Satya Nadella: Microsoft ska släppa egna spel på alla plattformar

Permalänk
Melding Plague

Satya Nadella: Microsoft ska släppa egna spel på alla plattformar

Microsofts vd säger att företaget planerar att släppa spel utvecklade inom företaget även på Playstation och Nintendo-konsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Tröttsamt när man måste välja konsol för diverse spel. Förstår ju att det handlar om pengar såklart men ändå.

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem

Även om dem slutar med exklusivitet så kan Xbox konsoler fortfarande vara relevant, då dem inte behöver betala 30% till Sony eller Nintendo. Det bör väl vara svårt att bara försöka ersätta detta med PC, även om dem skulle lansera egen spelbaserad budget PC? Deras Windows partners kanske inte skulle vara så glada i och för sig ifall de släpper egen subventionerad PC till lägre pris än vad dem kan erbjuda, tänker då på Dell, Lenovo etc.

Permalänk
Medlem

Det här har väl varit fallet i minst 10 år? Har inte haft en xbox sedan 360(eller konsol ö.ht), eftersom att en påkostad dator är mycket bättre och inga intressanta spel varit inlåsta.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad över uttalandet när de samtidigt vill göra ett uppköp där andra ifrågasätter microsofts kontroll över spelmarknaden.
Kommer de agera enligt uttalandet och under vilken framtidsplan är öppet för att ifrågasättas, kommer microsoft att agera enligt detta uttalande om 10år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Det här har väl varit fallet i minst 10 år? Har inte haft en xbox sedan 360, eftersom att datorn är mycket bättre och inga spel är inlåsta från Microsoft.

Kör du inte Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Inte förvånad över uttalandet när de samtidigt vill göra ett uppköp där andra ifrågasätter microsofts kontroll över spelmarknaden.
Kommer de agera enligt uttalandet och under vilken framtidsplan är öppet för att ifrågasättas, kommer microsoft att agera enligt detta uttalande om 10år?

Precis. De kommer fortsätta köpa upp för att monopolisera. Sedan minskar de gradvis stöder för andra plattformar. Klassiskt Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Det var på tiden. Tröttsamt när man måste välja konsol för diverse spel. Förstår ju att det handlar om pengar såklart men ändå.

Det är ju därför som PS5 är den stora vinnaren. Microsoft borde göra en Sony - lås ner skiten och därmed skapa en bättre produkt. Det verkar ju vara det folk vill ha.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

SteamOS/Deck?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Betyder det att jag kan se fram emot att sitta på soff-locket och spela elder scrolls 6/ starfield på playstation nån gång i framtiden?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande bränd på games for windows live....kommer ta ett bra tag innan jag släppt det microsoft.
Microsoft ligger lägre än EAs origin och ubisoft connect i där jag kör spelen....då har alla spel på ubi och origin varit köpta i steam redan och inte direkt från deras store.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Det var på tiden. Tröttsamt när man måste välja konsol för diverse spel. Förstår ju att det handlar om pengar såklart men ändå.

Jag känner tvärtom. Ju mer konsolerna blir varandra lika varpå samma gränssnitt används för utvecklingen av alla spel, desto mindre blir skillnaderna spelen emellan. Ju knepigare det var att utveckla spel desto mer fick utvecklarna klia sig i huvudena och komma på kreativa och unika lösningar. Nu är allt yyp DX12 och unreal engine... Typ? Minns när jag för första gången körde sega rally. Den känslan och upplevelsen får man ju knappast idsg direkt när allt ser likadant ut med samma partikeleffekter som kontaminerar hela bilden för att dölja imperfektioner i gräs, träd osv.

Men visst... Sen alla spelkonsoler blev slimmade PC-datorer så finns det ju egentligen ingen i det teknikska som förhindrar att alla spel släpps till alla plattformar mer än en justering av grafikinställningar och symboler för handkontroller/knapplayout.

Jag ser oavsett en dystopisk utveckling där alltmer smalnar av och tillslut lär innebära att du inte äger någonting överhuvudtaget och allt bygger på prenumerationstjänster. Sen när du ersatts av AI och istället fått medborgarlön så lär du väl få leasa en reklam-TV som hjärntvättar dig till vad du ska lägga din medborgarlön på. En lön som de stora bolagen finansierar eftersom de nu äger staten. 😅

Och upprinnelsen till detta var alltså när konsolerna slutade vara skräddarsydda maskiner med unik hårdvara. Hah!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

De säger ju inget om att alla spel ska till alla plattformar, bara att de släpper något till alla…

Tror verkligen det mest handlar om existerande löften, sen efter det är det mer oklart

Permalänk
Medlem

"Satya Nadella: Microsoft ska släppa egna spel på alla plattformar"

Det hade varit intressant att se Microsoft släppa spel på Steam Deck.

Men jag antar att Steam Deck / Steam OS / Steam / Linux inte räknas in i "alla plattformar".

Skrivet av Chris_Kadaver:

Minns när jag för första gången körde sega rally. Den känslan och upplevelsen får man ju knappast idsg direkt när allt ser likadant ut med samma partikeleffekter som kontaminerar hela bilden för att dölja imperfektioner i gräs, träd osv.

Sega Rally var grymt. Jag gillade även Sega Rally 2.
Var länge sen nu men lagt en del mynt på Sega Rally / Sega Rally 2 när man sett de arkad maskinerna.

Tror det är Sega Rally 2 och Sega Rally Revo som jag har på skiva till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Det var på tiden. Tröttsamt när man måste välja konsol för diverse spel. Förstår ju att det handlar om pengar såklart men ändå.

Tänk som Sony bara kunde resonera lika dant....

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Microsoft har inget emot att låsa ner titlar till Microsoft Store. Värre än någon annan plattform för mig som Linux PC spelare då alla andra med relevant marknadsandel går att använda på Linux.

Kan du inte installera spel från Microsoft Store utan deras butik installerad?

Själv flyr jag Microsoft Store som pesten och laddar hem enstaka appar via rg-adguard istället.

Vet dock inte hur körbara dessa är via exempelvis Wine eller CrossOver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

"Satya Nadella: Microsoft ska släppa egna spel på alla plattformar"

Det hade varit intressant att se Microsoft släppa spel på Steam Deck.

Men jag antar att Steam Deck / Steam OS / Steam / Linux inte räknas in i "alla plattformar".

Tja Microsoft säljer de flesta spel de släpper nuförtiden på Steam och de flesta funkar för stunden på Steam deck, det som inte funkar idag är just deras Xbox game pass, går att streama till den men inte installera lokalt under Linux.

Ser inga tecken på att detta kommer ändra sig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Tänk som Sony bara kunde resonera lika dant....

Sony släpper väl de flesta på PC nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Microsoft har inget emot att låsa ner titlar till Microsoft Store. Värre än någon annan plattform för mig som Linux PC spelare då alla andra med relevant marknadsandel går att använda på Linux.

Och från listan framgår att t.ex under hela 2022 är det totalt 6 st (!!!) spel det gäller. Endast obskyra spel ingen hört talas om (förlåt om du är ett stort fan av "Catapult Quest" eller "Harry Potter: Puzzles & Spells").

Däremot hamnar stora titlar, t.ex MSFS på Steam. Frostpunk 2 nämndes bara i förrgår att det hamnar direkt på Steam utöver Gamepass. Jag vet inte vilken vinkling du försöker göra - och även jag är en Linuxgamer.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sony släpper väl de flesta på PC nu för tiden?

Fast i nyheten kan jag läsa att MS avser även Playstation och Switch. Sony skulle aldrig urvattna "värdet" på det sättet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Detta kunde trångsynta företag tänkt på för 20 år sedan, så hade landskapet för spelmarknaden sett väldigt annorlunda ut för både konsumenter och företagens egna pengakassor idag. När konsumenter strikt måste välja, det ena eller andra, gynnas egentligen ingen ...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag ser oavsett en dystopisk utveckling där alltmer smalnar av och tillslut lär innebära att du inte äger någonting överhuvudtaget och allt bygger på prenumerationstjänster. Sen när du ersatts av AI och istället fått medborgarlön så lär du väl få leasa en reklam-TV som hjärntvättar dig till vad du ska lägga din medborgarlön på. En lön som de stora bolagen finansierar eftersom de nu äger staten. 😅

Dystopi?
Låter ju nästan som en utopi 😁

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har man äntligen förstått och accepterat att de som har en PS eller Nintendo kanske inte köper en XBox för att kunna spelan några spel?
Och om man vill tjäna pengar så bör man göra så alla kan köpa dina produkter?

Jag anar en artificell fördröjning kommer användas;
-"COD släpps nu på XBox och PC, om sex månader släpper vi på alternativa plattformar"
Helt ok för mig

Jag skulle vilja veta om detta även inkluderar stöd för "crossplatform".
Misstänker att det kommer förlänga livslängden på multiplayer-spel, något som kanske producenterna inte önskar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har man äntligen förstått och accepterat att de som har en PS eller Nintendo kanske inte köper en XBox för att kunna spelan några spel?
Och om man vill tjäna pengar så bör man göra så alla kan köpa dina produkter?

Jag anar en artificell fördröjning kommer användas;
-"COD släpps nu på XBox och PC, om sex månader släpper vi på alternativa plattformar"
Helt ok för mig

Jag skulle vilja veta om detta även inkluderar stöd för "crossplatform".
Misstänker att det kommer förlänga livslängden på multiplayer-spel, något som kanske producenterna inte önskar...

Jag tror att det rör sig om vissa utvalda titlar endast och inte i någon direkt stor omfattning. Det kommer med all säkerhet fortfarande att släppas många spel exklusivt till Xbox/PC. Hoppas att jag har fel såklart.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

För den som vill höra vad det hela baseras på så verkar 1:05:38 i ASM-videon vara den spelrelaterade frågan som artikeln hänvisar till, utöver då Bloomberg-intervjun som redan är mer hjälpsamt länkad med timestamp och allt.

Helheten är väl att det smakar som att han egentligen inte sagt något konkret nytt...
Att de nu *har möjligheten* att leverera spel till alla plattformar i den ena intervjun, och att de *vill* vara ett bra förlag även för spel på Playstation och Nintendo i den andra.

Inte direkt att man utlovar någonting alls egentligen... och oklart om det konkret betyder något mer än vad man tidigare sagt om specifika spel som kommer att släppas på t.ex. Playstation.

Vore ju dock fint om de bara körde, och bara sålde så mycket spel de kan oavsett plattform.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För den som vill höra vad det hela baseras på så verkar 1:05:38 i ASM-videon vara den spelrelaterade frågan som artikeln hänvisar till, utöver då Bloomberg-intervjun som redan är mer hjälpsamt länkad med timestamp och allt.

Helheten är väl att det smakar som att han egentligen inte sagt något konkret nytt...
Att de nu *har möjligheten* att leverera spel till alla plattformar i den ena intervjun, och att de *vill* vara ett bra förlag även för spel på Playstation och Nintendo i den andra.

Inte direkt att man utlovar någonting alls egentligen... och oklart om det konkret betyder något mer än vad man tidigare sagt om specifika spel som kommer att släppas på t.ex. Playstation.

Vore ju dock fint om de bara körde, och bara sålde så mycket spel de kan oavsett plattform.

Jo jag tänkte samma som dig när jag såg källmaterialet. Inget nytt egentligen. Ikväll kör de en ny show där de visar bland annat Indiana Jones. Misstänker starkt att de spelen inte kommer annonseras ut till PlayStation eller Nintendo.

Permalänk
Avstängd

Mer frihet!

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Precis. De kommer fortsätta köpa upp för att monopolisera. Sedan minskar de gradvis stöder för andra plattformar. Klassiskt Microsoft.

Har Microsoft gjort så bakåt i tiden? Du verkar ha djup insikt i framtiden.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Och från listan framgår att t.ex under hela 2022 är det totalt 6 st (!!!) spel det gäller. Endast obskyra spel ingen hört talas om (förlåt om du är ett stort fan av "Catapult Quest" eller "Harry Potter: Puzzles & Spells").

Däremot hamnar stora titlar, t.ex MSFS på Steam. Frostpunk 2 nämndes bara i förrgår att det hamnar direkt på Steam utöver Gamepass. Jag vet inte vilken vinkling du försöker göra - och även jag är en Linuxgamer.

Nah, du har rätt det är inte så illa med Windows Store exklusiva titlar. De gjorde det mer förr med exempelvis Minecraft Bedrock Edition och Gears of War 4 men de verkar ha minskat på det. Gick lite mycket på gamla minnen där. De gör det lite mjukare nu genom att subventionera Xbox Game Pass, men då har vi iaf alternativa kompatibla plattformar så det är inte så illa.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Den egentliga frågan är väl om de kommer släppa något man vill spela på andra plattformar än de egna?

Känns som plattformsexklusivitet för sådant man vill spela är en fungerande metod för ekosystemsinlåsning, i och med att man inte gett upp det för längesedan, och MS är knappast någon välgörenhetsinrättning som sätter spelarnas intressen främst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!