TV box funkar i vägguttag men ej via routern

Permalänk
Medlem

TV box funkar i vägguttag men ej via routern

Jag har en Arris VIP 4205 som medföljde i lägenheten. När jag kopplar in nätverkskabeln i vägguttag så går allt bra. Men om jag drar den via routern så får jag ingen bild. Jag kan fortfarande se vilket program som är igång på kanalen osv, men allt är svart med text i mitten "Video data saknas". Allt annat i routern funkar fortfarande som det ska.

Frågan är om jag behöver öppna portar eller något sånt kanske? Eller det är inte meningen att man ska kunna dra en sån här TV box via router?

Permalänk
Rekordmedlem

Kan kanske bero på minst 2 saker, tv överförs via muticast och du har det avstängt i din router, tv överförs via vlan och du har inte konfat vlan rätt i din router.
Eller så är det nått helt annat mer ovanligt problem.
Skriv vilken kombination av nät och operaatör och router du har så kanske nån har en konfigurationslösning.
Och tala om vad vägguttag innebär, är det inkommande internetanslutning före tjänstefördelaren, uttag på fiberkonvertern eller nån helt annan punkt i lanet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är uttagen i väggen kopplad till en tjänstefördelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan kanske bero på minst 2 saker, tv överförs via muticast och du har det avstängt i din router, tv överförs via vlan och du har inte konfat vlan rätt i din router.
Eller så är det nått helt annat mer ovanligt problem.
Skriv vilken kombination av nät och operaatör och router du har så kanske nån har en konfigurationslösning.
Och tala om vad vägguttag innebär, är det inkommande internetanslutning före tjänstefördelaren, uttag på fiberkonvertern eller nån helt annan punkt i lanet ?

Skrivet av tonii:

Är uttagen i väggen kopplad till en tjänstefördelare?

Tjänstefördelaren ligger i elskåpet, de har kopplat det så att alla vägguttag går via den (alla som är inkopplade åtminstone).

Sen har jag min egna router som går från vägguttag. Och TV boxen som då går till routern (via LAN port). I övrigt är TV och bredband båda från Tele2. Min router är en ASUS RT-AC68U.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cranzle:

Tjänstefördelaren ligger i elskåpet, de har kopplat det så att alla vägguttag går via den (alla som är inkopplade åtminstone).

Sen har jag min egna router som går från vägguttag. Och TV boxen som då går till routern (via LAN port). I övrigt är TV och bredband båda från Tele2. Min router är en ASUS RT-AC68U.

Tjänstefördelaren kan inte vara kopplad som du beskriver om det ska fungera.
Endera är det inte en tjänstefördelare eller så är det felkoppklat och din Asusrouter är nog också felinkopplad om du ska åstadkomma ett lan med flera klienter.
Ta reda på vad det är du kallar tjänstefördelare och posta gärna bilder där modell och koppling går att sew.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tjänstefördelaren kan inte vara kopplad som du beskriver om det ska fungera.
Endera är det inte en tjänstefördelare eller så är det felkoppklat och din Asusrouter är nog också felinkopplad om du ska åstadkomma ett lan med flera klienter.
Ta reda på vad det är du kallar tjänstefördelare och posta gärna bilder där modell och koppling går att sew.

Icotera, model i6407-55

Permalänk
Medlem

Under tjänstefördelaren sitter nån router.
Så allt går nog via den.
Enklast att sätta din Asus som Accesspunkt: https://www.asus.com/support/faq/1015009/
Som det är nu har du router på router och det blir inte bra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Under tjänstefördelaren sitter nån router.
Så allt går nog via den.
Enklast att sätta din Asus som Accesspunkt: https://www.asus.com/support/faq/1015009/
Som det är nu har du router på router och det blir inte bra.

Jag tänker inte köpa en ny sådan AP router, eller försöka stoppa in min ASUS router i skåpet. Då sätter jag hellre TV boxen via vägguttag. Detta är mer än "nice to have" grej, att den går via min router istället för väggen.

Annars förstår jag inte hur en sådan här AP router löser problemet, om jag kopplar det som i deras video. Vad är skillnaden på att koppla in kabeln i routern och AP routern (som i sin tur går till routern)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag tänker inte köpa en ny sådan AP router, eller försöka stoppa in min ASUS router i skåpet. Då sätter jag hellre TV boxen via vägguttag. Detta är mer än "nice to have" grej, att den går via min router istället för väggen.

Annars förstår jag inte hur en sådan här AP router löser problemet, om jag kopplar det som i deras video. Vad är skillnaden på att koppla in kabeln i routern och AP routern (som i sin tur går till routern)?

Routern från tele2 som sitter i skåpet är redan konfad så det ska vara plug&play för hyresgäster som flyttar in och kopplar in tv-box. när du sätter en till router bakom tele2 routern så skapar du "dubbel-nat" nätverk och det stället oftast till bekymmer. om du vill ha din router för den har bättre wifi så är det bäst att konfigurera den som accesspunkt som föreslagits tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Routern från tele2 som sitter i skåpet är redan konfad så det ska vara plug&play för hyresgäster som flyttar in och kopplar in tv-box. när du sätter en till router bakom tele2 routern så skapar du "dubbel-nat" nätverk och det stället oftast till bekymmer. om du vill ha din router för den har bättre wifi så är det bäst att konfigurera den som accesspunkt som föreslagits tidigare i tråden.

Ok, går det göra utan att köpa något extra då? Och blir min router då mer som en förlängning och därmed tappar "makt", kommer jag inte kunna styra portar och sånt längre via den?

Min routers sida får det att låta som en grej enbart för trådlöst nätverk, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ok, går det göra utan att köpa något extra då? Och blir min router då mer som en förlängning och därmed tappar "makt", kommer jag inte kunna styra portar och sånt längre via den?

Ja den blir då ensast en förlängning(kostar inget, bara en inställning i routern). Om du vill kunna styra portforwarding så behöver den dock sitta efter tjänstefördelaren, men då är det inte säkert att tv-boxen fungerar i alla fall. det bror på hur tele2 konfat "tv-nätet" där du bor och om din router kan hantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ja den blir då ensast en förlängning. Om du vill kunna styra portforwarding så behöver den dock sitta efter tjänstefördelaren, men då är det inte säkert att tv-boxen fungerar i alla fall. det bror på hur tele2 konfat "tv-nätet" där du bor och om din router kan hantera det.

Kolla bilden jag stoppade in i mitt förra inlägg, kommer detta verkligen funka som jag tänkt? Att jag kopplar in TV box i routern med kabel och att det då går direkt till tjänstefördelaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Kolla bilden jag stoppade in i mitt förra inlägg, kommer detta verkligen funka som jag tänkt? Att jag kopplar in TV box i routern med kabel och att det då går direkt till tjänstefördelaren?

Det känns som att vi behöver reda ut varför du inte vill koppla din tv-box i uttaget som sitter i väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det känns som att vi behöver reda ut varför du inte vill koppla din tv-box i uttaget som sitter i väggen?

Gillar inte att blanda osv, känns bra att ha allt samlat på ett ställe. Plus att det ger mig lite mer kontroll över saker och ting, när jag via routern enkelt kan se allt.

I övrigt kan jag konstatera att det hjälpte att sätta min router i AP läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Gillar inte att blanda osv, känns bra att ha allt samlat på ett ställe. Plus att det ger mig lite mer kontroll över saker och ting, när jag via routern enkelt kan se allt.

I övrigt kan jag konstatera att det hjälpte att sätta min router i AP läge.

Skitbra! Kom ihåg dock att port forwarding inte kommer fungera.
Nu vet jag inte hur tele2 gör men dom flesta isp tillåter att man har åtminstone basic access till routrarna så du skulle eventuellt kunna köra enbart den ifall du behöver port forwarding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Skitbra! Kom ihåg dock att port forwarding inte kommer fungera.
Nu vet jag inte hur tele2 gör men dom flesta isp tillåter att man har åtminstone basic access till routrarna så du skulle eventuellt kunna köra enbart den ifall du behöver port forwarding.

Enda problemet är att jag inte lyckats hitta standard lösenord på routern. Alla sidor skriver "admin" som både användarnamn och lösenord, men icke. Och routern sitter ju fastskruvad, så jag kommer inte åt baksidan utan att rycka loss den. Och jag vill inte kladda och behöva ring hit hyresvärden för att fixa skiten ifall jag inte kan sätta tillbaks den ordentligt. Är lite paranoid med att resetta den då det kanske finns inställningar som de ställt in på den.

Frågan är om Tele2 möjligtvis (av nån anledning) kanske har detta dokumenterat, eller det är kanske inte ens värt energin att ringa och istället fråga hyresvärden direkt?

Permalänk
Medlem

Lite snäll kritik, som TS inte alls skall ta personligt - jag försöker skriva opersonligt, mest för nya trådskapare som i framtiden ställs inför samma problematik:
Varför har TS (opersonligt) aldrig ens reflekterat över vad det är för burk som sitter under Icoteran. (Den är inte beskriven i problembeskrivningen.) Det står ju tydligt "Wifi-uppgifter" vilket i alla fall borde leda till slutsatsen att det med hög sannolikhet skulle kunna vara en router tillhandahållen av operatören, som då behövs för att föra TV-paketen till rätt ställe. (Kanske en missuppfattning om att den burken varit en "tjänstefördelare" och inte en router, något som en googling på "Icotera i6407" bringat viss klarhet i, finns ju t.o.m. sweclockers-trådar om denna enhet.)

I övrigt så ser ju det där nytt och proffsig ut och tråden utvecklade sig bra tack vare TS bild. Ser nu att vi kommit vidare funktionsmässigt.

Genomgående för alla nät är:
1. Inkommande fiber
2. SFP (100M), SFP+ (Gigabit) eller SFP28 (25 Gbps) https://en.wikipedia.org/wiki/Small_Form-factor_Pluggable
3, Tjänstefördelare (Typ en switch. I flerbostadshus kan denna utrustning vara placerad i källaren)
4. Patchkabel som skall gå direkt till en router (Vars placering i lägenheten är valfri. Min står bredvid TVn, kontoret är rummet bakom.)
5. Router, varifrån alla andra enheter ansluts och utgår ifrån. Vi bör nu ha det klassiska 192.168.x.y nätet.
6. TV-boxen skall alltid kopplas till den första routern. Eventuella mer komplexa nätverk med dubbla routers kopplas bredvid denna. Annars får man ta tag i att konfigurera enheterna enligt operatörens anvisningar. (VPN et.al.)
7. Eventuella accesspunkter (AP, som du nu kör din ASUS) kan egentligen kopplas in vartsom om du bara skall nå yttervärlden. Annars får du välja den router som du har som ditt primära hemnätverk. Notera, att ansluta t.ex. din telefon till flera nät därhemma kan leda till förvirring.

Så, beskriv alltid samtliga burkar så ingående som möjligt, samt hur de verkar kopplade till varandra, för att komma igång med felsökningen. Många trådar i detta ämne utgår ifrån vad frågeställaren vill ha, utan hänsyn till vad han har.

Ang. Tele2 - Jag skulle absolut ringa dem och höra vad de har att säga om just ditt boende. Fråga helt enkelt om och hur du får logga in i routern. Var beredd på att förklara vad du vill uppnå, så förklarar de på ett bra sätt.