Ge oss bättre integritet, tack

Permalänk
Medlem

Ge oss bättre integritet, tack

Hej.

När jag granskade eran källkod via webbläsarens konsoll förut, såg jag att ni använder vissa tjänster som skickar data till USA, Kanada och Storbrittanien, bland annat Google. Varför gör ni det? Är ni inte rädda om användarnas integritet?

Mitt förslag är att ta bort alla de tjänster som förstör ens integritet och går helt lokalt. Och gällande analytiken, Fathom Analytics är baserat i Kanada och kostar dessutom pengar att använda. Ska ni behöva betala pengar för att få bättre integritet? Nej! Plus, Fathom har sin källkod stängd och deras integritetspolicy är väldigt sketchy. Vad lagrar de mer exakt om oss som "faller offer" för deras analytiktjänst? Anonymiseras våra IP-adresser? Krypteras vår data innan den skickas till deras server?

Snälla, använd Plausible istället, och installera den på eran server. Då blir det som en dubbelmacka: ni värnar om användarnas integritet och ni sparar in över 1 800 kr per år. Pengar som ni kan använda till något bättre.

Vad gör CookiePro egentligen? Är det den som visar "godkänner du våra kakor"-skiten som ploppar upp varje gång man har tagit bort kakorna? Ser ut som det. Då ni har byggt ihop ett mästerligt forum (tolkningsfråga rent integritetsmässigt), varför kan ni inte då även bygga en samtycke till kakor-banner? OneTrust skickar bland annat vår personliga data till antingen USA eller Storbrittanien.

"Vi tar personlig integritet på största allvar". Det skriver ni på eran egna integritetspolicysida, men ändå gör ni inte det. Istället matar ni Big Tech med vår personliga data. Annonser blockerar jag, för de är endast där för att samla in personlig data. Gällande inkomst, om ni erbjuder donationer, så donerar jag gladeligen en viss summa per månad, efter att ni har förbättrat integriteten här.

Slutligen undrar jag om ni krypterar vår sårbara personliga data innan ni lagrar informationen i eran databas? Om inte, varför inte?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag använder Brave, som blockerar det mesta som standard, så jag inte behöver bry mig om sådant här 😊

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Vad är det för data som skickas iväg då menar du?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Vad är det för data som skickas iväg då menar du?

IP-adress, användaragent, när du besökte sidan, vilken webbsida du var på innan du besökte SweClockers, med mera. Du kan läsa mer vad Google Analytik kan och inte kan göra: https://marketlytics.com/blog/list-of-things-google-analytics...

Men SweClockers länkar endast till Google Tag Manager, vilket är ett tillägg eller liknande för Google Analytik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personlig data är det, men sårbart? på vilket sätt? är inte direkt något privat

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Personlig data är det, men sårbart? på vilket sätt? är inte direkt något privat

Det är sårbart då pengakåta företag grottar ner sig i ditt liv och kan därmed bygga upp hur du lever, vilka du integrerar med, med mera. Ju mer du ger en tjänst som inte är mån om ens integritet, desto mer data får dessa hungriga företag. Sen säljer de all den informationen till reklamföretag för att ge dig riktad reklam.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Sidan använder ju Google AdChoices. Fathom Analytics är en partner som ska arbeta med Google AdChoices. Antagligen är detta metoden som används för att Swec inte ska behöva ha mega-trashy blinkade reklam som handlar om allt annat än temat som sidan har. Dessa är ju filterna som Swec använder för att slippa får "rösta på partiet X i EU valet" eller "året underklädes kollektion är nu här"

CookiePro är ett verktyg som hjälper webbplatformar att skapa Cookies som stämmer med de regler och lagar som landet man befinner sig i förhåller, dsv GDPR och PUL. Det är ett hjälpmedel för compliance.

Det är OK att vara orolig, snappa upp saker och fråga om din oro stämmer. Får se om någon Swec admin kanske kan ge svar. Men själv tror jag det är mycket oro, inte fakta.

rättade, CookiePro är ett verktyg inte företag
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad skulle vara farligt här 150 spänn i månaden? Spotify kostar ungefär lika mycket.

Permalänk
Medlem

Sweclockers är en av dom renare sajten tycker jag, det är stort sett bara Google Analytics såvida jag kan se (Glasswire berättar om vilka kopplingar som finns när man surfar/spelar/använder appar), här är kartan nu när jag sitter på Sweclockers:

Och i dina inställningar i Google Security/Privacy kan du även "Opt out" såvida jag vet.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej!

