Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Cycklade till jobbet igår och det kändes riktigt skönt, var dock längre än vad jag trodde, 2mil enkel väg med all grusvägar brevid stora vägen. Ett problem som uppstod var att jag idag har enormt ont efter sadeln. Hur kan man göra resan med bekväm? Cykelbyxor?

2 mil är ingen distans . det är väl 30-45 Minuter, du kommer att vänja dig . Men visst, lite skönare blir det med cykelbrallor.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Extol:

Hej

Cycklade till jobbet igår och det kändes riktigt skönt, var dock längre än vad jag trodde, 2mil enkel väg med all grusvägar brevid stora vägen. Ett problem som uppstod var att jag idag har enormt ont efter sadeln. Hur kan man göra resan med bekväm? Cykelbyxor?

Finns väl två grejer, din sadel är fel, eller att du är helt ovan. Gissningsvis det sista om du inte cyklat på länge, ger sig på ca en vecka.

Sadelbyxor gör inte saker nämnvärt bekvämare pga vaddering utan minskar eventuellt skav och friktion genom att ha lite flexibilitet i bibspadden. Dvs, du slipper skavsår på längre rundor.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

2 mil är ingen distans . det är väl 30-45 Minuter, du kommer att vänja dig . Men visst, lite skönare blir det med cykelbrallor.

Jag har nog aldrig varit uppe i 40kmh på platt mark med en cykel, och verkligen inte på grusväg. Två mil är absolut en seriös distans för en nybörjare

Permalänk
Avstängd

hör med läkare du kanske har en muskelsjukdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

hör med läkare du kanske har en muskelsjukdom

Va? På riktigt? Tror en felaktigt inställd cykel eller obekväm sadel är långt mycket troligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Antagligen behöver hela cykeln justeras in för dej om det inte gjorts redan. Och så behöver du vänja dej, tar ett tag före 2 mil grusväg är enkelt/bekvämt. Cykelbyxor kan hjälpa mot skav men en lagom fast sadel med rätt bredd för dina sittben(knölarna som sticker ner ur bäckenet när man hukar) är långt viktigare, jag cyklade 4 mil mestadels skogsväg i mjukisbyxor igår och känner inte av nåt speciellt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Jag tror bara att du är ovan (baserat på att du behövde köpa en ny, relativt enkel, cykel). Vilken cykel blev det förresten?

Två mil är ändå en bit, särskilt på grusväg (speciellt om du tog det ToR första dagen!). Något som kan vara gött däremot om det är gropigt är en dämpad sadelstolpe.

Med det sagt, ge det ett par veckor (kanske cykla varannan dag? Om du har möjlighet att åka kollektivt och låsa in cykeln på jobbet på ett vettigt sätt kanske du kan cykla till jobbet ena dagen och från jobbet dagen efter, däremellan tar du kollektivtrafiken).

Lycka till med cyklandet!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hur kan man göra resan med bekväm? Cykelbyxor?

Sadelöverdrag med gel?
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykel--oc...

Skönt att ha i början tills kroppen vant sig

Permalänk
Avstängd

prova en sån här sadel

https://www.amazon.se/ROCKBROS-Cykelsadel-Ergonomisk-Cykelsit...

gör några burpies innan du börjar cykla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Jag hade länge problem samma sak och fick också höra att man vänjer sig, prova annan sadel osv. Men trots att jag pendlade varje dag hela sommaren gjorde det alltid ont efter att ha cyklat ett tag, bytte även sadel utan att det hjälpte heller.

Köpte till slut ett par cykelbyxor och det löste alla mina problem. Kan sitta flera timmar i sadeln nu utan några problem. Det beror nog mycket på anatomi tror jag, har man mer fett i rumpan så har man stödet inbyggt men alla har inte det. Jag kan absolut rekommendera att skaffa cykelbyxor om det inte blir bättre för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag hade länge problem samma sak och fick också höra att man vänjer sig, prova annan sadel osv. Men trots att jag pendlade varje dag hela sommaren gjorde det alltid ont efter att ha cyklat ett tag, bytte även sadel utan att det hjälpte heller.

