Skrivet av EliteGraphic82:
Hej
Jag är lite i val och kval om jag ska satsa på denna gaming laptop för framtiden. Eftersom spel idag blir allt mer krävande så känns det som att det är dags att uppgradera. Sitter idag på en I5 9300H GTX 1660ti laptop. Och skulle vilja ha denna.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...
Den är på avbetalning på 12 månader 1330 kr. Och jag tjänar 18884 kr efter skatt samt har jag räkningar på 7000 kr i månaden. Tror ni jag skulle ha råd med detta eller är det vansinnigt? Santander verkar erbjuda delbetalning. Totalt belopp att återbetala blir 16353 kr. Vad tror ni?
Om du redan har räkningar på 7000 i månaden, så kör redan på det du har. Delbetalning är lätt att falla i, lockande även i dessa tider, men kommer det plötsligt andra dyra kostnader så kommer laptopens kostnad blir mer av en belastning, inte minst om du redan har det ansträngt med sådana kostnader att måste funderas över, enbart för är något du vill ha.
Kan bara säga av egen erfarenhet, tagit del av vissa räntefria offerter enbart på det som varit behov av, inte av " ha begär". Lägg till därefter dyrare el, lån osv, så gäller varje krona efter att saker blivit dyrare, plötsliga utgifter mm.
Behövs nog inte säga att datordelar/laptops blivit än mer dyrare, så att köpa till nu endast för att du vill ha trots dyrt och du redan osäker om du kan klara av det, så göder det bara " monstret" och du har redan svaret.
Så kör med det du har, återhämta ekonomin, spara ihop, och blir det sedan att det du har inte längre funkar eller "måste" bytas ut, så har du redan då buffert och behöver inte tänka på "om" du kan delbetala det.
I övrigt så är det även hög ränte efter köp, så att betala än mer extra för det, gör det inte bättre. Vänta in tills billigare, så kommer du få absolut mer för pengarna. "Måste " du ha något oavsett, se över begagnatmarknaden så vinner du mer på det.