Vi använder för närvarande Fathom Analytics och Google Analytics 4 för att mäta statistik på sajten. När det kommer till Fathom Analytics använder vi deras Extreme EU Isolation vilket innebär att all trafik går via EU-hostade servrar, där anonymiseras informationen och skickas därefter över till USA där själva kontrollpanelen finns.

Läs mer om EU Isolation
Läs mer om Extreme EU Isolation

Gällande kostnaden finns det inget alternativ som är gratis. Du betalar antingen med din användardata, kostnaden för att hyra en tjänst (Fathom Analytics) eller att hosta och underhålla ett eget system. Vi tittade på flera alternativ och det landade i Fathom Analytics som ersättare för Google Analytics 4.

CookiePro är en CMP (Consent Management Platform) där vi frågar efter samtycke för att få sätta kakor som kan spåra dig på individnivå. Google Analytics 4 ger inte tillförlitlig statistik utan den kakan. I dagsläget används inte "Riktade cookies", utan den användes till Google Ad Manager innan vi gick över till begränsade annonser.

GDPR och dataskydd är ett ständigt pågående projekt och nästa del lanseras den 1 Juli 2024. Där följande saker tas bort:
- Google Tag Manager
- Google Analytics 4
- CookiePro

Vi ändrar även rättslig grund för YouTube där vi kommer att samla in ert samtycke för att visa deras videoklipp.

När det kommer till Google som partner så kommer vi fortfarande att använda dem för att visa annonser.

Permalänk
Medlem

@Airikr:
Intressanta iakttagelser. Självklart bra om Sweclockers ger oss bättre integritet, vilket även verkar vara på gång.

Tills dess rekommenderar jag Privacy Badger och uBlock Origin tillsammans med NoScript. Själv tillåter jag bara trafik till sweclockers.com samt googletagmanager.com;

Alltid kul att se vad webbplatser villhöver och vad det faktiskt behöver

Permalänk
Medlem

Varför behövs ett samtycke för att visa videoklipp?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Inbäddade och Google spårar dig genom dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad skulle vara farligt här 150 spänn i månaden? Spotify kostar ungefär lika mycket.

När något som är bättre mot ens integritet kostar 0 kr om man installerar tjänsten på ens egna server, så är det mycket pengar.

Skrivet av JoOngle:

Sweclockers är en av dom renare sajten tycker jag, det är stort sett bara Google Analytics såvida jag kan se (Glasswire berättar om vilka kopplingar som finns när man surfar/spelar/använder appar), här är kartan nu när jag sitter på Sweclockers:

<Uppladdad bildlänk>

SweClockers må vara en relativt ren webbsida jämfört med till exempel Familjeliv (där det kryllar av anrop till Big Tech), men som programmerare med hög integritetstänk, vet jag att de kan göra webbsidan ännu renare.

Gällande din skärmdump så ska ingen data från EU skickas över till andra länder, främst inte till USA - den mest integritetskränkande kontinenten på vår planet, tätt efter av Kina. Data från EU ska stanna i EU. Detta gäller även anonymiserad data. Man ska inte mata datakåta företag med mer data, eller hur?

Skrivet av JoOngle:

Och i dina inställningar i Google Security/Privacy kan du även "Opt out" såvida jag vet.

Jag använder inte ens Google.

Skrivet av jreklund:

Hej!

Vi använder för närvarande Fathom Analytics och Google Analytics 4 för att mäta statistik på sajten. När det kommer till Fathom Analytics använder vi deras Extreme EU Isolation vilket innebär att all trafik går via EU-hostade servrar, där anonymiseras informationen och skickas därefter över till USA där själva kontrollpanelen finns.

Läs mer om EU Isolation
Läs mer om Extreme EU Isolation

Gällande kostnaden finns det inget alternativ som är gratis. Du betalar antingen med din användardata, kostnaden för att hyra en tjänst (Fathom Analytics) eller att hosta och underhålla ett eget system. Vi tittade på flera alternativ och det landade i Fathom Analytics som ersättare för Google Analytics 4.

CookiePro är en CMP (Consent Management Platform) där vi frågar efter samtycke för att få sätta kakor som kan spåra dig på individnivå. Google Analytics 4 ger inte tillförlitlig statistik utan den kakan. I dagsläget används inte "Riktade cookies", utan den användes till Google Ad Manager innan vi gick över till begränsade annonser.

GDPR och dataskydd är ett ständigt pågående projekt och nästa del lanseras den 1 Juli 2024. Där följande saker tas bort:
- Google Tag Manager
- Google Analytics 4
- CookiePro

Vi ändrar även rättslig grund för YouTube där vi kommer att samla in ert samtycke för att visa deras videoklipp.

När det kommer till Google som partner så kommer vi fortfarande att använda dem för att visa annonser.

Hej, och tack för ditt svar

Det är bra att ni försöker isolera all vår personlig data till inom EU, men eftersom vår data skickas till USA (anonymiserad eller ej), så är det inte bra nog. Och eftersom Fathoms källkod inte är offentlig, hur vet ni att vår personliga data anonymiseras innan den skickas över Atlanten? Kan man lita på Fathoms ord om det?

Ni har ju en server för SweClockers. Varför inte installera Plausible på den?

Jättebra att ni kommer kräva ett samtycke till att visa videoklipp från YouTube! Och jag ser fram emot borttagningen av de listade tjänsterna. Av ren och skär nyfikenhet (ingen kritik nu), varför valde ni att ta bort de tre tjänsterna den 1 juli och inte tidigare?

Skrivet av walkir:

@Airikr:
Intressanta iakttagelser. Självklart bra om Sweclockers ger oss bättre integritet, vilket även verkar vara på gång.

Tills dess rekommenderar jag Privacy Badger och uBlock Origin tillsammans med NoScript. Själv tillåter jag bara trafik till sweclockers.com samt googletagmanager.com;

https://i.imgur.com/GIvA5Ea.png

Alltid kul att se vad webbplatser villhöver och vad det faktiskt behöver

Ja, ens integritet är viktigare än vad somliga tror.

Tack! Har installerat NoScript nu Har vetat om tillägget, men hade inte installerat det tidigare. Har dock använt uBlock Origin och Privacy Badger sen länge tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Snälla, använd Plausible istället, och installera den på eran server. Då blir det som en dubbelmacka: ni värnar om användarnas integritet och ni sparar in över 1 800 kr per år. Pengar som ni kan använda till något bättre.

Osäker på att det är billigare att använda Plausible CE.
En sak med att köra det self hosted kräver att detta faktiskt går. Jag vet iaf inte hur det faktiskt ser ut på SweC's infra-sida.
Om de behöver spinna upp en VM så kommer den att käka upp kostnaden.
Om inte en VM äter upp kostnaden (för att det går att installera på befintlig infra) så kommer någon att behöva pyssla om mjukvaran. 1800:- äts upp snabbt då om man ska lägga 4 timmar i halvåret på att uppgradera.

Plus att om något går fel så har man ett community att luta sig på. Det är inte det man helst vill ha när man har ett företag där man vill ha hög upptid och snabb hjälp.

Bara lite lösa tankar.

Med det sagt är jag inte emot att det är bra att ta fram alternativ. Tänkte bara ge ett infra-perspektiv

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Osäker på att det är billigare att använda Plausible CE.
En sak med att köra det self hosted kräver att detta faktiskt går. Jag vet iaf inte hur det faktiskt ser ut på SweC's infra-sida.
Om de behöver spinna upp en VM så kommer den att käka upp kostnaden.
Om inte en VM äter upp kostnaden (för att det går att installera på befintlig infra) så kommer någon att behöva pyssla om mjukvaran. 1800:- äts upp snabbt då om man ska lägga 4 timmar i halvåret på att uppgradera.

Plus att om något går fel så har man ett community att luta sig på. Det är inte det man helst vill ha när man har ett företag där man vill ha hög upptid och snabb hjälp.

Bara lite lösa tankar.

Med det sagt är jag inte emot att det är bra att ta fram alternativ. Tänkte bara ge ett infra-perspektiv

Jag tänkte exakt likadant. 1800 är ingenting för att slippa lägga tid på att göra saker själv
Samt att kompetensen måste finnas där. Annars måste nån lägga lite tid på att lära sig det. Och redan där har man gått back nästan

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills du får höra att dina drafts till inlägg sparas på SweClockers server innan du medgivit till att posta dem.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte är här med mitt eget namn, vilket jag av naturliga orsaker inte är på några sociala medier, så ser jag inte problemet. Visst, jag inser att jag i en del inlägg har gett information om var jag bor och vad jag gör, men det är mitt eget val. Jag tror att det är bäst att lära folk att inte vara sig själva på sociala medier, om man säger så. Det finns som ingen nytta med att alla vet vem du är och var du bor. Och ja, jag förstår att det finns organisationer och individer som drar nytta av detta, men samtidigt bör det vara klart och tydligt för alla och envar att när det kommer till faktiskt viktiga saker så kan man, SKA MAN aldrig någonsin lita på vad någon säger på nätet, och särskilt då i sociala medier.
Det fungerar i ett datorforum och liknande som inte bygger på kreti och pletis åsikter i annat än om deras åsikter om hård- eller mjukvara (som är lätta att se igenom för den kunnige) utan specifika tekniska frågor.

