Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Stör mig bara på att vissa tror f1 förare behöver stödhjul på cykel och ramper för bowling när en själv som amatör klarar mig helt utan dylika gena inte hjälpmedel. Jag har kört många endurance race utan bestraffningar. Du offrar varvtid genom att inte tillåta dig gå brett och bibehålla fart men det är inte svårt det är medvetna val de gör.

Nu är inte f1 förare förståndshandikappade vi kommer se skillnad nästa år.

Vad snackar du ens om?
Att det var 1200 "track limit"-infringements i Österrike är fakta, inte en åsikt. Det är således fakta att dessa förare inte var beredd att offra varvtid för ha tillräcklig god säkerhetsmarginal, utan de försöker uppenbarligen lägga sig så nära gränsen det bara fysiskt är möjligt, men misslyckades med det i alldeles för hög utsträckning.

Det är inte heller första gången detta sker, och framförallt inte i Österrike. Det var i stort sett samma kaos förra året, om än inte lika extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Stör mig bara på att vissa tror f1 förare behöver stödhjul på cykel och ramper för bowling när en själv som amatör klarar mig helt utan dylika gena inte hjälpmedel. Jag har kört många endurance race utan bestraffningar. Du offrar varvtid genom att inte tillåta dig gå brett och bibehålla fart men det är inte svårt det är medvetna val de gör.

Nu är inte f1 förare förståndshandikappade vi kommer se skillnad nästa år.

De är racingförare. De kommer pusha tills de når gränsen...sen gå över gränsen och se var stewards faktiskt sätter gränsen i praktiken.
Lewis 2019 quatar körde över track limits med typ 2 bilbredder halva racet även fast stewards sagt att vita linjen var gränsen....för ingen straffade honom för det, det var först när stewards sa emot som gränsen faktiskt blev vita linjen.
Trycka av förare på utsidan i kurvan på corner exit i f1 är i princip ok för ingen bestraffar sånt beteende förutom de grövsta.

Om ingen straffar dig så kommer det ske. Austrian GP är bara ett bevis på det men då kunde de inte bestraffa i realtid.
I indycar så ryker varven direkt via digital sensor om du är över, men inte 100 på om alla banor har det uppsatt. Det är svart på vitt och då får man ha marginal för att inte träffa den hårda gränsen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

I indycar så ryker varven direkt via digital sensor om du är över, men inte 100 på om alla banor har det uppsatt. Det är svart på vitt och då får man ha marginal för att inte träffa den hårda gränsen.

Indycar har väl knappt några track limits? På COTA var de ju 4-5 bilbredder utanför linjen i näst sista kurvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Indycar har väl knappt några track limits? På COTA var de ju 4-5 bilbredder utanför linjen i näst sista kurvan.

Det är väl mer ett val....samma där. De sätter inga gränser och inga sensorer där....då blev det så banan gick i praktiken

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vad snackar du ens om?
Att det var 1200 "track limit"-infringements i Österrike är fakta, inte en åsikt. Det är således fakta att dessa förare inte var beredd att offra varvtid för ha tillräcklig god säkerhetsmarginal, utan de försöker uppenbarligen lägga sig så nära gränsen det bara fysiskt är möjligt, men misslyckades med det i alldeles för hög utsträckning.

Det är inte heller första gången detta sker, och framförallt inte i Österrike. Det var i stort sett samma kaos förra året, om än inte lika extremt.

Ja då är det väl rätt de blir bestraffade tycker du inte? Det är ju inte banan som genar det är förarna. Linjerna flyttar inte på sig.

Tro det eller ej racingförare har i regel en utmärkt dator där uppe. Ni kan se att de flesta geningarna var små konsekventa som de upprepade varv efter varv. Sen fanns det förare som konstigt nog inte åkte på bestraffningar. Hur är det möjligt om det är banans fel och det är omöjligt bedöma in och utgångsfart?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

https://www.the-race.com/formula-1/guenther-steiner-haas-f1-t...

Holy mother of preseason Abomb news . Vem orkar kolla DTS nu?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

https://www.the-race.com/formula-1/guenther-steiner-haas-f1-t...

Holy mother of preseason Abomb news . Vem orkar kolla DTS nu?!

Jisses... ja nu blev nog Netflix ledsna. Kan de stämma Gene Haas för att ha saboterat deras produkt? 🤔

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

AlphaTauri blir RB eller fulla namnet Visa Cash App RB Formula One Team.

https://www.formula1.com/en/latest/article.alphatauri-rebrand...
"From 2024 onwards, they will be known as RB (the full team name will be Visa Cash App RB Formula One Team)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

AlphaTauri blir RB eller fulla namnet Visa Cash App RB Formula One Team.

https://www.formula1.com/en/latest/article.alphatauri-rebrand...
"From 2024 onwards, they will be known as RB (the full team name will be Visa Cash App RB Formula One Team)"

https://media.formula1.com/image/upload/f_auto/q_auto/v1706098622/fom-website/2023/AlphaTauri/RB.jpg.transform/9col-retina/image.jpg

Har vi inte redan ett RB? Eller ska Max lägga av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har vi inte redan ett RB? Eller ska Max lägga av?

