Apple är nu världens största mobiltillverkare

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det är ju också upp till var och en att avgöra vad som är oproportionerligt, och det är hela upplevelsen som räknas (att hårdvaran är konkurrenskraftig är inte mycket till tröst om det är mjukvaran som begränsar). "Prisvärd" är väldefinierat om man kan jämföra samma förmåga till olika pris eller olika förmåga till samma pris. Olika förmåga till olika pris öppnar upp för godtycklig bedöming.

Tilläggas ska väl att ”begränsningar” - det slår åt båda håll - i mjukvaran här är extremt subjektivt, liksom valet av leverantör man vill ska ha (potentiell) tillgång till en hel del av den mest känsliga personliga information som finns lagrad utanför ens egen hjärna. Där måste man ju på individnivå fatta ett beslut man tror är riktigt för en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag är sugen på en SE, endast för att det är den minsta iphonen man kan köpa. Jag behöver ingen tablet när jag pendlar till kontoret. Hade gärna tagit formfaktorn hos iphone 4 om jag fick välja eftersom jag inte behöver en större skärm.

Iphone 13 mini är lite, lite mindre (men 0,35mm tjockare) men med andra förbättringar på många andra sätt. Men den kostar 9000kr istället för 5500kr, så det är absolut skillnad i pris.

Jag har en 13 mini och gillar inte att alla telefoner är så stora. 13 Mini tycker jag är alldeles lagom. Skräpet Samsung A23 som jobbet har gett mig är äckligt enorm och hemsk.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det har du rätt i, det är bättre att jämföra priserna mellan Pixel 6a och iPhone 14 när de släpptes samma år.

11 990 kr för iPhone 14 och 4 190 kr för Pixel 6a. Det är en prisskillnad på 186 %. Borde vara svårmotiverat för majoriteten.

Glöm inte att iPhone blivit en statuspryl av rang samt att de är enklare samt stabilare för gemene man att använda.

Det vet i sjutton om iPhone är den populäraste mobilen här på Sweclockers tex, det tror jag knappast.

Själv kan jag tycka att Apples framgång är väldigt imponerande men samtidigt lite tragisk. Tragisk ur den aspekten att jag föredrar öppna standarder och Apple har ett mera slutet ekosystem förutom faktumet att de är svindyra. Apple har dock verkligen överbevisat hur viktigt det är med användarvänlighet, stabilitet och sist men inte minst design. Folk är uppenbarligen beredda att betala för det vilket man ändå kan förstå.

Väldigt fascinerande dock att även människor världen över som har det sämre ställt upplevs göra vad som helst för en jäkla iPhone, detta kan jag inte riktigt förstå heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det fortsätter förvåna mig att iPhones är så populära när de är så dyra. Jag förnekar absolut inte att de är bra maskiner, men de är ändå extremt dyra.

Hörde någon som hävdade att dagens situation med fyra boendekostnader har gjort att många unga väljer bort att bli vuxna för att istället ägna sig åt mer kortsiktig konsumtion.

Skrivet av makatech:

Väldigt fascinerande dock att även människor världen över som har det sämre ställt upplevs göra vad som helst för en jäkla iPhone, detta kan jag inte riktigt förstå heller.

Fast det finns även i fattigare länder väldigt många människor som tjänar väldigt mycket pengar.

"..there were over 33.2 million middle-class households as of August 2018 with an annual household income of more than RMB 300,000 (approx US$42,647)..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samsung ligger väl minst 2-3 år efter Apple rent prestandamässigt? Skojar inte när jag säger att min iPhone 15 Pro med engergisparläge påslaget, är snabbare än min jobbdator! (Lenovo Thinkpad T14 Gen1).

Kör du iOS på en thinkpad med Samsung-chip i? Blev väldigt många jämförelser där va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det har du rätt i, det är bättre att jämföra priserna mellan Pixel 6a och iPhone 14 när de släpptes samma år.

11 990 kr för iPhone 14 och 4 190 kr för Pixel 6a. Det är en prisskillnad på 186 %. Borde vara svårmotiverat för majoriteten.

