Lite snäll kritik, som TS inte alls skall ta personligt - jag försöker skriva opersonligt, mest för nya trådskapare som i framtiden ställs inför samma problematik:
Varför har TS (opersonligt) aldrig ens reflekterat över vad det är för burk som sitter under Icoteran. (Den är inte beskriven i problembeskrivningen.) Det står ju tydligt "Wifi-uppgifter" vilket i alla fall borde leda till slutsatsen att det med hög sannolikhet skulle kunna vara en router tillhandahållen av operatören, som då behövs för att föra TV-paketen till rätt ställe. (Kanske en missuppfattning om att den burken varit en "tjänstefördelare" och inte en router, något som en googling på "Icotera i6407" bringat viss klarhet i, finns ju t.o.m. sweclockers-trådar om denna enhet.)
I övrigt så ser ju det där nytt och proffsig ut och tråden utvecklade sig bra tack vare TS bild. Ser nu att vi kommit vidare funktionsmässigt.
Genomgående för alla nät är:
1. Inkommande fiber
2. SFP (100M), SFP+ (Gigabit) eller SFP28 (25 Gbps) https://en.wikipedia.org/wiki/Small_Form-factor_Pluggable
3, Tjänstefördelare (Typ en switch. I flerbostadshus kan denna utrustning vara placerad i källaren)
4. Patchkabel som skall gå direkt till en router (Vars placering i lägenheten är valfri. Min står bredvid TVn, kontoret är rummet bakom.)
5. Router, varifrån alla andra enheter ansluts och utgår ifrån. Vi bör nu ha det klassiska 192.168.x.y nätet.
6. TV-boxen skall alltid kopplas till den första routern. Eventuella mer komplexa nätverk med dubbla routers kopplas bredvid denna. Annars får man ta tag i att konfigurera enheterna enligt operatörens anvisningar. (VPN et.al.)
7. Eventuella accesspunkter (AP, som du nu kör din ASUS) kan egentligen kopplas in vartsom om du bara skall nå yttervärlden. Annars får du välja den router som du har som ditt primära hemnätverk. Notera, att ansluta t.ex. din telefon till flera nät därhemma kan leda till förvirring.
Så, beskriv alltid samtliga burkar så ingående som möjligt, samt hur de verkar kopplade till varandra, för att komma igång med felsökningen. Många trådar i detta ämne utgår ifrån vad frågeställaren vill ha, utan hänsyn till vad han har.
Ang. Tele2 - Jag skulle absolut ringa dem och höra vad de har att säga om just ditt boende. Fråga helt enkelt om och hur du får logga in i routern. Var beredd på att förklara vad du vill uppnå, så förklarar de på ett bra sätt.