150 säkerhetsbrister fixade i ny Windows-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

150 säkerhetsbrister fixade i ny Windows-uppdatering

Aprils upplaga av Microsofts ”fixtisdag” innehåller en lång rad säkerhetsfixar, bland annat för två så kallade zero day-brister som har utnyttjats i attacker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket rapporter om uppdateringar i och med Windows 12, kan inte minnas att det varit så med tidigare Windows versioner eller så är det bara nåt som gått under radarn för en annan.
Missförstå mig rätt, inget fel om rapporter i sig men just Windows 12 har det varit mycket på kort tid.

Förr så väntade man på service pack som var den stora hypen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Mycket rapporter om uppdateringar i och med Windows 12, kan inte minnas att det varit så med tidigare Windows versioner eller så är det bara nåt som gått under radarn för en annan.
Missförstå mig rätt, inget fel om rapporter i sig men just Windows 12 har det varit mycket på kort tid.

Förr så väntade man på service pack som var den stora hypen.

Samhället är mer krisikt idag mot data intrång, kanske därför

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Min dator krascha med den uppdateringen, hann inte ens komma till "Skrivbordet" innan Windows försökte reparera och återställa till det som var innan😎

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Mycket rapporter om uppdateringar i och med Windows 12, kan inte minnas att det varit så med tidigare Windows versioner eller så är det bara nåt som gått under radarn för en annan.
Missförstå mig rätt, inget fel om rapporter i sig men just Windows 12 har det varit mycket på kort tid.

Förr så väntade man på service pack som var den stora hypen.

Microsoft har släppt månatliga säkerhetsuppdateringar i två decennier vid det här laget. Att många inte brytt sig förrän deras datorer började starta om av sig själva för att installera dem är en annan sak…

Permalänk
Medlem

Får alla dessa uppdateringar?

Jag är Windows insider i Canary kanalen och ser aldrig dessa månatliga uppdateringar. Får jag dem ändå eller hur fungerar det?

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Många brister kopplade till Secure Boot i listan. I Event Viewer får jag även ett par fel kopplade till just Secure Boot ofta försvinner när jag backar uppdateringen från Microsoft.

Numera verkar den däremot inbakad i den kumulativa uppdateringen, så svårare att avinstallera separat

Permalänk
Skrivet av Seloken:

Jag är Windows insider i Canary kanalen och ser aldrig dessa månatliga uppdateringar. Får jag dem ändå eller hur fungerar det?

Då är du en obetald alfatestare, bara. Det släpps nya releaser hela tiden för dig, och det är, antar jag, ditt ansvar att löpande installera dem.

https://blogs.windows.com/windows-insider/posts/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Jag är Windows insider i Canary kanalen och ser aldrig dessa månatliga uppdateringar. Får jag dem ändå eller hur fungerar det?

Jag har för mig att du får uppdateringen tidigare än när de släpps till allmänheten så att säga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna haft uppdateringar oftare än 2 ggr per månad om det gör mitt system säkrare. De behöver så klart tid på sig att verifiera så gott som de kan att uppdateringen inte förstör något, vilket de gör ibland.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

När fixar dom kb5034441 kan man ju undra!!! Orkar inte fixa det själv

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Många brister kopplade till Secure Boot i listan. I Event Viewer får jag även ett par fel kopplade till just Secure Boot ofta försvinner när jag backar uppdateringen från Microsoft.

Numera verkar den däremot inbakad i den kumulativa uppdateringen, så svårare att avinstallera separat

vad menar du? varför skulle du avinstallera dom?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

vad menar du? varför skulle du avinstallera dom?

Kör GRUB och GNU/Linux på samma maskin, samt har Secure Boot avaktiverat. Trots detta skapar just Secure Boot en hel del problem.

Försöker motverka att Microsoft skriver över min Bootloader eller partitionstabell utan vidare, vilket har hänt ett flertal ggr genom åren (kanske vart femte år i snitt).

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Jag hade gärna haft uppdateringar oftare än 2 ggr per månad om det gör mitt system säkrare. De behöver så klart tid på sig att verifiera så gott som de kan att uppdateringen inte förstör något, vilket de gör ibland.

