Grafikprestanda i Senua's Saga: Hellblade II – ett av de tyngsta PC-spelen någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är på sätt och vis OK att det är ett kort linjärt spel. Vi behöver bredd i spelutbudet.
Men jag kan ändå inte riktigt förstå idén bakom det här spelet. Extrem grafik säljer grafikkort, inte spel. Det är anledningen att Nvidia finansierar spel - för att gynna deras kortförsäljning. Redan nu låg globala antalet spelare när jag kollade på Steam charts nere på 268st…

Men detta är ett Microsoft studios spel, och släpps på Game Pass. Så det har naturligtvis spelare där som inte syns på Steam, men då blir det i gengäld ännu märkligare med den extrema grafiktyngden, XBox s/sx är inte plattformar som kan skala upp, så…varför?
Hoppas vi får någon slags förklaring med tiden.

Det är en fortsättning på Ninja Theorys första Hellblade som utvecklades innan Microsoft gick in och köpte upp företaget. Sedan har Microsoft låtit Ninja Theory att utveckla detta spelet så som studion velat antar jag. Tror inte det finns någon direkt övergripande strategi här, utan mest en studio och deras vision av vad Hellblade ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Men detta är ett Microsoft studios spel, och släpps på Game Pass. Så det har naturligtvis spelare där som inte syns på Steam, men då blir det i gengäld ännu märkligare med den extrema grafiktyngden, XBox s/sx är inte plattformar som kan skala upp, så…varför?
Hoppas vi får någon slags förklaring med tiden.

Fattar inte... Frågar du varför Microsoft släpper ett spel med snygg, och tung, grafik?

Det gör sig rätt bra på Series X så varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fattar inte... Frågar du varför Microsoft släpper ett spel med snygg, och tung, grafik?

Det gör sig rätt bra på Series X så varför inte?

Därför att det inte gör sig så himla bra på Series S, och deras Game Pass kunder generellt inte har någon glädje av att man kan ha extra tunga settings. Och de har inte fått en påse pengar från Nvidia heller vad jag vet. Fick bara inte riktigt ihop pusselbitarna.

Jag misstänker att de fått order om att skeppa produkt innan det var riktigt färdigbakat, personer i ledningen lämnade Ninja Theory för ett tag sedan och det brukar finnas skäl till att de går och startar upp nytt, men vad som är orsak och verkan är omöjligt att säga från utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Därför att det inte gör sig så himla bra på Series S, och deras Game Pass kunder generellt inte har någon glädje av att man kan ha extra tunga settings. Och de har inte fått en påse pengar från Nvidia heller vad jag vet. Fick bara inte riktigt ihop pusselbitarna.

Jag misstänker att de fått order om att skeppa produkt innan det var riktigt färdigbakat, personer i ledningen lämnade Ninja Theory för ett tag sedan och det brukar finnas skäl till att de går och startar upp nytt, men vad som är orsak och verkan är omöjligt att säga från utsidan.

Det är inte första liret som är blurrigt på Series S...

Grafik säljer. Det är ganska självklart att Microsoft, precis spm Sony och många andra, satsar på grafiskt tunga titlar.

Folk har visst redan glömt att Hellblade 2 visades upp runt tiden då Series X, "the most powerful xbox yet" minsann med 12 Terrafloppar och allt, presenterades. Det är ett grafiskt showcase helt enkelt och har varit så sen dag 1.

Inte färdigbakat? Är väl inte i värre skick än det mesta där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är inte första liret som är blurrigt på Series S...

Grafik säljer. Det är ganska självklart att Microsoft, precis spm Sony och många andra, satsar på grafiskt tunga titlar.

Folk har visst redan glömt att Hellblade 2 visades upp runt tiden då Series X, "the most powerful xbox yet" minsann med 12 Terrafloppar och allt, presenterades. Det är ett grafiskt showcase helt enkelt och har varit så sen dag 1.

Inte färdigbakat? Är väl inte i värre skick än det mesta där ute.

