Hjälp med felsökning: rx5700xt eller Mortar max b450m eller annat?

Permalänk
Medlem

Hjälp med felsökning: rx5700xt eller Mortar max b450m eller annat?

Har problem med relativt frekventa krascher (black screen) vid spelande sedan jag satte ihop datorn för två-tre år sedan. Blivit lite värre de senaste veckorna och funderar på att byta komponent som ställer till det. Men vet inte vilken. Är det moderkortet som bråkar, eller grafikkortet, eller något annat?

Krascher sker i olika spel och under olika 'loads' (igår fick jag en krasch i ett gammalt dos spel från 90-talet, häromdagen i BG3). Efter krasch och norsk-reset fortsätter problemet. EZ debug LED "VGA: GPU not detected" lyser på moderkortet. För att få moderkortet att hitta GPUn har jag testat lite olika saker. Ibland fungerar flera resets. Ibland fungerar det att byta displayport. Ibland (oftast) får jag ta ut grafikkortet fysiskt och sätta in det igen.

När jag väl får datorn att POSTa fungerar inte GPUns drivrutiner längre. AMD Adrenalin vill inte starta utan säger "The version of AMD software that you have launched is not compatible with your currently installed AMD graphics driver". För att drivrutinerna ska fungera igen får jag avinstallera AMD adrenalin, och manuellt avinstallera grafikdrivruterna i device manager (utan det senare vägrar Adrenalin installeras igen).

Problemet har kvarstått över flera adrenalin versioner, och jag har flashat BIOS ett par gånger över de senaste två-tre åren.

Var kan problemet ligga? Vad är det som går fel? Och om det är hårdvaran som är dålig, är det grafikkortet eller moderkortet eller vad?

Tacksam för hjälp!

Specs

CPU: Ryzen 5 3600XT
GPU: RX 5700 XT
Moderkort: MSI Mortar Max B450M
RAM: Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB
HDD: Intel 665p 1TB
PSU: Corsair TX550M, 550W

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att varken grafikkort, processor eller ram är överklockade eller undervoltade (ram med xmp aktiverat).

Permalänk
Medlem

Har du kört med samma Windows installation sen dag ett? Ytterst tveksamt att det skulle vara felet men låter som något som gör att moderkortet eller cpun tappar pci-e porten. Enklast hade varit att testa med en annan gpu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Delvis låter det som att Windows Update byter ut dina drivrutiner. Öppna "Avancerade systeminställningar" och under fliken "Maskinvara" väljer du "Inställningar för enhetsinstallation" och klicka i "Nej"

Efter det installerar du om Adrenaline.

Utöver det skulle jag prova med ett annat nätaggregat om möjligt. Det kan vara det som inte är friskt och inte klarar leverera det komponenterna behöver, särskilt om krascherna bara sker när datorn är under belastning.

Skulle också testa göra en CMOS reset och därefter inte ändra några inställningar i BIOS för att se om allt fungerar då.

Köra en minnestest är också en bra idé. Ladda ner Memtest86+ och kör från en USB-sticka för att se om minnena är friska.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har du kört med samma Windows installation sen dag ett? Ytterst tveksamt att det skulle vara felet men låter som något som gör att moderkortet eller cpun tappar pci-e porten. Enklast hade varit att testa med en annan gpu.

Uppdaterade från win 10 till 11 för något halvår sedan. Men problemet fanns både innan och efter. Hade problem redan när jag byggde datorn - men minns att det tog någon/några dagar för att få den att posta ordentligt. Men inte satt ihop någon dator på decennier innan det, så tänkte inte så mycket på det. Är dessutom ingen avancerad användare och har haft svårt att förstå vad problemen beror på, så att reklamera komponenter var liksom svårt.

I början skedde problemet sporadiskt men sällan, någon gång i månaden kanske, eller mer sällan, och jag kunde leva med det. I veckan har jag varit med om fyra krascher dock, varav två på samma dag. Otur eller slump vet jag inte - men tillräckligt irriterande för att skriva här iaf

Eftersom problemet är infrekvent är det svårt att testa med annan GPU (har dessutom ingen). Att det flyter på i ett par veckor behöver inte betyda något liksom...