Absolut är det en rimligare jämförelse. Däremot kostade en Pixel 6a vid lansering 4990 kr, om du ville köpa en här i Sverige. En iPhone 14 har även följande fördelar över en Pixel 6a:

Ca 50% snabbare SoC
Baksida i glas istället för plast
IP68 istället för IP67
Stöd för Dolby Vision med högre peak ljusstyrka
Högre skärmupplösning och pixeltäthet
Videoinspelning med selfie kamera upp till 4K 60 fps gentemot 1080p 30 fps
Stöd för Ultra Wideband samt SOS via satellit
Trådlös laddning
Bättre batteritid
Bättre modem (Google använder sig än idag av undermåliga Exynos-modem som orsakat många registrerade fall av dålig mottagning, samtal som avbryts och dålig batteritid. Finns hur mycket som helst att läsa om detta)

Ovanstående punkter, kanske även i kombination med att en individ råkar föredra just iOS som
operativsystem, så är det inte alls svårmotiverat att spendera mellanskillnaden för en iPhone 14 istället.

Är det inte viktigt att filma dig själv i 4K? Du kanske hellre laddar med en vanlig kabel? Brukar du inte simma med din telefon? Är du ingen power-user? Spelar det ingen roll vilket OS din mobil har? - Då tycker jag absolut en Pixel 6a är ett helt klart mycket bättre val. Men som du ser så kan man inte bara ställa två mobiltelefoner emot varandra, för att de lanserades samma år, och sen enbart stirra sig blind på prisskillnaden. Det är inte riktigt så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Absolut är det en rimligare jämförelse. Däremot kostade en Pixel 6a vid lansering 4990 kr, om du ville köpa en här i Sverige. En iPhone 14 har även följande fördelar över en Pixel 6a:

Ca 50% snabbare SoC
Baksida i glas istället för plast
IP68 istället för IP67
Stöd för Dolby Vision med högre peak ljusstyrka
Högre skärmupplösning och pixeltäthet
Videoinspelning med selfie kamera upp till 4K 60 fps gentemot 1080p 30 fps
Stöd för Ultra Wideband samt SOS via satellit
Trådlös laddning
Bättre batteritid
Bättre modem (Google använder sig än idag av undermåliga Exynos-modem som orsakat många registrerade fall av dålig mottagning, samtal som avbryts och dålig batteritid. Finns hur mycket som helst att läsa om detta)

Ovanstående punkter, kanske även i kombination med att en individ råkar föredra just iOS som
operativsystem, så är det inte alls svårmotiverat att spendera mellanskillnaden för en iPhone 14 istället.

Är det inte viktigt att filma dig själv i 4K? Du kanske hellre laddar med en vanlig kabel? Brukar du inte simma med din telefon? Är du ingen power-user? Spelar det ingen roll vilket OS din mobil har? - Då tycker jag absolut en Pixel 6a är ett helt klart mycket bättre val. Men som du ser så kan man inte bara ställa två mobiltelefoner emot varandra, för att de lanserades samma år, och sen enbart stirra sig blind på prisskillnaden. Det är inte riktigt så enkelt.

Jo, jag kanske var för fyrkantig. Svårare att jämföra telefoner än t.ex. grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Kör du iOS på en thinkpad med Samsung-chip i? Blev väldigt många jämförelser där va?

Alltid! Däremot kan jag köra Windows på en iPad med iOS utan större problem, med bättre CPU-prestanda än en normal Thinkpad

Idag funkar många appar likvärdigt mellan iPadOS/Android/macOS/Windows, så jag väljer ofta snabbaste enheten i min närhet.

Vilken enhet tror du funkar bäst till DaVinci Resolve eller Adobe Illustrator? Kan säga att svaret numera oftare är iPad än en Windows-laptop.

Edit: Strök över Android ovan, då exempelvis DaVinci Resolve och motsvarande appar i desktop-klass saknas.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Det har du rätt i, det är bättre att jämföra priserna mellan Pixel 6a och iPhone 14 när de släpptes samma år.

11 990 kr för iPhone 14 och 4 190 kr för Pixel 6a. Det är en prisskillnad på 186 %. Borde vara svårmotiverat för majoriteten.

En intressant fråga i sammanhanget är varifrån prisskillnaden kommer:
Hur mycket av iPhones högre pris kommer av Apples erkänt höga marginaler, och hur mycket av Pixels lägre pris är subvention baserad på hur mycket Alphabet räknar med att tjäna på att veta allt om den genomsnittliga användaren under telefonens livstid?

