Arbetsdator för kreativitet med stort utrymme och ljudkort

Permalänk
Medlem

Arbetsdator för kreativitet med stort utrymme och ljudkort

Säljer min dator för kreativt arbete med mycket utrymme i hårddiskarna (5 TB) och ett exceptionellt bra internt ljudkort som inte säljs nytt längre. Går enkelt att formatera om till speldator med byte till modernare GPU. Inte använt datorn så mycket som jag önskat pga tidsbrist och använder min speldator mer, därav säljes nu. Bra skick på grejerna. Motsvarigheten till nytt kostar ungefär 16 tusen, om man bortser från att ljudkortet är mer eftertraktat, men mitt utgångspris är hälften av det.

Intel i7 6700k
Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX
Asus Z170-A moderkort
EVGA GTX 1060
Asus Xonar Essence STX ljudkort
1 TB Samsung SSD 870 EVO
2 TB HDD
1 TB HDD x2
Fractal Design Chassi
Fractal Design Integra PSU 650W Modular

Skriv om ni har några frågor eller om jag missat någon info! Chassit är av storlek större så skickar helst inte via frakt. Bor i Stockholm nära stan och E4:an för smidig avhämtning.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Hallå!
Jag har en genuin fråga:

"Motsvarigheten till nytt kostar ungefär 16 tusen"

Hur kom du fram till den summan?

Allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Hallå!
Jag har en genuin fråga:

"Motsvarigheten till nytt kostar ungefär 16 tusen"

Hur kom du fram till den summan?

Allt gott!

Ställer mig till listan av nyfikna

Grejerna är från 2015-16 och jag tvivlar på att det kostade 16k ens då. Gissningsvis kan du hämta 3-4k idag (troligtvis får du mest om du säljer delar).

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: i3-12100 - 64GB - Proxmox
NAS: Primary - Unraid (94TB) - Secondary - HP MS G8 (30TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Medlem

Intel i7 6700k - 300 kr
Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX - 400 kr
Asus Z170-A moderkort - 600 kr
EVGA GTX 1060 - 600 kr
Asus Xonar Essence STX ljudkort - 200 kr
1 TB Samsung SSD 870 EVO - 300 kr
2 TB HDD - 200 kr
1 TB HDD x2 - 200 kr
Fractal Design Chassi - 200 kr
Fractal Design Integra PSU 650W Modular - 400 kr

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Bra och tydlig prisbild till OP, är väl RAM-stickorna som skulle kunna ge nån till hundralapp men i övrigt klockren prisanalys - om OP vill sälja här på marknaden

Permalänk
Medlem

jag sålde en liknande dator fast med 7700k för 3500kr lol. max 4 för denna och det är ju egentligen SSD/HDD man är ute efter då

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Ursäkta min otydlighet. Jag menade ifall man hypotetiskt skulle köpa "lika/motsvarande" fast om allt skulle vara helt nytt, men den här är ju begagnad så det är ju inte så speciellt relevant. Inet hade som tur var sparat min kundvagn så här är den listan nedan. Innan någon får panik igen, jag är starkt öppen för att ändra komponenter i listan ifall något skulle vara helt åt väggarna fel hehe

https://www.inet.se/kundvagn/visa/6sspAevjWrEZLhxOnZ9-lKlv-L0/vikham

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Intel i7 6700k - 300 kr
Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX - 400 kr
Asus Z170-A moderkort - 600 kr
EVGA GTX 1060 - 600 kr
Asus Xonar Essence STX ljudkort - 200 kr
1 TB Samsung SSD 870 EVO - 300 kr
2 TB HDD - 200 kr
1 TB HDD x2 - 200 kr
Fractal Design Chassi - 200 kr
Fractal Design Integra PSU 650W Modular - 400 kr

Ljudkortet säljs faktiskt för 1200kr begagnade, vilket jag förstår. Hade jag inte haft ett till hade jag inte velat sälja det haha

64 gb Vengeance minnen för 400kr? Alla vill ju använda dom själva ifall man köpt, finns ingen speciellt stor tillgång på begagnade marknaden. Tillgång och efterfrågan är det som styr priserna, inte jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Ljudkortet säljs faktiskt för 1200kr begagnade, vilket jag förstår. Hade jag inte haft ett till hade jag inte velat sälja det haha

Tyvärr fel forum att ta överpriser. Sålde mitt STX för typ 5 år sedan för någon hundralapp.
Önskar dig självklart stort lycka till att sälja grejerna, men tror det blir svårt här. Testa Blocket!

Marknadens § 2.5 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Tillgång och efterfrågan är det som styr priserna, inte jag

De angivna priserna (först 8tkr, sedan 6,5tkr) är alltså inte du som bestämt, utan folk har efterfrågat att få köpa den aktuella datorn för dessa priser!?