Det finns ju för- och nackdelar med allt. Windows är väl det enda systemet jag känner till där det släpps fixar en given dag i månaden. Det gör det lättare att planera underhåll, men det leder också oundvikligen till att en del fixar släpps innan de testats fullt ut för att hinna med i ”fönstret”.

I andra system kommer uppdateringarna när det finns något färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör GRUB och GNU/Linux på samma maskin, samt har Secure Boot avaktiverat. Trots detta skapar just Secure Boot en hel del problem.

Försöker motverka att Microsoft skriver över min Bootloader eller partitionstabell utan vidare, vilket har hänt ett flertal ggr genom åren (kanske vart femte år i snitt).

Märkligt, aldrig varit med om. man tycker ju att windows endast ska röra sina egna bootfiler på EFI partitionen och inte andra, så om du har satt ditt bios att boota GRUB's EFI fil så ska det kvitta..?

antar du dualbootar från samma disk? kanske prova ha två diskar, en till windows och en till GNU/Linux?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Märkligt, aldrig varit med om. man tycker ju att windows endast ska röra sina egna bootfiler på EFI partitionen och inte andra, så om du har satt ditt bios att boota GRUB's EFI fil så ska det kvitta..?

antar du dualbootar från samma disk? kanske prova ha två diskar, en till windows och en till GNU/Linux?

Jag kör insider preview (inte canary tror jag) och för några dagar sedan nollade Windows 11 min EF-partition vid en uppdatering med omstart , den var fortfarande fat32-formaterad men helt tom och givetvis kunde inte Windows boota,och inte MacOS eller Linux heller.

Jag dualbootar Windows 11 och MacOS från samma partition, startar MacOS med Opencore loader, har även rEFInd boot manager för att boota Linux och Windows 10 från andra diskar.

Förstår att jag inte kör standardsetup, och räknar med att det skiter sig ibland (kör Win11 på osupportad hårdvara dessutom), men önskar att Windows (och Linux) gav tusan i min boot

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Mer buggar än funktioner nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag kör insider preview (inte canary tror jag) och för några dagar sedan nollade Windows 11 min EF-partition vid en uppdatering med omstart , den var fortfarande fat32-formaterad men helt tom och givetvis kunde inte Windows boota,och inte MacOS eller Linux heller.

Jag dualbootar Windows 11 och MacOS från samma partition, startar MacOS med Opencore loader, har även rEFInd boot manager för att boota Linux och Windows 10 från andra diskar.

Förstår att jag inte kör standardsetup, och räknar med att det skiter sig ibland (kör Win11 på osupportad hårdvara dessutom), men önskar att Windows (och Linux) gav tusan i min boot

extremt märkligt, att EFI partitionen skulle nollas, något måste ju ha gått rätt fel. kan ju dock tycka att i vissa fall måste updates kunna röra även bootfilerna, de har ju säkert också säkerhetsbrister man hittar efter flera år... däremot har jag för mig jag har nån dator som fortfarande har win10's bootloader på 11...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Är det KB5036893?

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows med alla säkerhetsfixar från den senaste månaden som inte har varit så bråttom att få ut att företaget var tvunget att släppa en extraordinär uppdatering.

Aprils uppdateringar släpptes nu i veckan, och täpper 150 sårbarheter, skriver Bleeping Computer. Tre av dessa var av kritisk karaktär, och två gäller tidigare okända sårbarheter som redan utnyttjas av hackare – så kallade zero day-brister.

Så de var kritiska MEN det var inte så bråttom?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Så de var kritiska MEN det var inte så bråttom?

Välkommen till verkligheten. Händer hela tiden här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Är det KB5036893?

Du får gå in på https://www.catalog.update.microsoft.com/ och lista allt som släpptes igår

Lång mer än bara Windows 10/11 som får uppdateringar på andra tisdagen varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Mycket rapporter om uppdateringar i och med Windows 12, kan inte minnas att det varit så med tidigare Windows versioner eller så är det bara nåt som gått under radarn för en annan.
Missförstå mig rätt, inget fel om rapporter i sig men just Windows 12 har det varit mycket på kort tid.

Förr så väntade man på service pack som var den stora hypen.