(Se också Metas erbjudande om att betala för att slippa riktad reklam inom EU: vi verkar vara värda ungefär en hundring i månaden=1200 kr/år för dem om jag inte minns helt fel. 🙄)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, man har olika behov. Och man prioriterar olika saker. Har en arbetskamrat med cykel för typ 30 000, folk tyckte att han var tokig. Men när någon köper en BMW för lååångt mycket mer, då är folk nästan lite imponerande. Killen med cykel hade valt att inte ha bil. Han ville ha en cykel. Samma med datorer, många tycker att man är vansinnig om man lägger 20 000 på en dator. Men mer pengar på en tvåveckors utlandssemester, där man bränner både sig själv och pengar? Inga problem.

Just när det gäller mobiler kan man ju lägga vikt vid många saker. När mobilerna började bli lite större för typ 10 år sedan var det många av mina arbetskamrater som prioriterade stor skärm. Prestanda var sekundärt. Det viktiga var att Facebook funkade bra och såg bra ut. Och det finns säkert folk som ser på Tiktok och Instagram och tycker att en Pro Max Ultra-mobil är lämpligt. Har själv äldre släktingar som typ ringer och skickar SMS, Bank-ID på senare år, men ändå vill ha en premiummobil, då de alltid haft det (sedan 90-talet iaf). Helt ok, om de prioriterar så på ett medvetet sätt.

Ja, man väljer ju själv vad man prioriterar. Jag har valt att ha en billig bil. Men har en hardtail för 60'.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Alltid! Däremot kan jag köra Windows på en iPad med iOS utan större problem, med bättre CPU-prestanda än en normal Thinkpad

Idag funkar många appar likvärdigt mellan iPadOS/Android/macOS/Windows, så jag väljer ofta snabbaste enheten i min närhet.

Vilken enhet tror du funkar bäst till DaVinci Resolve eller Adobe Illustrator? Kan säga att svaret numera oftare är iPad än en Windows-laptop.

Ja M-chippen är på många sätt bättre än de kommersiella x86-motsvarigheterna (AMD/Intel). Hur vi kom in på detta när diskussionen handlade om mobiltelefoner förstår jag dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Ja M-chippen är på många sätt bättre än de kommersiella x86-motsvarigheterna (AMD/Intel). Hur vi kom in på detta när diskussionen handlade om mobiltelefoner förstår jag dock inte.

Min hjärna fungerar lite annorlunda, men som sagt så använder jag ofta alla enheter till samma sak idag. Bara skärmstorleken som skiljer sig åt.

Tänk exemepelvis hur bra Samsung DeX kunnat bli med något motsvarande en A17-/M3-SoC och Apples mjukvarustöd.

Nu lämnar iofs Stage Manager lite att önska också, men det känns mer komplett än Samsung DeX.

Permalänk
Medlem

Apple har verkligen lyckats få en stor del av världen att tro att deras telefon är den ultimata statussymbolen. En otrolig bedrift i sig må jag säga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Min hjärna fungerar lite annorlunda, men som sagt så använder jag ofta alla enheter till samma sak idag. Bara skärmstorleken som skiljer sig åt.

Tänk exemepelvis hur bra Samsung DeX kunnat bli med något motsvarande en A17-/M3-SoC och Apples mjukvarustöd.

Nu lämnar iofs Stage Manager lite att önska också, men det känns mer komplett än Samsung DeX.

Okej. Om man resonerar att "ett SoC är ett SoC" är det absolut rimligt att säga att Samsung är 2-3 år efter Apple i prestanda.

Känns dock fortfarande som du jämför äpplen och päron. Prestandan i en iPad reflekterar ju inte prestandan i en iPhone. Och framför allt är beräkningsprestanda knappast nämnvärt drivande försäljningsmässigt för mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Apple har verkligen lyckats få en stor del av världen att tro att deras telefon är den ultimata statussymbolen. En otrolig bedrift i sig må jag säga.

Verkligen sjukt vilken otrolig status jag får av min Iphone. Bara hala fram den och alla kvinnor i närheten kastar sig nakna på en.
Dessutom står man över lagen och kan göra vad som helst. Blev stoppad i tullen med 25Kg kokain i bilen. Drar fram min Iphone ur byxfickan, som en riktig revolverman, och alla fryser till is: ”Oj, jävlar! Förlåt, vi visste inte att du var en Iphone-bärare. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för att vi stoppade dig!”

När jag går till banken kastar de pengar på mig när jag visar min Iphone. Jag behöver inte betala i butiker och jag äter gratis på restauranger. Vill jag ha en ny bil går jag bara in hos närmaste bilhandlare och får nycklarna direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Apple har verkligen lyckats få en stor del av världen att tro att deras telefon är den ultimata statussymbolen. En otrolig bedrift i sig må jag säga.

