Asus gömmer strömkontakt på ROG Strix RTX 4090 BTF

Permalänk
Melding Plague

Asus gömmer strömkontakt på ROG Strix RTX 4090 BTF

För att underlätta snygg kabeldragning har Asus nu visat upp sin första produkt med ny strömstandard för komplett strömmatning via moderkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit nice om det här bara kunde bli en standard istället.
Känns som alla problemen med böjda kablar osv, till stor del beror på att kontakter sitter på sidan, och kort blir allt bredare och bredare, och skapar problem med kompabilitet.
Den här lösningen med strömmatning via moderkortet hade varit en fin fin standard om alla anammat den framöver.
Dock är jag inte med på att det ska sitta en 12p på moderkortet, även om det blir mindre problematiskt där, för risken för böjda kablar kanske inte blir riktigt lika stor.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Se om det händer lite märkliga saker framöver om folk inte får i kortet ordentligt, svårt att se där bakom kanske.

Permalänk
Medlem

Gör det här till standard, tack!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Borde absolut vara en standard på det här, kanske dags att fixa en standard för modulära nätdelar också.

Permalänk
Snusfri

Gimme, gimme, gimme!

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

när de flesta GPU ändå är så långa så sätt 6+6(8+8)pin på andra sidan bara. och kanske skriv in i atx standard att det ska vara en cutout för PCIE power där.
men det finns ofta redan för genomföring av 24pin.

lika gömt, samt inget proprietärt nonsens för moderkort.
och sätter man kontakte på GPU en "bit in" som de ofta redan gör så är det ingen clearance problem eller problem med böjda sladdar, dom kan vara raka!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Undrar hur många ihopsmälta "GPU med Moderkort " kommer inom kort att invadera reparationsverkstäder för datakomponenter....

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt poängen om nätaggskabeln ändå måste in på baksidan. Då kan man väl sätta vanliga kontakterna på baksidan istället och åstadkomma ungefär samma sak, men med mindre kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Borde flytta kontakten till kortsidan på 5000 serien, korten börjar bli så breda att man inte ens kan koppla in strömkabel utan 90-graders kontakt.

ASUS lösning är väl ok den också men hur fungerar det för folk som kör grafikkort vertikalt installerade? Att man måste ha ASUS moderkort också då det inte är en standard suger det med.

Permalänk
Medlem

RIP RGB-8/24pin kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Borde flytta kontakten till kortsidan på 5000 serien, korten börjar bli så breda att man inte ens kan koppla in strömkabel utan 90-graders kontakt

Problemet med det är väl att längden också är ett problem - speciellt för de med frontmonterad radiator..

Borde ju gå att försänka strömkontakten mer dock kan man tycka!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Lär bli en flopp även om jag gillar konceptet!
Alldeles för många företag skulle förlora mycket pengar på att all strömfördelning till komponenterna hanteras via moderkortet

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jultomten kommer tidigt i år, kan inte önska mig något annat än 600watt extra i moderkortet...

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Problemet med det är väl att längden också är ett problem - speciellt för de med frontmonterad radiator..

Borde ju gå att försänka strömkontakten mer dock kan man tycka!

Aldrig riktigt haft problem med längden, senaste 5+ åren iaf har det varit bredden men beror mycket vilken typ av chassi man köper. Trenden går ju mot O11 Dynamic kloner och O11s störta problem är bredden.

Jag har O11 och fick lov att bygga med vertikal GPU-bracket annars kunde man inte ens sätta på sidopanelen.

Permalänk
Medlem

I en perfekt värld hade det varit krav på att moderkort ska klara 750W på 12V. Vad mycket mindre kablar vi skulle behöva.

Permalänk
Medlem

Så nytt g-kort kräver då byte av både moderkort och chassi? Dessutom säkerligen en uppgradering av nätagget.

Sedan behövs väl en ny cpu när man ändå är igång. xD

Nej man ska nog satsa mer på konsol istället tror jag... blir på tok för dyrt med PC när man mer eller mindre måste köpa kompletta system nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Aldrig riktigt haft problem med längden...

Inte jag heller 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Borde flytta kontakten till kortsidan på 5000 serien, korten börjar bli så breda att man inte ens kan koppla in strömkabel utan 90-graders kontakt.

ASUS lösning är väl ok den också men hur fungerar det för folk som kör grafikkort vertikalt installerade? Att man måste ha ASUS moderkort också då det inte är en standard suger det med.

Skrivet av LeVvE:

Aldrig riktigt haft problem med längden, senaste 5+ åren iaf har det varit bredden men beror mycket vilken typ av chassi man köper. Trenden går ju mot O11 Dynamic kloner och O11s störta problem är bredden.

Jag har O11 och fick lov att bygga med vertikal GPU-bracket annars kunde man inte ens sätta på sidopanelen.

Problemet är också att kretskorten på dom fetare GPUerna är avsevärt kortare än kylaren är.
Så nästan halva 4080/4090 tex, är bara kylare, utan kretskort under. Så kontakten skulle i så fall behöva ha kablar dragna i kortet genom kylaren och sen anslutna till kortet (inte omöjligt, och det har gjorts förut) Men det har också stött på problem förut, allra senast bara under 3000 serien, där jag vill minnas det var gigabyte som hade problem med en liknande lösning.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

när de flesta GPU ändå är så långa så sätt 6+6(8+8)pin på andra sidan bara. och kanske skriv in i atx standard att det ska vara en cutout för PCIE power där.
men det finns ofta redan för genomföring av 24pin.

lika gömt, samt inget proprietärt nonsens för moderkort.
och sätter man kontakte på GPU en "bit in" som de ofta redan gör så är det ingen clearance problem eller problem med böjda sladdar, dom kan vara raka!

