Acer Predator Helios Neo 16 för Linux, gaming, programmering, generativ AI, m.m.?

Permalänk

Acer Predator Helios Neo 16 för Linux, gaming, programmering, generativ AI, m.m.?

Min nuvarande laptop fyllde 6 år för ett tag sedan och tiden börjar närma sig för en ny. Har funderade lite de senaste veckorna över vad jag bör satsa på, och kommit fram till följande krav:

1TB SSD
32GB RAM
Max 16" skärm
Bra kylning (MSI:n som jag kör nu lämnar en del att önska...)
Minst 4 USB-portar (behöver för externa hårddiskar, ljudkort och mus bland annat. Har testat med diverse USB-hubbar tidigare men det funkar långt ifrån felfritt)
RTX 4070 Mobile eller bättre
Max 20000kr

Det enda jag hittar som motsvarar dessa krav på den svenska marknaden är Acer Predator Helios Neo 16 (på rea, vilket den verkar vara lite då och då).

Jag kommer att dual-boota Windows 10 och typ Linux Mint eller Fedora. Windows 10 ENBART för att spela på och Linux för allt annat. Helst av allt hade jag skippat windows helt och hållet men då och då kommer det något spel som jag vill spela och jag kan inte riktigt förlita mig på att det ska funka utan problem i Linux.

Jag förstår om det kanske rycker i era fingrar för att föreslå AMD istället för Nvidia om jag ska köra Linux, och ja, den tanken har slagit mig. Men mitt nuvarande 1060 Mobile har aldrig krånglat i Linux förutom just när det kommer till att spela, och vissa spel, t.ex. Elden Ring flöt till och med på felfritt även i Linux. Så om inte läget har förvärrats från 1060 till 4070 så föredrar jag nog ett Nvidia-kort, inte minst pga Cuda och det faktum att det aldrig krånglat förr.

Jag har i princip bestämt för att köpa ovan nämnda modell, men tänker att det är bäst att höra ifall jag kanske missat något, eller ifall någon har erfarenhet med Acer Predator Helios Neo 16 i kombination med Linux. Jag är nämligen intresserad av att veta följande om att köra den i Linux:

1. Går det stänga av tangentbordsbelysningen? Finner RGB-belysning väldigt distraherande.
2. Går det att kontrollera fläktarna på något smidigt sätt? Är ok med tredjepartslösningar.
3. Upplevelse med datorn överlag?

Har ni andra rekommendationer så är det så klart också av intresse!

Permalänk
Medlem

En USB-C hub borde väll funka? Om du har kört med vanliga USB hubbar så kan det vara så att det har levererat lite klent med ström om det har krånglat för dig?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

En USB-C hub borde väll funka? Om du har kört med vanliga USB hubbar så kan det vara så att det har levererat lite klent med ström om det har krånglat för dig?

Vet inte exakt vad det beror på, men jag har testat två stycken. En USB Type-C Hub (Kingston Nucleum) och en annan lite äldre USB hub som jag inte minns märket på. Båda har resulterat i samma problem när jag haft i flera enheter ikopplade, nämligen att de fryser i någon sekund. Om jag har tangentbordet ikopplat samtidigt som jag trycker på en tangent så resulterar det i att den räknas som nedtryckt tills det slutat frysa. När det kommer till musen så står helt stilla i någon sekund, och hårddiskarna likadant.

I vilket fall så är det inget problem så länge datorn har 4 portar eller fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyentrypoint:

Vet inte exakt vad det beror på, men jag har testat två stycken. En USB Type-C Hub (Kingston Nucleum) och en annan lite äldre USB hub som jag inte minns märket på. Båda har resulterat i samma problem när jag haft i flera enheter ikopplade, nämligen att de fryser i någon sekund. Om jag har tangentbordet ikopplat samtidigt som jag trycker på en tangent så resulterar det i att den räknas som nedtryckt tills det slutat frysa. När det kommer till musen så står helt stilla i någon sekund, och hårddiskarna likadant.

I vilket fall så är det inget problem så länge datorn har 4 portar eller fler.

Hmm, det låter ju helt skumt :/ Skulle ju kunna vara något med din nuvarande dator som strular, då jag har kört väldigt mkt på USB-hub utan problem, har man grejer som drar mkt ström så kan ju en USB-hub med extern ström va att föredra. Vet inte hur det är med laptops med 4st USB-portar, brukar ju vara typ 2-3 om man har tur, iaf på dom jag har kollat på, på senaste tiden.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Hmm, det låter ju helt skumt :/ Skulle ju kunna vara något med din nuvarande dator som strular, då jag har kört väldigt mkt på USB-hub utan problem, har man grejer som drar mkt ström så kan ju en USB-hub med extern ström va att föredra. Vet inte hur det är med laptops med 4st USB-portar, brukar ju vara typ 2-3 om man har tur, iaf på dom jag har kollat på, på senaste tiden.

Utesluter inte att det är något som spökar med datorn så det är väl värt att testa sen när jag köper en ny. Helios Neo 16 har i alla fall 5st (3xA, 2xC) enligt vad jag läst och sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyentrypoint:

Utesluter inte att det är något som spökar med datorn så det är väl värt att testa sen när jag köper en ny. Helios Neo 16 har i alla fall 5st (3xA, 2xC) enligt vad jag läst och sett.

Ja jag såg det När jag sa 2-3portar så syftade jag inte på USB-C inräknat så var nog lite fel av mig.

Men ang frågorna du här så bör du iaf kunna stänga av RGBn i BIOS, något annat vore ju konstigt :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.