RB står för Racing bulls i detta fallet vilket är före detta AlphaTauri som i princip är b team till Red Bull.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har vi inte redan ett RB? Eller ska Max lägga av?

Max byter team till RB.

Permalänk
Medlem

Richochet Bulls hade vart mer respektingivanede

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vad var det för fel på torro rosso? Kommer bli som alfa -> kik/betting/krypto? som alla kommer kalla sauber ändå.
Folk kommer kalla "RB" för torro rosso eller alfatauri ändå. Väljer man vettiga namn så kommer folk att använda dem....men att ha redbull och rb gör att alla kommer använda andra namn för att inte skapa missförstånd

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vad var det för fel på torro rosso? Kommer bli som alfa -> kik/betting/krypto? som alla kommer kalla sauber ändå.
Folk kommer kalla "RB" för torro rosso eller alfatauri ändå. Väljer man vettiga namn så kommer folk att använda dem....men att ha redbull och rb gör att alla kommer använda andra namn för att inte skapa missförstånd

Pengar...

Det lär få hur mycket som helst för att heta Visacashapprb men folk kommer fortfarande att kalla dom för Alphatauri.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Ny bana i Osaka - är Suzuka hotad?
https://www.the-race.com/formula-1/japanese-gp-f1-street-race...

För egen del tänker jag att F1 kan dra åt helvete om de kapar Suzuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ny bana i Osaka - är Suzuka hotad?
https://www.the-race.com/formula-1/japanese-gp-f1-street-race...

För egen del tänker jag att F1 kan dra åt helvete om de kapar Suzuka.

Hoppas verkligen inte att Suzuka försvinner, det är en av mina absoluta favoriter. Det räcker med stadsbanor nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Hoppas verkligen inte att Suzuka försvinner, det är en av mina absoluta favoriter. Det räcker med stadsbanor nu.

Ja, det är en grym bana med lång och gedigen historia. Ska man ersätta något med ännu en stadsbana kan man ju plocka bort någon bana från valfri terroristdiktatur.

Permalänk
Medlem

Jag har dumpat Viaplay och har börjat reka andra sätt att se F1 2024. Hur gör ni andra - är det F1Tv Pro för 1590 som är det bästa alternativet?

Om ja, hur kollar ni, finns det exempelvis till Apple Tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Jag har dumpat Viaplay och har börjat reka andra sätt att se F1 2024. Hur gör ni andra - är det F1Tv Pro för 1590 som är det bästa alternativet?

Om ja, hur kollar ni, finns det exempelvis till Apple Tv?

F1TV Pro är lätt värt vad det kostar du kan dessutom se alla race som kör under F1 helger såsom F1 Academy, PSC,F3 och F2 utöver F1.

Dessutom så kan man se alla race sedan 80 talet och framåt samt säsongs sammanfattningar från 70 talet och framåt. Finns dessutom en massa dokumentärer om F1 och mycket mer.

F1TV appen finns på både Android tv och Apple tv.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Hoppas verkligen inte att Suzuka försvinner, det är en av mina absoluta favoriter. Det räcker med stadsbanor nu.

Satans street races.
En styggelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nu verkar det mer eller mindre vara klart att Andretti blir det 11 laget i F1 (:

https://x.com/autosport/status/1708861517888733459?s=46&t=yLN...

Skrivet av benonikenobi:

Personligen tycker jag det hade varit kul med ett lag till, men det verkar inte som att det är färdigt bara för att FIA hat godkänt ansökan. Den svåra biten verkar vara att få F1 och FOM att godkänna med. Så det är nog långt ifrån klart 😬

Det hängde väl lite i luften, men nu är det klart att det inte blir något Andretti i F1 (tillsvidare iaf)...
https://www.autosport.com/f1/news/f1-rejects-andretti-entry-f...
https://www.autosport.com/f1/news/full-statement-f1s-decision...

Känns väl som en av F1s tråkigare sidor att det är såhär, kan jag tycka.
Tydligen menar de att det Andretti blir intressant bara om de kommer in tillsammans med GM (Cadillac är ju namnet som figurerat i de sammanhangen) som motortillverkare, vilket potentiellt skulle kunna vara en grej 2028 enligt vad de säger.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det hängde väl lite i luften, men nu är det klart att det inte blir något Andretti i F1 (tillsvidare iaf)...
https://www.autosport.com/f1/news/f1-rejects-andretti-entry-f...
https://www.autosport.com/f1/news/full-statement-f1s-decision...

Känns väl som en av F1s tråkigare sidor att det är såhär, kan jag tycka.
Tydligen menar de att det Andretti blir intressant bara om de kommer in tillsammans med GM (Cadillac är ju namnet som figurerat i de sammanhangen) som motortillverkare, vilket potentiellt skulle kunna vara en grej 2028 enligt vad de säger.