Fungerar det verkligen med så pass populära produkter? Är det verkligen status att ha samma telefon som de störiga tonåringarna på bussen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fungerar det verkligen med så pass populära produkter? Är det verkligen status att ha samma telefon som de störiga tonåringarna på bussen?

Det är snarare tvärtom. Det är inte status att ha en iPhone, men det är skämmigt att inte ha en. I de fall där status driver köparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Känns dock fortfarande som du jämför äpplen och päron. Prestandan i en iPad reflekterar ju inte prestandan i en iPhone.

Vad menar du? I många fall har iPhone och iPad kört samma SoC. Skulle inte ens förvåna mig om Apple släpper en iPhone Ultra med Mx-krets för 25000 SEK.

Ang. processorkraft, så kan jag göra enklare videoredigering i Apple ProRes i 4k@60fps på min iPhone med en extern SSD. Idag filmar och fotar iPhone-användare i 4k och 24/48MP utan vidare.

Vet inte vad du har för någon erfarenhet av Apple, men något säger mig att vi använder våra prylar på helt olika sätt. Apples ekosystem måste upplevas, det går inte att förklara i ord

Att det även går att spela Resident Evil Village på en iPhone eller iPad idag säger lite om vart Apple är på väg.

En Apple TV hade lätt kunnat bli nya Nintendo Wii. Dvs en spelkonsol för alla till en bråkdel av priset för PS5/Xbox Series X.

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare i tråden, man betalar för en helhet och att det fungerar smärtfritt. Nu var det ett tag sedan jag körde Android, men jag malde igenom dom flesta modellerna när det var Android som gällde för mig. Om vi tar Samsung som artikeln handlar om så är ju deras version av Android fruktansvärd med all bloatware och sena uppdateringar.

Det finns inget alternativ alls till ett ekosystem som fungerar så smidigt som Apples. Därför väljer ju så många det då majoriteten inte är några nördar, utan vill bara att allt ska fungera. Har man en dator från Apple, en iPhone, en klocka och en iPad så synkar allt otroligt smidigt och det är så logiskt hur det fungerar. Är det så svårt att förstå att folk som inte har något större intresse i teknik väljer detta? Verkligen inte.

Ska vi gå vidare till PC (Windows) vs Mac. Efter att själv ha köpt en gaming dator för ca. 32k och suttit med den i ca. 2 månader nu så förstår jag inte någonstans varför man frivilligt vill köra PC med Windows. Dom problemen jag har fått möta under dessa 2 månader har jag inte haft i antal under 20 år med Mac.

Först hade jag otroliga problem med att datorn startade om sig helt random. Med flertalet felmeddelanden som t ex DistributedCOM 10006. Jag sökte och sökte och provade massor med olika "lösningar" som fanns på nätet. Både via MS egna support och YouTube. Jag la verkligen dagar på att försöka få det att funka med att pilla i protokoll osv. Utan att det aldrig löste sig.

Fick till slut formatera om hela skiten och sedan dess har jag fortfarande felmeddelanden, men tack och lov inte reboots. Än.

I vissa spel t ex Red Dead Redemption 2 så får jag något minnesproblem, som också tydligen är "vanligt" och lösningen där är att gå in och rensa i Windows Dir x shaders då och då. Det är lösningen enligt tipsen på nätet. Sen att spelet fortfarande då och då hänger sig och stänger ner (så att man förlorar framsteg i spelet) det får man helt enkelt leva med.

Jag ville få ner en genväg i form av mappen "hämtade filer" till aktivitetsfältet bredvid dom andra genvägarna. Nej så enkelt går det inte. Fick gå igenom en guide med 9 olika steg för att lyckas med en sådan simpel sak.

Sen ska vi inte tala om allt jävla meck och krångel med drivrutiner. Exempelvis var jag tvungen att köpa en usb-dongel till min Xbox kontroll, trots allt att den ska fungera via blåtand och Windows. Men det gör den inte utan (som många andra också har problem med) så börjar den lagga efter någon minut i alla spel.

Sagt och gjort en dongel fick köpas in för 250kr. Sätter i den i datorn och japp, nu fungerar kontrollen men dongeln/datorn gnäller och säger att "detta tillbehör fungerar bättre med usb 3.1". Hmm ok. Kollar allt jag kan efter att läst allt jag kan komma över på nätet. Alla min drivrutiner är uppdaterade, det står t om i enhetshanteraren i datorn att det är 3.1 i alla min usb-ingångar. Men icke. Den varnar för det lite då och då. Har gett upp att ens lösa det problemet längre.

