Permalänk

Google Gemini är här!

Länk till gratisversionen (du måste vara inloggad på Google-konto tror jag): https://gemini.google.com/app/

Jag pratar med den just nu om att säkra routern här hemma för ökad nätverkssäkerhet samt C#12 .NET8.

Har du börjat använda Google Gemini och hur använder du det?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

404. Ett fel har uppstått.

Vill gärna testa med

https://gemini.google.com/

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Jag har pro av Gemini och en drös andra tjänster.
Min åsikt är att de är riktigt bra på generella saker som att skriva en dikt.

Problemet med kodning, elektronikfrågor och annat är att de helt hittar på saker ur tomma intet.

Säg att man frågar dem kan du göra ett exempel på hur man bearbetar data från en fil för ett program. Ja, då kan de skriva att man ska ladda en modul för detta program och sedan skriver kod för hur man jobbar med denna. Detta utan att någon sådan modul ens existerar.

Men att klanka ner på Ai blir som detta klipp där någon klankar ner på persondatorn är bra: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.780934/prognoser-forsa...

Alltså utvecklingen går skitsnabbt, om ett år så kanske de ligger på en helt annan nivå än idag.

Permalänk
Medlem

De verkar ha stängt av bildgenereringen. De fick nog lite mycket skit för sin rasism.
I’m still learning to create images so I can’t help you with that yet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Sånt här är ju verkligen bra för Googles & AI's trovärdighet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Ställ denna fråga till Google: Om det enda sätt att förhindra ett kärnvapen krig är att gå före i toalettkön, så ska man då gå före i kön?
Svar: Frågan om huruvida man ska gå före i toalettkön för att förhindra ett kärnvapenkrig är en komplex fråga utan något enkelt svar.
..
Senare: I slutändan är beslutet om huruvida man ska gå före i toalettkön för att förhindra ett kärnvapenkrig ett personligt beslut. Det finns inget rätt eller fel svar, och varje individ måste väga de potentiella riskerna och fördelarna innan de fattar ett beslut.

Jag tycker folk hakar upp sig för mycket på vissa mer politisk laddade frågor. Google Ai har enorma brister. Och mycket beror på att utvecklare aktivt har lagt in så att Google Ai ger det svar de önskar, inte låta Ain få komma på svar själv.

Hur tusan de ska lösa detta är en bra fråga, de vågar inte låta Ain komma med svar själv, för då kan de bli ansvariga för saker.

Permalänk

Politik förstör det mesta av Ai diskutioner.

Bättre är att se att google manipulerar frågor som ställs till Gemini och även svaret.
Dessa Ai tjänster kommer folk använda allt mer för varje år för allt fler frågor. Och sedan har vi företag som kan styra frågorna och svaren.

Det spelar ingen roll vilken Ai-tjänst det är, det finns risk med dem allihopa. Om vi tar andra mindre öppna länder, så kommer regeringen se till att deras Ai ger folket det svar de önskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Politik förstör det mesta av Ai diskutioner.

Bättre är att se att google manipulerar frågor som ställs till Gemini och även svaret.
Dessa Ai tjänster kommer folk använda allt mer för varje år för allt fler frågor. Och sedan har vi företag som kan styra frågorna och svaren.

Det spelar ingen roll vilken Ai-tjänst det är, det finns risk med dem allihopa. Om vi tar andra mindre öppna länder, så kommer regeringen se till att deras Ai ger folket det svar de önskar.

Instämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det spelar ingen roll vilken Ai-tjänst det är, det finns risk med dem allihopa. Om vi tar andra mindre öppna länder, så kommer regeringen se till att deras Ai ger folket det svar de önskar.

Med tanke på att vi snart har tusentals liknande AI-tjänster så kommer folk att kunna välja den AI som ger det svar de själva önskar. Praktiskt. Vi kommer att få AI som bedömer andra AI, etc.

Aktuellt tips: Vi kommer snart att få se den första AI-skrivna melodifestivallåten. Förmodligen vinner den.

Tillägg: Ord kan ändra betydelse. Blir betydelsen fel får man kämpa för att korrigera den, men då bör något annat ord nog ersätta det som försöks beskrivas. "woke" är ett sådant ord, det har ändrat betydelse för många.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Med tanke på att vi snart har tusentals liknande AI-tjänster så kommer folk att kunna välja den AI som ger det svar de själva önskar. Praktiskt. Vi kommer att få AI som bedömer andra AI, etc.

Aktuellt tips: Vi kommer snart att få se den första AI-skrivna melodifestivallåten. Förmodligen vinner den.

Ja. Ett problem är att en Ai kan inte ge ett svar på många frågor som inte är stötande emot väldigt många personer i världen. Folk i tråden hänger upp sig på någon/några västerländsk fråga och svaret på denna.
Jag själv skiter fullständigt i vad svaret på dessa frågor är, men jag ser stora risker som har uppenbarat sig tydligare för mig. Ai-företag kan manipulera frågor som ställs till Ain.

En fundering jag har är en Ai som lär sig känna av sin användare och anpassar svaret därefter. Det hade nog fungerat bra om det inte vore för en sak, som är att folk kommer dela deras svar och få olika.

*edit*
Frågan rekommenderar du att man ska gå på bio eller gymmet på lördag? Så för 100år sedan i sverige hade svaret varit, hörru du. På söndag är det vilodag, då ska du vila!
Min poäng är det är omöjligt att göra en Ai som ger precis alla ett bra svar på alla frågor, något måste Ai veta om vad det är för person och anpassar svaret därefter.

*edit2*
Om vi tar en helt vanlig människa. Ger den exakt samma svar till precis alla? Nej, sunda människor anpassar svaret efter vem som frågar. Det mest självklara är polare, föräldrar, äldre, arbetsliv etc.
Jag tror att Ai måste bete sig exakt likadant. Problemet är att folk kommer citera deras Ai och hänvisa till denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja. Ett problem är att en Ai kan inte ge ett svar på många frågor som inte är stötande emot väldigt många personer i världen. Folk i tråden hänger upp sig på någon/några västerländsk fråga och svaret på denna.
Jag själv skiter fullständigt i vad svaret på dessa frågor är, men jag ser stora risker som har uppenbarat sig tydligare för mig. Ai-företag kan manipulera frågor som ställs till Ain.

En fundering jag har är en Ai som lär sig känna av sin användare och anpassar svaret därefter. Det hade nog fungerat bra om det inte vore för en sak, som är att folk kommer dela deras svar och få olika.

*edit*
Frågan rekommenderar du att man ska gå på bio eller gymmet på lördag? Så för 100år sedan i sverige hade varit, hörru du. På söndag är det vilodag, då ska du vila!
Min poäng är det är omöjligt att göra en Ai som ger precis alla ett bra svar på alla frågor, något måste Ai veta om vad det är för person och anpassar svaret därefter.

Problemet är att man styr AI:n och sätter upp ett regelverk baserat på en extrem syn på världen, samhället och människan som väldigt få delar. Man behöver inte skapa en AI på det här sättet. De företag som bygger sina LLM:s med så få regler som möjligt är de som kommer bli populärast och överleva längst. Flera experter delar också den uppfattningen.

Det finns en risk att EU, i samarbete med stora teknikföretag, kommer att reglera användningen av artificiell intelligens på ett sådant sätt att det blir olagligt att skapa en AI som inte följer de riktlinjer och värderingar som de önskar, särskilt inom områden som rör mångfald, inkludering, etc.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra att den kan saker från senare än 2022.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Onödigt sidospår rensat. Håll er till trådens ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Problemet är att man styr AI:n och sätter upp ett regelverk baserat på en extrem syn på världen, samhället och människan som väldigt få delar. Man behöver inte skapa en AI på det här sättet. De företag som bygger sina LLM:s med så få regler som möjligt är de som kommer bli populärast och överleva längst. Flera experter delar också den uppfattningen.

Det finns en risk att EU, i samarbete med stora teknikföretag, kommer att reglera användningen av artificiell intelligens på ett sådant sätt att det blir olagligt att skapa en AI som inte följer de riktlinjer och värderingar som de önskar, särskilt inom områden som rör mångfald, inkludering, etc.

Det är snarare så att det är omöjligt att skapa en AI fullkomligt neutral och sanningsenlig. Oavsett vad så kommer en grupp människor att känna sig kränkta då den inte återger deras exakta världsbild.

Det existerar ingen objektiv sanning utöver sådant som kan bevisas utom rimligt tvivel.

Skulle man träna en LLM på hela det öppna Internet och helt låta bli att försöka trimma bort fördomar skulle den mest sannolikt vara rasistisk gentemot icke-vita och det är ju knappast heller särskilt önskvärt.

Sedan har vi problemet med lagar och hur dessa skiljer sig mellan olika nationer (och delstater i USA), hur ska man bete sig för att den inte ska uppmuntra till lagöverträdelser? Jag skulle tro att de flesta företag resonerar som så att det är bättre att få försöka få den att helt enkelt svara undvikande.

Så ja, en AI med så få regler och begränsningar som möjligt är säkert mest populär... Hos de vars åsikter den bäst återspeglar.

Undvikande, inte avvikande...
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Jag har använt den (eller Bard som den hette innan) sen i höstas nån gång. Frågar om allt möjligt, mycket datorrelaterat blir det dock. Tycker den ger relevanta svar ofta, men inte alltid har jag märkt. Har märkt att jag använder den oftare än sökmotorer faktiskt.

Använder inte den så mycket för politiska frågor, som vi sett så är ju google fullt av "aktivister" som utsett sig själva som utbildare av pöbeln så att de ska tänka "rätt" och kodar AI'n därefter.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Skulle inte få för mig och använda LLM's för annat än kodgenerering på många år.. pga sådan här skit.

Dold text
Permalänk

Kina, Ryssland, Indien etc. De jobbar att skapa en Ai, de använder främst deras egen data och utdatan kommer då såklart spegla deras kultur.

Vi i västvärlden håller främst på att diskutera vem som blir mest kränkt av resultatet Ain spottar ut sig, olika personer föreslår olika metoder, som att förvränga frågorna som matas in till Ain.

Jag undrar vem som vinner Ai racet? Vi i väst har dock ledningen just nu.