Skämt åsido. jag tror tyvärr du övervärderar din gamla elektronik. Håller absolut med dig om att ljudkortet är jättetrevligt, jag köpte själv ett nytt sådant för omkring 1500kr för något tiotal år sedan...men gammal elektronik är gammal elektronik, så idag skulle jag som högst ge ett par hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Tyvärr fel forum att ta överpriser. Sålde mitt STX för typ 5 år sedan för någon hundralapp.

Här har du en nyligen avslutad annons på STX, förvisso lite oklart skick, men fungerade:
Önskar dig självklart stort lycka till att sälja grejerna, men tror det blir svårt här. Testa Blocket!

Tack för ett konstruktivt inlägg Jack. Har sett på andra platser som Ebay att ljudkortet sålts för mer, hade inte sett dessa på tradera. 100-300kr för detta ljudkort är ett riktigt kap. Har inte testat så många nya ljudkort men känner personligen inte till något bättre internt ljudkort för stationär, just saying!

Tack! Yes, Sweclockers är 100% köparnas marknad

Skrivet av PeCe:

De angivna priserna (först 8tkr, sedan 6,5tkr) är alltså inte du som bestämt, utan folk har efterfrågat att få köpa den aktuella datorn för dessa priser!?

Skämt åsido. jag tror tyvärr du övervärderar din gamla elektronik. Håller absolut med dig om att ljudkortet är jättetrevligt, jag köpte själv ett nytt sådant för omkring 1500kr för något tiotal år sedan...men gammal elektronik är gammal elektronik, så idag skulle jag som högst ge ett par hundralappar.

Anser dock inte helt detta är överpriser ändå, hade jag varit ute efter en sådan här dator hade denna varit perfekt för 6,5k istället för att punga ut 16k för nytt, vilket jag bara poängterar men var uppenbarligen en missbedömning från min sida.

Lite synd vad det finns för kultur här egentligen. Det är ju surt när folk går in på andras annonser och ifrågasätter pris på en produkt dom själva inte ens är intresserade av. Ungefär som att stå utanför en affär som säljer något man inte själv vill ha och då säga till andra som ska gå in och titta att det är för dåligt/dyrt typ.

Jag köper absolut att denna dator inte är säljbar för/till alla här, men jag vet att det finns personer som är intresserade. Jag sänkte utgångspris till 6.5k för att få igång budgivning Är någon intresserad så kan ni även skicka mig ett DM

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Tack för ett konstruktivt inlägg Jack. Har sett på andra platser som Ebay att ljudkortet sålts för mer, hade inte sett dessa på tradera. 100-300kr för detta ljudkort är ett riktigt kap. Har inte testat så många nya ljudkort men känner personligen inte till något bättre internt ljudkort för stationär, just saying!

Tack! Yes, Sweclockers är 100% köparnas marknad

Anser dock inte helt detta är överpriser ändå, hade jag varit ute efter en sådan här dator hade denna varit perfekt för 6,5k istället för att punga ut 16k för nytt, vilket jag bara poängterar men var uppenbarligen en missbedömning från min sida.

Lite synd vad det finns för kultur här egentligen. Det är ju surt när folk går in på andras annonser och ifrågasätter pris på en produkt dom själva inte ens är intresserade av. Ungefär som att stå utanför en affär som säljer något man inte själv vill ha och då säga till andra som ska gå in och titta att det är för dåligt/dyrt typ.

Jag köper absolut att denna dator inte är säljbar för/till alla här, men jag vet att det finns personer som är intresserade. Jag sänkte utgångspris till 6.5k för att få igång budgivning Är någon intresserad så kan ni även skicka mig ett DM

Jag tycker att det är positivt att folk anmärker på priser här för det kan hjälpa medlemmar som är mindre kunniga att inte bli lurade (menar inte att du luras men finns risk att någon köper andra saker till överpris)
Detta är ju ett forum främst och marknad i andra hand så det blir ett sätt att ta hand om vårt community

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Ok, en annons som den här när den läggs upp signalerar två saker.

1. Annonsören är en lurig en som medvetet försöker "fiska" efter okunniga köpare att nappa och betala överpris.
2. Annonsören själv är okunnig och/eller ignorant omkring det som säljs och vad priset på (faktiskt) likvärdiga varor ligger på i sammanhanget det försöker säljas.

Det är antingen det ena eller det andra (eller rent av båda två) men det är omöjligt för oss potentiella köpare att veta.
Alternativ 1 är ju precis sådant jag tror vi alla här på forumet vill ha bort för det går inte ihop med andan för sjyst business och go stämning samt att det även ger upphov till en massa irrelevanta annonser.
Så istället för att bara anta det första alternativet, så gör forumet bara det forumet gör bäst: poke:ar lite försiktigt för att kolla läget vad det är för en det har att göra med, i avsikt att vara upplysande och informativt med även en smula fostrande i hur forumet vill att saker ska fungera här.