Drivrutiner i övrigt är så rörigt och omständigt. Det ska letas efter rätt hit och dit, startas om 2345345 gånger.

Sist men inte minst allt möjligt man måste ändra och pilla i Windows för att det ska fungera smärtfritt att spela. T ex i energi inställningarna måste man gå in och ändra, vilket det inte direkt finns någon info om utan jag snubblade över den infon på nätet bara för att få ut max ur den vid spel.

Detta är bara ett axplock av skit som uppstått under 2 månader.

Och folk undrar varför andra väljer Apple? Som sagt under mina 20+ år med datorer från Apple har jag aldrig någonsin upplevt några större problem. Just det om jag vill ha en mapp i dockan så drar jag ner den. Jag behöver inte följa 9 omständiga steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Verkligen sjukt vilken otrolig status jag får av min Iphone. Bara hala fram den och alla kvinnor i närheten kastar sig nakna på en.
Dessutom står man över lagen och kan göra vad som helst. Blev stoppad i tullen med 25Kg kokain i bilen. Drar fram min Iphone ur byxfickan, som en riktig revolverman, och alla fryser till is: ”Oj, jävlar! Förlåt, vi visste inte att du var en Iphone-bärare. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för att vi stoppade dig!”

När jag går till banken kastar de pengar på mig när jag visar min Iphone. Jag behöver inte betala i butiker och jag äter gratis på restauranger. Vill jag ha en ny bil går jag bara in hos närmaste bilhandlare och får nycklarna direkt.

I de grupper där det är mest betydelsefullt med märkesvaror, alltså barn och ungdomar, och grupptrycket är som störst är det en statussymbol. Förvisso mer att har du inte en så blir du mobbad, alternativt utfrusen, än att de som har en blir översköljda med fördelar. Har du någon gång varit mobbad eller utfrusen så förstår du mekanismen. Statusvärdet finns alltså, oavsett hur mycket du förlöjligar. Härskartekniker är så oattraktivt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

I de grupper där det är mest betydelsefullt med märkesvaror, alltså barn och ungdomar, och grupptrycket är som störst är det en statussymbol. Förvisso mer att har du inte en så blir du mobbad, alternativt utfrusen, än att de som har en blir översköljda med fördelar. Har du någon gång varit mobbad eller utfrusen så förstår du mekanismen. Statusvärdet finns alltså, oavsett hur mycket du förlöjligar. Härskartekniker är så oattraktivt.

Ja, men problemet är människor och deras ruttna uppförande. Det är inte Apples fel eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

I de grupper där det är mest betydelsefullt med märkesvaror, alltså barn och ungdomar, och grupptrycket är som störst är det en statussymbol. Förvisso mer att har du inte en så blir du mobbad, alternativt utfrusen, än att de som har en blir översköljda med fördelar. Har du någon gång varit mobbad eller utfrusen så förstår du mekanismen. Statusvärdet finns alltså, oavsett hur mycket du förlöjligar. Härskartekniker är så oattraktivt.

Taget från en film från High school i USA? Har aldrig under hela min uppväxt hört någon försöka förnedra någon annan om de inte hade en iPhone. Kanske hade en bra årgång där folk hade vett i skallen men detta känns ju totalt överdrivet.

Jag själv och många andra ville definitivt ha en iPhone, inte för status utan för att Iphone var så otroligt mycket bättre än övriga märken i början.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Ja, men problemet är människor och deras ruttna uppförande. Det är inte Apples fel eller hur?

Har inte påstått att det är det. Bara reagerade på ett onödigt inlägg.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

I de grupper där det är mest betydelsefullt med märkesvaror, alltså barn och ungdomar, och grupptrycket är som störst är det en statussymbol. Förvisso mer att har du inte en så blir du mobbad, alternativt utfrusen, än att de som har en blir översköljda med fördelar. Har du någon gång varit mobbad eller utfrusen så förstår du mekanismen. Statusvärdet finns alltså, oavsett hur mycket du förlöjligar. Härskartekniker är så oattraktivt.

Skiljer sig rejält mellan olika samhällsklasser. Ute i förorten där jag bor är det tillräckligt många som inte har, så det är mindre sådant här.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Taget från en film från High school i USA? Har aldrig under hela min uppväxt hört någon försöka förnedra någon annan om de inte hade en iPhone. Kanske hade en bra årgång där folk hade vett i skallen men detta känns ju totalt överdrivet.

