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

The one and only...

<Uppladdad bildlänk>

Jag röstade på ergonomisk, eftersom rak mus för mig betyder en standardmus som är lite kurvig. Jag köpte en logitech som @SnowgubbeN använder. Men jag gillar den inte eftersom den svarta knappen i mitten inte går att programmera så minus ➖ för det. Men den är ergonomiskt skön ja.

Jag ska köpa en ny mus 🐭. Kommer köpa den i en dator butik 🏪 så att man inte blir anklagad för koppleri.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

I min mening är det bara vertikala eller halvvertikala som är "ergonomiska".

Jag använder halvvertikala.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har ett helt gäng, men större delen av tiden är det G pro superlight och Lamzu Thorn. Så både ambi och ergo.

Permalänk
Medlem

Kör ambidextrous eftersom jag använder Steelseries Sensei Raw i originalversion, haft den i ~10 år och har inte ont i handen så nog verkar den bra dessutom fungerar den lika bra som när den var ny. Kvalitet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Omröstningen är aningen luddig. Menas musen jag använder just nu? Eller den jag använder mest? Jag har två, en vanlig rak Razer Viper när jag spelar, och en vertikal(ish) ergonomisk när jag jobbar och slösurfar. Har även haft en gammal R.A.T. som jag faktiskt gillade, och hade inte vänsterklicken pajjat hade jag nog kunnat rösta på den också

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

En symmetrisk för spel och två ergonomiska till allt annat. Gillar att variera så allt är inkopplat samtidigt.

Dold text
Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Använder trackball till 95%, Elecom Deft Pro som snart byts mot en Kensington

Permalänk
Medlem

"Ergonomisk" vetetusan men bekväm och precis fastän ful som stryk. Corsair M65, allt RGB-äckel avstängt. Relativt pålitlig i förhållande till tidigare möss mest från Logitech även om ett par Microsoft smygt sej in genom åren. Har kvar min MouseMan Dual Optical(ca 2001-2) som reserv men dom få gånger jag tvingats tillgripa den har varit minnesvärt trista.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

En vertikal är ju en ergonomisk. Vilka andra ergonomiska möss finns det som inte redan finns som alternativ? Vanliga vänster höger möss är ju inte ergonomiska

Permalänk
Medlem

MX Master 3 både på jobbet och hemma Spelar så lite på PC nu för tiden att min G502 Lightspeed mest samlar damm.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hemma en hyffsat klassisk högerställd Logitech.

På jobbet en MX Vertical som är riktigt skön men skulle inte vilja spela med den, tycker nog även att jag har lite sämre kontroll om det rör finlir.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

MX Master 2S på jobbet & Corsair Scimitar Pro hemma

Permalänk
Medlem

Var för något år sedan tvungen att ersätta min trotjänare MX518 på grund av glapp i kabeln, efter att ha lokaliserat glappet i kabeln och dragit en bit tejp så fortsätter den tjäna mig troget som laptopmus på jobbet dock.
Och till stationära fick en Logitech G502 Proteus Spectrum ta över, otroligt nöjd med även denna.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Blir G502 varje gång jag köper ny mus, har faktiskt en som ligger och väntar på ICA nu som jag tänkte gå och hämta snart.

Blir omgång 4 eller 5 av denna mus.

Permalänk
Medlem

Ergonomisk till stationära datorn, rak till bärbara samt rollermouse till jobbdatorn. Gillar inte trackpads/mousetrapper.

Permalänk
Medlem

Logitech MX2S till stationär och en likadan till min bärbara.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Vertical Mouse 4. Kommer aldrig att gå tillbaka till en vanlig mus, någonsin. Inte haft besvär av musarm eller nackont sedan den köptes in. Var en tröskel att komma över vid spel en den försvann fort. Jag spelar mycket en tävlar inte så en vertikal mus är inget handikapp.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Contour Mouse

Finns i flera storlekar och för både vänster och höger. Tre knappar där uppe. Hjul och fram/bak vid tummen. Bästa musen jag någonsin använt. Verkar inte säljas mer. Tur jag har en till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddr:

Finns i flera storlekar och för både vänster och höger. Tre knappar där uppe. Hjul och fram/bak vid tummen. Bästa musen jag någonsin använt. Verkar inte säljas mer. Tur jag har en till.