Permalänk

Windows är ganska dålig på att hantera ifall moderkortet kan växla mellan olika versioner på PCIE, så har ditt moderkort en inställning för version på PCIE som ditt grafikkort sitter i, testa att sätta den statiskt till PCIE v3.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Delvis låter det som att Windows Update byter ut dina drivrutiner. Öppna "Avancerade systeminställningar" och under fliken "Maskinvara" väljer du "Inställningar för enhetsinstallation" och klicka i "Nej"

Inställningen var redan "nej"

Skrivet av Alphahanne:

Utöver det skulle jag prova med ett annat nätaggregat om möjligt. Det kan vara det som inte är friskt och inte klarar leverera det komponenterna behöver, särskilt om krascherna bara sker när datorn är under belastning.

Tänkt lite på detta. 550W ska ju vara tillräckligt för mina komponenter med ganska mycket headroom. Men inte tänkt på att det kan vara dåligt. Det som talar emot är kraschen igår var under DOS spelande med minimal load. Medan jag spelade 10 timmar Cyberpunk förra veckan utan krasch...

Skrivet av Alphahanne:

Skulle också testa göra en CMOS reset och därefter inte ändra några inställningar i BIOS för att se om allt fungerar då.

Gör jag inte detta när jag flashar bios? Och inte några inställningar, räknas "XMP på" dit? Det är enda inställningen jag gjort i bios undantaget några OC försök för några år sedan (flashat bios sedan dess).

Skrivet av Alphahanne:

Köra en minnestest är också en bra idé. Ladda ner Memtest86+ och kör från en USB-sticka för att se om minnena är friska.

Jag testar!!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadpole:

Inställningen var redan "nej"

Märkligt att drivrutinerna "försvinner" i sådana fall. Kanske är dags för en fullständig ominstallation av windows då?

Skrivet av Tadpole:

Tänkt lite på detta. 550W ska ju vara tillräckligt för mina komponenter med ganska mycket headroom. Men inte tänkt på att det kan vara dåligt. Det som talar emot är kraschen igår var under DOS spelande med minimal load. Medan jag spelade 10 timmar Cyberpunk förra veckan utan krasch...

Ja, det borde räcka men är det lite halvkasst kan det bli problem. Lutar dock åt att det inte är problemet men bollade lite idéer.

Skrivet av Tadpole:

Gör jag inte detta när jag flashar bios? Och inte några inställningar, räknas "XMP på" dit? Det är enda inställningen jag gjort i bios undantaget några OC försök för några år sedan (flashat bios sedan dess).

Inte ändra XMP/DOCP heller, det är lite det som är poängen för att se om allt fungerar när allt går i standard. Det skulle också indikera minnesproblem i sådana fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Windows är ganska dålig på att hantera ifall moderkortet kan växla mellan olika versioner på PCIE, så har ditt moderkort en inställning för version på PCIE som ditt grafikkort sitter i, testa att sätta den statiskt till PCIE v3.

Alright. Det finns ett gäng inställningar relaterade till PCIE.

PCI_E1 Gen switch: stod på "auto", ändrade till "gen 3"
Chipset Gen switch: står på "auto", kan ändras till "gen 1" eller "gen 2", lät stå på "auto"
PCIe x1 Slot switch: Står på "PCI_E2", låter stå som den är

Låter det korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Märkligt att drivrutinerna "försvinner" i sådana fall. Kanske är dags för en fullständig ominstallation av windows då?

Drivruterna "förvinner" inte riktigt, de slutar fungera. I Device manager (engelskt OS) står det Rx 5700 xt. Men de måste avinstalleras efter krasch för att adrenalin ska gå att ominstallera.

Kan ju vara windows, men hade samma problem på win 10 (även om just denna veckan har varit extrem med många krascher)

Skrivet av Alphahanne:

Ja, det borde räcka men är det lite halvkasst kan det bli problem. Lutar dock åt att det inte är problemet men bollade lite idéer.

Gillar idébollande! Uppskattar verkligen att folk tar sig tid att svara!

Skrivet av Alphahanne:

Inte ändra XMP/DOCP heller, det är lite det som är poängen för att se om allt fungerar när allt går i standard. Det skulle också indikera minnesproblem i sådana fall.