Visst kan Sweclockers ge oss "bättre integritet" om de vill, men i det stora hela är det betydelselöst, just pga. vilket slags forum det handlar om anser jag. Du kan hålla med eller inte. Men argumentera för din åsikt i så fall.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av ELF:

Då YouTube sätter en kaka (eller motsvarande) på din dator med ett unikt enhetsid, som möjliggör dem att spåra dig över tid kommer vi efter 1 Juli samla in ditt samtycke att du tillåter individuell spårning för den tjänsten.

Skrivet av Airikr:

[...] Och eftersom Fathoms källkod inte är offentlig, hur vet ni att vår personliga data anonymiseras innan den skickas över Atlanten? Kan man lita på Fathoms ord om det?

Vi (Geeks AB) är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter som du frivilligt (t.ex. via BankID) eller icke frivilligt (t.ex. IP-address) som du lämnar eller automatiskt överför till oss när du besöker eller använder våra tjänster. Våra tjänsteleverantörer är noga utvalda utav oss och lever upp till våra krav och dataskyddsförordningen (GDPR). Kan du lite på SweClockers (Geeks AB)? Det är en moralisk fråga som endast DU kan besvara. Våra sajters källkod är inte offentlig och även om de skulle vara det; finns det inget som tekniska hindrar oss från att använda en annan version av mjukvaran.

Skrivet av Airikr:

Ni har ju en server för SweClockers. Varför inte installera Plausible på den?

Av säkerhetsskäl använder vi inte tredjepartmjukvara som går att nå via webben (eller ringer hem) på de servrar som används för sajterna. Förutom extra kostnader i form av server hyra tillkommer det t.ex. avgifter för underhåll av servern, säkerhetskopiering och uppgraderingar av mjukvaran. Dessa uppgifter ska antingen utföras av oss internt (mig) eller läggas ut extern (konsult eller heltäckade partner). Vi valde därför leverantören Fathom Analytics (Conva Ventures Inc) som erbjuder en paketlösning.

Skrivet av Airikr:

[...] Av ren och skär nyfikenhet (ingen kritik nu), varför valde ni att ta bort de tre tjänsterna den 1 juli och inte tidigare?

Säg ett datum. Vilket som helst! 1 Juli (29:e Maj) gav oss tiden till att ta fram våra nya krav, ge våra leverantörer tid att anpassa* sina verktyg och när de inte var möjligt hitta och utvärdera nya leverantörer.

* Ifall de inte redan levde upp till vår nya krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi (Geeks AB) är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter som du frivilligt (t.ex. via BankID) eller icke frivilligt (t.ex. IP-address) som du lämnar eller automatiskt överför till oss när du besöker eller använder våra tjänster. Våra tjänsteleverantörer är noga utvalda utav oss och lever upp till våra krav och dataskyddsförordningen (GDPR). Kan du lite på SweClockers (Geeks AB)? Det är en moralisk fråga som endast DU kan besvara. Våra sajters källkod är inte offentlig och även om de skulle vara det; finns det inget som tekniska hindrar oss från att använda en annan version av mjukvaran.

Jag antar att eran server är placerad i Sverige, och att all min data ligger lagrad i samma server. Så länge ni inte skickar min data utanför EUs gränser, så har jag inget emot det. Men om mitt lösenord inte lagras hashad och att min e-postadress inte lagras krypterad, då har jag ett problem med det.

Och eftersom du skrev "våra sajters källkod är inte offentliga", kan jag inte undgå att ställa följande fråga: varför inte släppa källkoden för era webbsidor? Säkerhetsrisk? Om ja, hur då?