Windows 11 är det som det pratas om. Windows 12 kommer inte ut i år bekräftade microsoft för någon månad sen.
Uppdateringar har kommit varje tisdag sen mannaminnets början, så inget nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

extremt märkligt, att EFI partitionen skulle nollas, något måste ju ha gått rätt fel. kan ju dock tycka att i vissa fall måste updates kunna röra även bootfilerna, de har ju säkert också säkerhetsbrister man hittar efter flera år... däremot har jag för mig jag har nån dator som fortfarande har win10's bootloader på 11...

Tja, jag har tydligen alltid kört konstiga kombinationer. Nu kollade jag inte om serienumret på EFI-partitionen ändrats, och jag vet inte om alla filer raderades eller partitionen formaterades om. Men efter återställd backup och boot ändrades några filer på EFI.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Fördelen med 7:an var dom inte släpper massa nya funktioner hela tiden, om det skulle komma någon ny funktion så kollar dom noga så att det inte blir massa säkerhetshål eller bugar, nu för tiden så tävlar dom mot sig själva vem som ska släppa mest funktioner på kort tid och det innebär att dom inte testar lika noga som för.

Inga problem med mer funktioner men låt folket vilja att installera skiten själv än att blir påtvingad.

Permalänk
Skrivet av Catcode:

Fördelen med 7:an var dom inte släpper massa nya funktioner hela tiden, om det skulle komma någon ny funktion så kollar dom noga så att det inte blir massa säkerhetshål eller bugar, nu för tiden så tävlar dom mot sig själva vem som ska släppa mest funktioner på kort tid och det innebär att dom inte testar lika noga som för.

Inga problem med mer funktioner men låt folket vilja att installera skiten själv än att blir påtvingad.

Återigen: moderna utvecklingsmetoder kommer med för- och nackdelar. Numera byggs Windows så ofta att ingen behöver ägna tid åt att planera för ett bygge eller försöka dra sig till minnes hur det var man gjorde. Det gör att man mycket oftare vågar göra omfattande förändringar. Det är i stort en bra sak. Nackdelen är att i övergången från manuell till automatisk testning förlorades en massa erfarenhet och magkänsla. Troligen är totalresultatet bättre i form av färre funktionella buggar, men det slinker igenom saker som en människa inte hade accepterat ibland.

Permalänk
Medlem

Min bärbara med Win 11 hittar inte dom 3 senaste tisdags uppdateringar och går heller inte att installera offline.

Vet inte hur jag ska lösa detta.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Min bärbara med Win 11 hittar inte dom 3 senaste tisdags uppdateringar och går heller inte att installera offline.

Vilken version av Windows 11 kör du?
https://support.microsoft.com/en-us/topic/windows-11-version-...

23H2 & 22H2:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5036...

21H2:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5036...

Fungerar det trots allt inte med rätt version, så beror det ofta på att SFC eller DISM hittar fel på systemdisken. Microsoft är också väldigt petiga kring vilka services som måste vara igång, vilket ofta olika debloat-script sabbar.

Följande kommandon fixar det mesta (som admin):

SFC /ScanNow DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken version av Windows 11 kör du?
https://support.microsoft.com/en-us/topic/windows-11-version-...

23H2 & 22H2:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5036...

21H2:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5036...

Fungerar det trots allt inte med rätt version, så beror det ofta på att SFC eller DISM hittar fel på systemdisken. Microsoft är också väldigt petiga kring vilka services som måste vara igång, vilket ofta olika debloat-script sabbar.

Följande kommandon fixar det mesta (som admin):

SFC /ScanNow DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Tack!

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth Löste problemet.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken version av Windows 11 kör du?
https://support.microsoft.com/en-us/topic/windows-11-version-...

23H2 & 22H2:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5036...

21H2:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5036...

Fungerar det trots allt inte med rätt version, så beror det ofta på att SFC eller DISM hittar fel på systemdisken. Microsoft är också väldigt petiga kring vilka services som måste vara igång, vilket ofta olika debloat-script sabbar.

Följande kommandon fixar det mesta (som admin):

SFC /ScanNow DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

har för mig man ska köra DISM först, det är den som SFC plockar från när den ersätter fel/skadade filer

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+