Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Debu:

Shogun (2024). Trots att det till dagens datum bara har släppts tre avsnitt så är den redan nu på många sätt bättre än klassikern Shogun (1980).

Har också börjat titta på Shogun och gillar serien starkt! Har dock inte sett 1980-serien. Vad har de gjort annorlunda hittills?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Börjat titta på Boardwalk Empire på HBO Max. En amerikansk motsvarighet till Peaky Blinders på vissa sätt. Skulle dock säga att denna serie är lite mer slow paced, vilket inte är en dålig sak. Vi även följer betydligt fler karaktärer i deras vardag, vilket jag diggar starkt. Ser fram emot att se mer!

Permalänk
Medlem

The Gentlemen
Gillar Guy Ritchies filmer, den här serien är inget undantag.
Hoppas på fler säsonger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Börjat titta på Boardwalk Empire på HBO Max. En amerikansk motsvarighet till Peaky Blinders på vissa sätt. Skulle dock säga att denna serie är lite mer slow paced, vilket inte är en dålig sak. Vi även följer betydligt fler karaktärer i deras vardag, vilket jag diggar starkt. Ser fram emot att se mer!

En av de bästa gangsterserier som någonsin gjorts i mitt tycke. Steve Buscemi passar väldigt bra in i sin roll.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Alphahanne:

En av de bästa gangsterserier som någonsin gjorts i mitt tycke. Steve Buscemi passar väldigt bra in i sin roll.

Ja jag får den känslan redan! Buscemi är strålande, hans karaktär i denna serie påminner dock lite om hans roll i The Death of Stalin. Men fortsatt väldigt passande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Har också börjat titta på Shogun och gillar serien starkt! Har dock inte sett 1980-serien. Vad har de gjort annorlunda hittills?

Gjort den mer modern, 4k & 16:9 istället för irriterande 4:3 är väl det bästa av det hela, annars tycker jag nog man följer historien hyfsat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Två avsnitt kvar av supersex på Netflix, underhållande.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av MatteN:

Gjort den mer modern, 4k & 16:9 istället för irriterande 4:3 är väl det bästa av det hela, annars tycker jag nog man följer historien hyfsat.

Ah, ok men då är jag med. Tack! Ser fram emot att se resten av serien!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Ah, ok men då är jag med. Tack! Ser fram emot att se resten av serien!

Har sett 4 avsnitt hittills, tycker fortfarande att den följer orginalstoryn rätt bra (ja, jag har serien från 1980 på bluray)(och att det nu är HDR eller DV gör ju knappast nåt heller).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har sett 4 avsnitt hittills, tycker fortfarande att den följer orginalstoryn rätt bra (ja, jag har serien från 1980 på bluray)(och att det nu är HDR eller DV gör ju knappast nåt heller).

Det är baserat på första delen i Clavells asienserie, rekommenderad läsning från Shogun, Taipan, Gaijin, King Rat, Noble House och Whirlwind.

Permalänk
Medlem

Ghosts (2019) första säsongen av Brittiska förlagan.

Hade lite svårt att komma in i denna först, typ tre första avsnitten var lite för röriga för mig att följa med så var nära att det slutade där. Normalt ger jag en serie tre avsnitt att övertyga, finns nästan för mycket att välja på.

Men fjärde avsnittet så fastnade jag för serien, blir att fortsätta med resterande säsonger, förutsatt de iallafall håller kvaliten uppe men min erfarenhet är att britterna är bättre på detta än amerikaner där varje ny säsong oftast blir sämre.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Mr & mrs Smith på Prime. Alltid gillat Donald Glover och alltid kul att se honom i seriösa grejer. Serien i sig är intressant och välskriven, men bitvis seg. Lite väl mycket filler och fluff, liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Har också börjat titta på Shogun och gillar serien starkt! Har dock inte sett 1980-serien. Vad har de gjort annorlunda hittills?

Gav också denna en chans, med samma förutsättning som er -- ej sett den tidigare versionen, men jag är mycket nöjd och väntar spänt på nästkommande!

Visa signatur

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.” - Mahatma Gandhi

Permalänk
Medlem

The Continental

Aldrig varit imponerad över Wick-filmerna.
Dessa tre avsnitt var inte heller något som tilltalade mig, men de var iaf bättre än skräpet med Keanu…

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Cophe:

Gav också denna en chans, med samma förutsättning som er -- ej sett den tidigare versionen, men jag är mycket nöjd och väntar spänt på nästkommande!

Det gör jag också!

Permalänk

Körde över serien Reacher, både S1 och S2. Trevlig, småsaker som stör men heltklart nice om man gillar hela "good guy" saken.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Mr & mrs Smith på Prime. Alltid gillat Donald Glover och alltid kul att se honom i seriösa grejer. Serien i sig är intressant och välskriven, men bitvis seg. Lite väl mycket filler och fluff, liksom.