På vilket sätt hjälper dig två hjul på musen? Låter som en rullator...nä jag menar att...ehrm...jag har svårt att föreställa mig? 🤔...

Bumpar du inte in med någon "hand 🤚 del" i det andra hjulet - däcka hjulet? I'm Just curious...

Hade inte fler programmerbara knappar varit mer tillfyllest och mer komplett än ett extra hjul?

GOD HJUL då... 🎄

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande en Ace Edge 3200 som köptes anno 2011 eller nåt sånt. Fungerar ypperligt även om den börjar flagna en del. Bekväm för högerhänt, den har två olika sidor man kan välja, en rundad eller den jag har på bild med två nivåer för ring och lillfinger. Vikter för att anpassa tyngden. Totalt 7 programmerbara knappar och 5 olika profiler samt dedikerad dps switch.

Bästa är de keramiska fötterna som glider som silke på min hårda steelseries matta som är lika gammal.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Provade rak ett litet tag men fick väldigt ont, men när man kört Logitech lätt snedställda hela livet så sätter det sina spår

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Kör på en Superlight. Funkar okej men skulle vilja ha något med lite mer puckel in mot handen, lägre framtill och en aning bredare.

Permalänk
Medlem

Lamzu Atlantis + Lamzu Thron X Fnatic.

Permalänk
Medlem

Har en xtrfy m4 (tror jag). Bra mus men för liten.. Funderar på att köpa ny, men är för snål för att köpa nytt när saker funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

all the buttons!

Steelseries rival 500 (tyvärr tillverkas den inte längre men jag har som tur är 2st oöppnade i källaren som jag köpte när de var på väg att ta slut).

15 knappar - hade kunnat ha några till när man kör MMO men i kombination med shift och ctrl fungerar det.
Skulle jag byta nu skulle det ta riktigt lång tid att uppdatera muskelminnet

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Kör fortfarande en Ace Edge 3200 som köptes anno 2011 eller nåt sånt. Fungerar ypperligt även om den börjar flagna en del. Bekväm för högerhänt, den har två olika sidor man kan välja, en rundad eller den jag har på bild med två nivåer för ring och lillfinger. Vikter för att anpassa tyngden. Totalt 7 programmerbara knappar och 5 olika profiler samt dedikerad dps switch.

Bästa är de keramiska fötterna som glider som silke på min hårda steelseries matta som är lika gammal.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av norrby89:

Saknar ace edge 3200 form! Vet inte vad det räknas som, halv ergonomisk?

I övrigt så kör jag en g pro bara för att jag kräver trådlöst och mionix som förmodligen nu mera äger designen från edge 3200 vägrar släppa den som trådlös! Funderar skarpt på att se om man kan plocka ut innanmätet från min g pro och peta in det i en mionix NAOS mus!

Jag är också ett fan av ACE Edge 3200 och använder fortfarande mina. Jag köpte flera stycken för att ha gott om reservdelar om behovet skulle uppstå, men hittills har det inte varit några problem. Även jag har tänkt tanken på att flytta tekniken från en trådlös mus till en Edge 3200, men jag har en känsla av att det vore klurigt att få till sensorns placering.

Den gummerade ytan, som många möss har, flagnar som bekant och trots att det finns hur många guider som helst om hur man avlägsnar den helt kan jag inte hitta någon som faktiskt applicerat nytt likadant material. Marknaden för restaurering av datormöss är väl inte jätterstor

De keramiska fötterna är fantastiska. Musen svävar omkring helt ljudlöst. Jag köpte tidigare hem en G502 för att känna och klämma på, men den lät som att undersidan var täckt av sandpapper.