GCP vs Azure vs AWS - för wordpress

Permalänk
Medlem

GCP vs Azure vs AWS - för wordpress

Hej,

är det någon som börjat hosta Wordpress i någon av de stora molnet giganterna?

Jag har väldigt små behov men skulle vilja komma igång och hoppas några hemsidor "tar fart" och då vara på rätt plattform för mina behov.

Av det jag kan se så kör alla mer eller mindre exakt samma priser och produkter - så vet inte om det är någon större skillnad mer än preferens av hur kontrolpanelerna ska fungera? Jag älskar t.ex. allt Google gör, men har jobbat lite som IT-tekniker i Microsofts miljö - så mer bekant med det upplägget.

Om jag förstår det rätt kan Azure hosta allt inom Sverige vilket är bra. Alltså hemsidan och CDN. Google tror jag har närmast i Finland? AWS har jag ingen koll på alls men ogillar att stödja dem av princip.

Någon som har värdeful input på ämnet? Fokus är alltså Wordpresshosting.

Några detaljer som jag funderar på:
1) backups. Ställs det in manuellt och kräver det påbyggnad av någon tjänst inom dessa cloudhostinglösningarna och kostar extra pengar?
2) SSL certifikat. Ställs det också in manuellt och kostar extra?
3) PHP, databas osv. Blir det mycket mer arbete eller ingår det i några av tjänsterna som cloudleverantörerna erbjuder?

MVH/Oskar

Redigerat för att förtydliga med några frågor
Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Om du inte har behov av att säg köra godtycklig annan mjukvara i samma moln och integrera mot denna, så borde det väl bli väldigt mycket enklare att köra en SAAS-plattform inriktad specifikt på Wordpress snarare än generell hosting/computing? Borde finnas mängder med sådana tjänster där ute, men titta till exempel på WP Engine.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Om du inte har behov av att säg köra godtycklig annan mjukvara i samma moln och integrera mot denna, så borde det väl bli väldigt mycket enklare att köra en SAAS-plattform inriktad specifikt på Wordpress snarare än generell hosting/computing? Borde finnas mängder med sådana tjänster där ute, men titta till exempel på WP Engine.

Finns mängder med såna ja och tusen gånger enklare. Men det var inte min fråga 😉 hehe

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

Finns mängder med såna ja och tusen gånger enklare. Men det var inte min fråga 😉 hehe

AWS har Elastic Beanstalk I prakten färdiga mallar för olika typer av webbapplikationer bland annat för PHP/SQL. I ditt fall spelar det ingen roll vilken leverantör du väljer, jag gissar du vill mest lära dig om Cloud för annars hade du valt ett simpelt webbhotell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

AWS har Elastic Beanstalk I prakten färdiga mallar för olika typer av webbapplikationer bland annat för PHP/SQL. I ditt fall spelar det ingen roll vilken leverantör du väljer, jag gissar du vill mest lära dig om Cloud för annars hade du valt ett simpelt webbhotell.

ja lite för att testa och komma igång för framtida projekt. Men jag kanske övertänker. Det är ju väldigt lika lösningar på de övergripande punkterna när jag löser. Så kanske inte är så mycket att vela kring. Det får nog bli Google då jag gillar deras företag mer.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB