Snabbkoll: Navigerar du med svepgester i telefonen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

konstig fråga svepgester har alltid funnits och använts.

För att navigera (dvs växla mellan appar) tillkom det med Android 10. För iPhone var det väl iPhone X som la till det först?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

För att navigera (dvs växla mellan appar) tillkom det med Android 10. För iPhone var det väl iPhone X som la till det först?

Stämmer bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Använder absolut svepgester de är lätt överlägset (iaf iOS implementering) när man vant sig. Hoppas Samsung förbättrar deras halvdåliga implementation.

Permalänk
Medlem

Mest knappar ändå...fast lite svepningar också. Även på datorer med styrplatta. I webläsaren Opera har jag däremot använt "gestures" i evigheter, på dator med mus.

Samsung har väl i appen Good Lock (galet namn) tillägget/modulen One Hand Operation + för extra funktioner. Eller heter det NavStar nu? Oavsett kan man ju pimpa de flesta androidtelefoner med mer svepgester om man nu vill.

Tillägg: Det fanns visst One Hand Operation + , Good Lock kan rekommenderas för Samsunganvändare som vill ändra inställningar på sin telefon. Hittas på Samsungs app-butik.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

svepgester helt klart. Varenda telefon som jag har kört med knappar och amoled har fått inbränning efter ett år.

Permalänk

Använder de digitala knapparna på min pixel 7 pro.

Går snabbare o felregistrerar aldrig som gesterna gör i tid o otid.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Svepgester via Nova Launcher yepp, annars de digitala knapparna, annars kan man inte ligga "före telefonen", saknar kapacitiva knappar faktiskt, störde aldrig något man gjorde på skärmen och höll skärmen renare. Efter 4 år med pillarboxing och punchhole har jag fortfarande inte kommit förbi hur fula hålen är och dumt högre skärmar är. Helt förlorat utrymme i de flesta fall. Nämn inte fingeravtrycksläsning i skärmen, det fungerar så sällan att jag väljer att skriva min pin oftast (S21 och S22). Den kapacitiva på baksidan är min alltime favorit (Xiaomi Mi Mix 2S, Nokia 7 Plus), speciellt när den kan användas för att scrolla och ta ner statusfält+snabbinställningar.

Bring back 16:9, alla sitter på skärmar som är längre och smalare men med mindre total yta att se på film än förr utan att ens tänka på det. Bästa telefonen jag haft över tid sett är min Xiaomi Redmi Note 2, Galaxy S6 om man modiferade lite för batteritid följt av Nokia 7 Plus och Leagoo M8 Pro (5,7" 16:9 för under 1000kr <3). Sämsta är ju de första rent krasst; HTC Tattoo, Motorola Defy samt Motorola g6. Mellanmjölk; Nexus 4, Galaxy S3, S4, S5, S10, S21, S22, Xiaomi Mi Mix 2S, Motorola g5. Snart en Fairphone 5, hoppas den gör mig mindre frustrerad med sin storlek

Tar inte in kameran i denna diskussion, den var bra i vissa för sin tid men ändå den i Mi Mix 2S med GCam (IMX363 var sååå bra) som tagit mina bästa bilder någonsin.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Ja, men generellt bara när det är det smidigare alternativet till motsvarande knapp (eller annan kontroll).

Exempelvis går det mycket smidigare och snabbare att svepa bort notifieringar i Android än att använda de konventionella kontrollerna.

Funktionalitet som kräver 100% svep, utan konventionella alternativ, kan däremot dra rejält åt helvete.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Svepgester är inte så trivialt och kan vara förvirrande. Ibland feltolkar telefonen och det blir fel.

Föredrar knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Använder absolut svepgester de är lätt överlägset (iaf iOS implementering) när man vant sig. Hoppas Samsung förbättrar deras halvdåliga implementation.

Tycker båda har bra på sina skäl.
Samsungs fungerar alltid att backa med. IPhonen kan vara lite hipp happ när man får backa med gester, även i apples egna appar. Ibland måste man trycka i hörnen ändå.
iPhone webbläsare att gå både framåt och bakåt med gester är de dock bättre på.
Den att man inte kan swipa bort tangentbordet alltid är också skitstörande på iPhonen.

Tycker dock båda generellt sköter det rätt bra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tycker båda har bra på sina skäl.
Samsungs fungerar alltid att backa med. IPhonen kan vara lite hipp happ när man får backa med gester, även i apples egna appar. Ibland måste man trycka i hörnen ändå.
iPhone webbläsare att gå både framåt och bakåt med gester är de dock bättre på.
Den att man inte kan swipa bort tangentbordet alltid är också skitstörande på iPhonen.

Tycker dock båda generellt sköter det rätt bra.

Problemet med Samsungs implementation är att man får ingen feedback vid bak/framåt förutom en liten pil som dyker upp och sen laddas appen om. Medans med iPhone får man direkt feedback genom att fönstret "slidar" åt sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Problemet med Samsungs implementation är att man får ingen feedback vid bak/framåt förutom en liten pil som dyker upp och sen laddas appen om. Medans med iPhone får man direkt feedback genom att fönstret "slidar" åt sidan.

det tycker jag är ganska minor.....i och med innan man ens hunnit reagera så har man redan gjort sin gest. Det är mer se fint ut. Safari får man ändå sitta och vänta på att sidan laddar om efter att man kan interagera med sidan ändå, beror på sida och nät men tycker jag är mer störande. Man kan se sidan men man kan inte scrolla eller klicka något för än safari är klar att ladda in den igen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

det tycker jag är ganska minor.....i och med innan man ens hunnit reagera så har man redan gjort sin gest. Det är mer se fint ut. Safari får man ändå sitta och vänta på att sidan laddar om efter att man kan interagera med sidan ändå, beror på sida och nät men tycker jag är mer störande. Man kan se sidan men man kan inte scrolla eller klicka något för än safari är klar att ladda in den igen

Det är en stor grej för användarupplevelsen eftersom de är nåt man interagerar med dagligen många många gånger i hela OS:et. Det är en sån "fin" kvalitet grej som verkligen märks om man vant sig vid det. Märker av det varje gång jag ska använda min Samsung.