USB minne för windows och bios installation

Permalänk
Medlem

USB minne för windows och bios installation

Hej

Jag skulle gärna ta emot tips på usb minnen som fungerar för att använda som bootbar enhet för windows installlation samt att använda funktionen bios flashback

Jag har bara provat installera windows genom usb för 10 år sedan, de gick inget vidare, efter mycket läsning då fick jag för mig att endast vilka märken av usb minnen var kompatibla för detta, eller fungerar praktiskt alla usb minnen för detta idag?

behöver 3 usb minnen för windows installation och bios flashback och hittade då ett gäng billiga sandisk

https://www.teknikdelar.se/kategori/gaming-data-tillbehor/lag...

https://www.teknikdelar.se/produkt/sandisk-cruzer-blade-usb-m... kommer denna fungera exempelvis?

Permalänk
Medlem

allt funkar. inkl externa hårddiskar och usb med usb-c.
Bör bara vara minst 8gb

de billiga (men ganska små idag) sandisk usb'n funkar bra ja, bara var försiktig med dem då det tunna plastmunstycket enkelt kan gå sönder

Permalänk

jag har använt random billiga noname usb pinnar till höger och vänster aldrig haft något problem med någon av dem.

får dock köpa nya konstant för jag minns aldrig var jag la dem sist jag använde den...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tja, tänkte bara nämna något väldigt relevant för bios flashback specifikt.
Ifall du har AMD ryzen så stämmer detta alltid, Intel är jag lite osäker ifall det gäller på alla deras platformer (min kompis som kör 12th gen så var det samma).
Av olika skäl som vi så vill Flashback ha USB minnet väldigt specifikt formaterat och brukar vara väldigt strulig.

Ett enkelt sett att det inte strular (OBS var försiktig under detta då det är väldigt lätt att råka formatera en annan SSD/HDD och bli av med all data på den!!!)
I CMD som Admin:
diskpart
list disk
(Titta på storleken och vilken siffra ditt usb minne är)
select disk #
clean
convert mbr
exit

Stäng cmd och sedan sök efter "Create and format hard disk partitions" och formaterar ditt USB minne i FAT32 utan ett namn för att vara 100% säker på att det ska fungera felfritt. Efter detta lägg över din fil och fortsätt processen som vanligt.
Några steg kanske är onödiga men jag gör det så sällan så inte värt tiden att verifiera att alla steg krävs FYI.