Trist att de inte ville släppa in Andretti just nu, well well, kanske blir nåt längre fram...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Vågar knappt skriva det här för det är väl bara rykten, men det står om det på många sidor just nu. Blir intressant om det faktiskt stämmer och kontrakt skrivs 🙄

Lewis till Ferrari 2025?

Om Lewis går till Ferrari, vem tar hans plats hos Mercedez??

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Vågar knappt skriva det här för det är väl bara rykten, men det står om det på många sidor just nu. Blir intressant om det faktiskt stämmer och kontrakt skrivs 🙄

Lewis till Ferrari 2025?

Om Lewis går till Ferrari, vem tar hans plats hos Mercedez??

Jag vet inte hur jag ska känna. Ferrari som är grunden i mitt intresse för F1 sedan jag var barn.
Och nu kommer den brittiska antagonisten dit!

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Jag vet inte hur jag ska känna. Ferrari som är grunden i mitt intresse för F1 sedan jag var barn.
Och nu kommer den brittiska antagonisten dit!

Prövande tider för lojalitetskänslor

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Vågar knappt skriva det här för det är väl bara rykten, men det står om det på många sidor just nu. Blir intressant om det faktiskt stämmer och kontrakt skrivs 🙄

Lewis till Ferrari 2025?

Om Lewis går till Ferrari, vem tar hans plats hos Mercedez??

Låter märkligt att han skulle byta nu. Mercedes gick ju rätt bra i slutet av säsongen och Ferrari har ju inte varit bättre än Mercedes. Enda anledningen som jag kan se att byta är väl känslan av att ha kört för Ferrari innan karriären är slut, verkar vara en dröm för många förare.

De troliga ersättarna borde väl isåfall vara Alonso, Sainz eller Piastri. Jag tror dock att redbull har ögonen på Sainz om inte Riccardo hittar sin gamla form. Alonso känns mest trolig i det här fallet tror jag, att få köra i ett toppteam igen är nog något han inte kan tacka nej till.

Mindre tänkbara förare skulle vara Zhou och Albon men jag tror inte att dom har tillräckligt hög nivå för att Mercedes ska överväga dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Låter märkligt att han skulle byta nu. Mercedes gick ju rätt bra i slutet av säsongen och Ferrari har ju inte varit bättre än Mercedes. Enda anledningen som jag kan se att byta är väl känslan av att ha kört för Ferrari innan karriären är slut, verkar vara en dröm för många förare.

De troliga ersättarna borde väl isåfall vara Alonso, Sainz eller Piastri. Jag tror dock att redbull har ögonen på Sainz om inte Riccardo hittar sin gamla form. Alonso känns mest trolig i det här fallet tror jag, att få köra i ett toppteam igen är nog något han inte kan tacka nej till.

Mindre tänkbara förare skulle vara Zhou och Albon men jag tror inte att dom har tillräckligt hög nivå för att Mercedes ska överväga dom.

Alonso? Inte en chans, de vill garanterat ha något fräschare. Han må vara en bra och erfaren förare men åldern börjar ta ut sin rätt. Sainz har inte rosat marknaden så ytterst tveksam till det. Piastri däremot tror jag alla stall har ögonen på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Låter märkligt att han skulle byta nu. Mercedes gick ju rätt bra i slutet av säsongen och Ferrari har ju inte varit bättre än Mercedes. Enda anledningen som jag kan se att byta är väl känslan av att ha kört för Ferrari innan karriären är slut, verkar vara en dröm för många förare.

De troliga ersättarna borde väl isåfall vara Alonso, Sainz eller Piastri. Jag tror dock att redbull har ögonen på Sainz om inte Riccardo hittar sin gamla form. Alonso känns mest trolig i det här fallet tror jag, att få köra i ett toppteam igen är nog något han inte kan tacka nej till.

Mindre tänkbara förare skulle vara Zhou och Albon men jag tror inte att dom har tillräckligt hög nivå för att Mercedes ska överväga dom.

Fast det är inte inför kommande säsong utan nästa som de där ryktena handlar om.

"Hamilton ska enligt källorna köra kommande säsong med Mercedes innan han ersätter spanjoren Carlos Sainz i det italienska stallet. Mercedes teamchef Toto Wolff väntas informera om övergången senare under torsdagen."
Källa:Omni

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Vågar knappt skriva det här för det är väl bara rykten, men det står om det på många sidor just nu. Blir intressant om det faktiskt stämmer och kontrakt skrivs 🙄

Lewis till Ferrari 2025?

Om Lewis går till Ferrari, vem tar hans plats hos Mercedez??

Sky Sport rapporterar det som att det redan är klart, samtidigt som Mercedes inte har kommenterat något.

Jag hoppas Kimi kommer tillbaka i 2005 års form.

Permalänk
Medlem

Ska man gissa på att Toto tvingas lämna efter denna säsong också då med ursäkt att han ska spendera mer tid med familjen?
Om de failar med att komma ikapp ännu ett år och de tappar sin stjärna.

(Kvar som delägare men han är ju delägare i fler stall också)