Problemet med denna typ av felsökning är att det tar tid. Eftersom problemet är sporadiskt, ibland fungerar datorn fint i ett par veckor eller mer. Svårt att komma runt kanske :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadpole:

Uppdaterade från win 10 till 11 för något halvår sedan. Men problemet fanns både innan och efter. Hade problem redan när jag byggde datorn - men minns att det tog någon/några dagar för att få den att posta ordentligt. Men inte satt ihop någon dator på decennier innan det, så tänkte inte så mycket på det. Är dessutom ingen avancerad användare och har haft svårt att förstå vad problemen beror på, så att reklamera komponenter var liksom svårt.

I början skedde problemet sporadiskt men sällan, någon gång i månaden kanske, eller mer sällan, och jag kunde leva med det. I veckan har jag varit med om fyra krascher dock, varav två på samma dag. Otur eller slump vet jag inte - men tillräckligt irriterande för att skriva här iaf

Eftersom problemet är infrekvent är det svårt att testa med annan GPU (har dessutom ingen). Att det flyter på i ett par veckor behöver inte betyda något liksom...

Okej ja asså nyinstallation av windows löser mer än vad man tror, men just att den efteråt inte hittar gpun vid uppstart talar mer om att någon hårdvara felar! och om så är fallet så är ända sättet att veta vad som felar förmodligen uteslutningsmetoden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadpole:

Drivruterna "förvinner" inte riktigt, de slutar fungera. I Device manager (engelskt OS) står det Rx 5700 xt. Men de måste avinstalleras efter krasch för att adrenalin ska gå att ominstallera.

Kan ju vara windows, men hade samma problem på win 10 (även om just denna veckan har varit extrem med många krascher)

Gillar idébollande! Uppskattar verkligen att folk tar sig tid att svara!

Problemet med denna typ av felsökning är att det tar tid. Eftersom problemet är sporadiskt, ibland fungerar datorn fint i ett par veckor eller mer. Svårt att komma runt kanske :/

Det som är svårigheten när fel kommer och går såhär, att försöka utesluta så mycket som möjligt till man bara har en lösning kvar. Felsökning kan vara en lång process när det periodvis fungerar bra eller dåligt.

Att installera om Windows kan vara ett steg att utesluta en eventuell felkälla. Det kan också vara bra tänka på vad man faktiskt gör med datorn. Har du gjort något särskilt innan problemen börjar eller är det helt slumpmässigt.

Ofta är det något som sker plötsligt som får datorer krascha. T.ex. att klockfrekvensen på processorn plötsligt höjs till max, ett annat exempel att nätaggregatet får frispel och helt plötsligt spikar åt endera håll vilket det kan göra om det inte är friskt. Temperaturer på olika komponenter kan också bli problematiska. Även om CPU och GPU håller vettiga temperaturer kan det vara andra komponenter som överhettar, SSD t.ex. eller något på moderkortet.

Så ja, felsökning kan vara oerhört tidskrävande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skulle också testa göra en CMOS reset och därefter inte ändra några inställningar i BIOS för att se om allt fungerar då.

Köra en minnestest är också en bra idé. Ladda ner Memtest86+ och kör från en USB-sticka för att se om minnena är friska.

Gjorde en CMOS reset och körde memtest86. Verkar som att ramminnet kan vara problemet?

Result summary
Test Start Time 2024-01-14 15:13:43
Elapsed Time 2:37:34
Memory Range Tested 0x0 - 440000000 (17408MB)
CPU Selection Mode Parallel (All CPUs)
CPU Temperature Min/Max/Ave 41C/68C/54C
RAM Temperature Min/Max/Ave
TSOD0 0C/0C/0C
TSOD1 0C/0C/0C
# Tests Completed 48/48 (100%)
# Tests Passed 4/48 (8%)
Lowest Error Address 0x1F1FE4FE0 (7967MB)
Highest Error Address 0x1F3FE5820 (7999MB)
Bits in Error Mask 0000000040000000
Bits in Error 1
Max Contiguous Errors 1
CPUs that detected memory errors { 0, 2, 10 }
Bits in Error
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . x . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
63 0
Test # Tests Passed Errors
Test 0 [Address test, walking ones, 1 CPU] 4/4 (100%) 0
Test 1 [Address test, own address, 1 CPU] 0/4 (0%) 4
Test 2 [Address test, own address] 0/4 (0%) 4
Test 3 [Moving inversions, ones & zeroes] 0/4 (0%) 20
Test 4 [Moving inversions, 8-bit pattern] 0/4 (0%) 78
Test 5 [Moving inversions, random pattern] 0/4 (0%) 105
Test 6 [Block move, 64-byte blocks] 0/4 (0%) 28
Test 7 [Moving inversions, 32-bit pattern] 0/4 (0%) 316
Test 8 [Random number sequence] 0/4 (0%) 74
Test 9 [Modulo 20, ones & zeros] 0/4 (0%) 10
Test 10 [Bit fade test, 2 patterns, 1 CPU] 0/4 (0%) 4
Test 13 [Hammer test] 0/4 (0%) 19

