Permalänk
Medlem

Machintosh Performa 630

Tog fram min Machintosh Performa 630 inköpt 1995 ur sin dvala på vinden och tänkte det var kul att dela med mig av lite bilder och video av denna nostalgiska maskin man växte upp med.

Visste inte ifall den fortfarande fungerade

Besök galleriet här

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Haha, underbart. Vi hade en Performa 5200 där allt var inbyggt i skärmen. Startup-ljudet triggade mycket nostalgi

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Haha, underbart. Vi hade en Performa 5200 där allt var inbyggt i skärmen. Startup-ljudet triggade mycket nostalgi

Åfan det är ju riktigt coolt. Har du kvar den?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Står kvar på päronens vind. Misstänker att den inte startar idag. Haha.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det här var min första dator, spelades mycket wolfenstein, lemmings och spectre på den!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Min står i källaren nånstans - eller ja, det var en 5300, men samma form. Tror att den eventuellt fungerade när jag ställde ner den, annars har mina Macar gått tills de har dött.

Logiken med modellnumren på Performa var att de som började på 5 var allt integrerat i en enhet med en 15" skärm, medan de som började på 6 hade antingen en pizzakartong eller ett litet torn bredvid skärmen. De var i princip identiska i övrigt, så att min 5300 hade en 6300 med samma prestanda men utan integrerad skärm.

För den som eventuellt undrar: Det fanns också en 200-serie (såg ut som gamla klassiska Macar, allt-i-ett men en 9-10" skärm, baserad på Mac Classic) och 400-serie (en lite pizzakartong med extern skärm, baserad på LC) men de dog ut rätt snart.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Startup-ljudet triggade mycket nostalgi

När ett nytt program börjar på AppleTV+ kommer en ton som påminner mycket om startljudet från 90-talets Macar. Lite kul med den kopplingen bakåt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det här var min första dator, spelades mycket wolfenstein, lemmings och spectre på den!

Coolt! Jag och brorsan lirade Day of the Tentacle, Sam and Max, Myst, Warcraft 1, Marathon och Hexen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får ofta höra av polare (strax efter dom har en ny iphone i näven) att Apple alltid gjort snygga saker som legat före i tiden.
Gillar att påpeka för dom att även den färgglada imac'en (kom 1998) faktiskt var ett undantag, en liten regnbåge över ett hav av beige billig plast
Och att Apples vision av framtiden även 1997 var det extremt dyra flaggskeppet "Twentieth Anniversary Macintosh" (eller "TAM").
Nånting som ser ut som det är ritat på 50 talet.
Det var faktiskt inte förrän 2008 som Apple introducerade sin populära aluminium design (unibody på applespråk) på "riktigt" (Svindyra Mac G5 och Mac PRO hade kört den sedan 2003, men dom var exklusiva undantag).

Men nu fler och fler fått på sig de rosafärgade retro-brillorna och helt plötsligt är gamla beiga mac'ar kul igen.
Den relativa prestandan i gammal hårdvara är ju inte intressant längre (annat än om man gör direkta jämförelser), vad gör det om en maskin inte riktigt orkar med spel från samma tid? kör lite äldre spel och ha kul istället
Och nånting man inte trodde skulle ske var ju att AIO datorer (med CRT såklart) skulle få en så stark revansch!

Själv har jag ännu inte tagit steget mot Macintosh delen av retro scenen.
Jag sträcker mig till att snappa upp delar och maskiner som slumpas bort eller kanske t.o.m. skall slängas (!)
En fördel med Mac världen är ju att i princip allting är extremt väldokumenterat, och att det även finns en hel del nyproducerade delar till många modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Coolt! Jag och brorsan lirade Day of the Tentacle, Sam and Max, Myst, Warcraft 1, Marathon och Hexen

Tänk, den tiden macen var en rätt trevlig plattform att spela på 😌

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Får ofta höra av polare (strax efter dom har en ny iphone i näven) att Apple alltid gjort snygga saker som legat före i tiden.
Gillar att påpeka för dom att även den färgglada imac'en (kom 1998) faktiskt var ett undantag, en liten regnbåge över ett hav av beige billig plast
Och att Apples vision av framtiden även 1997 var det extremt dyra flaggskeppet "Twentieth Anniversary Macintosh" (eller "TAM").
Nånting som ser ut som det är ritat på 50 talet.
Det var faktiskt inte förrän 2008 som Apple introducerade sin populära aluminium design (unibody på applespråk) på "riktigt" (Svindyra Mac G5 och Mac PRO hade kört den sedan 2003, men dom var exklusiva undantag).

Men nu fler och fler fått på sig de rosafärgade retro-brillorna och helt plötsligt är gamla beiga mac'ar kul igen.
Den relativa prestandan i gammal hårdvara är ju inte intressant längre (annat än om man gör direkta jämförelser), vad gör det om en maskin inte riktigt orkar med spel från samma tid? kör lite äldre spel och ha kul istället
Och nånting man inte trodde skulle ske var ju att AIO datorer (med CRT såklart) skulle få en så stark revansch!

Själv har jag ännu inte tagit steget mot Macintosh delen av retro scenen.
Jag sträcker mig till att snappa upp delar och maskiner som slumpas bort eller kanske t.o.m. skall slängas (!)
En fördel med Mac världen är ju att i princip allting är extremt väldokumenterat, och att det även finns en hel del nyproducerade delar till många modeller.

Apple gjorde väldesignade Macar till en början, och fortsatte i viss mån under hela 80-talet. Det var de där massproducerade 90-talsmodellerna som inte alltid var så snygga, när Apple bara jagade vinstmarginal. Även på den tiden var Powerbookarna riktigt snygga.

Det jag gillar med en del av Macarna är hur små de är utan att vara högljudda. LC var under 9L och hade ändå plats för en liten kortplats. Eftersom hela locket gick att plocka av var den trivial att komma in it. Undras om den finns kvar nånstans, hade varit kul att göra ett smal torn i den lådan…

Visa signatur

5900X | 6700XT