Ena veckan är det Iphone, andra veckan är det något annat. Detta har alltid förekommit och gör det fortfarande. Att du inte sett det betyder inte att det inte finns. Även om det är 40 år sedan jag gick grundskolan så har jag jobbat i skolvärden många år och sett att det åtskilliga gånger.

Men det var egentligen ingen diskussion jag ville dra igång, bara reagerade på ett i mitt tycke väldigt onödigt inlägg.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

I de grupper där det är mest betydelsefullt med märkesvaror, alltså barn och ungdomar, och grupptrycket är som störst är det en statussymbol. Förvisso mer att har du inte en så blir du mobbad, alternativt utfrusen, än att de som har en blir översköljda med fördelar. Har du någon gång varit mobbad eller utfrusen så förstår du mekanismen. Statusvärdet finns alltså, oavsett hur mycket du förlöjligar. Härskartekniker är så oattraktivt.

Att klaga på härskartekniker över enkel sarkasm är trött.

Tror du det är barn och ungdomar som driver försäljningen av IPhones?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Härskartekniker är så oattraktivt.

Det ironiska är att jag upplever att extremt många som använder PC/Windows och Android besitter härskartekniker deluxe för att hitta fel, gnälla och tala om för användare av Apples produkter om hur korkade dom är i olika former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad menar du? I många fall har iPhone och iPad kört samma SoC. Skulle inte ens förvåna mig om Apple släpper en iPhone Ultra med Mx-krets för 25000 SEK.

Jag menar det jag säger. Apples M1/M2 chip är revolutionerande, men eftersom dom inte finns i iPhones, kan det inte vara anledningen till att dom säljer så bra.

Skrivet av walkir:

Ang. processorkraft, så kan jag göra enklare videoredigering i Apple ProRes i 4k@60fps på min iPhone med en extern SSD. Idag filmar och fotar iPhone-användare i 4k och 24/48MP utan vidare.

Och det går inte att göra på en flagskepps-android?

Skrivet av walkir:

Vet inte vad du har för någon erfarenhet av Apple, men något säger mig att vi använder våra prylar på helt olika sätt. Apples ekosystem måste upplevas, det går inte att förklara i ord

Att det även går att spela Resident Evil Village på en iPhone eller iPad idag säger lite om vart Apple är på väg.

En Apple TV hade lätt kunnat bli nya Nintendo Wii. Dvs en spelkonsol för alla till en bråkdel av priset för PS5/Xbox Series X.

Vet inte om detta är satir eller ej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag menar det jag säger. Apples M1/M2 chip är revolutionerande, men eftersom dom inte finns i iPhones, kan det inte vara anledningen till att dom säljer så bra.

M- och A-kretsarna är väldigt besläktade, så man kan nog inte avfärda den hypotesen så enkelt. Dock är det nog minst lika mycket mjukvara och ekosystem som lockar folk. Det är den totala upplevelsen som räknas.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte har med USB-C eller nya kamerafunktioner att göra, om något har det varit Apples hårdnackade motstånd mot att göra om kunden till produkten likt Google. Jag tror det tilltalar många och att folk har blivit lite mätta på Googles falska påståenden om integritet och kundskydd. Sedan priset, Apple har ju en bred produktportfölj av modeller eftersom de supportar gamla telefoner längre och säljer tidigare modeller som billigare alternativ till det senaste. Genialiskt ur produktionsperspektiv att inte utveckla nya budgetlurar, lättare att klara återvinningsmålen när modellerne lever längre, deras isärplockningsrobotar är ju specialiserade på ett fåtal modeller. Jag tror också att folk i allmänhet skiter i den "frihet" som erbjuds av Android, idag finns tillräckligt med mjukvara på de officiella marknadsplatserna för nästan alla användarbehov. Personligen saknar jag fortfarande inspelningsfunktionen (stereoseparerade samtal) som fanns i vissa Ericsson och Nokia-lurar, gråmarknadsalternativen är dessvärre usla så jailbreak/rootaccess är meningslöst.

Skillnaderna är nog inte så mycket att folk byter, som många påstått är det meckigt för de flesta användare att lära sig nytt och föra över data. Skillnaderna kommer nog från nya mobilanvändare vilket skulle vara motsägelsefullt i sig eftersom iPhones fortfarande inte är prissatta för ungdomar.