Permalänk
Skrivet av Tadpole:

Gjorde en CMOS reset och körde memtest86. Verkar som att ramminnet kan vara problemet?

Result summary
Test Start Time 2024-01-14 15:13:43
Elapsed Time 2:37:34
Memory Range Tested 0x0 - 440000000 (17408MB)
CPU Selection Mode Parallel (All CPUs)
CPU Temperature Min/Max/Ave 41C/68C/54C
RAM Temperature Min/Max/Ave
TSOD0 0C/0C/0C
TSOD1 0C/0C/0C
# Tests Completed 48/48 (100%)
# Tests Passed 4/48 (8%)
Lowest Error Address 0x1F1FE4FE0 (7967MB)
Highest Error Address 0x1F3FE5820 (7999MB)
Bits in Error Mask 0000000040000000
Bits in Error 1
Max Contiguous Errors 1
CPUs that detected memory errors { 0, 2, 10 }
Bits in Error
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . x . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
63 0
Test # Tests Passed Errors
Test 0 [Address test, walking ones, 1 CPU] 4/4 (100%) 0
Test 1 [Address test, own address, 1 CPU] 0/4 (0%) 4
Test 2 [Address test, own address] 0/4 (0%) 4
Test 3 [Moving inversions, ones & zeroes] 0/4 (0%) 20
Test 4 [Moving inversions, 8-bit pattern] 0/4 (0%) 78
Test 5 [Moving inversions, random pattern] 0/4 (0%) 105
Test 6 [Block move, 64-byte blocks] 0/4 (0%) 28
Test 7 [Moving inversions, 32-bit pattern] 0/4 (0%) 316
Test 8 [Random number sequence] 0/4 (0%) 74
Test 9 [Modulo 20, ones & zeros] 0/4 (0%) 10
Test 10 [Bit fade test, 2 patterns, 1 CPU] 0/4 (0%) 4
Test 13 [Hammer test] 0/4 (0%) 19

Är RAM friska så ska du kunna köra memtest länge utan fel (brukar själv bryta runt 8h vid felsökning). Frågan är om det är XMP profilen som är instabil, märks om du kör stock inställning på minnena i mentest och det går igenom.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Är RAM friska så ska du kunna köra memtest länge utan fel (brukar själv bryta runt 8h vid felsökning). Frågan är om det är XMP profilen som är instabil, märks om du kör stock inställning på minnena i mentest och det går igenom.

Gjorde reset på CMOS innan test, så XMP profilen är avstängd. Verkar bara vara en bit som ger error, men ger å andra sidan error i alla utom ett av tretton test, i alla fyra passes...

Aldrig använt memtests förut, så har svårt att tolka resultaten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadpole:

Gjorde en CMOS reset och körde memtest86. Verkar som att ramminnet kan vara problemet?

Om det är så att det är ditt minne som är problemet, så är det inte säkert att du behöver kassera dem. Min Linux-kärna kan "reservera" minnesområden. Så vad jag gjort är att reservera den den dåliga adressen +-1 MB till "ingenting". Detta går att göra i Windows också om jag minns rätt när jag lärde mig detta. Någon kanske är bekant med denna teknik, annars är det värt att googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om det är så att det är ditt minne som är problemet, så är det inte säkert att du behöver kassera dem. Min Linux-kärna kan "reservera" minnesområden. Så vad jag gjort är att reservera den den dåliga adressen +-1 MB till "ingenting". Detta går att göra i Windows också om jag minns rätt när jag lärde mig detta. Någon kanske är bekant med denna teknik, annars är det värt att googla.