Skrivet av jreklund:

Av säkerhetsskäl använder vi inte tredjepartmjukvara som går att nå via webben (eller ringer hem) på de servrar som används för sajterna. Förutom extra kostnader i form av server hyra tillkommer det t.ex. avgifter för underhåll av servern, säkerhetskopiering och uppgraderingar av mjukvaran. Dessa uppgifter ska antingen utföras av oss internt (mig) eller läggas ut extern (konsult eller heltäckade partner). Vi valde därför leverantören Fathom Analytics (Conva Ventures Inc) som erbjuder en paketlösning.

Ok. Plausible är baserat i EU och erbjuder ett konto på deras server mot betalning (precis som Fathom). Varför valde ni då Fathom som är baserat utanför EU, och som dessutom lagrar mer om oss jämfört med Plausible och även skickar (förvisso anonymiserad (om man kan lita på deras ord)) vår data till USA?

Skrivet av jreklund:

Säg ett datum. Vilket som helst! 1 Juli (29:e Maj) gav oss tiden till att ta fram våra nya krav, ge våra leverantörer tid att anpassa* sina verktyg och när de inte var möjligt hitta och utvärdera nya leverantörer.

* Ifall de inte redan levde upp till vår nya krav.

25 maj 2018. Skämt å sido, men så tidigt som det bara gick efter att GDPR blev verklighet för oss som bor i EU. Att era leverantörer måste ställa om sig (så att säga) kan jag förstå helt och hållet. Min fråga var bara om varför ni inte hade gjort den kommande ändringen tidigare.

Tog bort "känslig" då det gäller all min data
Visa signatur

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Airikr:

Varför inte släppa källkoden för era webbsidor? Säkerhetsrisk? Om ja, hur då?

Vår affärsidé är inte att vara ett mjukvaruföretag som säljer licenser och/eller konsulttjänster. Vi har inte speciellt många interna verktyg/script, men att de publiceras under öppen källkod har högre sannolikhet.

Skrivet av Airikr:

Varför valde ni då Fathom som är baserat utanför EU, och som dessutom lagrar mer om oss jämfört med Plausible och även skickar (förvisso anonymiserad (om man kan lita på deras ord)) vår data till USA?

Vi jämförde ett tiotal produkter när vi skulle hitta en ersättare till Google Analytics 4. Fathom Analytics var det verktyg som uppfyllde våra krav bäst. Vi kommer inte att yttra oss om vilka nackdelar som hittades hos deras konkurrenter, det är något som kan skada framtida relationer med företagen.

Skrivet av Airikr:

Min fråga var bara om varför ni inte hade gjort den kommande ändringen tidigare.

Våra behov ändrades och därmed valde vi nya tekniska lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vår affärsidé är inte att vara ett mjukvaruföretag som säljer licenser och/eller konsulttjänster. Vi har inte speciellt många interna verktyg/script, men att de publiceras under öppen källkod har högre sannolikhet.

Nä, det förstår jag. Men förhoppningsvis kommer ni göra källkoden för främst hela SweClockers öppen inom en snar framtid. Man bara vinner på att göra så Tillit och öppenhet gällande ens webbsidor, är mycket viktigt nu för tiden.

Skrivet av jreklund:

Vi jämförde ett tiotal produkter när vi skulle hitta en ersättare till Google Analytics 4. Fathom Analytics var det verktyg som uppfyllde våra krav bäst. Vi kommer inte att yttra oss om vilka nackdelar som hittades hos deras konkurrenter, det är något som kan skada framtida relationer med företagen.

Våra behov ändrades och därmed valde vi nya tekniska lösningar.

Ok. Tack för all info

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Visst en IP-adress är inte personligt som ett fingeravtryck.

Dock tycker jag Sweclockers ska ge fan i att hålla min IP-adress som gisslan om våra åsikter går isär.

Hur de gör det vet jag ej, men Sweclockers verkar ha HELA hushållets IP-adresser på alla enheter. Rätt läskigt.

Typ som en cookie på datorn tittar på routerns data.

Luktar som en stämningsansökan på G (Skojar, banna mig inte igen)

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Dock tycker jag Sweclockers ska ge fan i att hålla min IP-adress som gisslan om våra åsikter går isär.

Hur de gör det vet jag ej, men Sweclockers verkar ha HELA hushållets IP-adresser på alla enheter. Rätt läskigt.