Vet inte om det här riktigt är rätt ställe, men grafik-showcase passar bäst när den nya konsolgenerationen lanseras. Typexempel ”Anno 1886”. Idén är att försöka imponera på spelare på förra generationens konsoler så att de byter upp sig. (Det spelar inte nödvändigtvis så jädra stor roll om spelet är bra eller inte, bara kunderna får ett smakprov på vad som komma skall. Eftersom det är en konsol, så vet de att den kommer att förses med spel under närmare ett decennium, så de kan lika gärna gå in tidigt som sent. Prestanda blir inte bättre för att de väntar ett par år, och numera knappast priset heller.)

Fyra år in i konsolgenerationen är det överspelat. Konsumenterna vet vad de får för pengarna, och XBox kommer inte att vinna över en massa spelare i kraft av ett grafiktungt spel. Som sagt, jag fick inte pusselbitarna att passa. Är bara lite extra intresserad av Ninja Theory för att Dean Calver brukade jobba där. Trevlig prick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Vet inte om det här riktigt är rätt ställe, men grafik-showcase passar bäst när den nya konsolgenerationen lanseras. Typexempel ”Anno 1886”. Idén är att försöka imponera på spelare på förra generationens konsoler så att de byter upp sig. (Det spelar inte nödvändigtvis så jädra stor roll om spelet är bra eller inte, bara kunderna får ett smakprov på vad som komma skall. Eftersom det är en konsol, så vet de att den kommer att förses med spel under närmare ett decennium, så de kan lika gärna gå in tidigt som sent. Prestanda blir inte bättre för att de väntar ett par år, och numera knappast priset heller.)

Fyra år in i konsolgenerationen är det överspelat. Konsumenterna vet vad de får för pengarna, och XBox kommer inte att vinna över en massa spelare i kraft av ett grafiktungt spel. Som sagt, jag fick inte pusselbitarna att passa. Är bara lite extra intresserad av Ninja Theory för att Dean Calver brukade jobba där. Trevlig prick.

Det passar bäst i början ja. Och det var till det spelet användes, som jag sa. Från dag 1.

Sen att det tog 1000 år att sen släppa spelet är väldigt typiskt för denna generation, som knappt har börjat. Men nu har Hellblade 2 iaf bidragit till att den rör på sig iaf.

Men det hade varit bättre om de hade degradraderat spelet ijmf med den initiala visningen menar du? Eller att de stressat fram nått ofärdigt?

Näe sorry, får inte ihop dina pusselbitar alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad tyckte du om spelet?

Fantastiskt, precis som första. Dock är det svårt att klassificera det som ett spel utan det är mer en interaktiv upplevelse.

Skrivet av EntropyQ3:

...
Jag misstänker att de fått order om att skeppa produkt innan det var riktigt färdigbakat, personer i ledningen lämnade Ninja Theory för ett tag sedan och det brukar finnas skäl till att de går och startar upp nytt, men vad som är orsak och verkan är omöjligt att säga från utsidan.

Verkar ha varit betydligt mindre dramatiskt i verkligheten:

Citat:

Cat's out the bag! Yes, I've left Ninja Theory, the company I founded and led creatively for 20 years. Exhausted, proud and satisfied, I was ready to step off after Hellblade but stayed on for 2 more years to make sure the foundations were in place to fulfill our mission to craft life-changing art with game-changing tech which you'll see in Hellblade 2 very soon. I'm forever proud of and grateful to the Ninjas, and i want the world to know Ninja Theory is safe and sound in the best hands possible. Huge shout to Microsoft for taking care of our baby and letting us grow to become who we are! As for me, whatever I do next, I'll always be a Ninja.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fantastiskt, precis som första. Dock är det svårt att klassificera det som ett spel utan det är mer en interaktiv upplevelse.

Verkar ha varit betydligt mindre dramatiskt i verkligheten:

Jag har sett den innan. Som sagt, jag har hållit mig a jour med Ninja Theory.