Det verkar ju bara vara en bit på ramminnet som är korrupt, resten får grönt, så detta låter intressant! Men hur i helsike skulle en gå tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadpole:

Det verkar ju bara vara en bit på ramminnet som är korrupt, resten får grönt, så detta låter intressant! Men hur i helsike skulle en gå tillväga?

Jag hittade min lilla lösning (memmap=4M!16238M om någon linux-intresserad undrar) och googlade vidare:

Denna artikel/blog ger en bra sammanfattning:
http://blog.nuclex-games.com/2017/07/running-on-bad-memory/

Här är en hel del diskussioner som kan ge mera kött på benen om varför och hur. (Läs hela, för några är ute och cyklar..)
https://superuser.com/questions/420051/running-windows-with-d...

Tydligen är det exakta adresser som skall mappas, inte någon range som någon påstod (värt att kolla vidare om det stämmer):

Error Address 0x13400C1E8 (4928MB) Error Address 0x13FFD41EC (5119MB) bcdedit /set {badmemory} badmemorylist 0x13400C 0x13FFD4 bcdedit /set badmemoryaccess no verify: bcdedit /enum {badmemory}

Notera hur de kapar bort de lägsta tre hexadecimala positionerna från memtest-adressen för att adressera en hel sida (0xFFF maskar 4096). Båda websidorna ovan diskuterar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Notera hur de kapar bort de lägsta tre hexadecimala positionerna från memtest-adressen för att adressera en hel sida (0xFFF maskar 4096). Båda websidorna ovan diskuterar detta.

Låter lite överkurs för mig. Har dessutom inte ECC minne (förstod inte riktigt om det var krav eller ej, eller vad det innebär, heh).

Kan dåligt ramminne ens ge mig de problem jag har - med krasch följt av post-problem och sedan korrumperade drivrutiner som måste installeras om? DDR4 är ju inte så dyrt, så kan tänka mig att köpa nytt - men hade varit intressant om man förstod potentiell kausalitet lite bättre...

Permalänk
Medlem

Kan det vara detta felmeddelande du får upp?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadpole:

Låter lite överkurs för mig. Har dessutom inte ECC minne (förstod inte riktigt om det var krav eller ej, eller vad det innebär, heh).

Kan dåligt ramminne ens ge mig de problem jag har - med krasch följt av post-problem och sedan korrumperade drivrutiner som måste installeras om? DDR4 är ju inte så dyrt, så kan tänka mig att köpa nytt - men hade varit intressant om man förstod potentiell kausalitet lite bättre...

Kraschar definitivt. Gällade drivrutinerna så är det väl i så fall att det är de delarna som ligger i minnet som kan bli påverkade och leda till oroligheter. Knappast att de "förstörs" på disken. Å andra sidan; om bitfelet påverkar IO-sidans adress eller bit-strukturer i Windows så kan ju sidor potentiellt skrivas ner lite vartsomhelst på disken. Nu har du bara några få bitfel så symptomen gömmer sig väldigt väl bakom det normala.

Jo, du sover klart bäst med friska minnen och leveranstiderna är ju knappt märkbara. Att maska ut minne är väl mer en sorts "för att det går" om du behöver rädda en spelhelg eller så. Men innan du ropar hej så skulle jag minnestesta en sticka i taget för att säkerställa att det är en av dem. Verifiera sedan med den felande i den andra kanalen och slutligen kör du dessa två kontroller med den fungerande stickan. Sedan bör du kunna spela med den fungerande stickan och se om problemen försvinner helt, förutom att det går segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kan det vara detta felmeddelande du får upp?
<Uppladdad bildlänk>

Yup, skulle tro det. Har engelskt OS dock (och därmed engelskt adrenalin), men tror det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Kraschar definitivt. Gällade drivrutinerna så är det väl i så fall att det är de delarna som ligger i minnet som kan bli påverkade och leda till oroligheter. Knappast att de "förstörs" på disken. Å andra sidan; om bitfelet påverkar IO-sidans adress eller bit-strukturer i Windows så kan ju sidor potentiellt skrivas ner lite vartsomhelst på disken. Nu har du bara några få bitfel så symptomen gömmer sig väldigt väl bakom det normala.