Vi vill bara ha en marknadsplats där sjysta människor gör sjysta deals med varandra och din annons sa osjysta saker. Det hade varit osjyst att inte påpeka det för dig däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag tycker att det är positivt att folk anmärker på priser här för det kan hjälpa medlemmar som är mindre kunniga att inte bli lurade (menar inte att du luras men finns risk att någon köper andra saker till överpris)
Detta är ju ett forum främst och marknad i andra hand så det blir ett sätt att ta hand om vårt community

Skrivet av PoXe:

Ok, en annons som den här när den läggs upp signalerar två saker.

1. Annonsören är en lurig en som medvetet försöker "fiska" efter okunniga köpare att nappa och betala överpris.
2. Annonsören själv är okunnig och/eller ignorant omkring det som säljs och vad priset på (faktiskt) likvärdiga varor ligger på i sammanhanget det försöker säljas.

Det är antingen det ena eller det andra (eller rent av båda två) men det är omöjligt för oss potentiella köpare att veta.
Alternativ 1 är ju precis sådant jag tror vi alla här på forumet vill ha bort för det går inte ihop med andan för sjyst business och go stämning samt att det även ger upphov till en massa irrelevanta annonser.
Så istället för att bara anta det första alternativet, så gör forumet bara det forumet gör bäst: poke:ar lite försiktigt för att kolla läget vad det är för en det har att göra med, i avsikt att vara upplysande och informativt med även en smula fostrande i hur forumet vill att saker ska fungera här.

Vi vill bara ha en marknadsplats där sjysta människor gör sjysta deals med varandra och din annons sa osjysta saker. Det hade varit osjyst att inte påpeka det för dig däremot.

Jag förstår vad ni säger och i det syftet det är såklart rimligt att påpeka i så fall om det nu handlar om överpriser. Men problemet är väl i så fall, vem är det som ska bestämma eller avgöra om 6.5k för denna datorn är ett överpris? Man kan vara oense men problemet på min sida blir ju att nu blir effekten när det blivit så här i tråden för alla "okunniga" att dom blir påverkad åt det hållet istället felaktigt och då drar sig från att överväga lägga ett bud, när det egentligen, i alla fall vad jag tycker, är ett rimligt pris. Ni kan typ inte förstå att det känns lite dumt för mig som investerat tid och avgift för att lägga ut en seriös annons för en rimlig deal till alla/båda parter, att det ska bli såhär? Ni vet ju t.ex inte så mycket om skicket på datorn, har CPUn varit överklockad någon gång? Jag har förståelse för att om man spontant ser 6700k att man kan anta saker eftersom det är flera år gammalt, men det är min uppgift som säljare att försöka förmedla detta på ett bra sätt vilket inte är så enkelt, speciellt inte när man blir anklagad för saker i samma veva. Det är för mig över gränsen.

PoXe - det är faktiskt hyckleri att påstå att jag är osjyst när precis det du beskriver är det du själv gör, fast åt andra hållet. Jag främjar inget annan än god stämning på forumet, schyssta deals och att fakta alltid bör väga tyngst i argument. Jag känner därför ett ansvar över att behöva upplysa detta för dig, för det vore oschyst mot dig och framförallt oschysst mot forumets medlemmar att inte säga som det är. Det är ingen som tvingar någon här att lägga ett bud eller köpa något, det har aldrig varit det, så därför är detta beteende onödigt i min mening men nu har jag sagt nog om detta. Om du skriver mer om detta här får du vända dig till forumdelen av Sweclockers, för detta är en betald annons. Inte en debatt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ljudkortet kommer inte ges nya drivrutiner och support kommer sluta att fungera till nyare program och nyare operativsystem.

Har själv en sjysst soundbar som håller på att fasas ut ur sortimentet så nu är det inte längre 7.1 surround som gäller utan helt enkelt .....left and right speakers. O min fina soundbar är nog bara 7år eller så.

Varje teknik nörd kommer hastigt vilja skydda folk från vad dom anser är en bad deal.
Din produkt säljs bäst i mörker. Där kunderna inte kan diskutera med varandra.

Just nu så står du mitt i Hells Angels årsmöte och vill sälja en elcykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Ljudkortet kommer inte ges nya drivrutiner och support kommer sluta att fungera till nyare program och nyare operativsystem.

Har själv en sjysst soundbar som håller på att fasas ut ur sortimentet så nu är det inte längre 7.1 surround som gäller utan helt enkelt .....left and right speakers. O min fina soundbar är nog bara 7år eller så.

Varje teknik nörd kommer hastigt vilja skydda folk från vad dom anser är en bad deal.
Din produkt säljs bäst i mörker. Där kunderna inte kan diskutera med varandra.

Just nu så står du mitt i Hells Angels årsmöte och vill sälja en elcykel.

Det är fine, kan ju alltid sänka priset ifall ingen nappar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

500kr +frakt för grafikkortet