Vet inte om det här riktigt är rätt ställe, men grafik-showcase passar bäst när den nya konsolgenerationen lanseras. Typexempel ”Anno 1886”. Idén är att försöka imponera på spelare på förra generationens konsoler så att de byter upp sig. (Det spelar inte nödvändigtvis så jädra stor roll om spelet är bra eller inte, bara kunderna får ett smakprov på vad som komma skall. Eftersom det är en konsol, så vet de att den kommer att förses med spel under närmare ett decennium, så de kan lika gärna gå in tidigt som sent. Prestanda blir inte bättre för att de väntar ett par år, och numera knappast priset heller.)
Fyra år in i konsolgenerationen är det överspelat. Konsumenterna vet vad de får för pengarna, och XBox kommer inte att vinna över en massa spelare i kraft av ett grafiktungt spel. Som sagt, jag fick inte pusselbitarna att passa. Är bara lite extra intresserad av Ninja Theory för att Dean Calver brukade jobba där. Trevlig prick.