Jo, du sover klart bäst med friska minnen och leveranstiderna är ju knappt märkbara. Att maska ut minne är väl mer en sorts "för att det går" om du behöver rädda en spelhelg eller så. Men innan du ropar hej så skulle jag minnestesta en sticka i taget för att säkerställa att det är en av dem. Verifiera sedan med den felande i den andra kanalen och slutligen kör du dessa två kontroller med den fungerande stickan. Sedan bör du kunna spela med den fungerande stickan och se om problemen försvinner helt, förutom att det går segt.

Låter som en idé. Testar den ena över natten och den andra när jag är på jobbet imorn så får vi se. Tack

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa byta plats på stickorna, köra memtest igen och se vad som händer. När du tar loss dem se om det är missfärgat på någon av kontaktytorna också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@Tadpole
Håller helt med @mc68000 om att testa stickorna separat.

Får du fel på den första stickan, flytta denna till den andra minneskanalen och verifiera att du får fel där med.
Får du inte fel på den första stickan byt istället till den andra och kontrollera.
Om båda stickorna fungerar feltfritt, montera båda stickorna i ena kanalen, inte "en i vardera" och kör memtest igen.
Skulle fel uppstå med båda stickorna, prova flytta båda till den andra kanalen.

Slutar det med att det fungerar med båda stickorna i ena kanalen men inte i en i vardera kanal så är felet mer troligt relaterat till minneskontrollern i CPU:n.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med ett R5 3600 bygge, orsaken nålades ned till den artificiella spärren av PCI-E 4.0 på plattformen i kombination med energisparfunktioner, och en dålig minneskontroller i CPUn vilket är väldigt vanligt i Ryzen 1000-5000 processorer.

Det första var enkelt att lösa med Nvidia kort, bara att slå på 'prefer performance' eller vad det kallas i drivrutinerna som tvingar kortet att alltid ligga i 3D-clockstates så PCI-E hastigheten ej sänks till idle/lägre hastigheter.

För de känt usla minneskontrollerna i Ryzen plattformen, byt till 3200mhz minnen, HyperX 3200mhz cl16 16GB (2x8) HX432C16FB3AK2/16 fungerade perfekt för mig, bytte till dem från 3600mhz Vengance LPX minnen med.

Felen av den instabila minneskontrollern med något inkompatibelt minne syns inte i något memtest även om du kör det i en hel vecka, jag har provat... Instabiliteten i minneskontrollern kraschsr systemet när det är under belastning av andra komponenter med, som grafikkortet. Ett sätt att tvinga fram det var att köra ett minnestest i operativsystemet samtidigt som ett GPU-belastningstest. Problemet med att få resultat är att datorn kraschar när... Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hade samma problem med ett R5 3600 bygge, orsaken nålades ned till den artificiella spärren av PCI-E 4.0 på plattformen i kombination med energisparfunktioner, och en dålig minneskontroller i CPUn vilket är väldigt vanligt i Ryzen 1000-5000 processorer.

Det första var enkelt att lösa med Nvidia kort, bara att slå på 'prefer performance' eller vad det kallas i drivrutinerna som tvingar kortet att alltid ligga i 3D-clockstates så PCI-E hastigheten ej sänks till idle/lägre hastigheter.

Intressant. Får titta över energisparfunktioner. Lite oklar i vad du menar med spärr av PCIEe 4.0, men fick tipset tidigare att låsa PCIE til gen 3 i bios...

Skrivet av str8forthakill:

För de känt usla minneskontrollerna i Ryzen plattformen, byt till 3200mhz minnen, HyperX 3200mhz cl16 16GB (2x8) HX432C16FB3AK2/16 fungerade perfekt för mig, bytte till dem från 3600mhz Vengance LPX minnen med.

Har 3600 cl18 minnen i nu, hade det varit bättre med 3200 cl16 tror du?

Skrivet av str8forthakill:

Felen av den instabila minneskontrollern med något inkompatibelt minne syns inte i något memtest även om du kör det i en hel vecka, jag har provat... Instabiliteten i minneskontrollern kraschsr systemet när det är under belastning av andra komponenter med, som grafikkortet. Ett sätt att tvinga fram det var att köra ett minnestest i operativsystemet samtidigt som ett GPU-belastningstest. Problemet med att få resultat är att datorn kraschar när... Ja.