"bitvis seg"? Jag gav upp när jag hade 2 avsnitt kvar, gick bara inte att stå ut.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

För dom som gillade Masters of the Air finns det nu också en dokumentär om verkligheten bakom.
The Bloody Hundredth
https://www.imdb.com/title/tt31510396/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av MatteN:

"bitvis seg"? Jag gav upp när jag hade 2 avsnitt kvar, gick bara inte att stå ut.

Haha, det är något med regissörens stil där saker får ta sin tid. Var rätt tydligt i Atlanta också där tittaren ofta fick stanna kvar i känslan och ångesten som uppstod. Det är lite samma i Smith, men det funkar nog bättre i Atlanta som ska vara mer introspektiv. I Smith får det bara serien att kännas mer långdragen.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Såg senaste avsnittet av Invincible nyligen. Glömde nästan bort att serien fanns. Men glad att jag kom ihåg och fortsatte titta. Sjukt underhållande serie!

Permalänk
Medlem

Börjat se om The Man in the High Castle, lite annorlunda sci-fi om hur USA kunnat se ut om Tyskland & Japan vunnit kriget.
4 säsonger, 7,9/10 på imdb
https://www.imdb.com/title/tt1740299/
Ja, det är en Philip K. Dick-historia.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Börjat kolla på Resident Alien på luncherna.
Sitter och småskrattar lite då och då

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk

Sett om en gammal favorit. I Claudius. Hittade hela paketet i fyndlådan i butiken. Det var dom 99 kr som jag fick mest för under förra veckan.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av MatteN:

Börjat se om The Man in the High Castle, lite annorlunda sci-fi om hur USA kunnat se ut om Tyskland & Japan vunnit kriget.
4 säsonger, 7,9/10 på imdb
https://www.imdb.com/title/tt1740299/
Ja, det är en Philip K. Dick-historia.

Har hört att den avviker något från boken men är den värd att ge en titt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Har hört att den avviker något från boken men är den värd att ge en titt?

Jag tyckte den var bra när jag såg den då den sändes första gången, har bara sett om ett avsnitt än så länge, men den verkar ha klarat sig rätt bra, 7,9/10 på imdb (över 110 000 röster) tycker jag nog stämmer rätt bra.
Att jag nu ser den i 4k är väl ingen nackdel.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snöflinga:

Börjat kolla på Resident Alien på luncherna.
Sitter och småskrattar lite då och då

https://youtu.be/T4J7QjGNTs4?si=sHQPrYMqGCWy-OFQ

Oh, Alan Tudyk! Måste kolla närmare på denna.

Lite OT men kanske mitt favorit klipp med honom:

Skrivet av Edin_II:

Har hört att den avviker något från boken men är den värd att ge en titt?

Nu frågade du inte mig och har bara sett första säsongen, kanske andra, men sevärd! Kör några avsnitt och känn av den. Föredrog nog orginalet i (ljud)bildform mer då det ändå är förlagan.

Kombinera vid intresse med de nya MachineGames utvecklade Wolfensteintitlarna som förvisso inte delar IP och story men ett alternativt 60 och 80-tal där ni Nazi Tyskland vann kriget. Kanske det närmaste vi kommit i spelväg, även om Homefronts två spel iofs kommer nära men då att Nordkorea tar över USA.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Har hört att den avviker något från boken men är den värd att ge en titt?

Har inte läst boken än men tänkt köpa och göra det. Serien är dock förträfflig. Det skiljer sig säkert en del, det brukar det oftast göra, men förhoppningsvis inte allt för mycket.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snöflinga:

Börjat kolla på Resident Alien på luncherna.
Sitter och småskrattar lite då och då

https://youtu.be/T4J7QjGNTs4?si=sHQPrYMqGCWy-OFQ

Denna såg verkligen lovande ut. Gillar verkligen Alan och det verkar vara en passande roll för honom.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av MatteN:

Jag tyckte den var bra när jag såg den då den sändes första gången, har bara sett om ett avsnitt än så länge, men den verkar ha klarat sig rätt bra, 7,9/10 på imdb (över 110 000 röster) tycker jag nog stämmer rätt bra.
Att jag nu ser den i 4k är väl ingen nackdel.

Skrivet av anders190:

Nu frågade du inte mig och har bara sett första säsongen, kanske andra, men sevärd! Kör några avsnitt och känn av den. Föredrog nog orginalet i (ljud)bildform mer då det ändå är förlagan.

Men då är jag med. Den är värd en titt i varje fall. Jag får återkomma när jag tittat!

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Alphahanne:

Har inte läst boken än men tänkt köpa och göra det. Serien är dock förträfflig. Det skiljer sig säkert en del, det brukar det oftast göra, men förhoppningsvis inte allt för mycket.

Jomen så är det, fullt naturligt att man måste ändra på saker under produktionens gång. Skönt att den hittills är förträfflig! Det är som du säger, förhoppningsvis är inte för mycket ändrat.