Köpte till slut ett par cykelbyxor och det löste alla mina problem. Kan sitta flera timmar i sadeln nu utan några problem. Det beror nog mycket på anatomi tror jag, har man mer fett i rumpan så har man stödet inbyggt men alla har inte det. Jag kan absolut rekommendera att skaffa cykelbyxor om det inte blir bättre för dig

Cykelbyxor är kung, gärna BIB så de sitter bra på plats

Och...inga kallingar under såklart!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Extol:

Hej

a kanske det och en passande sadel men du antyder att du inte cyklat så mycket så det kanske också beror på att du r otränad/ovan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

Två mil är en cykeltur på flera timmar för min sambo, går verkligen inte att anta folk håller upp mot 40km/h när de är nya på cykeln

Skrivet av DavidtheDoom:

Finns väl två grejer, din sadel är fel, eller att du är helt ovan. Gissningsvis det sista om du inte cyklat på länge, ger sig på ca en vecka.

Sadelbyxor gör inte saker nämnvärt bekvämare pga vaddering utan minskar eventuellt skav och friktion genom att ha lite flexibilitet i bibspadden. Dvs, du slipper skavsår på längre rundor.

Cykelbyxor med vaddering hjälper mig enormt, kanske har att göra med vikten.
Det är då vadderingen som gör underverk. Fick inte skavsår före men trycket blev bara för mycket i längden.

Skrivet av medbor:

Jag har nog aldrig varit uppe i 40kmh på platt mark med en cykel, och verkligen inte på grusväg. Två mil är absolut en seriös distans för en nybörjare

Ja exakt, det är inte det enklaste. I snitt brukar man räkna kring 20km/h när folk pendlar, och det är när de är lite erfarna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hmm ja dags att damma av racern kanske.
Inte rullat en meter i år(kom dock hem till Sverige förra veckan).
Är i usel kondition så blir nog plågsamt, men vad gör man inte för att hålla hoppet vid liv. 😵‍💫

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BergEr:

Cykelbyxor med vaddering hjälper mig enormt, kanske har att göra med vikten.
Det är då vadderingen som gör underverk. Fick inte skavsår före men trycket blev bara för mycket i längden.

Du säger ju exakt samma sak som mig, vadderingen löser friktion och skavsår, däremot är det inte att vadderingen gör sittytan "mjuk" som gör skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du säger ju exakt samma sak som mig, vadderingen löser friktion och skavsår, däremot är det inte att vadderingen gör sittytan "mjuk" som gör skillnad.

Nej jag sa emot det, skavsår mm var aldrig ett problem. Men att sitta på sadeln i timmar gjorde väldigt ont, tills jag hade vaddering. Märkte aldrig ens av någon betydande friktion innan.

Även med vaddering gör det ont att sitta i längden, men det går mycket bättre och släpper fortare efter.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Wow tack för alla svar 😮
Mycket att tänka på, ska prova mig fram med lite justering av sadel mm. Har också köpt ett gel överdrag till sadeln. Känns lite som blåmärke, är inga skavsår som jag har fått.

För de nyfikna, blev biltema cykeln, snittade 16.2kmh

Permalänk
Medlem

Knölig men skoj midnattstur

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Expertgissare

Blev en liten tur på tre mil.
Kalhyggen kan ge bra utsikt, men stigarna blir svårare att följa Som tur är det bara mindre partier och mestadels fina vägar

Någon som kan rekommendera en bra ryggsäck med vattenblåsa för mountainbike cyklande?
En flaska på ramen är lite i minsta laget på längre turer och skulle behöva en liten stadig ryggsäck med vatten

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Någon som kan rekommendera en bra ryggsäck med vattenblåsa för mountainbike cyklande?
En flaska på ramen är lite i minsta laget på längre turer och skulle behöva en liten stadig ryggsäck med vatten

När jag körde dygnslånga turer hade jag en Osprey Raptor 10, funkade bra men reservoaren var jobbig att hålla ren och bör bytas oftare än jag har lust att betala för det, så jag kör 2l vattenblåsor från Ortlieb(utan slang). Inte direkt förtjust i användarupplevelsen jfm dricka ur vanlig flaska heller. Väskan sitter dock väldigt bekvämt och det stör mej inte att stanna och fylla på flaskor nån gång, brukar bli några pauser hur som helst.

Lade till länk
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hur mycket packning behöver du?
Jag köpte en sån här för några år sen och är nöjd. Får med mig lite verktyg, fika, jacka (poc air guardian), handskar, rulle toapapper, extra vattenflaskor
https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-pack-perform...

På mig sitter den då bra och den är inte för varm på ryggen, cyklat runt med den i +30 utan att vilja dö.
Fungerar bra att dricka från och vattnet håller sig ganska svalt även längre turer på varma dagar.

Vet inte hur ofta det är tänkt att man ska byta ut saker i den, men än så länge känns den som ny fast jag använt den i tre år nu.

Visa signatur

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av FlyingFinn:

När jag körde dygnslånga turer hade jag en Osprey Raptor 10, funkade bra men reservoaren var jobbig att hålla ren och bör bytas oftare än jag har lust att betala för det, så jag kör 2l vattenblåsor från Ortlieb(utan slang). Inte direkt förtjust i användarupplevelsen jfm dricka ur vanlig flaska heller. Väskan sitter dock väldigt bekvämt och det stör mej inte att stanna och fylla på flaskor nån gång, brukar bli några pauser hur som helst.

Tittade på raptorn och den såg trevlig ut, men lät ju inge vidare med blåsan. Skulle du fortfarande rekommendera ryggsäcken och sedan kanske byta blåsan mot tex en från tex Camelbak när man tröttnar på Ospreys?

Skrivet av BergEr:

Hur mycket packning behöver du?
Jag köpte en sån här för några år sen och är nöjd. Får med mig lite verktyg, fika, jacka (poc air guardian), handskar, rulle toapapper, extra vattenflaskor
https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-pack-perform...

På mig sitter den då bra och den är inte för varm på ryggen, cyklat runt med den i +30 utan att vilja dö.
Fungerar bra att dricka från och vattnet håller sig ganska svalt även längre turer på varma dagar.

Vet inte hur ofta det är tänkt att man ska byta ut saker i den, men än så länge känns den som ny fast jag använt den i tre år nu.

Den såg liten och smidig ut, behöver inte speciellt mycket packning med egentligen, plats för en tunn vind jacka och något snack och lite papper. Hur är det att hålla blåsan ren och fräsch?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Blev en liten tur på tre mil.
Kalhyggen kan ge bra utsikt, men stigarna blir svårare att följa Som tur är det bara mindre partier och mestadels fina vägar

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Biltema har https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelvask... den är dock inte nått att packa i men ett litet fack finns det.

Det finns även flaskhållare som tar 1,5 liters läskflaskor och de funkar i vart fall bra för vägcykling och att ha 2 brukar gå bra på de flesta "tåliga" cyklar typ inte på kolfiberracers för där är kanske ramen för ömtålig för att tåla vikten i de fästpunkterna.
1,5 l hållare finna lite överallt typ

https://www.rosebikes.se/rose-multi-cage-pet-bottle-cage-for-...
hållare och tom petflaska är tämligen lätt men 1,5 liter vatten är inte det så de passar som sagt inte alla och det kan även bli stort tex att sätta dem med "dubbelmontage konsol" på sadelröret brukar innebära att man slår i benen

https://www.bike-discount.de/en/m-wave-ada-two-bottle-cage-ad...
Men för vanliga småflaskor funkar ju sånna och det finn även flaskhållare för bakom sadeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Tittade på raptorn och den såg trevlig ut, men lät ju inge vidare med blåsan. Skulle du fortfarande rekommendera ryggsäcken och sedan kanske byta blåsan mot tex en från tex Camelbak när man tröttnar på Ospreys?

Väskan är bra, blåsor tycks vara ~lika jobbiga oavsett märke efter vad jag läst.

Visa signatur

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrqaffe:

Biltema har https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelvask... den är dock inte nått att packa i men ett litet fack finns det.

Det finns även flaskhållare som tar 1,5 liters läskflaskor och de funkar i vart fall bra för vägcykling och att ha 2 brukar gå bra på de flesta "tåliga" cyklar typ inte på kolfiberracers för där är kanske ramen för ömtålig för att tåla vikten i de fästpunkterna.
1,5 l hållare finna lite överallt typ
https://i.imgur.com/LmiBOPU.png
https://www.rosebikes.se/rose-multi-cage-pet-bottle-cage-for-...
hållare och tom petflaska är tämligen lätt men 1,5 liter vatten är inte det så de passar som sagt inte alla och det kan även bli stort tex att sätta dem med "dubbelmontage konsol" på sadelröret brukar innebära att man slår i benen
https://www.bike-discount.de/media/image/16/e1/ee/M-Wave-Adapter-1_800x800@2x.jpg
https://www.bike-discount.de/en/m-wave-ada-two-bottle-cage-ad...
Men för vanliga småflaskor funkar ju sånna och det finn även flaskhållare för bakom sadeln.

Har en 750ml flaska på ramen i en hållare, det är med mm precision den får plats och går bara få ur åt ena hållet för stötdämparen är i vägen och har dessvärre ingen annan plats att montera flaskor på på ramen
Bra pris på ryggsäcken, men behöver en smidig väska som har midjebälte och verkligen sitter tajt och bra.

Skrivet av FlyingFinn:

Väskan är bra, blåsor tycks vara ~lika jobbiga oavsett märke efter vad jag läst.

En bra väska är en bra start Jag har en Camelbak blåsa som jag använder i vandringsryggsäcken som jag tycker är helt ok att hålla efter, så kanske värt att chansa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Du har bara värk första gångerna. Men själv kör jag cykelbyxor med padding, då blir det lite lindrigare.
Jag har alltid bara tunna cykelbyxor som lining under ett yttre skal.
https://www.endurasport.com/mens/mens-accessories/mens-boxers-liners.list

Såg något tips längre upp för en bred sadel men den löser egentligen ingenting. Tvärtom, cyklar du långt får du galet skav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Den såg liten och smidig ut, behöver inte speciellt mycket packning med egentligen, plats för en tunn vind jacka och något snack och lite papper. Hur är det att hålla blåsan ren och fräsch?

Har inte haft problem att hålla blåsan ren, men jag kör bara vatten i den. Inte ens extra salt.

Spolar främst mycket vatten genom den för att skölja och sen låter jag den torka ordentligt mellan turerna. Inte märkt några problem alls, ingen doft eller någon avlagring osv.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Något tråkigare så var jag med om en vurpa 2 km hemifrån, slutet av en 80 km lång vända i måndags.

Snabbt blir det dyrt med trasiga kläder, uppfläkta kolfiberfälgar, skurna däck, skrapad hjälm mm.
Inget brutet men tar lite tid att repa mig och kostnaden rent ekonomiskt för sakerna verkar landa på ca 15-16k SEK innan försäkring är inne och ersätter något.

Sedan tillkommer såklart sjukvårdskostnader med tandlagning, ambulansfärd mm.

Något som känns extra tråkigt är att akademikerförsäkringar inte har några begräsningar för extremsporter, men de ersätter inga kläder eller skyddsutrustning "speciellt ämnade för sportutövning eller idrottslig verksamhet".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Något tråkigare så var jag med om en vurpa 2 km hemifrån, slutet av en 80 km lång vända i måndags.

Snabbt blir det dyrt med trasiga kläder, uppfläkta kolfiberfälgar, skurna däck, skrapad hjälm mm.
Inget brutet men tar lite tid att repa mig och kostnaden rent ekonomiskt för sakerna verkar landa på ca 15-16k SEK innan försäkring är inne och ersätter något.

Något som känns extra tråkigt är att akademikerförsäkringar inte har några begräsningar för extremsporter, men de ersätter inga kläder eller skyddsutrustning "speciellt ämnade för sportutövning eller idrottslig verksamhet".

Men usch! Hoppas du mår bra under omständigheterna.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av DavidtheDoom:

Ajaj det lät inget vidare Skönt att det inte blev mer personskador ändå, låter som en ganska ordentligt vurpa?

Hoppas du får någon ekonomisk hjälp för det materiella i slutändan.

Sist jag var ute så valde jag vända om på en väg då det blev en lite väl spännande nedförsbacke

(Brantare och längre än vad som syns på bild)

Hoppas du repar dig bra och snart igen.

Visa signatur