Kört memtest från usb sticka, runt 500 fel koncentrerat til en bit med bägge dimms i datorn. Dubbelt många fel i test med bara 1(av 2) dimm. Får se hur det går med den sista stickan. Så fel får jag, behöver ju inte vara relaterade till mitt problem heller...

När jag plockade ur och i ramminnena kopplade GPUn ur sig igen med blackscreen. Prövade omstart och byte av DP, men löstes först genom att jag drog ur sladden till grafikkortet). Tror inte det hänt utanför spelsammanhang förrut. Så jag börjar starkt misstänka att det är minnesrelaterat. Frågan är om det är ramminnen eller portar i moderkortet eller något annat som spökar.

Tack förresten för alla svar och inlägg i tråden. Fantastiskt att så många engagerar sig!

Permalänk
Medlem

Ja, corsairs 3600mhz cl18 minnen är av rätt 'eh' kvalitet och kräver relativt hög spänning, tillräckligt så att krypspänningen i AMDs usla minneskontroller felar. De flesta 3200mhz CL16 kitten från när ryzen 3000 serien var aktuell fungerade felfritt. Dock ser du faktiskt minnesfel så att slänga ut 500:- på ett nytt 16GB kit är väl inte hela världen?

Du får samma slags krascher pga minneskontrollern om du till exempel kör 4x8GB minneskitt och fyller alla slottar.

Ang PCI-E, all hårdvara har stöd för PCI-E 4.0, AMD lade till en mjukvaruspärr i AGESA koden som är högst ostabil. Att begränsa till, eller välja PCI-E 3.0 löser ej problemet, då mikrokoden kraschar systemet när PCI-E hoppar mellan idle och aktiv. Lösningen för det var att tvinga den att stanna på PCI-E 3.0 x16 hela tiden genom att välja 'prefer maximum performance' på grafikortet så den aldrig går till en lägre hastighet.

Dock ska AMD ha patchat sin trasiga AGESA kod i slutet av 2021, tror du endast lider av den usla minneskontrollern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ja, corsairs 3600mhz cl18 minnen är av rätt 'eh' kvalitet och kräver relativt hög spänning, tillräckligt så att krypspänningen i AMDs usla minneskontroller felar. De flesta 3200mhz CL16 kitten från när ryzen 3000 serien var aktuell fungerade felfritt. Dock ser du faktiskt minnesfel så att slänga ut 500:- på ett nytt 16GB kit är väl inte hela världen?

Du får samma slags krascher pga minneskontrollern om du till exempel kör 4x8GB minneskitt och fyller alla slottar.

Ang PCI-E, all hårdvara har stöd för PCI-E 4.0, AMD lade till en mjukvaruspärr i AGESA koden som är högst ostabil. Att begränsa till, eller välja PCI-E 3.0 löser ej problemet, då mikrokoden kraschar systemet när PCI-E hoppar mellan idle och aktiv. Lösningen för det var att tvinga den att stanna på PCI-E 3.0 x16 hela tiden genom att välja 'prefer maximum performance' på grafikortet så den aldrig går till en lägre hastighet.

Dock ska AMD ha patchat sin trasiga AGESA kod i slutet av 2021, tror du endast lider av den usla minneskontrollern.

Yes. Hoppas att felet ligger där du säger. Låter ju inte otroligt. Och det är inte så svårt att motivera ett nytt ram kitt oavs, med faktiska minnesfel på mitt nuvarande som du säger. Blev ett 32GB 3200mhz CL16 kit. Skiljer ju bara någon hundralapp i pris. Dyrare att byta grafikkort eller processor, och nära nog omöjligt med moderkort - då behöver jag helt plötsligt ta ställning till om jag vill fortsätta på AM4 eller uppgradera med allt det innebär. Så håller tummarna för ramfel! Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadpole:

Yup, skulle tro det. Har engelskt OS dock (och därmed engelskt adrenalin), men tror det stämmer.

Ok, får det endast när jag kör youtube i helskärmsläge någon enstaka gång med Adrenalin 23.12.1 men inte med 23.11.1.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless