referera till info i tidigare kommando i kommandotolken (cmd.exe)? [löst]

Permalänk
Medlem

referera till info i tidigare kommando i kommandotolken (cmd.exe)? [löst]

Hej,

Jag har följande "kommando-kedja" för att ladda ner och sedan muxa ihop video med SRT-undertexter från SVT Play:

svtplay-dl -S -P [complete URL to the video] -o "[output file name]" && ffmpeg -i "[output file name].mp4" -i "[output file name].srt" -c copy -c:s mov_text -metadata:s:s:0 language=swe "[output file name].mp4"

och undrar om det finns ett sätt att referera till den nedladdade videofilen och SRT-filen i muxnings-kommandot utan att behöva skriva om deras namn? I en hel del fall kan de bli ganska långa, därav frågan.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Apollo11:

Hej,

Jag har följande "kommando-kedja" för att ladda ner och sedan muxa ihop video med SRT-undertexter från SVT Play:

svtplay-dl -S -P [complete URL to the video] -o "[output file name]" && ffmpeg -i "[output file name].mp4" -i "[output file name].srt" -c copy -c:s mov_text -metadata:s:s:0 language=swe "[output file name].mp4"

och undrar om det finns ett sätt att referera till den nedladdade videofilen och SRT-filen i muxnings-kommandot utan att behöva skriva om deras namn? I en hel del fall kan de bli ganska långa, därav frågan.

set varname=[variabelsträng]

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

set varname=[variabelsträng]

Exakt var i kommando-kedje-strängen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Hej,

Varför muxar du ihop det så? Du kan köra -M istället för -S så får du textningen inbakad i filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Varför muxar du ihop det så? Du kan köra -M istället för -S så får du textningen inbakad i filen.

Jag vill ha undertexterna som valbart alternativ; ej inbränt/inbakat. Därav detta val känt som "soft subtitles".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Jag vill ha undertexterna som valbart alternativ; ej inbränt/inbakat. Därav detta val känt som "soft subtitles".

Det blir ett valbart alternativ.

Permalänk
Medlem

Testade på detta vis men gick inte, fick bara "hjälp"-texten:

svtplay-dl -M -P https://www.svtplay.se/video/jXkq4N1/audrey?id=jXkq4N1 -o "Audrey (2020)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Testade på detta vis men gick inte, fick bara "hjälp"-texten:

svtplay-dl -M -P https://www.svtplay.se/video/jXkq4N1/audrey?id=jXkq4N1 -o "Audrey (2020)"

Varför har du med -P utan argument? Jag fick också fel när jag kopiera ditt kommando men utan -P funkar det.

Citat:

-P preferred, --preferred preferred
preferred download method (dash, hls, or http)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

-P förväntar sig variabel, ta bort och pröva?

Permalänk
Medlem

Testar...

Permalänk
Medlem

Verkar fungera:

svtplay-dl -S -M -P dash [URL] -o "output file name"

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Apollo11:

Exakt var i kommando-kedje-strängen?

Ja, där du känner för det. Jag hade lämpligen skapat en fil där sträng för dina variabler läses in från lista externt eller med input från prompt. Då är det bara att köra filen varje gång du vill utföra arbetet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin