Helgsnack: Tycker du bredband kostar för mycket?

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Jens-Ragnar:

Jag tycker det verkar generellt dyrt med avseende på hur länge vi faktiskt haft möjlighet till bra uppkoppling i Sverige. Samma med telefonen.
...
Märkligt nog är det exakt samma pris hos Telia, Tele2 och Telenor...

De har slapphänt/nyliberalt tillåtits/uppmuntrats att agera som Sinaloa/OPEC.

Det rimmar illa med begrepp som fria marknader, fri konkurrens/konkurrensutsättning och transparens... men kanske inryms i marknadsliberalism (om det inkluderar frihet att skörta/lura kunder tills stämningar haglar). 🦝

Det här är egentligen bara ett av många exempel nuförtiden på "girig-Sverige"/"bluff-Sverige", där exemplen står att finna i allt från "renommerade" företag till politik.

Som egen åsikt i frågan: absolut för dyrt, och för (avsiktligt) begränsade äkta valmöjligheter. För många företag agerar oligarker tillsammans i en j*vla cirkus till kartell.

Permalänk
Medlem

Bor på landsbygden. Har gruppavtal i föreningen som lagt/äger fibern.
1Gb/1Gb för 399:-/månad i Telias nät.

Stavning
Permalänk
Medlem

Betalar 538 kr per månad för 1000/1000 tycker väl att det är rätt rimligt ( ISP: Folke Nätägare:Globalconnect)
Visserligen CGNAT men jag har inget större behov av publikt ip just nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Ja det är för dyrt.
Mellan 400 och 600kr ligger priserna på för 100/100 där jag bor i ett större samhälle strax utanför Falkenberg.
Telia öppen fiber som äger nätet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det är uppenbarligen för dyrt om man kan få nästan halva priset för samma hastighet bara man hotar med uppsägning och låser sig i ett år. Nu verkar Telia dock ha kommit på att det inte längre var hållbart, men fram t.o.m. i år betalade jag 279 kr/mån för 500/500 som då kostade endera 499 kr/mån eller 599 kr/mån (jag minns inte).

Nu betalar jag 549 kr/mån för samma abonnemang med ordinarie pris på 699 kr/mån.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Ja det är dyrt. Speciellt de "öppna" näten där de lägsta hastigheterna har ett högt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

tror inte det är svårt att få en normalisering, det enda man behöver göra är att regeringen går in och bestämmer priserna eller att all fiber blir statligt ägd.

Så kan det mycket väl vara, och jag hoppas innerligt att det någon gång blir så (om det nu är den enda lösningen).
Men eftersom det då blir en politisk fråga så skulle ett sådant införande i det här landet tyvärr ta längre tid än vad det skulle ta för en tektonisk kontinentalplatta att flytta sig 10cm.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Vi betalar en dryg tusenlapp i månaden för kommunikation. 300:- i månaden för fiber 100/100 och runt 850:- i månaden för familjens mobila lösningar såsom telefon och mobilt surf.
Billigt är det inte.

Permalänk

Jeg bor i Stjørdal, Norge. Her betaler vi 1029 NOK for fiber 500/500. Skal man ha med en TV-pakke, så koster det 1349,-.
For 1000/1000 koster det 1889,- (med tv-pakke).
Ingen konkurranse i fibermarkedet, og det er ikke statseide nett. Så lenge fiber er bygd ut ett sted, er det ingen konkurrenter som vil bygge ut. Så det er egentlig monopol.
Hipp hipp hurra!

La til flere opplysninger
Permalänk
Medlem

Med tanke på att en grundläggande internetuppkoppling blivit ett minimikrav för att kunna ta del av vårt alltmer digitala samhälle så anser jag att allt över 0:- för en riktigt basic uppkoppling är för dyrt. Staten borde genom skatten och lämplig upphandling kunna tillhandahålla en enkel och kostnadsfri uppkoppling till alla medborgare via mobilnätet.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nej, jag tycker att det är rimligt prissatt. Att det kostar litet mer, om man bor långt ut från städerna, är förståeligt. Jämförelsevis betalar jag 109kr i månaden för 1000/1000. När jag fick fiber 2008 betalade jag samma summa, eller kanske aningen mer för 10/10.

Själv betalar jag närmare 400 kr i månaden för 250/250.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Känns inte rimligt att man kan ta betalt alls när uppkoppling är ett "krav" för att livet ska fungera. Menar inte 1000/1000 gratis, men en rimlig hastighet och datamängd ~10gb för att kunna betala räkningar, följa nyheter på webben i 480/720p+ev tidning och sr nyheter. Bör rymmas i skatten om inte ALLA partier är överens vid en viss tidpunkt varje år.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Betalar 439:- / mån, fiber via Telenor och hastigheten 250/250. Första året var det en kampanj, 1000/1000 för 239 kronor. Så efter detta året har priset höjts och hastigheten sänkts. Tråkigt!

Vi är bundna till Telenor - kan byta till Tele2-koppar, men detta känns inte som ett alternativ?

Vi betalar även 399 kr / månad för mobilt bredband, 5G via Tre och fri surf. Har många gånger tänkt tanken att bara köra det mobila, men har inte vågat ta steget?

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Medlem

Har fiber via BRF som ingår i avgiften, Bahnhof 1000/1000. Osäker på hur mycket vi betalar per lägenhet, men mindre än 150 kronor är det iaf. Kan vara så lite som 49:-.

Bor i Stockholmsförort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Känns inte rimligt att man kan ta betalt alls när uppkoppling är ett "krav" för att livet ska fungera. Menar inte 1000/1000 gratis, men en rimlig hastighet och datamängd ~10gb för att kunna betala räkningar, följa nyheter på webben i 480/720p+ev tidning och sr nyheter. Bör rymmas i skatten om inte ALLA partier är överens vid en viss tidpunkt varje år.

Bor du i en BRF med gruppavtal så ingår internet i praktiken i månadsavgiften. Alla stackare som bor i hyresrätt behöver teckna egna abonnemang och får betala mycket mer för samma tjänst.

Permalänk
Medlem

Betalar 129:- / mån ( Klona vilkoren ifrån annat abodemang hos tre ) för 5 G Uppkoppling. Medan stadsnätet kostar över 300:- . Har denna lösning på ett ställa där bara indragning av fiber kostar 20 000:- - 30 000:-

Så valde köra med rundstrålning antenner och andra prylar för att få en uppkoppling som inte kostade skjortan.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

699kr för 500/500 Telia. Iofs aldrig haft några problem, men hutlöst mycket tycker jag.

Bytt precis till Bahnhof 1000/1000 för 549kr/månad, men i 6 månader får jag det för 449kr.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Betalade 249:- för 100/10 men höjdes till 389:- och sen ändrades nätet så 100/10 försvann och blev 100/100.
Har sagt upp det fasta bredbandet använder nu enbart Chilimobil.
Följande hastigheter finns och priser i Openuniverse / Zeta har tagit billigaste priserna per hastighet.
10/10 269:-
100/100 339:-
250/250 379:-
500/500 429:-
1000/1000 529:-
Samtliga är ordinarie priser.

Kör numera Chilimobil 3/3Mbit fri surf fair use policy per dag är 20GB för 149:- mån kör dock årsabbonemang annars är det 149:- mån i 2 mån och sen 179:- mån.
Jag kollar en del streaming mellan 3-8tim de dagarna som mest är 7-8tim men då regniga dagar man får 720p så detta alternativ är inte för alla.
Sen behöver vissa snabbare hastighet och bättre latenser än vad mobilt kan ge.

Permalänk
Medlem

Jag upphandlade nytt avtal för vår förening. Vi gick från att ha individuella avtal för medlemmarna till ett avtal som täcker hela föreningen. 100/100 för 349:-/mån blev istället 1000/1000 för 70:-/mån. (Hastigheten är fortfarande per lägenhet. Vi delar alltså inte på 1000/1000. Jag får själv ut runt 950mbit upp/ner)

Räknar man på det är det helt sjukt. Vi är 191 lägenheter som sparar 279:-/mån. Alltså 53 289 i månaden eller 639 468:-/år.

Har inte fått en klapp på axeln men däremot många sura äldre medlemmar som tvingas betala 70:-/mån trots att de inte behöver snabbt internet 😅

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)

Permalänk
Medlem

Hade bra priser när jag var på det kommunalt ägda stadsnätet, så fort man hamnar på något annat nät tycker jag det är rätt dyrt. Tycker väl fortfarande att det är helt OK för en familj som förbrukar någonstans norr om 1 TB/månad, många andra kostnader som jag hade när jag först flyttade hemifrån har ju försvunnit. Inte minst ett fast telefonabonnemang som kostade skjortan.

Däremot tycker jag billigare abonnemang för folk med lägre krav verkar försvinna mer och mer. Hade min mormor på ett 100/10 abonnemang för 279:-/månad innan, men de bytte nät när hennes hus gick över till annan ägare och nu är det billigaste 100/100 för 479:-/månad. Eller, det finns 2/2 mbit billigt, men det duger ju inte ens till hennes behov som vill kolla på SVT Play ett par gånger i veckan. Det skulle ha funnits ett abonnemang med 50/10 eller 25/10 till en billigare peng att välja på.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Det är orimligt att det är såna enorma skillnader för folk i pris tycker jag.
Ännu ett exempel på att infrastruktur inte ska vara privatiserat med vinstsyfte, det förlorar samhället bara på.

Jag betalar 300:- i månaden för 1000/1000. Det känns helt ärligt dyrt ändå. Skulle inte ens kunna tänka mig att nosa på 800:- i månaden för fast anslutning...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Frågan är aktuell för en äldre släkting nu när Boxer TV snart kräver bredband istället för takantenn. Han är inte ansluten till bredband. Det finns i området men sist var anslutningsavgiften 25000kr + gräva 100m, typ, för anslutning till huset. Vad det skulle landa på idag vet jag inte. Sedan är det runt 300kr/månad verkar det som. Om det inte höjts.

Det är ändå ganska mycket för en pensionerad arbetare att snyta ur näsan. Mycket dyrare än det var att installera telefon eller el när huset byggdes 1980.

Pratar man med 'folk" säger de att värdet på villan med eller utan bredband gör att det lönar sig att installera. Men om man inte ska sälja?

Jag kommer att försöka hitta en mobil bredbandslösning, och om inte Boxer ger en väldigt bra deal på Boxer & mobilt bredband så ryker nog Boxer och det får bli en annan lösning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag betalade fram till mars i år 299:-/mån för 100/100 (fiber) hos Tele2. När de på ett bräde höjde till 599, ringde jag och sa upp det, och hänvisade till att deras underhuggare Comviq hade en kampanj på 4G obegränsat inkl router för 249:-, garanterat pris i två år, som jag tänkte nappa på.

Oj vad kundtjänstkillen försökte lirka för att jag skulle stanna kvar, det lönar sig att ringa och hota när bindningstiden går ut! Först påpekade han att 4G är sämre. "Sämre" hade han ju iofs en viss poäng i, men när jag förklarade att mitt internetbehov inte är större än att det räcker med 4G, kunde han sänka priset på fiber till 499:-! När jag inte nappade gick han några steg till. Först 399:-, och slutligen "349:-, men det är mitt sista bud. Lägre får jag inte lov att gå!" Jag kontrade med att 249:- är billigare än 349:- för en visserligen bättre tjänst, men som jag inte utnyttjar fullt ut, då önskade han lycka till med mitt 4G.

Så ja, min nuvarande kostnad 249:-/mån för 4G som räcker till mitt surfande är någorlunda rimlig, för ett internet som dessutom kan följa med till sommarstugan på helgerna. Men det var en lyckträff, som jag av en slump snokade upp när fibern skulle stiga så hiskeligt på ett bräde. Hade jag fått fortsätta för 299:- med fibern, och jag inte hade fått syn på kampanjen från Comviq, så hade jag troligen bitit ihop och accepterat. Under rådande omständigheter tycker jag att även 299:- är i högsta laget.

Sen noterar jag givetvis att kampanjpriset 249:- för 4G inkl router berodde på att Comviq ville bli av med sina snart utdaterade routrar som inte är klara för 5G, för snart vill ingen köpa en sån längre! Men jag är nöjd, för stunden i alla fall!

Permalänk
Medlem
  • 250/250 är "gratis" via föreningen, i verkligheten till synes 150-200kr, variationen beror på att det kan tillkomma kostnader för t.ex. servicejobb ibland

• 149kr extra för 500/500 i vårt hushåll

I praktiken betalar vi 300-350kr för 500/500 alltså, vilket är helt ok.

Lite synd dock att det är Telenor fiber, inget stadsnät, så det finns bara en leverantör att "välja" på. Men det har fungerat rejält stabilt under många långa år, med bara ett fåtal kortvariga avbrott någonsin.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjnorman:

Betalar 439:- / mån, fiber via Telenor och hastigheten 250/250. Första året var det en kampanj, 1000/1000 för 239 kronor. Så efter detta året har priset höjts och hastigheten sänkts. Tråkigt!

Vi är bundna till Telenor - kan byta till Tele2-koppar, men detta känns inte som ett alternativ?

Vi betalar även 399 kr / månad för mobilt bredband, 5G via Tre och fri surf. Har många gånger tänkt tanken att bara köra det mobila, men har inte vågat ta steget?

Tele2 koppar är inget alternativ, eftersom det bara ska finnas till 2026 som längst. Men det försvinner tidigare än så på många orter, beroende på var du bor, min hemort släcker kopparnätet 30 sep 2024.

Jag tog steget till att bara ha mobilt när fibern blev i dyraste laget. Det har hittills funkat hyfsat, men om många är på samtidigt eller vid fel väderlek, så har jag fått vänta en stund med att t.ex. se en film. Om det funkar för dig beror mycket på om du är bunden till att alltid behöva ha en viss hastighet ett visst klockslag eller kan vänta nån timme tills det blir bättre. T.ex. kan det ju bli bekymmer om du jobbar eller pluggar hemifrån och måste vara uppkopplad vid vissa klockslag. Men mobilt bredband är idag i många fall tillräckligt bra för ett normalhushåll, om inte du tittar på tv samtidigt som tre barn vill spela varsitt spel.

Permalänk

Lägsta jag kan välja är 100/10 för 550kr, för bara 100kr mer, 600/50. Inte alls bra pris, kan inte få bättre uppladdning heller. Dom har löjligt hög vinst med, att dom skulle behövt ha höjt sina priser så mycket för att dom har höga utgifter är skitsnack. Bredband är infrastruktur och bör regleras mer, samma med elbolagen.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Bor du i en BRF med gruppavtal så ingår internet i praktiken i månadsavgiften. Alla stackare som bor i hyresrätt behöver teckna egna abonnemang och får betala mycket mer för samma tjänst.

Yeah, bor själv i förening, 228;- för 250/250. Dock har ju inte alla den turen med avtal.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan enskilda avtal och grupp avtal irriterar mig nåt fruktansvärt och är ett tecken på hur dåligt marknaden fungerar, som jag beskrev i mitt tidigare inlägg där vi fick betala dubbelt så mycket för 1% av hastigheten när vi flyttade. Att bredband kostar i storleksordningen som elen för lägenhetsboende är absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har fiber via BRF som ingår i avgiften, Bahnhof 1000/1000. Osäker på hur mycket vi betalar per lägenhet, men mindre än 150 kronor är det iaf. Kan vara så lite som 49:-.

Bor i Stockholmsförort.

Det skall framgå i årsredovisningen, kolla "noterna" till driftskostnader. Du kan också ha en post under "Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter" vilket är vad som är betalt/skuld vid årsskiftena. Det sista borde vara runt en 1/12 del av driftskostnaden beroende på hur det är utslaget per antalet dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Så kan det mycket väl vara, och jag hoppas innerligt att det någon gång blir så (om det nu är den enda lösningen).
Men eftersom det då blir en politisk fråga så skulle ett sådant införande i det här landet tyvärr ta längre tid än vad det skulle ta för en tektonisk kontinentalplatta att flytta sig 10cm.

det kommer aldrig hända, kolla bara på bilbesiktningen, från 300kr per år till över 500kr nu "det skulle bli konkurrens och driva ned priserna" sa man