Finns det någon bättre kaffebryggare än Moccamaster?

Permalänk
Medlem

Finns det någon bättre kaffebryggare än Moccamaster?

Hej bästa Sweclockers,

Jag är en väldigt nöjd ägare till en Moccamaster-kaffebryggare. Den har pumpat på i säkert 10 år och gör lika gott kaffe, eller köffe som Johan Glans säger, varje gång. En sak som jag tycker sticker ut så himla väl (på ett positivt vis) är just hur varmt kaffet blir. Har vänner med andra märken på sina bryggare där jag direkt märker att kaffet inte är så varmt, vilket jag inte gillar alls. Jag är helt enkelt så himla nöjd.

Men ändå undrar jag, finns det någon bryggare där ute som brädar detta eminenta märke?
Vad har ni för märke/bryggare?

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Upplever att bönorna gör mest skillnad. Här hemma dricker vi Skånerost från Zoega - endast. Upplever att många andra märken ofta smakar beskt.. vilka bönor använder ni? Vi har testat olika men återgår ändå till det säkra kortet..

Som svar på din fråga - vi kör också Moccamaster. Har under åren haft två modeller (två hushåll som slagits ihop). Den ena är från 2013, den andra 2020 och båda fungerar fortfarande lika bra. Ruggigt imponerad av kvaliten och vi får ofta kommentarer om att kaffet hos oss är riktigt gott.. rätt enkelt recept egentligen. 😅

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Relik 📜

Bättre vet jag inte, men är väldigt nöjd med den Wilfa jag kör: https://www.komplett.no/product/1165895/hjem-fritid/kaffemask...

Egentligen ingen större anledning det blev en sådan över en Moccamaster, men än att den fanns i lager när desperationen slog till (= den Philipsen gick sönder). Uppskattar den är snabb, och uppskattar avtagbara vattentanken. Sedan tycker jag subjektivt den ser snygg ut på bänken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag använder perkolator, mycket bättre än bryggare, men måste vara riktigt kokkaffe i. Många använder fel kaffesort, använder brygg eller annat mer finmalet, och får då mjöl av sump i.
Stor fördel i att slippa filter också, aluminiumkoppen sköljer man bara ur. Finns också reservdelar till de där, så man slipper kasta hela om t.ex strömbrytaren går sönder eller så. Min är nog 25 år nu, om inte mer. Enda bristen är originalknoppen i plast som alltid går sönder, finns metallknoppar att köpa och då håller det livet ut.

Permalänk
Medlem

Vad som helst med automatiskt droppstopp. Både konsultbolaget och nuvarande kunden har modeller från det diskuterade märket utan. Grymt irriterande.

Att få en modell med automatiskt droppstopp verkar kosta runt 500 kr extra, vilket är vad en hel kaffebryggare med automatiskt droppstopp borde kosta, om man låter bli att betala för märket.

Kaffet är inte ens tillräckligt mycket godare för att det ska vara värt besväret att sätta på en kanna (Zoega), jämfört med att trycka ut en kopp automatkaffe från automaten från det kända kaffeautomatbolaget.

Hemma kör jag mest vietnamesiskt kaffe genom en såndär gullig liten vietnamesisk bryggare man sätter på koppen.

Permalänk
Medlem

Har själv kört med perkolator "bryggare" i väldigt många år nu och är nöjd med det resultatet. Kaffet blir ju definitivt ordentligt varmt i perkolator iallafall.

Sen är mitt go to vardagskaffe Lavazza Rossa, sen några år tillbaka. Provade runt lite med olika "standard" bönor innan, bl.a. Zoegas Intenzo, för att jag hade fått för mig att mörkrostat var det bästa för mig. Men har nu kommit fram till att mellanrost av nåt slag är det jag gillar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Har själv kört med perkolator "bryggare" i väldigt många år nu och är nöjd med det resultatet. Kaffet blir ju definitivt ordentligt varmt i perkolator iallafall.

Sen är mitt go to vardagskaffe Lavazza Rossa, sen några år tillbaka. Provade runt lite med olika "standard" bönor innan, bl.a. Zoegas Intenzo, för att jag hade fått för mig att mörkrostat var det bästa för mig. Men har nu kommit fram till att mellanrost av nåt slag är det jag gillar bäst.

Härligt att någon mer än jag gillar Robusta-blandning, Lavazza Rossa är bäst.

Håller med TS att Moccamaster är bäst.