Precis min tanke.

Visst, om detta blir standard så visst. Men jag har en känsla av att det ställer rätt höga krav på moderkortet? Isf blir de ju en del dyrare när man lika gärna kan skifta sida för kontakterna på grafikkorten och ha ett urtag i chassit på "rätt" sida.

Typ lika bra lösning men lär ju inte påverka några priser nämnvärt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Aldrig riktigt haft problem med längden, senaste 5+ åren iaf har det varit bredden men beror mycket vilken typ av chassi man köper. Trenden går ju mot O11 Dynamic kloner och O11s störta problem är bredden.

Jag har O11 och fick lov att bygga med vertikal GPU-bracket annars kunde man inte ens sätta på sidopanelen.

Sitter själv med ett lian li tu150, där är längden det stora problemet. Specen säger 32cm långa, men det var jäkligt tight med mitt nuvarande som är 301mm. Hade inte haft en chans att få in en kontakt på kortänden.

Höjden å andra sidan är inget problem. Chassit är brett nog för min NH-D15.

Permalänk
Medlem

Nice funktionsmässig, men tyvärr har ju pc byggandet blivit mindre och mindre hantverk och enthusiast marknaden "dör" sakta men säkert med det. När kabeldrningen slutar vara relevant och det bara är prylar kvar, överklockningen har slutat vara särskilt aktuell så ja.. Ytterligere ett steg mot en gråare mer låst värld.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nice funktionsmässig, men tyvärr har ju pc byggandet blivit mindre och mindre hantverk och enthusiast marknaden "dör" sakta men säkert med det. När kabeldrningen slutar vara relevant och det bara är prylar kvar, överklockningen har slutat vara särskilt aktuell så ja.. Ytterligere ett steg mot en gråare mer låst värld.

Allt har blivit så dyrt idag.

Permalänk
Medlem

Inom kort kommer det komma grafikkort som drar 601 W. Och mera behov av nytt moderkort...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nice funktionsmässig, men tyvärr har ju pc byggandet blivit mindre och mindre hantverk och enthusiast marknaden "dör" sakta men säkert med det. När kabeldrningen slutar vara relevant och det bara är prylar kvar, överklockningen har slutat vara särskilt aktuell så ja.. Ytterligere ett steg mot en gråare mer låst värld.

Vänta, va? Ska vi hämma innovatione för att det ska bli lättare för "entusiaster" att särskillja sina byggen? Nej, som entusiast tycker jag man bör välkomna innovation, och söka att förbättra oavsett startläge. Om något så tvingar det en att vara lite kreativ och hitta nya sätt att förbättra sina datorbyggen, än att bara dra sladdarna snyggt.

Permalänk
Medlem

Sätt bara kablarna på moderkortssidan på kortet?
Den del som hänger utanför ett vanligt moderkort

Förstår inte riktigt hur det kan vara så svårt

Passar detta kort ens med förra genenrationens specialmoderkort? Tror inte det

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av suhrim:

Borde absolut vara en standard på det här, kanske dags att fixa en standard för modulära nätdelar också.

Och du klagar inte om datorn kostar 2500+ bara för att du vill ha denna standard?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Sitter själv med ett lian li tu150, där är längden det stora problemet. Specen säger 32cm långa, men det var jäkligt tight med mitt nuvarande som är 301mm. Hade inte haft en chans att få in en kontakt på kortänden.

Höjden å andra sidan är inget problem. Chassit är brett nog för min NH-D15.

Lian Li TU150 är väldigt litet, tror inte några av måtten på ett 4090 Strix får plats, tror t.o.m. det är så tjockt att det går inte ens plugga in i PCIe då det är 4-slots.

Skrivet av zOlid:

Problemet är också att kretskorten på dom fetare GPUerna är avsevärt kortare än kylaren är.
Så nästan halva 4080/4090 tex, är bara kylare, utan kretskort under. Så kontakten skulle i så fall behöva ha kablar dragna i kortet genom kylaren och sen anslutna till kortet (inte omöjligt, och det har gjorts förut) Men det har också stött på problem förut, allra senast bara under 3000 serien, där jag vill minnas det var gigabyte som hade problem med en liknande lösning.

Finns många sätt att lösa problemen med växande grafikkort, en sak som fungerar på ett chassi blir katastrof i ett annat.

Japp, det var Gigabyte som hade förlängare för 8-pin sen platta kontakter på kortsidan av PCB, inte läst om några större problem med deras lösning iaf men kanske kunde bli problem med 600W.

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt. Synd att chassit inte var så snyggt. Men lite kreativt sågande i de många moderna chassin borde ge plats att koppla i på baksidan av moderkortet - gott om plats i mitt Lian Li O11 t.ex. borde va en smal sak där.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vänta, va? Ska vi hämma innovatione för att det ska bli lättare för "entusiaster" att särskillja sina byggen? Nej, som entusiast tycker jag man bör välkomna innovation, och söka att förbättra oavsett startläge. Om något så tvingar det en att vara lite kreativ och hitta nya sätt att förbättra sina datorbyggen, än att bara dra sladdarna snyggt.

Problemet här är att early adopters tar en stor risk. Om man börjar med ett sådant här system och vill byta grafikkort efter ett år så kan det bli svårt att hitta köpare då ingen med vanligt moderkort kan använda grafikkortet. När få datorbyggare vill ta den risken så är det nog färre andra tillverkare som ser vitsen med att hoppa på tåget. Det modulära tänket vi har kring datorkomponenter får sig en rejäl törn när förändringen inte är bakåtkompatibel.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO