Tänkte köpa denna på avbetalning vet ej ifall det är en smart ide?

Permalänk

Tänkte köpa denna på avbetalning vet ej ifall det är en smart ide?

Hej

Jag är lite i val och kval om jag ska satsa på denna gaming laptop för framtiden. Eftersom spel idag blir allt mer krävande så känns det som att det är dags att uppgradera. Sitter idag på en I5 9300H GTX 1660ti laptop. Och skulle vilja ha denna.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Den är på avbetalning på 12 månader 1330 kr. Och jag tjänar 18884 kr efter skatt samt har jag räkningar på 7000 kr i månaden. Tror ni jag skulle ha råd med detta eller är det vansinnigt? Santander verkar erbjuda delbetalning. Totalt belopp att återbetala blir 16353 kr. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteGraphic82:

Hej

Jag är lite i val och kval om jag ska satsa på denna gaming laptop för framtiden. Eftersom spel idag blir allt mer krävande så känns det som att det är dags att uppgradera. Sitter idag på en I5 9300H GTX 1660ti laptop. Och skulle vilja ha denna.

Den är på avbetalning på 12 månader 1330 kr. Och jag tjänar 18884 kr efter skatt samt har jag räkningar på 7000 kr i månaden. Tror ni jag skulle ha råd med detta eller är det vansinnigt? Santander verkar erbjuda delbetalning. Totalt belopp att återbetala blir 16353 kr. Vad tror ni?

Ska inte vara några problem, tänk på att du även kan betala av tidigare och slippa mer faktura kostnader 😁

Permalänk
Medlem

Hej

Om du redan har räkningar på 7000 i månaden, så kör redan på det du har. Delbetalning är lätt att falla i, lockande även i dessa tider, men kommer det plötsligt andra dyra kostnader så kommer laptopens kostnad blir mer av en belastning, inte minst om du redan har det ansträngt med sådana kostnader att måste funderas över, enbart för är något du vill ha.

Kan bara säga av egen erfarenhet, tagit del av vissa räntefria offerter enbart på det som varit behov av, inte av " ha begär". Lägg till därefter dyrare el, lån osv, så gäller varje krona efter att saker blivit dyrare, plötsliga utgifter mm.

Behövs nog inte säga att datordelar/laptops blivit än mer dyrare, så att köpa till nu endast för att du vill ha trots dyrt och du redan osäker om du kan klara av det, så göder det bara " monstret" och du har redan svaret.

Så kör med det du har, återhämta ekonomin, spara ihop, och blir det sedan att det du har inte längre funkar eller "måste" bytas ut, så har du redan då buffert och behöver inte tänka på "om" du kan delbetala det.

I övrigt så är det även hög ränte efter köp, så att betala än mer extra för det, gör det inte bättre. Vänta in tills billigare, så kommer du få absolut mer för pengarna. "Måste " du ha något oavsett, se över begagnatmarknaden så vinner du mer på det.

Permalänk

Bestämt mig för att delbetala. Har räknat ut att jag har råd med det. Kommer tjäna 500 kr mer i maj kommer upp till ny lönenivå och sedan ta ett billigare mobilabonnemang när mitt löper ut nästa år och sedan ta bort boxer abonnemanget.

Permalänk
Medlem

Bestämt mig för att delbetala. Har räknat ut att jag har råd med det. Kommer tjäna 500 kr mer i maj kommer upp till ny lönenivå och sedan ta ett billigare mobilabonnemang när mitt löper ut nästa år och sedan ta bort boxer abonnemanget.

Kan tipsa då att hålla utkik på CDON då dem oftast kör en drive med räntefritt 12 månader med Qliro, Inet finns bland deras säljare så kan du slå till på något där isåfall, såvida du såklart inte hittar något bättre än det du länkat. Lycka till !

Permalänk
Medlem

Har du alltså 11884kr kvar efter lön när allting är betalt? Då skulle jag inte dragit ut det på ett år, ta det på 3 eller 6 månader och bli av med det, eller om du redan har en del sparat så ta det på en 30 dagars nu och betala med sparade pengar och lönen i januari.

Men det är bara du som vet vad din ekonomi klarar och vad du prioriterar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

nej jag sparar 3000 kr i månaden så det blir väl 6000 kvar att leva på. Och det gör jag som ensamstående.

Permalänk
Medlem

Vissa kreditkort erbjuder upp till 60 dagars fri kredit, det kan också vara ett alternativ. Eller 6/12 månader "räntefri" avbetalning som är billigare än vad Santander erbjuder dig. Det bästa är dock att spara ihop pengarna i det här fallet.

Permalänk

Sneglade själv runt på många bla MSI men valde denna nedan, är samma processor i båda och skillnaden mellan 4060 och 4070 i bärbart är kanske 10-15% men skärmen på lenovon är avsevärt mkt bättre i form av högre upplösning, högre ljusstyrka, 100% srgb jämfört med msi strax över 50%, 165hz mot 144hz, marginellt större skärm på lenovon, bättre wifi och blåtand, större batteri på lenovon för att nämna några saker, när jag läste runt om msi var det många som klagade över gångjärnen till skärmen samt läste även att det inte är full effekt på grafikkortet jämfört med lenovon men hur mkt just det gör i skillnad låter jag vara osagt, det är förvisso inte rgb tgb på just denna lenovo men den vita belysningen tycker jag har varit bra, testade även en lenovo loq 16 med rgb tgb och 144hz skärmen och även om det är trevligt med rgb tgb så var skillnaden på skärm alldeles för stor då det trots allt är den man tittar på iaf i mitt läge annars använder jag min stationära.
Så om du inte har hunnit göra ditt köp ännu så är detta ett tips
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk

Du tjänar nästan 19 tkr efter skatt, har bara 7000kr i räkningar men har ändå inte råd eller inte förmågan att spara 2-3 månader men väljer delbetalning istället?

Jag får inte ihop det. Verkar som du utlämnat något.

Hur mycket mat handlar du per månad? För 6000kr?

Permalänk

Jag valde delbetalning på ett år 1130 kr. Jag räknade ut att jag hade råd med det.

Permalänk

Och det var helt klart värt det från att ha haft ett gtx 1660 ti länge nu. Får betydligt högre FPS i spel nu och sedan slipper jag sänka grafiken på låg.

Permalänk
Medlem

Sälj den gamla maskinen och lägg de tusenlapparna på extra betalning mot lånet

Permalänk

håll dig skuldfri...

om det är något du ska "låna" till är det isf bostad annars bör man hålla sig borta från skulder in i det längsta det är mest ekonomiskt på så vis.

och även om du har 6000:- att leva på varje månad efter ränkningarna är betalda besparingar undanplockade osv så är det ju inget som hindrar dig från att leva på mindre.

nu var det lite otydligt vad du menade med ensamstående men tippar med kids isf ok 6000:- är nog rätt ok isf ev lite i underkant räknat för att inte behöva nalla ur spargrisen så fort nått går åt helvete.

om du bränner alla 6000:- varje månad utan kids så tycker jag du bör se över vad du lägger pengarna på jag kör runt mitt hem på typ 3000:- +räkningar ~3000-6000:- beroende på årstid och elpris vattenmängd osv, +huslån~1900:-, +6000:- till sparkontot jag drar väl in ~21000:-/mån efter skatt tror jag ingen större koll inte kollat lönespecen på flera år och då brukar det alltid finnas ett par tusenlappar kvar varje månad när nästa lön trillar in.

så jag säger låt inte villhöver behovet sätta dig i skuld på saker som i princip saknar andrahandsvärde om ett par år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Känner jag bara måste vara den och komma med funderingen: du kan inte spara ihop till datorn först istället?

Om du inte måste ha den nu nu är det ju så otroligt mycket bättre, att låna på detta sätt utan säkerhet är utöver det är dyrt också riskabelt för hela ens ekonomi och tillvaro , du har som start säkert sätt i villkoren att missar du en avbetalning och därmed "bryter kampanjen" så går effektiv ränta från 10,85 till 20.95% (rörlig) utöver straffavgifter, dvs erbjudandet gäller så länge man följer avbetalningen? här pratar vi över 1000 kr mer på ett år bara där.

Låna till konsumtion är utöver det är dyrt en rejäl fälla, betänk att när du drar av skyddsplasten så är värdet mindre än 50% av det ursprungliga, har du plötsligt inte råd längre kan du inte sälja av varan och lösa skulden utan den kommer ticka på och det går raskt utför tyvärr med ränta på ränta och olika avgifter för inkasso osv om man plötsligt av nån anledning inte kan betala

Sparar du så har du ju dels ett mål att blicka emot, du kommer betala ett lägre pris för samma vara iom du inte lånar och du kommer faktiskt få lite hjälp av räntan på det du sparar, tar du en nischbank är sparränta över 4% möjlig att finna så framåt slutet kommer det också göra sitt, och främst, händer något oväntat har du kvar pengarna och ingen skuld som kommer lägga last på bördan.

skrev spara när jag menade låna
Permalänk
Medlem

Det är bra pris på datorn så jag skulle väl säga att den är prisvärd.

Om du har råd eller inte är helt upp till dig själv och ditt eget ansvar.
Sedan väljer du själv hur du vill betala.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vad du tjänar och vilka utgifter du har är ointressant. Det viktiga är vad du har kvar i fickan när alla fasta poster (telefon,hyra,bil) är betalda.
Dra därefter bort 3000 för mat och nödvändiga utgifter så ser du vad du har kvar att använda. Kör röda priser på all mat under avbetalningsperioden och laga mat veckovis (Typ 6 Kg (60/kg) skinka och 5 paket pasta (20) så överlever du en månad för 500 kronor.) Ställ kylskåpet på 4'C så överlever all mat som skinka och ägg i veckor efter sista datum. Bröd håller ganska bra i kylskåpet också, mörkt och svalt förhindrar mögel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

... inte kollat lönespecen på flera år ...

Ett tips i all välmening: Titta på den
Ingen arbetsgivare är felfri, det ligger lite i ditt eget intresse att se till att allt stämmer.

Visa signatur

/O

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Ett tips i all välmening: Titta på den
Ingen arbetsgivare är felfri, det ligger lite i ditt eget intresse att se till att allt stämmer.

kan inte äns komma åt den längre om jag så ville sen jag blev utelåst från benify pga avsaknad av mobilt bankid.

och tänker inte skaffa ett jäkla ID kort när jag har ett perfekt fungerande körkort som duger till allt annat bara för att kunna skaffa ett nytt mobilt bankid... kan jag leva utan det istället de typ 2 ggrna om året man faktiskt använde mobila bankidt på sin höjd.

men får la höra me lönekontoret om man kan få den utskickad med posten på gammalt hederligt vis eller hämta den i nått brevfack nånstans på jobbet varje månad.

har rätt bra koll på mina arbetade timmar och kan räkna i huvet lite grovt hur mycket det motsvarar i månadslön efter avgifter och skatter så vet och det som trillar in på kontot är sällan mer än 50-100:- fel från vad jag räknade med och kan lika gärna varit jag som räknat fel eller avrundat fel nånstans.

största anledningen till dock att jag inte kollat på den är för att de envisas att köra digitalt...

hade jag fått den på papper varje månad hade jag nog iaf slängt ett öga på den innan jag sopa den i närmsta sopkorg digitalt är helt klart en försämring i det fallet enligt mig när man fortfarande fick den på papper satt man iaf 5-10min på arbetstid å dividera i huvet så de hade räknat rätt innan man började jobba på morgonen (ska inte jobba gratis korrekturläsa arbetsgivarens papper är arbete).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows