Permalänk
Medlem

Dator till bildkonstnär?

Funderar på om min dotter kan ha nytta av en ny bärbar dator att använda till sin konst.
Att måla är hennes stora intresse, självlärd, och gör det både digitalt och analogt.

Tänkte det kunde ev vara något när hon tar studenten till våren.

I nuläget har hon en Acer Chromebook 314 (inköpt 2020), Wacom Inuos M och främst Ibis Paint X när hon målar digitalt. Använder Chromebook i skolan så därför blev det en sån som hennes första dator.

Bör man satsa på PC eller Mac och finns det något bra program som inte är dyrt?

Budget är absolut en viktig faktor. Bör nog även tåla en del samt vara lätt att ta med.

La till bild med exempel på konst.
Permalänk
Medlem

De vanligaste programmen för konst är photoshop som jag tror fortfarande kostar 120- per månad, men med t.ex gimp som ett lite krångligare men ändå ganska kraftfullt gratisalternativ. Till sånt är det bra med gott om minne, och ska det sparas i datorn kan det gå åt en del diskutrymme, men resten inte så väldigt känsligt, bara det inte är uselt. Grafikkort brukar inte ens behövas förrän det blir riktigt avancerat och det ska renderas t.ex filmsekvenser.
Skärmstorlek är individuellt. Kan vara trevligt med en stationär/extern 4k skärm, men.. fråga henne, kanske är ok med en mindre bildyta också. Allt sånt här är väldigt individuellt.

Kanske ska det vara nån ritplatta till också, skrivare, scanner? Sånt är nog mer viktigt än själva datorn.

...lägger till att bildskärmen ska vara av typ IPS med stort färgspektrum

Permalänk
Medlem

En tablet som funkar som en Wacom skulle ju kunna vara något? Är ju extremt smidigt att plocka med sig och att ha överallt.

Vet inte om det finns andra än iPad och dess Apple Pencil, man behöver nog inte ha senaste modellen om budgeten är stram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Funderar på om min dotter kan ha nytta av en ny bärbar dator att använda till sin konst.
Att måla är hennes stora intresse, självlärd, och gör det både digitalt och analogt.

Tänkte det kunde ev vara något när hon tar studenten till våren.

I nuläget har hon en Acer Chromebook 314 (inköpt 2020), Wacom Inuos M och främst Ibis Paint X när hon målar digitalt. Använder Chromebook i skolan så därför blev det en sån som hennes första dator.

Bör man satsa på PC eller Mac och finns det något bra program som inte är dyrt?

Budget är absolut en viktig faktor. Bör nog även tåla en del samt vara lätt att ta med.

https://i.ibb.co/xGP8spD/Konst-tmp.jpg

Hejsan

Din dotter använder Ibis Paint vilket är knutit till mobila plattformar (android, ios) och jag är osäker på om det ens går att köra på andra plattformar så då faller ju windows och mac-datorer bort under förutsättning att din dotter vill fortsätta använda Ibis Paint. Det finns Android plattor och Chromebooks som fungerar utmärkt att rita på och på så vis skulle hon eventuellt kunna utesluta Wacomplattan i sitt skapande vilket kanske skulle vara praktiskt i form av t.ex högre mobilitet.

Ta ett snack med din dotter eller om du vill hemlighålla eventuellt inköp ställ väl förberedda frågor och återkom hit till forumet så finns här säkert hjälp att få

Gott nytt år!