Skaffa ett VPN om du inte vill att din IP-adress ska lagras på de webbsidor du besöker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Dina interna ipn har inget med ditt externa ip att göra. Ska man komma med anklagelser kan man ju åtminstone veta vad man pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

s
Gällande din skärmdump så ska ingen data från EU skickas över till andra länder, främst inte till USA - den mest integritetskränkande kontinenten på vår planet, tätt efter av Kina. Data från EU ska stanna i EU. Detta gäller även anonymiserad data. Man ska inte mata datakåta företag med mer data, eller hur?

Det är bra att ni försöker isolera all vår personlig data till inom EU, men eftersom vår data skickas till USA (anonymiserad eller ej), så är det inte bra nog. Och eftersom Fathoms källkod inte är offentlig, hur vet ni att vår personliga data anonymiseras innan den skickas över Atlanten? Kan man lita på Fathoms ord om det?

Nackdelen att göra affärer med ett företag som finns i USA, är att alla företag i USA måste skicka allt de har, till bokstavsmyndigheterna på begäran, sedan får de en s.k. "gag order", så de får inte berätta att de skickat all din data tilll ZBF-myndigheten.
Dessa ljusskygga 3-bokstäversmyndigheterna älskar dessa amerikanska företagen som kollar ditt DNA som du skickar till dem, de kan bara luta sig tillbaka och begära ut all information. Hade de behövt göra det själv, så hade de behövt ett domstolsbeslut för varje person de vill ha datan på. Nu är det mer eller mindre gratis att säga att de ska ha data:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Nackdelen att göra affärer med ett företag som finns i USA, är att alla företag i USA måste skicka allt de har, till bokstavsmyndigheterna på begäran, sedan får de en s.k. "gag order", så de får inte berätta att de skickat all din data tilll ZBF-myndigheten.
Dessa ljusskygga 3-bokstäversmyndigheterna älskar dessa amerikanska företagen som kollar ditt DNA som du skickar till dem, de kan bara luta sig tillbaka och begära ut all information. Hade de behövt göra det själv, så hade de behövt ett domstolsbeslut för varje person de vill ha datan på. Nu är det mer eller mindre gratis att säga att de ska ha data:n.

Källa på det? Jag är inte så insatt tydligen

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

Dina interna ipn har inget med ditt externa ip att göra. Ska man komma med anklagelser kan man ju åtminstone veta vad man pratar om.

''For example, an internal IP address is not publicly routed. An external IP address is a publicly routed IP address. You can assign an external IP address to the network interface of a Google Cloud VM. External IP addresses are publicly advertised, meaning they are reachable by any host on the internet.''

Sweclockers kan pinpointa din dator via din IP-adress och låsa ute hela ditt hushåll från deras servrar eller forum.

''Personlig integritet
All inkommande datakommunikation lagras, inklusive IP-adresser och annan metadata. Den sparade informationen kan användas för att undersöka och följa upp eventuellt missbruk av tjänsten.''

https://www.sweclockers.com/forum/regler

Nej, jag kan ingenting om IP-adress osv och det har jag aldrig påstått heller. Jag vet inte ens vad ''IPN'' är.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

''For example, an internal IP address is not publicly routed. An external IP address is a publicly routed IP address. You can assign an external IP address to the network interface of a Google Cloud VM. External IP addresses are publicly advertised, meaning they are reachable by any host on the internet.''

Sweclockers kan pinpointa din dator via din IP-adress och låsa ute hela ditt hushåll från deras servrar eller forum.

''Personlig integritet
All inkommande datakommunikation lagras, inklusive IP-adresser och annan metadata. Den sparade informationen kan användas för att undersöka och följa upp eventuellt missbruk av tjänsten.''

Nej, jag kan ingenting om IP-adress osv och det har jag aldrig påstått heller. Jag vet inte ens vad ''IPN'' är.

Texten du klippt in styrker vad jag säger.

Din router har en DHCP-tjänst som delar ut interna ip-adresser till enheter i ditt nätverk för att hålla reda på vilken enhet som skall ha vilken trafik. De exponeras dock aldrig ut på internet.

Jämför med din gatuadress. Det är din publika ip-adress. "Sovrummet" är en intern ip-adress. Om du berättar din gatuadress för någon på stan så kan de hitta hem till dig. Berättar du däremot att du bor i sovrummet har de ingen aning vart de ska gå för att hälsa på dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pågenbröd:

''Personlig integritet

Grovt förenklat ja. Starta om din router så har du med stor sannolikhet en ny ip-adress.

IP-bann var mer effektivt på den gamla onda tiden när de i min generation satt i datorsalen i skolan och skrev dumheter här

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||